Du har absolut en poäng. Men det är inget argument för att segregation är acceptabelt.
I den kommunen fanns billiga hyresrätter, som i dag blivit dyra bostadsrätter.
Jag är för marknadshyror men inför generösa bostadsbidrag och Social housing, låt inte rika kommuner bli gated communities.. där folk som jobbar i kommunen: skolvaktmästare, butikspersonal, undersköterskor inte har råd att bo.
Det fria skolvalet är inte heller rättvist apropå din kommentar om engagerade föräldrar.., de ungar som inte uppmuntras och inte får stöd hemifrån, de har sämre möjligheter att ta för sig på den marknad som skolan blivit.
Citat:
Ursprungligen postat av
Orm Onde
Okej. Med risk för att vi bägge debatterar sådant som är OT: jag är inte förvånad över att du växt upp i ett välbärgat område. Själv växte jag upp i ett utpräglat arbetarklassområde där standarden var betydligt lägre. Skolan förr i tiden utan skolval var inte ett jävla skit jämlik, det berodde på var du bodde om den var bra eller inte. Tacka fan för att det fungerade i din skola där majoriteten av eleverna säkert hade välbärgade kravställande föräldrar som kunde ryta till på föräldramötena om det blev kaos. I min skola drog busarna i stället ner standarden och så fungerar det överallt. Det är alltid de sämst ställda som försöker sköta sig som förlorar mest på daltet och flummet, eftersom överklassen alltid kan köpa sig fri från problemen. Din inställning är typisk för välbärgade medelklassliberaler som inte haft erfarenhet av hur det är att behöva kämpa sig upp. Därmed inte sagt att du är en dålig människa men jag tror inte att du förstår hur mycket som dåliga elever kan förstöra för andra elever.
Egentligen förtjänar nog vår diskussion en egen tråd.