2026-03-18, 12:46
Medlem
Madagascars avatar
Fanta Führer har nyss vaknat och skrev på shit social:

I wonder what would happen if we “finished off” what’s left of the Iranian Terror State, and let the Countries that use it, we don’t, be responsible for the so called “Straight?” That would get some of our non-responsive “Allies” in gear, and fast!!! President DJT
Citera
2026-03-18, 12:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Ja det kommer bli svettigt för ledargarnityret.

Glömde länka till Israels uttalande:

https://t.me/BellumActaNews/168697

-IDF Hotline, hur kan jag hjälpa dig?
-Hej, Det här är Said, jag kör Uber i teheran. IRGC överstemajor av huvudblöjor och tortyrspikar beställde just en körning till "redacted", så jag skulle vilja beställa en "redacted" till platsen "redacted" om ca 20minuter.
-Tack så mycket för din beställning, Ha en trevlig dag.
-Tack själv.
Citera
2026-03-18, 12:57
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

I wonder what would happen if we “finished off” what’s left of the Iranian Terror State, and let the Countries that use it, we don’t, be responsible for the so called “Straight?” That would get some of our non-responsive “Allies” in gear, and fast!!! President DJT

Se där ja..han tänker att lämna efter sig en hög med sk-t för andra att städa upp..

Det var det som var planen hela tiden, med att få in Nato/Europeiska/andra allierade i detta getingbo. "Stay away" säger jag bara. "Stay away"...
Citera
2026-03-18, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Snacka om backfire för Iran och alla som trodde annorlunda..

https://t.me/c/2117167313/80854

Tidigare israelisk försvarsminister skrev ett längre inlägg på substack strax före kriget bröt ut om hur kartan i Mellanöstern rent säkerhetspolitisk är nära att ritas om totalt och förändras för alltid.

Det ser allt mer ut som att han hade helt rätt.

Vissa nötter här är nog mer intresserade av hur Iran berättar om framtiden har jag märkt så vassego, njut nu!

https://t.me/c/2117167313/80806

Hur har Irans kärnvapenmöjligheter förintas nu då? Och hur har deras hot mot andra länder förändrats?
Citera
2026-03-18, 12:59
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det amerikanska "krigsdepartementets" CENTCOM och NAVCOM hindrar konvojering i nuläget.

Staberna har en viss tågordning för vad de gör i detta krig. Tyngdpunkten ligger just nu på luftangrepp från hangarfartyget Abraham Lincoln som ligger i Arabiska sjön mot landmål i Iran. Hon är för närvarande skyddad av inte mindre än åtta jagare.

När CENTCOM anser att luftangreppen är färdiga, så kan ett antal jagare avdelas för konvojering under NAVCOMs regi.

Genom att sänka den iranska flottan i ett tidigt skede, så har Iran inte längre kapacitet att företa en systematisk minering av Persiska viken, så hoten vid konvojtrafik torde ha begränsats till drönarangrepp, raketer och speedboats.

Dessa hot bör kunna klaras av genom närvaron av två jagare per konvoj (plus lite extra resurser i form av flygstridskrafter, spaningsdrönare, etc). Jag kan tänka mig att fyra jagare kan lösgöras ur Abraham Lincolns eskader för detta ändamål.

Om dessa fyra jagare dessutom kan få förstärkning av Förenade Arabemiratens korvetter och några av Saudiarabiens hela sju utmärkta franskbyggda fregatter, så borde det här kunna lösas.

Det är inte vilka fartyg som helst som är lämpliga för att sköta konvojering, utan det handlar här om jagare eller fregatter.

Men konvojtrafiken kan alltså inte komma igång förrän pågående operationer är avklarade. Det finns inte lämpliga fartyg nog för denna uppgift, ännu så länge.
Tror du ens själv på propagandan du matar ut jude? Sjöminor kan läggas från en roddbåt, lycka till med att ta ut dom. Sanningen är att den Amerikanska flottan vägrar gå in i sundet då det är ett självmordsuppdrag. Men jag hoppas dom prövar skicka in en 5-10 jagare för att se vad som händer.
Citera
2026-03-18, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
-IDF Hotline, hur kan jag hjälpa dig?
-Hej, Det här är Said, jag kör Uber i teheran. IRGC överstemajor av huvudblöjor och tortyrspikar beställde just en körning till "redacted", så jag skulle vilja beställa en "redacted" till platsen "redacted" om ca 20minuter.
-Tack så mycket för din beställning, Ha en trevlig dag.
-Tack själv.

