2026-03-18, 13:28
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myggig
Vad menar han egentligen med det där? Att "Allies" är intresserade av LBRQ och gender och grejer?
Antagligen. Men han är ju typ halvsenil. Och använder ofta citattecken på oväntade ställen. Så det kan vara betydelselöst. En felstavning.

Han har en tweet-monkey som heter Nathalie Harp. Jag gissar hon skriver de flesta av hans "thruths" som han dikterar.
Citera
2026-03-18, 13:31
Medlem
Citat:
Vad menar han egentligen med det där? Att "Allies" är intresserade av LBRQ och gender och grejer?

Nej, apelsinmannen har bara generellt tungt för det. Lägg ingen vikt vid detaljer i det han försöker skriva.
Citera
2026-03-18, 13:34
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Tanken är ju att dessa fartyg ska kunna försvara sig, annars finns det ingen mening.

Jag har berört det här i en annan tråd. Jagare av Arleigh Burke-klass är klart suboptimala för uppgiften, och det är dessutom stora risker för förluster i att använda dem för konvojtjänst i farvatten (dvs Hormuz) där de mer eller mindre är instängda i trånga farleder, och under långa sträckor bokstavligen kan iakttas (och bekämpas) från land. För att inte tala om risken för att gå på mineringar.

Att förlora en, eller flera, Aegis-jagare pga en order han själv gett skulle dessutom vara fullständigt förödande för Trump ur ett politiskt perspektiv.

Utöver det så kommer den handfull av fartygen som teoretiskt kan avdelas behöva gå under konstant stridsberedskap, vilket är extremt påfrestande för besättningarna, som förmodligen kommer att behöva roteras på mycket kortare tidsintervall än normalt. Och det har US Navy inte kapacitet till om man inte vill riskera att behöva försvaga skyddet för sina hangarfartyg på ett oacceptabelt sätt ur ett strategiskt perspektiv.
Senast redigerad av DaEzz 2026-03-18 kl. 13:36.
Citera
2026-03-18, 13:36
Medlem
Man vet fan inte vad man ska tro. Information döljs, fakta vinklas. Allt för att vi i väst inte skall kunna bilda oss en uppfattning/ tolka vad som händer. Informationen var fan mer detaljrik under Vietnamkriget.
Citera
2026-03-18, 13:37
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Apropå Trumps senaste tweet. Se mitt inlägg ovan.

Tror du att det är vad USA kommer göra... lägga några bombmattor och dra därifrån snart. Typ vara nöjda med att de fått upp priset på amerikanska olja, vilket var målet?

..och fått upp priset på den ryska oljan, och lättelser på sanktioner till bästa polaren Putin..

Annars så om de höga oljepriserna består, så blir det också mer fracking i Usa,
Citera
2026-03-18, 13:38
Medlem
Citat:
Det finns väl mycket att oroa sig för men lite att roa sig med kanske? Att det blir stora förändringar i världen av det här och att säkerheten blir lidande på olika sätt är väl rätt självklart. Vad Turkiet ska göra med Sverige hamnar väl inte i den här tråden ändå.

Som konsekvens av att Iran attackerat Turkiet har Nato(USA) bestämt sig för att deras intresse i Turkiet behöver skyddas bättre än det befintliga PAC-2.
Det handlar såklart högst troligen om ett amerikanskt batteri men det lär ju plockas från ett annat europeiskt land som kanske gärna hade haft det kvar som skydd mot en eventuell attack från Ryssland.

Flera europeiska länder köar för att få köpa robotar från USA men det är stor risk att USA tycker det är bättre att stärka säkerheten kring sig själva, Israel och andra allierade i Gulfen.
Så jo, det är i allra högsta grad kopplat till ämnet.

Finns såklart en o annan rolig sak som händer med. Försöker ju posta glädjande nyheter främst!
Citera
2026-03-18, 13:38
Medlem
Citat:
Mängden fartyg är ju på pappret.

Jagarna kan definitivt användas, men jag tror bara att max sex kan avdelas för uppgiften. Om det skulle bli fler blir detta bara en förändring på marginalen (dvs man får loss åtta).

Kryssarna hade iofs varit väl lämpade för uppgiften, men det finns bara två på krigsskådeplatsen och de måste följa hangarfartygen.

Det finns tre LCS i Persiska viken och ett är på väg mot krigsskådeplatsen tillsammans med Marinkåren och USS Tripoli. Jag anser att dessa fartyg är ytterligare ett idiotbeslut av amerikanska flottan. De är så svagt beväpnade att de själva behöver eskort och de duger i princip bara till minsvepning. Denna uppgift får vi hoppas inte uppstår, eftersom CENTCOM har varit förutseende nog att sänka hela den iranska flottan och därigenom möjligheten för prästerna att på ett systematiskt sätt minera farvattnen i fråga.

