Resultat: Kommer Simona Mohamsson sitta kvar som partiledare för Liberalerna?
Ja
75,98%
155 röster
Nej
24,02%
49 röster
2026-03-18, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteDuck
L gör rätt med att tydligt visa vilket block de är del av .
De saknar tydlighet både på kärnfrågor och tillhörighet .
Tror att de gynnas av att vänsterfalangen lämmnar Partiet
De hade väl 2% el nåt i senaste mätningen. Hur gynnas de av att bli ännu färre? Hur gynnas Tidö av att behöva stödrösta för L-väljarna som lämnar till förmån för S eller C och sedan stödrösta ännu mer för att få dem över 4%?
2026-03-18, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn
Ni vet att Jan varit en stark pullfaktor för partiet i Sth..., han har bidragit till att Liberalerna finns i Riksdagen.

Han är ohotad ledare för partiet i Stockholm vilket tyder på popularitet. Han har aldrig uteslutit att bli partiledare.., vad pratar du om?
Och medveten om sin popularitet har han tagit partiet som gisslan och hotat med avhopp om man samarbetar med SD. Jag har ingen respekt för honom.
2026-03-18, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erectionem
Det där låter ju bra i teorin men verkligheten visar något annat. Skillnaden är att L under Simona försökte spela det där maktspelet och förlorade på båda sidor. Man tappade liberal trovärdighet genom att öppna dörren mot SD och belönades inte ens av väljarna för det.

Svårt att tala om maktspel när man står kvar med varken makt eller respekt. Det enda som återstår nu är att rensa upp i ledningen och bygga upp något som faktiskt förtjänar att kallas liberalt igen.

M och KD hade lika stort motstånd mot SD så länge de trodde att det gynnade dem.

Bara samma sak som hänt med L nu.

Och om S eller C eller andra svänger imorgon så är det av samma anledning.

De har politik som ett jobb, ett yrke, precis som andra städar toaletter.
2026-03-18, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
M och KD hade lika stort motstånd mot SD så länge de trodde att det gynnade dem.

Bara samma sak som hänt med L nu.

Och om S eller C eller andra svänger imorgon så är det av samma anledning.

De har politik som ett jobb, ett yrke, precis som andra städar toaletter.
Lite bättre betalt bara. Så L's riksdagsledamöter vill nog inte byta jobb till städare.
2026-03-18, 08:59
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
I Sverige, ja. Men i praktiskt taget alla andra demokratiska europeiska länder är det just så det funkar, Man röstar på det parti man gillar och tror på, punkt slut. Kan man (eller måste man) kryssa specifika kandidater så blir det ännu mera specifikt. Och EFTER valet så får valvinnaren försöka bilda regering, genom att samla ihop partier så att man får ett fungerande gemensamt regeringsprogram. Så är det förstås tänkt att funka i Sverige också (det är bara att titta i lagstiftningen), men här han man hittat på konstgjorda block och gått all-in på det. Så det blir taktikröstning, det blir fokus på "A" eller "B", "svart" eller "vitt" för vissa, vilket gör att alla de viktiga politiska frågorna hamnar i bakgrunden.

Men det är ju de politiska frågorna som avgör hurudant samhället blir och hur landet utvecklas. Det är vad man foksuerar på i andra länder, här är det "vilket block" och "bensinpriset", typ.

Jag är också för stram och kontrollerad invandring, och millimeterrättvisa socialbidrag och a-kassa. Och för att effektivt, med "hård hand", integrera alla invandrare som redan är svenska medborgare eller på annat sätt fast knutna till landet (jobb & kompetens t.ex.). Men det fanns inte NÅGON vettig politisk diskussion om hur det skulle kunna gå till 2022, det var bara anti- det ena och pro- det andra. Helt meningslös urfnattad debatt, för inget parti behöver ju stå för vad de säger eftersom det sen ändå blir "blocket" som bestämmer. Och om det var nåt man trodde att Tidäregeringen skulle kunna leverera på så var det just invandring och integration. Men den politiken är ett i det närmaste totalt misslyckande, såpass att det inte ens kan vara ett misstag. All fokus har legat på några ynka "brottslingar" när det skulle ha krävts åtgärder för över en miljon människor. Förslaget att locka dem att flytta från Sverige genom att betala stora summor var befängd från start, ett spel för de korkskallar som inte ens kan räkna.

