2026-03-19, 11:17
Medlem
Jag har ett problem.
Har sjukersättning plus att jag får bostadstillägg men man får inte bostadstillägg om man har 100k eller mer på bankkontot eller i aktier.

Jag har funderat på sätta in typ 70k på isk konto och sen säljer jag just innan kontot når 100k, det ska väl funka?

Men om man inte vill sälja när kontot når 100k, finns det nån väg runt det så man fortfarande får bostadstillägg?
Typ sätta in på nåt ställe utomlands som inte skatteverket eller nåt får reda på.
Citera
2026-03-19, 11:47
Medlem
selvovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Jag har ett problem.
Har sjukersättning plus att jag får bostadstillägg men man får inte bostadstillägg om man har 100k eller mer på bankkontot eller i aktier.

Jag har funderat på sätta in typ 70k på isk konto och sen säljer jag just innan kontot når 100k, det ska väl funka?

Men om man inte vill sälja när kontot når 100k, finns det nån väg runt det så man fortfarande får bostadstillägg?
Typ sätta in på nåt ställe utomlands som inte skatteverket eller nåt får reda på.
Bitcoin har droppat 40 % senaste halvåret, sinnessjukt att satsa på en så volatil tillgång om man går på bidrag.
Med det sagt, om du går över 100k och inte säljer innan årsskiftet rapporteras det in, finns ingen väg runt. Säljer du av så kommer de ju också kolla dina andra tillgångar, du kan ju satsa på konsumtion/avbetalning av skuld om du vill använda upp vinster och ändå vara på bostadstillägg. Försäkringskassan kan kolla igenom din ekonomi grundligt, hur frekventa de är med grundliga kontroller vet jag inte.
Citera
2026-03-19, 12:02
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Sälj innan 100k, men då måste du ju göra dig av med lite pengar sen för månaden efter när du får ditt bidrag så kommer du ju ha mer än 100k på kontot.

Det du bör gör då är att investera de 99k i bitcoin så myndigheter inte ser ditt köp, du kan ju köpa på localcoinswap tex.
Eller så tar du ut kontanter från bankkontot så att bankkontot ligger på typ 99k precis hela tiden, då får du fortfarande bidrag.

Eller så gör du så att du skickar 50k till din pappa, 50k till din mamma, och låter dom investera i ISK/bitcoin, för då kan ju dom sälj av det sen när du gått med vinst, säg ditt totala värde är 250k om nåt år.
Sen får dom dom pengarna till deras bankkonton och då får dom väl ge dig dom pengarna på nåt sätt, det är inte olagligt och tror inte skatteverket eller försäkringskassan kommer se detta så tydligt, att det är nåt fuffens.
Speciellt när det rör sig om mindre summor.
Senast redigerad av hennevilljagknulla 2026-03-19 kl. 12:05.
Citera
2026-03-19, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Sälj innan 100k, men då måste du ju göra dig av med lite pengar sen för månaden efter när du får ditt bidrag så kommer du ju ha mer än 100k på kontot.

Det du bör gör då är att investera de 99k i bitcoin så myndigheter inte ser ditt köp, du kan ju köpa på localcoinswap tex.
Eller så tar du ut kontanter från bankkontot så att bankkontot ligger på typ 99k precis hela tiden, då får du fortfarande bidrag.

Eller så gör du så att du skickar 50k till din pappa, 50k till din mamma, och låter dom investera i ISK/bitcoin, för då kan ju dom sälj av det sen när du gått med vinst, säg ditt totala värde är 250k om nåt år.
Sen får dom dom pengarna till deras bankkonton och då får dom väl ge dig dom pengarna på nåt sätt, det är inte olagligt och tror inte skatteverket eller försäkringskassan kommer se detta så tydligt, att det är nåt fuffens.
Speciellt när det rör sig om mindre summor.

Inte olagligt mer än det är bedrägeri.

Men om det kommer så långt är bara folk som blir påkomna som kan svara för.

Som allt bidragsfiffel så går det till det går.
Citera
2026-03-19, 13:11
Medlem
Köp guldmynt eller tackor för allt över 100k.
Citera
2026-03-21, 00:58
Moderator
HelgeBuks avatar
Kryptovalutor --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2026-03-26, 12:58
Medlem
Roidberts avatar
Om du vill hålla dig inom lagen kan du se till att aldrig nå upp till 100.000kr genom att köpa tillgångar som inte anses vara likvida. Men det förutsätter förstås att du kan köpa någonting som du antingen behöver eller som inte kommer tappa i värde.
Citera
2026-03-27, 20:09
Medlem
Skalle-Per13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR

Detta! Silver funkar också. Går att sälja och få kontanter.
Citera
2026-04-01, 14:01
Medlem
Du kan absolut investera på ISK så länge du säljer innan året är slut för man brukar räkna hur mycket pengar du har 31 december och sen baserar man tex bostadsbidrag på det.

Sälj en vecka innan och sen köper du igen i början av januari.
Citera
2026-04-01, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR

Sen rasar guldpriset 50% kommande året.
Kommer förmodligen hända.
Citera
2026-04-01, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejochhej06
Sen rasar guldpriset 50% kommande året.
Kommer förmodligen hända.

Eller andra fysiska föremål som förhoppningsvis går upp i värde... fullt bostadstillägg är ändå 80.000 kr som man gärna vill behålla..trots att guldpriset skulle sjunka som en sten.
Citera
2026-04-01, 17:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Jag har ett problem.

Bostadstillägget blir INTE noll helt plötsligt om du går över 100k, det minskar efter någon skala de har beroende på hur mycket över du är.

F ö kan du åka dit om du har mer än vad du berättar för dem, oberoende av var du har tillgångarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in