Jag tror att iranierna är försiktiga med att minera just nu. De får ju ut egen olja. Minst lika mycket eller mer än innan kriget. Jag tror mer och mer på ukrainska lösningar. Tidigare hade de självmordsbåtar men nu med drönarteknik behövs det inga människor. Minorna börjar nog dyka upp i större mängder om USA börjar stoppa iranska skepp eller tar Kharg Island. Hur som helst hotet om minor är jobbigt nog.

Jag är inte så säker på att man vill stoppa iranska fartyg. Med fix på marknaden och om man låter iranierna åka ut så kan man nog täcka upp 90 procent av olja som gick i genom Hormuz innan kriget. Lägg till att man har släppt olja från den strategisk reserven.

Jag undrar vad Japans premiärminister och Trump kommer överens om. Jag vet inte riktigt vad den japanska grundlagen, som USA skrev, tillåter. Hon är alla fall en hök och tillhör extremhögern inom liberaldemokraterna.

PS Japan satsar igen på kärnkraft.
Citera
2026-03-18, 13:41
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Så kan det mycket väl vara. Om han tröttnar så drar han och utropar seger. Israelerna kommer fortsätta med lite nålstick för att plocka bort politiska ledare och sedan lägga resten av sitt krut på Libanon.

Sedan tror jag att det viktigaste för Trump är vad priset vid pump är för Mr Joe Sixpack, inte hur Chevrons årsbokslut ser ut. Om USA slutar bombardera Iran, så tror jag mycket väl att trafiken i sundet kommer igång igen.

De amerikanske konsumenten är ju f ö känsligare för oljeprishöjningar än den europeiska. Eftersom skatten på drivmedel är så låg i USA får en prishöjning på oljan ett kännbart genomslag direkt. I Europa är den största delen av bensinpriset skatt så prishöjningen på själva råoljan utgör en mindre del. En dramatisk prishöjning kan dessutom kompenseras med en skattesänkning, vilket mildrar genomslaget. Detta går inte i USA.
Jag föreställer mig att Trump är köpt/manipulerad av Israel (och ev oljebolag som tjänar på höjningen och blockaden av hormuz?) för att gå i krig mot iran.

Enligt Gasbuddy.com är priset nu på soppa i USA i genomsnitt 3.86 usd per gallon. Drygt 30% upp sedan kriget började. Så jag tänker amerikanska konsumenter absolut är aktiverade. (Peak Biden var visserligen 5 usd.) Det är svårt att sälja in denna höjning till amerikanska konsumenter... Och den lär hålla i sig även om USA skulle avveckla ganska snart. Höjningen lär påverka mellanårsvalet.

Konstigt att Trump gått med på detta krig. Just det... han är halvsenil/puckad/storhetsvansinnig.
Citera
2026-03-18, 13:44
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
..och fått upp priset på den ryska oljan, och lättelser på sanktioner till bästa polaren Putin..

Annars så om de höga oljepriserna består, så blir det också mer fracking i Usa,
Ja, Ryssarna har tjänat stort på detta krig.

(Norge också :-))
Citera
2026-03-18, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Behöver jag förklara skillnaden att göra en månads arbete på en vecka och på en månad? Du är arbetslös eller?
Men alla vet ju att han ber om hjälp. Du påstår att de kan med de tillgångar de har. Då frågar jag dig vad som hindrar dem. Kan du förkara?
Citera
2026-03-18, 13:54
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Men alla vet ju att han ber om hjälp. Du påstår att de kan med de tillgångar de har. Då frågar jag dig vad som hindrar dem. Kan du förkara?

Jag skrev att de kan göra det, men det tar tid. Förstår du inte svenska? Jag skrev inte att de kan göra det på en vecka eller två veckor eller tre veckor. Jag skrev ingen tidsperiod öht. Du däremot anser att eftersom det inte är gjort än så är det omöjligt att göra. Vilket bara en person som aldrig haft ett arbete i hela livet skulle resonera.
Citera
2026-03-18, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag skrev att de kan göra det, men det tar tid. Förstår du inte svenska? Jag skrev inte att de kan göra det på en vecka eller två veckor eller tre veckor. Jag skrev ingen tidsperiod öht. Du däremot anser att eftersom det inte är gjort än så är det omöjligt att göra. Vilket bara en person som aldrig haft ett arbete i hela livet skulle resonera.
Jo jag förstår svenska.
Men du måste ju kunna förklara varför det tar tid. Man kan inte bara säga till någon att "det tar tid. Kanske flera månader" och sen vara spydig när någon frågar varför. Är det så du gör på ditt jobb när någon frågat varför deras hamburgare dröjer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in