Resultat: Kommer Simona Mohamsson sitta kvar som partiledare för Liberalerna?
Ja
75,98%
155 röster
Nej
24,02%
49 röster
2026-03-18, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jag pratade iofs om väljare.

De har ju i opinionsundersökningar åtminstone varit väldigt tydliga med vad de anser om L.
2026-03-18, 11:31
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Det som spelar roll är färre röster på Tidö på totalen.

Nej, det spelar ingen roll. Precis som att det inte spelar någon roll vilket block som vinner.
2026-03-18, 11:33
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn
Jag växte upp i en välbärgad kranskommun, "väldigt välbärgad..", i skolan fanns även ungar som bodde i hyresrätter, integrationen fungerade utmärkt... men ja, det var för länge sedan. Och jag kan garantera dig att det inte var någon flumskola.., inget skolval, inga privata skolkoncerner

Jag tror seriöst att klyftor och segregation och ojämlik skola (och sjukvård) hotar den svenska samhällsgemenskapen.. Antingen har vi ett samhälle där vi lär oss leva med varandra, där alla känner att det finns möjligheter, eller så bygger vi staket och gated communities, ett recept för ökade slitningar och brottslighet, som även gör medelklassen otrygg.
Okej. Med risk för att vi bägge debatterar sådant som är OT: jag är inte förvånad över att du växt upp i ett välbärgat område. Själv växte jag upp i ett utpräglat arbetarklassområde där standarden var betydligt lägre. Skolan förr i tiden utan skolval var inte ett jävla skit jämlik, det berodde på var du bodde om den var bra eller inte. Tacka fan för att det fungerade i din skola där majoriteten av eleverna säkert hade välbärgade kravställande föräldrar som kunde ryta till på föräldramötena om det blev kaos. I min skola drog busarna i stället ner standarden och så fungerar det överallt. Det är alltid de sämst ställda som försöker sköta sig som förlorar mest på daltet och flummet, eftersom överklassen alltid kan köpa sig fri från problemen. Din inställning är typisk för välbärgade medelklassliberaler som inte haft erfarenhet av hur det är att behöva kämpa sig upp. Därmed inte sagt att du är en dålig människa men jag tror inte att du förstår hur mycket som dåliga elever kan förstöra för andra elever.

Egentligen förtjänar nog vår diskussion en egen tråd.
2026-03-18, 11:50
Medlem
Du har absolut en poäng. Men det är inget argument för att segregation är acceptabelt.

I den kommunen fanns billiga hyresrätter, som i dag blivit dyra bostadsrätter.

Jag är för marknadshyror men inför generösa bostadsbidrag och Social housing, låt inte rika kommuner bli gated communities.. där folk som jobbar i kommunen: skolvaktmästare, butikspersonal, undersköterskor inte har råd att bo.

Det fria skolvalet är inte heller rättvist apropå din kommentar om engagerade föräldrar.., de ungar som inte uppmuntras och inte får stöd hemifrån, de har sämre möjligheter att ta för sig på den marknad som skolan blivit.

Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Okej. Med risk för att vi bägge debatterar sådant som är OT: jag är inte förvånad över att du växt upp i ett välbärgat område. Själv växte jag upp i ett utpräglat arbetarklassområde där standarden var betydligt lägre. Skolan förr i tiden utan skolval var inte ett jävla skit jämlik, det berodde på var du bodde om den var bra eller inte. Tacka fan för att det fungerade i din skola där majoriteten av eleverna säkert hade välbärgade kravställande föräldrar som kunde ryta till på föräldramötena om det blev kaos. I min skola drog busarna i stället ner standarden och så fungerar det överallt. Det är alltid de sämst ställda som försöker sköta sig som förlorar mest på daltet och flummet, eftersom överklassen alltid kan köpa sig fri från problemen. Din inställning är typisk för välbärgade medelklassliberaler som inte haft erfarenhet av hur det är att behöva kämpa sig upp. Därmed inte sagt att du är en dålig människa men jag tror inte att du förstår hur mycket som dåliga elever kan förstöra för andra elever.

Egentligen förtjänar nog vår diskussion en egen tråd.
2026-03-18, 12:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sk33
Villa-Sverige gillar också låga skatter, skenande fastighetskostnader (eftersom de själva sitter högst på sin lilla gödselstack), segregation (så länge de själva är på rätt sida gärdsgården), etc. Och det är den linjen L har kört, med övriga borgare bredvid sig och med S på släp.

Jag utgår ifrån att du menar fastighetspriser, vilket är något helt annat än kostnader. Vilka villaägare gillar konstnader? Det är svårt att debattera när folk inte ens vet vad orden betyder.
2026-03-18, 12:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Jaså var och när då?

Men jösses, känner du till regeringen och dess underlag i riksdagen? Tidö-avtalet? Du vet väl att det är 18-årsgräns här?
2026-03-18, 12:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmjuk
Det är nära med Birgitta Ohlsson som ny partiledarkandidat nu!!! Vilken drömkandidat! Hon kan slå Mohamsson med klar marginal och är en stjärna inom L.

Då kan även L direkt slopa SD och samarbeta med S och byta regering direkt istället. Så man kommer bort från dom här mardrömmarna, misären och fascismen från start.

Hon kan rädda L och Sverige från SD-misären!!

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/uppgifter-tryck-pa-l-favoriten-att-gora-comeback/

Ja, det var ju rysligt nära. Bara det att hon nu kandiderar för ett annat parti. Tycker du det går bra med dina förutsägelser? Har du fler tips som vi kan avskriva direkt?
2026-03-18, 12:52
Medlem
De skulle aldrig ha bytt namn från Folkpartiet.
2026-03-18, 13:32
Medlem
Birgitta Ohlsson samt partiledaren för Centern tycks inte gilla vår demokrati efter som de beslutat sig för att få bort SD till varje pris. Över 20 % av befolkningen röstade på SD alltså det största partiet på högersidan. Hur många % erhöll Centern?
2026-03-18, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Nej, det spelar ingen roll. Precis som att det inte spelar någon roll vilket block som vinner.
För bränslepriset spelar det en jävla roll. Vi vill ha billig bensin och diesel!
2026-03-18, 13:46
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krinolina
Birgitta Ohlsson samt partiledaren för Centern tycks inte gilla vår demokrati efter som de beslutat sig för att få bort SD till varje pris. Över 20 % av befolkningen röstade på SD alltså det största partiet på högersidan. Hur många % erhöll Centern?
Jag är glad att Birgitta Ohlsson går över till C. Hennes tid är över sen länge. Vilka vill rösta på ytterligare en skräcködla med extrema vänsteråsikter?

Bra att dessa rensas ut från L. Förstår hur tufft Simona måste haft det samt att ingen annan ville ställa upp som partiledare för L
2026-03-18, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Dessa nya block har skapats av eventuellt motstånd och röda linjer till SD, om alla partier demokratiskt accepterar varann så försvinner troligtvis detta, så stor del S som skapat detta med sin "brunsmetning" mot det parti som står S närmast, konkurrerar.
Med den logiken borde väl V välkomnas in i vilken regering som helst. Vi kan ju fråga Uffe.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in