2026-03-18, 12:08
Medlem
Ja då var det bekräftat.

Citat:
Defense Minister Katz confirms: Israel eliminated the Iranian intelligence minister, Esmail Khatib, last night

https://t.me/beholdisraelchannel/73075

Samt:
Citat:
Mohamed Cherry, director of Hezbollah’s Al-Manar channel and a likely successor to Mohammed Afif, the group’s communications and PR chief, was killed overnight in Beirut.
https://t.me/BellumActaNews/168690

Fler verkar vara på väg..

Israel har gjort en avgörande förändring sen ett par dagar tillbaka. Man kör nu med mosaik-upplägget med när det gäller att eliminera figurer i olika ledande ställningar.
Så fort man på lägre nivå kan identifiera ett mål så har man tillåtelse att slå till, man behöver inte vänta på bekräftelse uppifrån längre.
Citera
2026-03-18, 12:08
Medlem
AIAdventurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
https://www.tv4.se/artikel/2nBKhl6nvvsrXc8PunWz02/trump-kraever-natos-hjaelp-varnar-foer-mycket-dalig-framtid?fbclid=IwY2xjawQnWbdleHRuA2FlbQIxMABicml kETAwU1lndnRzQkFPdjdZQ3A1c3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5M Tc4ODIwMDg5MgABHpvZ0hECINiFbnkYTSiOJWu4nFRGrGTJ00n Ww6d-bAdqS2uItRfpxH1e4X1m_aem_EQFi2XErstg4wGJ3SJcZqg

Han ville ju inte ha Natos hjälp. Det sades väl om det för bara någon dag sedan? Han skrev ju det i sociala medier?

Helt plötsligt så vill han ha Natos hjälp?

Innebär det som man kan tänka sig. Att även Sverige går med ut till kriget eller kan det på något sätt innebära bara få Natoländer, så att alla Natoländer inte behöver blandas sig in?

Jag tycker också att det svajar. Med att både neka till att man har behov av Natos hjälp, till att man visst behöver Natoshjälp. Jag tycker att man bara kan lägga ner kriget.

Vad är det man ens bråkar om? Vad är målet med kriget? Vad vill man? Vad behövs för att det skall bli fredligt då?

Jag tycker bara allt känns ologiskt med just detta krig.

Kriget med Ukraina och Ryssland, så rörde sig om att Ryssland ville ha mark.

Men kriget med Iran och alla andra länder, så känns det som om: ''Det bara skall ske.''. Men känns som om det inte finns någon riktig ordentligt anledning till att kriga egentligen?

Jag fattar ingenting.

Officiellt handlar det om att man inte vill att Iran ska producera kärnvapen, och det målet är väl vettigt. Iran är inte direkt någon man vill ska ha kärnvapen.
Citera
2026-03-18, 12:09
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Enligt Reuters igår är UAE mer eller mindre redo för att hjälpa till, påstås att man filar på detaljerna.
Utöver det verkar Israel allt mer intresserade av Hormuz och som allierad till USA lär man väl ställa upp så mycket man kan.

Tror iofs att fler kommer ansluta allt eftersom, tex vissa Europeiska länder som snart inser att amerikanskt fokus på europeisk säkerhet minskar.
Det är iofs många här tex som vill att USA ska lämna Europa fortare än kvick så dom är väl nöjda tills dom inser vad det innebär.

UAE har korvetter. De kan hjälpa till och göra nytta om en jagare eller fregatt OCKSÅ är med.
Citera
2026-03-18, 12:12
Medlem
Proumbras avatar
Och nu har även Irans underrättelseminister somnat in, död enligt Israel.

One by one...
Citera
2026-03-18, 12:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Amerikanarna är smarta ibland och rejält korkade ibland. Exempel på det senare är att man inte har några fregatter, som hade varit utmärkta för konvojering. Det finns en hel del högmod som spökar där, med nedlåtande omdömen av typen "the frigate navies of needle dicked nations" (dvs flottorna i Europa och Asien).

Dessa fregatter (under den franske presidenten Macrons ledning) skötte konvojering av EU-fartyg genom Bab el-Mandeb under hela Houthibråket förra året utan problem, trots att Houthierna gjorde vad de kunde.

