2026-03-18, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det amerikanska "krigsdepartementets" CENTCOM och NAVCOM hindrar konvojering i nuläget.

Staberna har en viss tågordning för vad de gör i detta krig. Tyngdpunkten ligger just nu på luftangrepp från hangarfartyget Abraham Lincoln som ligger i Arabiska sjön mot landmål i Iran. Hon är för närvarande skyddad av inte mindre än åtta jagare.

När CENTCOM anser att luftangreppen är färdiga, så kan ett antal jagare avdelas för konvojering under NAVCOMs regi.

Genom att sänka den iranska flottan i ett tidigt skede, så har Iran inte längre kapacitet att företa en systematisk minering av Persiska viken, så hoten vid konvojtrafik torde ha begränsats till drönarangrepp, raketer och speedboats.

Dessa hot bör kunna klaras av genom närvaron av två jagare per konvoj (plus lite extra resurser i form av flygstridskrafter, spaningsdrönare, etc). Jag kan tänka mig att fyra jagare kan lösgöras ur Abraham Lincolns eskader för detta ändamål.

Om dessa fyra jagare dessutom kan få förstärkning av Förenade Arabemiratens korvetter och några av Saudiarabiens hela sju utmärkta franskbyggda fregatter, så borde det här kunna lösas.

Det är inte vilka fartyg som helst som är lämpliga för att sköta konvojering, utan det handlar här om jagare eller fregatter.

Men konvojtrafiken kan alltså inte komma igång förrän pågående operationer är avklarade. Det finns inte lämpliga fartyg nog för denna uppgift, ännu så länge.
Intressant. Du verkar insatt. Vad är Irans möjligheter att skjuta mot fartygen inifrån Iran och vad kan de göra åt det?

Citat:
Ursprungligen postat av slö
Okej. men det var inte en fråga om åsikt, det är ju vad som objektivt sker.

Tror du inte att USA tjänar på det, på kort såväl som lång sikt av någon anledning?

som exempel så gjorde staten texas 27 miljarder usd på roaylties på (fräsmst) oljeproduktion och skatt och federalt (roaylties) gjorde man ca 6milarjder usd förra året.

Så absolut, det är ju inte en diktatur eller komusim där trump kan köpa guldtoallter för oljeintäkterna, men visst generar det indirekt pengar (än mer då via arbetstillfällen skatter etc)
Om de kontrollerar sundet så kommer de tjäna på det på lång sikt. Just nu är det ju inte så.

Det kanske låter som mycket pengar men jag tror det är mer pengar att göra för de amerikanska bolagen på börsen.
Citera
2026-03-18, 11:16
Medlem
https://www.tv4.se/artikel/2nBKhl6nvvsrXc8PunWz02/trump-kraever-natos-hjaelp-varnar-foer-mycket-dalig-framtid?fbclid=IwY2xjawQnWbdleHRuA2FlbQIxMABicml kETAwU1lndnRzQkFPdjdZQ3A1c3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5M Tc4ODIwMDg5MgABHpvZ0hECINiFbnkYTSiOJWu4nFRGrGTJ00n Ww6d-bAdqS2uItRfpxH1e4X1m_aem_EQFi2XErstg4wGJ3SJcZqg

Citat:
Trump kräver Natos hjälp – varnar för ”mycket dålig framtid”

Han ville ju inte ha Natos hjälp. Det sades väl om det för bara någon dag sedan? Han skrev ju det i sociala medier?

Helt plötsligt så vill han ha Natos hjälp?

Innebär det som man kan tänka sig. Att även Sverige går med ut till kriget eller kan det på något sätt innebära bara få Natoländer, så att alla Natoländer inte behöver blandas sig in?

Jag tycker också att det svajar. Med att både neka till att man har behov av Natos hjälp, till att man visst behöver Natoshjälp. Jag tycker att man bara kan lägga ner kriget.

Vad är det man ens bråkar om? Vad är målet med kriget? Vad vill man? Vad behövs för att det skall bli fredligt då?

Jag tycker bara allt känns ologiskt med just detta krig.

Kriget med Ukraina och Ryssland, så rörde sig om att Ryssland ville ha mark.

Men kriget med Iran och alla andra länder, så känns det som om: ''Det bara skall ske.''. Men känns som om det inte finns någon riktig ordentligt anledning till att kriga egentligen?

Jag fattar ingenting.
Citera
2026-03-18, 11:16
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Du skriver mycket men lämnar sällan några källor. Var hämtar du din information?

Nu på morgonen har jag läst israelisk dagspress och lyssnat på radio.