Nåt sånt ja
Citera
2026-03-18, 13:02
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Se där ja..han tänker att lämna efter sig en hög med sk-t för andra att städa upp..

Det var det som var planen hela tiden, med att få in Nato/Europeiska/andra allierade i detta getingbo. "Stay away" säger jag bara. "Stay away"...
Ja ett äckel.

Nu fantiserar han åtminstone inte om kärnvapen och makt åt folket i Iran.
Citera
2026-03-18, 13:04
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
nja.

de fartygs-klasser som kan bistå i konvojskydd i den amerikanska flottan är

Arleigh Burke (70st)
Ticonderoga (7st)
LCS (30st)

sen kan man säkert -50%-75% antalet pga av reasons. om man nu fick för sig att ett krigmål var fritt flöde och kontroll av sundet.

sen kan ju givetvis andra bistå, men jag kan tycka att trump har rätt, inga av de skeppen är egentligen optimala för att sköta andra länders fartygs skydd. lite overkill. (möjligen LCS en då och några enstaka jagare)

Mängden fartyg är ju på pappret.

Jagarna kan definitivt användas, men jag tror bara att max sex kan avdelas för uppgiften. Om det skulle bli fler blir detta bara en förändring på marginalen (dvs man får loss åtta).

Kryssarna hade iofs varit väl lämpade för uppgiften, men det finns bara två på krigsskådeplatsen och de måste följa hangarfartygen.

Det finns tre LCS i Persiska viken och ett är på väg mot krigsskådeplatsen tillsammans med Marinkåren och USS Tripoli. Jag anser att dessa fartyg är ytterligare ett idiotbeslut av amerikanska flottan. De är så svagt beväpnade att de själva behöver eskort och de duger i princip bara till minsvepning. Denna uppgift får vi hoppas inte uppstår, eftersom CENTCOM har varit förutseende nog att sänka hela den iranska flottan och därigenom möjligheten för prästerna att på ett systematiskt sätt minera farvattnen i fråga.
Citera
2026-03-18, 13:04
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Skrev åsnan faktiskt straight och inte strait?
Citera
2026-03-18, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myggig
Hur har Irans kärnvapenmöjligheter förintas nu då? Och hur har deras hot mot andra länder förändrats?

Regimen kommer inte tillåtas några möjligheter alls att utveckla kärnvapen när den är utfattig och slagen i spillror tänker jag.

Hotet mot andra länder ser rätt försvagat ut redan nu, blir nog svårt att bygga upp ett nytt starkt sådant.
Citera
2026-03-18, 13:06
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minfagel
Ja kör in 5-10 jagare/korvetter så vi är säkra på att jänkarna inte kan manövrera och iranierna inte kan missa!

Tanken är ju att dessa fartyg ska kunna försvara sig, annars finns det ingen mening.
Citera
2026-03-18, 13:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
USA har helt monterat ner sin varvsindustri, dom kan inte längre bygga nya fartyg. Det mesta dom har är gammal skit från förra århundradet.

Nä, när det kommer till avancerade fartyg av militärt slag så är usa nr ett (eller kanske nr 2 om kina inte bara spottar ut nya temu-hangarfartyg längre).

men comerciella fartyg, eller mer skrotiga militära skorvar bygger de i väldigt låg volym

Citat:
Men dom är inte helt utan fregatter utan har faktiskt en, USS Constitution tagen i tjänst år 1797. Fungerar bra då det blåser, in med den i Hormuz bara.

tror amerikansk taktik är lite annorlunda, pga av strategi och doktrin. poängen är att man inte har samma behov av tex fregettar, när fiende fått se sin flotta, flygvapen, och militära förmåga skrotad på ett par dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in