Eftersom jänkarna inte har några fregatter får deras jagare istället sköta allt, överallt. Det finns för närvarande ett 70-tal i tjänst, men man kan räkna med att en tredjedel av dessa är på översyn, uppgradering eller reparation. Säkerligen används ett tiotal för utbildning av nya besättningar. Då återstår 30 som skulle kunna användas i detta krig. Men USA kan ju inte tömma alla världshav på jagare och skicka dem till Persiska viken; det måste finnas åtminstone några kvar i Stilla havet och Atlanten.

Så vad har vi att röra oss med i nuläget? Vi har åtta jagare i hangarfartygsgrupp Abraham Lincoln (CSG-3) i Arabiska sjön och fyra stycken i hangarfartygsgrupp Gerald R Ford (CSG-12) i Röda havet. Denna grupp ska avlösas av hangarfartygsgrupp George HW Bush (CSG-19), som för närvarande sätts samman i Norfolk och borde få med sig minst sex jagare.

Summa summarum: Nästan två tredjedelar av den amerikanska flottans samlade tillgängliga resurser för konvojering är redan öronmärkt för Epic Fury, men alla resurser kan inte användas. Ytterligare tillskott kan bara öka kapaciteten på marginalen. Om däremot Saudiarabien, Frankrike, och Japan tog sitt förnuft till fånga och skickade fyra fregatter var och sedan Italien ytterligare två på det (det är vad som finns tillgängligt i närtid) för att förstärka de fyra till sex amerikanska jagare, som skulle kunna avdelas för konvojtrafik, så hade det här kunnat lösas tämligen oproblematiskt, som jag ser det.

nja.

de fartygs-klasser som kan bistå i konvojskydd i den amerikanska flottan är

Arleigh Burke (70st)
Ticonderoga (7st)
LCS (30st)

sen kan man säkert -50%-75% antalet pga av reasons. om man nu fick för sig att ett krigmål var fritt flöde och kontroll av sundet.

sen kan ju givetvis andra bistå, men jag kan tycka att trump har rätt, inga av de skeppen är egentligen optimala för att sköta andra länders fartygs skydd. lite overkill. (möjligen LCS en då och några enstaka jagare)
Citera
2026-03-18, 12:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Ja då var det bekräftat.

https://t.me/beholdisraelchannel/73075

Samt:

https://t.me/BellumActaNews/168690

Fler verkar vara på väg..

Israel har gjort en avgörande förändring sen ett par dagar tillbaka. Man kör nu med mosaik-upplägget med när det gäller att eliminera figurer i olika ledande ställningar.
Så fort man på lägre nivå kan identifiera ett mål så har man tillåtelse att slå till, man behöver inte vänta på bekräftelse uppifrån längre.

Verkar som det här kommer gå från en kanonfin måndag, till en kanonfin vecka. Måste nog firas på något sätt på fredagkvällen.
Citera
2026-03-18, 12:16
Medlem
Citat:
UAE har korvetter. De kan hjälpa till och göra nytta om en jagare eller fregatt OCKSÅ är med.

Ja, men jag tror inte att det enbart handlar om att eskortera fartyg.

Tror man får ge det några dagar eller någon vecka innan allt klarnar men Gulfstaterna har ju minst sagt stort intresse av fungerande sjöfart och man verkar inte så väldigt glada över Irans agerande heller.
Citera
2026-03-18, 12:20
Medlem
Citat:
Nu på morgonen har jag läst israelisk dagspress och lyssnat på radio.

När jag har gjort det så bedömer jag sakinnehållet utifrån mina egna erfarenheter från det säkerhetspolitiska och militära området och kokar ihop allt till en sammanfattning om de senast timade skeendena, som jag hoppas ska vara riktig och intressera Flashbacks läsare.
Yes, jag läser med intresse. 👍
Citera
2026-03-18, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Verkar som det här kommer gå från en kanonfin måndag, till en kanonfin vecka. Måste nog firas på något sätt på fredagkvällen.

Ja det kommer bli svettigt för ledargarnityret.

Glömde länka till Israels uttalande:

Citat:
— Israeli Defense Minister Katz says surprises are coming in Iran:
"PM Netanyahu and I have authorized the IDF to eliminate any senior Iranian official once an intelligence and operational window is established, without additional approval. [...] Even today, there will be significant surprises across all fronts."

https://t.me/BellumActaNews/168697
Citera
2026-03-18, 12:33
Medlem
Snacka om backfire för Iran och alla som trodde annorlunda..