När jag har gjort det så bedömer jag sakinnehållet utifrån mina egna erfarenheter från det säkerhetspolitiska och militära området och kokar ihop allt till en sammanfattning om de senast timade skeendena, som jag hoppas ska vara riktig och intressera Flashbacks läsare.
Citera
2026-03-18, 11:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle

Nej att hjälpen till Iran nu uteblir tyder på att Iran blivit helt ensamma i sin
egen misär och politiska eremittillvaro som de själva har
åsamkat sig, eller hur ?
Det pågår nog någon form av hjälp men liknande hjälpen till Ukraina precis som Trump sagt.
Citera
2026-03-18, 11:17
Medlem
Citat:
Nu på morgonen har jag läst israelisk dagspress och lyssnat på radio.

När jag har gjort det så bedömer jag sakinnehållet utifrån mina egna erfarenheter från det säkerhetspolitiska och militära området och kokar ihop allt till en sammanfattning om de senast timade skeendena, som jag hoppas ska vara riktig och intressera Flashbacks läsare.

Bra, då kan du börja skriva ut lite källor framöver så att vi andra också kan ta del av innehållet och göra våra egna bedömningar. Tack på förhand!
Citera
2026-03-18, 11:19
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
mm, de andra 40st eller så aktiva jagarna och 5 kryssarna är upptagna med... att chilla får vi anta.

så föromdligen är det ingen brådska med sundet.

Jag har aldrig varit i marinen, så mina kunskaper är begränsade i områden, men jag antar att några kanske ligger på varv, några fartyg har specifika uppgifter som inte lämpar sig att de ändrar sin position etc.
Citera
2026-03-18, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag har aldrig varit i marinen, så mina kunskaper är begränsade i områden, men jag antar att några kanske ligger på varv, några fartyg har specifika uppgifter som inte lämpar sig att de ändrar sin position etc.
Mina kunskaper är också begränsade vad olika typer av båtar har för syfte.
Däremot vet jag att alla typer av militära fartyg är totalt chanslösa om man möter en jämbördig fiende.
Snabba hypersoniska raketer är helt omöjligt att försvara sig mot.
Det är därför inga amerikanska krigsbåtar vågar sig närmare än 30-40 mil från Irans fastland, medan hangarfartygen brukar ligga på närmare 100 mil och helt säkert avstånd.
Enda chansen är att istället för en stor båt bygger man tusen småbåtar, vilka det kostar för mycket för fienden skjuta i sank!
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-03-18 kl. 11:46.
Citera
2026-03-18, 11:41
Medlem
Citat:

USA är ett imperium, om vi räknar intressen. Det betyder att man måste vakta

1 USA

2 Panamakanalen

3 Kina

4 Osv

Sedan måste fartygen fixas hållas i trim mm. Byta besättningar, träna och smålaga. till ex De am kryssarna är generellt i mindre bra skick. Av de 11 hangarfartygen kan man använda kanske 3-4 st. Man har redan varit och lekt utanför Venezuela

Dessutom har USA inte lyckats bygga några nya fregatter. Alla är skrotade. De har väl 15-20 independce Littorial (LCS -MCM). De har varit huvudvärk för am flottan. Så hur många USA kan använda vet jag inte. Både UK och USA skickade hem sina sista minsvepare från Persiska viken i Jan. Nu är troligen minor ett mindre problem. sjödrönare är nog ett större problem.
Citera
2026-03-18, 11:49
Avstängd
Citat:

1/3 operativa, 1/3 chillar och 1/3 tvättas, får oljebyte, elller nya toaltter. är väll grundprincipen de senaste 20åren.

(kustbevakningen är med i denna slide oxo)
https://www.reddit.com/r/navy/comments/1iel0jk/current_usn_usgc_fleet_2025/
Citera
2026-03-18, 11:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Mina kunskaper är också begränsade vad olika typer av båtar har för syfte.
Däremot vet jag att alla typer av militära fartyg är totalt chanslösa om man möter en jämbördig fiende.
Snabba hypersoniska raketer är helt omöjligt att försvara sig mot.
I dagsläget är det ju inga problem att försvara sig mot dem, då de med svårighet kan träffa ett statiskt mål (fartyg är inte statiska mål...)

Citat:
Det är därför inga amerikanska krigsbåtar vågar sig närmare än 30-40 mil från Irans fastland, medan hangarfartygen brukar ligga på närmare 100 mil och helt säkert avstånd.

du tänker miles, de enda båtarna som usa satt in är ju 2 hangarfartyg med sina stödfartyg (de skyddar hangarfartyget så de håller sig emellan och runt dem)

Citat:
Enda chansen är att istället för en stor båt bygger man tusen småbåtar, vilka det kostar för mycket för fienden skjuta i sank!

de 1000 småbåtarna klarar inte hav, så de är säkra sålänge de ligger där även från den märkliga iden.
Citera
2026-03-18, 11:54
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
mm, de andra 40st eller så aktiva jagarna och 5 kryssarna är upptagna med... att chilla får vi anta.

så föromdligen är det ingen brådska med sundet.

