2026-03-20, 08:30
Medlem
Någon bimbo vid namn Alexandra Nilsson sa tydligen i något program att hon skulle rädda sina hundar i stället för ett okänt barn.
Jag blev lite förvånad när jag läste kommentarerna. Uteslutande kvinnor (varav många wt såg det ut som) började yla om sina familjemedlemmar (hundarna) och hur de minsann skulle göra samma sak.
Jag vet att alla djurägare i praktiken gör det eftersom hundmaten kunde räddat barn i Afrika men detta kan ju då sägas om alla fritidsaktiviteter eller klädköp eller resor eller precis vad fan som helst. Så det gäller alla människor. Detta blir också en aning teoretiskt.
Men ställd inför en situation där man måste välja mellan att rädda ett barn eller som hund från ett sjunkande skepp. Vad skulle ni välja?
Jag har en katt och han skulle givetvis få drunkna.
2026-03-20, 08:39
Medlem
Riksreptilens avatar
Alla hundar jag är uppfostrad med kunde simma. 🐩

Så ta av ev koppel och värmeväst på jycken.
Därefter rädda ett till två barn beroende på storlek på illbattingarna är mitt val.
2026-03-20, 08:41
Medlem
RoyCohn1927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Någon bimbo vid namn Alexandra Nilsson sa tydligen i något program att hon skulle rädda sina hundar i stället för ett okänt barn.
Jag blev lite förvånad när jag läste kommentarerna. Uteslutande kvinnor (varav många wt såg det ut som) började yla om sina familjemedlemmar (hundarna) och hur de minsann skulle göra samma sak.
Jag vet att alla djurägare i praktiken gör det eftersom hundmaten kunde räddat barn i Afrika men detta kan ju då sägas om alla fritidsaktiviteter eller klädköp eller resor eller precis vad fan som helst. Så det gäller alla människor. Detta blir också en aning teoretiskt.
Men ställd inför en situation där man måste välja mellan att rädda ett barn eller som hund från ett sjunkande skepp. Vad skulle ni välja?

Självklart hade man räddat sitt djur eller någon annans djur, framför ett barn.
2026-03-20, 08:43
Medlem
Som vanligt så gör media en sån jävla stor grej av det här.

Då kan man lika gärna fråga " Skulle du rädda ditt eget barn eller någon annans barn?"

Om man svarar sitt eget barn så är man också egoistisk och tänker helt fel?

Så skulle man rädda sin hund som man haft i flera år eller någon annans barn? Den är inte så självklar beroende på vem man är.
2026-03-20, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyCohn1927
Självklart hade man räddat sitt djur eller någon annans djur, framför ett barn.

Någon annans djur?
2026-03-20, 08:47
Medlem
Baptistes avatar
Fråga 1B (till alla som svarade hunden) Tycker du att jag är psykiskt frisk och att det är helt ok om jag räddar en hund istället för ditt barn?
2026-03-20, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Som vanligt så gör media en sån jävla stor grej av det här.

Då kan man lika gärna fråga " Skulle du rädda ditt eget barn eller någon annans barn?"

Om man svarar sitt eget barn så är man också egoistisk och tänker helt fel?

Så skulle man rädda sin hund som man haft i flera år eller någon annans barn? Den är inte så självklar beroende på vem man är.

Nej. Ingen skulle säga att det var konstigt att rädda sitt eget barn framför någon annans. Ingen.
2026-03-20, 08:48
Medlem
Citat:
Nej. Ingen skulle säga att det var konstigt att rädda sitt eget barn framför någon annans. Ingen.

Enig på den. Men att då tänka att man hellre räddar sin egna familjemedlem trots att det är en hund. Inte ok?

Jag hade nog gått för barnet men jag har ingen hund så vet inte vilket band man får.
2026-03-20, 08:54
Medlem
Xpander-s avatar
Först barn och kvinnor
Sedan hundar å katter och div
Sist negrer, kaosbabbar och svenska kvinnor
2026-03-20, 08:54
Medlem
RoyCohn1927s avatar
Citat:
Någon annans djur?

Djur är mer värda i mina ögon, det är min åsikt.
2026-03-20, 09:01
Avstängd
Krigsgrodors avatar
Någon sa att detta var typiskt svenska kvinnor, och jag kom att tänka på att det är ju sant? Föreställ er själva vilken kvinna som helst från ett annat land, t.ex. en ukrainsk, tänk er en sån kvinna uttrycka sig såhär men svenska kvinnor mördar barn utan vidare och det är inga problem. Sedan tar dom hellre livet av sig genom att möta en björn i skogen, än att möta en man. Sjuka i huvudet!
2026-03-20, 09:03
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
En frisk människa (utan psykisk ohälsa) hade offrat sitt djur eftersom att det blir svårare att leva med att man låtit en annan människa dö. Det finns ett rättfärdigande i att låta djuret dö för att rädda en människa men det kommer aldrig finnas ett rättfärdigande i att låta en människa dö för en hund, och att det dessutom är ett barn gör det hela värre.

Alla människor hade (i den stunden) gjort rätt. Allt annat är försök till uppmärksamhet. Vi fattar att ni älskar era husdjur men om en sådan situation blir aktuell så kommer per automatik kroppen agera för att rädda barnet. Och så var det med det

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in