2026-03-16, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Ni blandar väl ihop det lite nu? Isa drev Jönssonligan och Alvin och gänget, han hade ingenting med Drugify att göra. Sen kanske Marcus har hjälpt till att bygga hemsidor även åt Drugify, men det vet jag inte och tror inte han hade någonting med verksamheten att göra isåfall eftersom Drugify fortsatte sälja långt efter att Isa och Marcus häktades.

Du har rätt gällande Isa, jag var lite snabb där.

Men Marcus hade nog dock en större roll än att ha byggt hemsidor när det gällde Drugify, minns att jag försökte ta mig igenom hans FUP men den var jävligt rörig och svår att överblicka så det är svårt att veta exakt hur det låg till.

Men jag var lite snabb när det gäller Drugify och du kan absolut ha rätt. Men jag håller nog ändå fast vid att jag inte tror det är samma folk som bakom Mupparna.

Drugify verkar förövrigt fortfarande vara aktivt vilket även det talar emot.

"Utåt sett var 34-åringen en person som bodde hemma hos sin mamma och tillbringade den mesta tiden framför sin dator. Men istället misstänks han ha varit en av de ledande personerna bakom ett stort narkotikasyndikat som gått under namnet Drugify. På måndagen åtalades han vid Södertörns tingsrätt misstänkt för att ha skapat och hanterat driften av flera av de största sajterna för försäljning av dopningspreparat och narkotika."

https://via.tt.se/pressmeddelande/3939306/programmerare-byggde-narkotikasajter-at-kriminella-natverk?lang=sv
Citera
2026-03-18, 10:19
Medlem
Route67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Fler pressmeddelanden:

https://www.ekobrottsmyndigheten.se/storskalig-penningtvatt-stoppad-i-internationell-myndighetsinsats/

https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2026/mars/fyra-misstankta-for-grova-brott-gripna-efter-tillslag-i-spanien/

Enligt den sistnämnda rör det sig om Södertörns tingsrätt, mål: B 3943-26.
När kan vi förvänta oss FUP för den delen? Och info ang rättssaken mot dem i Thailand?
Citera
2026-03-18, 14:28
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Route67
När kan vi förvänta oss FUP för den delen? Och info ang rättssaken mot dem i Thailand?

Det är låååångt borta. Folk har suttit år i häkte för mindre.
Jag skulle gissa att det är minst två år bort. Detta är extremt komplext. Hur många enheter var det dom hittade i Thailand? 100?

Låt oss säga att många av dom är krypterade, ja då kan det dra ut riktigt länge. Så länge dom försöker avkryptera dessa så kommer huvudförhandlingen skjutas upp gång på gång, på gång. Sverige har dom absolut brutalaste häktningstiderna i Europa.

Får jag gissa på ett datum så är FUP tillgänglig 17e november 2028
Senast redigerad av Biggedy 2026-03-18 kl. 14:31.
Citera
2026-03-18, 14:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Det är låååångt borta. Folk har suttit år i häkte för mindre.
Jag skulle gissa att det är minst två år bort. Detta är extremt komplext. Hur många enheter var det dom hittade i Thailand? 100?

Låt oss säga att många av dom är krypterade, ja då kan det dra ut riktigt länge. Så länge dom försöker avkryptera dessa så kommer huvudförhandlingen skjutas upp gång på gång, på gång. Sverige har dom absolut brutalaste häktningstiderna i Europa.

Får jag gissa på ett datum så är FUP tillgänglig 17e november 2028
Jag tror att det kan går fortare, säg ett drygt år från nu. Mycket av bevisningen verkar säkrad. Men det kan säkert också bli fråga om fler gripanden och om dessa drar ut på tiden så kan det hela ta längre tid.
Citera
2026-03-18, 16:11
Medlem
Route67s avatar
Södertörn handlar väl bara om dem som blev gripna för penningtvätt?
Så frågan är om Thailand kommer att åtala dem som greps i Hua Hin och Bangkok, för adminstration och distribution.
DEN delen kan växa rejält.
Men sen kan ju inte en thailändsk domstol ställa nordiska köpare till svars så det måste väl bli på hemmaplan då?
Citera
2026-03-18, 16:43
Avslutad
Citat:
Södertörn handlar väl bara om dem som blev gripna för penningtvätt?
Så frågan är om Thailand kommer att åtala dem som greps i Hua Hin och Bangkok, för adminstration och distribution.
DEN delen kan växa rejält.
Men sen kan ju inte en thailändsk domstol ställa nordiska köpare till svars så det måste väl bli på hemmaplan då?

Citat:
Misstankarna rör såväl synnerligen grova narkotikabrott som grovt penningtvättsbrott.

https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2026/mars/fyra-misstankta-for-grova-brott-gripna-efter-tillslag-i-spanien/
Citera
2026-03-18, 20:21
Medlem
Katzespeiens avatar
Vad är det alla ni skadeglada tror ska stå i registret?

