2026-03-19, 17:12
Medlem
Kan man se bättre på något särskiljt vem som skickat ett SMS? Jag har fått meddelande där der bara står ett företagsnamn. Kan man komma djupare på något sätt och se mer data som någon IP adress eller annat? På en android..
Citera
2026-03-19, 17:21
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skapatcho
Kan man se bättre på något särskiljt vem som skickat ett SMS? Jag har fått meddelande där der bara står ett företagsnamn. Kan man komma djupare på något sätt och se mer data som någon IP adress eller annat? På en android..

Testa swisha numret, kan vara en privatperson som använder numret även om ett företag står på abonnemanget.
Citera
2026-03-19, 17:51
Medlem
Citat:
Inte om det är ett vanligt SMS sänt till telefonen via det svenska mobilnätet. Avsändaren för SMS kan numera anges som en kort textsträng istället för ett telefonnummer, förutsatt att det stöds av infrastrukturen som används för att skicka SMS:et till operatören. I vissa länder krävs registrering av sådana textuella avsändaradresser, men inte i Sverige, där det är lite vilda västern. Operatören har troligen mer detaljerad information i sina loggar som kan begäras ut av polis och andra delar av rättsväsendet, men sådana detaljer är inget som skickas till telefonen.

Att jag gjorde förbehållet "vanligt SMS" ovan är för att meddelandeappen i de flesta telefoner nuförtiden klarar andra typer av meddelanden än SMS, där skillnaden inte alltid framgår tydligt för användaren. Då kan det finnas möjligheter att se mer detaljerad information på själva telefonen.
Citera
2026-03-19, 17:55
Medlem
Citat:
Ring numret, säg att du ringer från lotteriinspektionen och påstå att hen har vunnit massa pengar som hen inte plockat ut. Vem tjötar jag med?
Citera
2026-03-19, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Ring numret, säg att du ringer från lotteriinspektionen och påstå att hen har vunnit massa pengar som hen inte plockat ut. Vem tjötar jag med?

Lotteriinspektionen sysslar inte med sånt.
Citera
2026-03-19, 19:32
Medlem
Citat:
Ringa"nummret"? Vilket nummer? Byggmax är inget nummer..
Citera
2026-03-19, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Testa swisha numret, kan vara en privatperson som använder numret även om ett företag står på abonnemanget.
Det är ju inget nummer. Står bara Byggmax..
Citera
2026-03-19, 19:36
Medlem
Citat:
Ringa"nummret"? Vilket nummer? Byggmax är inget nummer..
Är ju fånen som översätter till Byggmax, antingen via extern app eller annat.
Nummer finns alltid
Citera
2026-03-19, 19:56
Medlem
Citat:
Är ju fånen som översätter till Byggmax, antingen via extern app eller annat.
Nummer finns alltid
Ursprungligen var det så, och det gäller nog fortfarande när SMS:et skickas från en mobiltelefon. Men nuförtiden finns också möjligheten att använda en textsträng som avsändare istället för ett nummer:

Citat:
What is an alphanumeric sender ID?

An alphanumeric sender ID is a custom text string that is used to identify the sender of an SMS message. Unlike a numeric sender ID, which is a phone number, an alphanumeric sender ID can be any combination of letters and numbers, up to 11 characters in length. This type of sender ID is often used by businesses and organizations to brand their SMS messages and increase the recognition of their brand among their customers.

Examples of alphanumeric sender IDs:

“MyBusiness” (11 characters)
“123GO” (6 characters)
“TXTALOT” (7 characters)

What are the benefits?

There are several benefits to using an alphanumeric sender ID for SMS messaging:

Brand recognition: An alphanumeric sender ID can help businesses and organizations increase their brand recognition by using their company name or a recognizable phrase as the sender ID. This can increase customer trust and loyalty, as well as improve the chances of the message being read.

Professionalism: An alphanumeric sender ID can give a more professional appearance to SMS messages, as it is clear that the message is coming from a legitimate business or organization.

Improved deliverability: SMS messages with a recognizable sender ID are more likely to be delivered successfully, as they are less likely to be flagged as spam or blocked by carrier filters.

Better response rates: Using a recognizable sender ID can also improve response rates, as customers are more likely to respond to messages that they recognize and trust.

Increased message length: In some countries, using an alphanumeric sender ID can allow for longer message lengths compared to numeric sender IDs, which are limited to 11 digits.

https://www.telesign.com/glossary/what-is-an-alphanumeric-sender-id
Citera
2026-03-19, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Ursprungligen var det så, och det gäller nog fortfarande när SMS:et skickas från en mobiltelefon. Men nuförtiden finns också möjligheten att använda en textsträng som avsändare istället för ett nummer:
Good stuff, tack
Men ringer du din operatör kan du alltid ta reda på var det kommer ifrån, eller app kanske tom som säger dig direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in