2026-03-19, 05:04
Medlem
LA8PVs avatar
Har det skett en förändring i svenska matvanor till påsk?
Var det inte tradition att man åt lamm? Eller iaf fårkött.

Förut var lammstek standard. Nu finns det knappt att köpa.
Finns det så är det svindyrt från Gotland.
Eller till halva priset från Nya Zeeland. (Med tveksam djurhållning. Och att ha skeppat det runt halva jorden. Miljörörelsen tiger.)

Butikskedjor annonserar inte ens ut fårkött inför påsken.

Svensk mattradition håller på att degenerera då det ska vara köttbullar och prinskorv till varje högtid.
Och så äter man samma mat till vardags.

Någonstans finns det en hund begraven.
Citera
2026-03-19, 05:07
Medlem
sebastian66s avatar
Jag tror att jag kan hjälpa dig lite grann på traven. Det var väldigt länge sedan man åt lamm och får på påsk i Sverige.
Det måste ha varit kanske på 50-talet eller 40-talet. Jag har varit på många olika former av påskmiddagar men sällan ser man lamm eller får.
Det är den mest utlänningar som gillar att äta dessa typ av djur. Naturligtvis Är det svenskar som också äter men det är väl sällsynt speciellt på påsken.
Du får gå tillbaka och tänka på att 40-talet var mycket bra.
Citera
2026-03-19, 05:42
Medlem
ps870s avatar
Jag lagar nästan alltid en lammstek. Men inte till det stora påskbordet på lördagen utan vanligtvis på annandag påsk alltså söndag middag. En tradition i min familj som går långt tillbaka.
Citera
2026-03-19, 05:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Jag lagar nästan alltid en lammstek. Men inte till det stora påskbordet på lördagen utan vanligtvis på annandag påsk alltså söndag middag. En tradition i min familj som går långt tillbaka.

Vi brukade alltid ha lammstek med t.ex. mynta eller rosmarin och timjan när mina kids var yngre, för att jag tyckte att det var viktigt att grunda dem i alla svenska traditioner. Men nu blir det som du säger ungefär samma till varje storhelgs-smörgåsbord: sill och lax, kokt potatis, köttbullar och prinskorv, en stor röd ost. Enda skillnaden är väl de kokta äggen (jag färgar fortfarande in skalen!) och memman till påsk, och alladåben och skinkan till jul, och tårtan med grädde och jordgubbar och svenska flaggor till midsommar.

Man gör som man vill, men som sagt: har man barn så tycker jag att det är viktigt att de i alla fall får testa de gamla svenska traditionerna, så de får med sig dem som en vetskap och möjlighet i vuxenlivet.
Citera
2026-03-19, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ps870

Gör som Du, lammsteken kommer som en god "ensam" middag senare... lite för mäktigt på ett påskbord då den ska serveras med en god gräddsås.

Ps Som lutfiskälskare så äts den inte på julbordet, serveras några dagar senare för de som gillar. Ds
Citera
2026-03-19, 06:41
Medlem
I Sverige slaktas lammen framför allt på sensommar-höst, så nästan allt "påsklamm" är importerat kött från typ Nya Zeeland och Irland. Med andra ord är lammkött på svenska påskbord inte en gammal tradition, utan en som har kommit till genom import.
Senast redigerad av Crocrx 2026-03-19 kl. 06:45.
Citera
2026-03-19, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Griljerar du och steker en liten julskinka på juldagen också till dig själv? Det är helt otroligt hur snåla folk är, på riktigt asså

Nu förstår jag inte riktigt hur du får till det "snål"?

Påskbordet med allt som hör till (allt förutom lammstek med gräddsås). Lammsteken tar vi enkom någon dag senare. Enkom = lammet serveras för sig till alla gäster då den är väldigt mättande (likt lutfisk/sås till jul).

Julskinka griljeras till jul så klart (dock "steker" man inte julskinka) och ingår i julbordet.

Ser fram emot att affären snart säljer helg(påsk)skinka då även den kommer med på påskbordet.
Citera
2026-03-19, 06:45
Medlem
Fettsugnings avatar
Brukar köra lamm de gånger påskmat intas hos oss.

Att det minskar generellt skulle jag tro har att göra med dels priserna/tillgänglighet och att lamm har ett rykte om sig att smaka ullkofta. Ser sällan marknadsföring av lamm till påsk heller för den delen.
Citera
2026-03-19, 07:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crocrx
I Sverige slaktas lammen framför allt på sensommar-höst, så nästan allt "påsklamm" är importerat kött från typ Nya Zeeland och Irland. Med andra ord är lammkött på svenska påskbord inte en gammal tradition, utan en som har kommit till genom import.

Så kanske det är, men BEGREPPET påskalamm har ju varit med oss sedan vi blev kristna.
Citera
2026-03-19, 07:51
Medlem
Tidvinds avatar
Lammracks är väl standard. Det är väl det att det är dyrt. Å andra sidan så är det bara en av flera rätter, och förhoppningsvis så är det ingen som väljer att ta fler än en eller två bitar.
Citera
2026-03-19, 07:53
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Får/lamm till påsk, näää det har vi aldrig ätit.
Det är ägg du tänker på det äter man till påsk.
Citera
2026-03-19, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crocrx
Hur kommer det sig då att det är, eller har varit, en tradition?

Köper jag lamm, så gör jag det i en arabbutik i närheten. Kanonkvalitet, och skapliga priser. Har dock själv aldrig ätit lamm/får till påsk, vad jag kan minnas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in