Snoppkuken242@anonymousremailer.ru
Bitcoinwallet: xyzhittepå123
[Postadress]

Är någon hyperparanoid beställer man brev till något sommarboende och vittjar brevlådan. Det enda en åklagare kan veta är att någon beställt till någons brevlåda och det är inte direkt det man gör en husrannsakan på.
Citera
2026-03-19, 06:30
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzespeien
Vad är det alla ni skadeglada tror ska stå i registret?

Snoppkuken242@anonymousremailer.ru
Bitcoinwallet: xyzhittepå123
[Postadress]

Köp: 5 g hasch
Tidigare köp: 10 g amfetamin, 5g svamp

Citera
2026-03-19, 09:25
Medlem
Route67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RodneyPrice
Thailänska polisen har biträtt svenska polisen med att lokalisera, gripa och säkra bevisning men dom har inte haft någon egen operation mot personerna.

I Thailänsk media verkar det som att personen som greps i Bangkok (Robert) är misstänkt för overstay på sitt visum, brukar straffas med böter och att man inte får återvända till Thailand på lång tid.
Personerna som greps i villorna i Hua Hin har fått sina visum återkallade då dom anses kunna vara en fara för samhället och är efterlysta av Polis i sina hemländer.

Tror nog vi kan räkna med att alla 3 kommer vara hemma i Sverige inom inte allt för lång tid förutsatt att inte Thailänska polisen hittade något spännande i samband med gripandet.
Tror definitivt att det är fler svenskar/skandinaver inblandade både i Bangkok och Hua Hin.
De har servat betydligt fler än de 5000 svenska köparna. Danmark, Norge, Finland.... lågt räknat ytterligare 15 000 stamkunder.
Så fler svenskar som sköter beställningar/administration plus någon/några som har koll på de thailändska packarna.
Citera
2026-03-19, 09:57
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Köp: 5 g hasch
Tidigare köp: 10 g amfetamin, 5g svamp

Ja, det också så klart.
Citera
2026-03-19, 10:34
Medlem
Packandet har skett i Sverige, finns redan avdömda ärenden där bla Mupparnas och flera andra sidors packcentraler blivit nedstängda. Operation Pandora startade iom att Polisen stängde ner några såna centraler i slutet av 2023 och början av 2024.

Att skicka droger från Thailand till Sverige vore omständigt med tanke på tullar längs vägen och inte minst för risken att torska och behöva sitta i Thai fängelse.

Att fler kommer bli gripna är inte alls omöjligt men troligtvis i Sverige snarare än Thailand.

Lite länkar

https://www.sverigesradio.se/artikel/polisen-har-hittat-tusentals-brev-som-inneholl-narkotika

https://etidning.snpf.org/p/snpfs-tidskrift/nr-4-2024/a/valorganiserad-distribution-av-narkotika-och-andra-droger-via-posten/1909/1525699/54711167
Citat:
Tror definitivt att det är fler svenskar/skandinaver inblandade både i Bangkok och Hua Hin.
De har servat betydligt fler än de 5000 svenska köparna. Danmark, Norge, Finland.... lågt räknat ytterligare 15 000 stamkunder.
Så fler svenskar som sköter beställningar/administration plus någon/några som har koll på de thailändska packarna.
Senast redigerad av RodneyPrice 2026-03-19 kl. 10:39.
Citera
2026-03-20, 13:48
Medlem
Jag har fått underrättelseinformation ifrån en mycket nära person till mig inom polisen.

Det är ett s.k kronvittne som ligger bakom gripanden i Thailand, utan detta kronvittne skulle den svenska polisen inte vara i närheten av att reda ut den här soppan.

Det ska handla om ett annat fall där en viss: H*kan B*cksin(*å *ä) har blivit gripen för liknande verksamhet med internetförsäljning av diverse narkotiska preparat. H*kans uppdragsgivare i det fallet har blivit avslöjad och sedermera avslöjat männen i Thailand. Personen som har Jovicic som advokat är det s.k kronvittnet. Jag är inte lika duktiga som ni andra på flashback att söka efter liknande fall eller kopplingar mellan fall, så gör gärna er magi där.

Anledningen till att personen valt att berätta om verksamheten i Thailand ska vara att den ena personen som blivit gripen R*bert Lind* (*O *h) har en skuld till kronvittnet som inte har reglerats. Dom har haft osämja kring ett parti av narkotika som kronvittnet har stulit av R.L.

Dessutom äger kronvittnet en fastighet i nära anslutning till en fastighet som R.L äger i Thailand som dock är skrivet på hans thailändska fru. Dom är tydligen nära vänner sedan lång tid tillbaka 20+ år.

Jag är lite utav en nörd när det kommer till liknande brottfall och kommer såklart fortsätta att gräva i detta.
Oerhört spännande fall minst sagt, stämmer all information som kommit fram så lär det dröja till mins 2028 innan vi ser en FUP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in