2026-03-19, 17:44
Medlem
Jag bor på ett LSS-boende. Det är som en vanlig fastighet med tiotalet vanliga lägenheter. Det jobbar personal här dygnet runt.

Vid två tillfällen gav jag personal komplimanger och sa att de var söta. Den ena personalen tog det för vad det var och sa tack. Den andra personalen tog illa upp.

Har jag gjort fel?
Citera
2026-03-19, 17:47
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
Jag bor på ett LSS-boende. Det är som en vanlig fastighet med tiotalet vanliga lägenheter. Det jobbar personal här dygnet runt.

Vid två tillfällen gav jag personal komplimanger och sa att de var söta. Den ena personalen tog det för vad det var och sa tack. Den andra personalen tog illa upp.

Har jag gjort fel?
Ja, fel är kanske fel ord men det är väl ganska opassande kan jag tycka.
Citera
2026-03-19, 17:51
Medlem
Citat:

Har jag gjort fel?

Vad är syftet? Att knulla dem?
Citera
2026-03-19, 17:55
Medlem
Det är ju ett särskild boende för personer som behöver extra stöd, så jag kan inte tänka mig att det finns anställda som är så känsliga att de tar illa upp om du säger att personen är söt.
Så länge du inte gjorde några fysiska närmande så är det helt ok anser jag ❤️❤️❤️
Citera
2026-03-19, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakelikrankel
Vad är syftet? Att knulla dem?
Jag har ingen sexlust pga medicinering. Bara vänliga ord från min sida. Jag blir glad över deras närvaro.
Citera
2026-03-19, 18:14
Medlem
CC75s avatar
Nu vet jag inte hur det sa det men jag utgår från att du sa det som en komplimang utan att göra en grej av det. Om, vet då om att vi bor i de lättkränktas land. Ett land där det är en rättighet att bli kränkt minst 2-3 ggr om dagen. Vi bor även i ett land där kvinnor alltid är offer, oavsett vad fakta säger samt att det är helt okej för en kvinna att vara totalt emotionellt instabil så bör du vara mycket försiktig med att säga sådana saker. Generellt bör du vara försiktig med att ge komplimanger överhuvudtaget om du inte kan ta att någon blir förnärmad. Idag är chansen mycket stor att en kvinna inte kan hantera det.

Har du då gjort något fel? Absolut inte. Hon som tog illa vid sig får helt enkelt arbeta med sin bristande emotionella intelligens. Du gjorde henne en tjänst och förhoppningsvis börjar hon arbeta med sig själv.

// CC
Citera
2026-03-19, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Det är ju ett särskild boende för personer som behöver extra stöd, så jag kan inte tänka mig att det finns anställda som är så känsliga att de tar illa upp om du säger att personen är söt.
Så länge du inte gjorde några fysiska närmande så är det helt ok anser jag ❤️❤️❤️
Inga närmanden. Bara vänliga ord utan baktanke.
Citera
2026-03-19, 18:17
Avslutad
Citat:

Har jag gjort fel?
Säg "Bra jobbat!" istället.
Citera
2026-03-19, 18:19
Avstängd
Citat:

Har jag gjort fel?

Nej du gjorde inget fel men sluta ge det till den som tog illa vid sig!
Citera
2026-03-19, 18:20
Medlem
Att vara söt kan ju ha en massa betydelser.
Söt som i pralin i chokladask
Söt som i en yngre tjej
Söt som i snäll
etc
Vad avsedde Ts?
Sen hur det tolkas kan inte han lastas för.
Citera
2026-03-19, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Nej du gjorde inget fel men sluta ge det till den som tog illa vid sig!
Bästa rådet hittills🙂
Men den personen passar kanske inte för arbetet?
De som arbetar nära personer med funktionsvariationer ska ha tillräcklig utbildning för att vara insatta i vad arbetet innebär. Att ord och uppträdande inte följer vanliga normer eller beteenden.
Citera
2026-03-19, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Att vara söt kan ju ha en massa betydelser.
Söt som i pralin i chokladask
Söt som i en yngre tjej
Söt som i snäll
etc
Vad avsedde Ts?
Sen hur det tolkas kan inte han lastas för.

Att kräva anpassning från personer inom LSS är lönlöst. De bor ju med personalstöd bland annat för för att de inte klarar att anpassa sig eller inte förstår eftersamhällets regler. Lättkränkta snöflingor ska inte arbeta inom vårdsektorn. Tyvärr snöar de runt överallt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in