Citat:
The diplomatic advisor to the President of the UAE, Anwar Gargash, says in an interview with Bloomberg that Iran miscalculated when it decided to attack the Gulf countries, which will make those countries move closer to Israel and the United States.

According to Gargash, the Iranian strategy causes Israel to be less of a threat than Iran itself. Gargash noted that he expects countries that have relations with Israel to strengthen their preexisting ties, and even countries that do not have relations with Israel will open more channels with it.

@wfwitness

https://t.me/c/2117167313/80854

Yoav Gallant, Tidigare israelisk försvarsminister skrev ett längre inlägg på substack strax före kriget bröt ut om hur kartan i Mellanöstern rent säkerhetspolitisk är nära att ritas om totalt och förändras för alltid.

Det ser allt mer ut som att han hade helt rätt.

Vissa nötter här är nog mer intresserade av hur Iran berättar om framtiden har jag märkt så vassego, njut nu!

Citat:
The spokesman for the Iranian army Amir Akraminia said the regional order based on America's presence has collapsed, as the U.S. failed to protect its own infrastructure and could not guarantee Israel's security—a core tenet of its Middle East policy for decades.

Akraminia stated that Arab states now realise their oil wealth spent on U.S. arms has yielded no security benefit.

"After the war, we will witness a new regional order, of course without America's presence, with the active participation of regional countries themselves," he said, adding that Iran has advocated this for years.

@wfwitness

https://t.me/c/2117167313/80806
Senast redigerad av EnoughisEnough 2026-03-18 kl. 12:59.
Citera
2026-03-18, 12:38
Bannlyst
Citat:
Det amerikanska "krigsdepartementets" CENTCOM och NAVCOM hindrar konvojering i nuläget.

Staberna har en viss tågordning för vad de gör i detta krig. Tyngdpunkten ligger just nu på luftangrepp från hangarfartyget Abraham Lincoln som ligger i Arabiska sjön mot landmål i Iran. Hon är för närvarande skyddad av inte mindre än åtta jagare.

När CENTCOM anser att luftangreppen är färdiga, så kan ett antal jagare avdelas för konvojering under NAVCOMs regi.

Genom att sänka den iranska flottan i ett tidigt skede, så har Iran inte längre kapacitet att företa en systematisk minering av Persiska viken, så hoten vid konvojtrafik torde ha begränsats till drönarangrepp, raketer och speedboats.

Dessa hot bör kunna klaras av genom närvaron av två jagare per konvoj (plus lite extra resurser i form av flygstridskrafter, spaningsdrönare, etc). Jag kan tänka mig att fyra jagare kan lösgöras ur Abraham Lincolns eskader för detta ändamål.

Om dessa fyra jagare dessutom kan få förstärkning av Förenade Arabemiratens korvetter och några av Saudiarabiens hela sju utmärkta franskbyggda fregatter, så borde det här kunna lösas.

Det är inte vilka fartyg som helst som är lämpliga för att sköta konvojering, utan det handlar här om jagare eller fregatter.

Men konvojtrafiken kan alltså inte komma igång förrän pågående operationer är avklarade. Det finns inte lämpliga fartyg nog för denna uppgift, ännu så länge.
Ja kör in 5-10 jagare/korvetter så vi är säkra på att jänkarna inte kan manövrera och iranierna inte kan missa!
Citera
2026-03-18, 12:38
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Mitt fetade.
För mig, som hade förstahandsuppgifter om läget i Benghazi, framstår ditt uttalande som hårresande.

I aktuellt fall vet vi att Iran hade minst 200 kg höganrikat uran, anrikat till mer än fyra gånger av vad som krävs för den mest avancerade kärnenergianvändningen. Sist man hade koll, var det anrikat till 60%. Det finns ingen anledning att betvivla, att de höll på att anrika det ännu mer.
Nu kanske de inte var så nära kärnvapen som "inom en vecka", vilket Witkoff hävdade. Troligare är kanske något år eller så. Men det är svårt att veta utan full insyn.
"Better safe than sorry" alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av 555-553
Yes, jag läser med intresse. 👍

Ni pålästa ?

Vart har alla sovande terrorceller utspridda i världen tagit vägen ?

Jag ser gärna att Iran får demokrati.

Men man kan ju undra över all skrämselpropaganda ?

Eller cellerna kanske hoppat av ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in