Amerikanarna är smarta ibland och rejält korkade ibland. Exempel på det senare är att man inte har några fregatter, som hade varit utmärkta för konvojering. Det finns en hel del högmod som spökar där, med nedlåtande omdömen av typen "the frigate navies of needle dicked nations" (dvs flottorna i Europa och Asien).

Dessa fregatter (under den franske presidenten Macrons ledning) skötte konvojering av EU-fartyg genom Bab el-Mandeb under hela Houthibråket förra året utan problem, trots att Houthierna gjorde vad de kunde.

Eftersom jänkarna inte har några fregatter får deras jagare istället sköta allt, överallt. Det finns för närvarande ett 70-tal i tjänst, men man kan räkna med att en tredjedel av dessa är på översyn, uppgradering eller reparation. Säkerligen används ett tiotal för utbildning av nya besättningar. Då återstår 30 som skulle kunna användas i detta krig. Men USA kan ju inte tömma alla världshav på jagare och skicka dem till Persiska viken; det måste finnas åtminstone några kvar i Stilla havet och Atlanten.

Så vad har vi att röra oss med i nuläget? Vi har åtta jagare i hangarfartygsgrupp Abraham Lincoln (CSG-3) i Arabiska sjön och fyra stycken i hangarfartygsgrupp Gerald R Ford (CSG-12) i Röda havet. Denna grupp ska avlösas av hangarfartygsgrupp George HW Bush (CSG-19), som för närvarande sätts samman i Norfolk och borde få med sig minst sex jagare.

Summa summarum: Nästan två tredjedelar av den amerikanska flottans samlade tillgängliga resurser för konvojering är redan öronmärkt för Epic Fury, men alla resurser kan inte användas. Ytterligare tillskott kan bara öka kapaciteten på marginalen. Om däremot Saudiarabien, Frankrike, och Japan tog sitt förnuft till fånga och skickade fyra fregatter var och sedan Italien ytterligare två på det (det är vad som finns tillgängligt i närtid) för att förstärka de fyra till sex amerikanska jagare, som skulle kunna avdelas för konvojtrafik, så hade det här kunnat lösas tämligen oproblematiskt, som jag ser det.
Citera
2026-03-18, 12:02
Medlem
Citat:
Amerikanarna är smarta ibland och rejält korkade ibland. Exempel på det senare är att man inte har några fregatter, som hade varit utmärkta för konvojering. Det finns en hel del högmod som spökar där, med nedlåtande omdömen av typen "the frigate navies of needle dicked nations" (dvs flottorna i Europa och Asien).

Dessa fregatter (under den franske presidenten Macrons ledning) skötte konvojering av EU-fartyg genom Bab el-Mandeb under hela Houthibråket förra året utan problem, trots att Houthierna gjorde vad de kunde.

Eftersom jänkarna inte har några fregatter får deras jagare istället sköta allt, överallt. Det finns för närvarande ett 70-tal i tjänst, men man kan räkna med att en tredjedel av dessa är på översyn, uppgradering eller reparation. Säkerligen används ett tiotal för utbildning av nya besättningar. Då återstår 30 som skulle kunna användas i detta krig. Men USA kan ju inte tömma alla världshav på jagare och skicka dem till Persiska viken; det måste finnas åtminstone några kvar i Stilla havet och Atlanten.

Så vad har vi att röra oss med i nuläget? Vi har åtta jagare i hangarfartygsgrupp Abraham Lincoln (CSG-3) i Arabiska sjön och fyra stycken i hangarfartygsgrupp Gerald R Ford (CSG-12) i Röda havet. Denna grupp ska avlösas av hangarfartygsgrupp George HW Bush (CSG-19), som för närvarande sätts samman i Norfolk och borde få med sig minst sex jagare.

Summa summarum: Nästan två tredjedelar av den amerikanska flottans samlade tillgängliga resurser för konvojering är redan öronmärkt för Epic Fury, men alla resurser kan inte användas. Ytterligare tillskott kan bara öka kapaciteten på marginalen. Om däremot Saudiarabien, Frankrike, och Japan tog sitt förnuft till fånga och skickade fyra fregatter var och sedan Italien ytterligare två på det (det är vad som finns tillgängligt i närtid) för att förstärka de fyra till sex amerikanska jagare, som skulle kunna avdelas för konvojtrafik, så hade det här kunnat lösas tämligen oproblematiskt, som jag ser det.

Enligt Reuters igår är UAE mer eller mindre redo för att hjälpa till, påstås att man filar på detaljerna.
Utöver det verkar Israel allt mer intresserade av Hormuz och som allierad till USA lär man väl ställa upp så mycket man kan.

Tror iofs att fler kommer ansluta allt eftersom, tex vissa Europeiska länder som snart inser att amerikanskt fokus på europeisk säkerhet minskar.
Det är iofs många här tex som vill att USA ska lämna Europa fortare än kvick så dom är väl nöjda tills dom inser vad det innebär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in