Jag tror faktiskt att det hade varit bättre med SD i regeringen, inte för att SD hade kunnat driva det hårdare utan för att det hade omöjliggjort för M att spela bort korten.

Men det är ju precis tvärtom, men "blockpolitiken" så köper du uttryckligen grisen i säcken. 2022 var det fyra aprtier som ALLA gick till val på egna valmanifest. Där de lovade väljarna att göra grejer om de fick väljarnas förtroende. De löftena höll knappt en månad efter valet, sedan ersattes de med "Tidö-avtalet". Det hade INGEN röstat på, och eftersom partierna gick till val som ETT block med EN gemensam politik så hade de kunnat gå till val på det gemensamma avtalet. De BORDE ha gått till val på ett gemensamt valmanifest, eftersom de alla gick till val som ETT block.

Men det gjorde de inte, istället använde de fyra olika valmanifest för att lura väljarna. Valmanifest som de VISSTE att aldrig skulle kunna genomföras. Det är snäppet värre än att köpa grisen i säcken, efersom det var en helt medveten lurendrejeri-taktik (designad av Kristerssons polare på tankesmedjorna).

Det är vad man får med "blockpolitik".

Jag håller inte alls med. C är det parti som tydligast sagt att Sverige behöver en fungerande politisk mitt för att må bra, en sån mitt som finns i praktiskt taget alla andra europeiska länder. Det har de 100% rätt i. Och de har konsekvent vägrat välja sida, för att understryka det de sagt. Jag har aldrig (åtminstone inte ännu) lagt en röst på C, men de SKA ha cred för att ha stake nog att ställa sig vid sidan av den helidiotiska blockpolitiken.

Jag anser inte heller att SD är moget att sitta i en svensk regering, men å andra sidan kunde det nog inte ha blivit sämre om SD varit med, snarare tvärtom. Den här regeringen har fipplat in en massa skit och är den mest korrupta svenska regering jag har upplevt. Och då syftar jag uttryckligen på de tre regeringspartierna, och inte på SD som stått vid sidan. Tidö-regeringen har ingen moral och ryggrad alls, det inbillar jag mig ändå att SD har.

Men om jag ska rösta på ett parti som ingår i ett block innan valet så ska det blocket ha ett gemensamt valmanifest de går till val på, annars röstar jag på nåt annat. Det spelar ingen roll om det "vänster" eller "höger". Annars är det "blocket" rena rama anti-demokratiskt lurendrejeri, och det är otänkbart för mig att rösta på nåt sånt skit. M, L och KD är dessutom helt uteslutna utgående från allt fan de ställt till med i regeringsställning, och det gäller "tillsvidare". Jag är fullt beredd att rösta blint på nån av deras motståndare bara som hämnd för hur otroligt skit den här regeringen har varit. Och igen, det är de tre regeringspartierna jag avser.
Det är svårt att hänga med i svängarna här. Jag håller med dig i mycket, men inte i allt.

Kanske borde blockpolitiken skrotas, men nu är vi 6 månader från ett val och får förhålla oss till vad som gäller här och nu. Fyra rödgröna partier mot fyra partier i Tidö.

Jag är också besviken på vad Tidö har uträttad men det är ändå i rätt riktning. Med fyra nya år har de chansen att få allt på plats, kanske.

Det andra alternativet, de rödgröna. Dom är ju helt sinnesjuka som förordar ökad invandring av analfabeter från länder som är så långt ifrån ett svenskt synsätt man kan komma. Ser de verkligen inte vad den här okontrollerade invandringen har medfört till Sverige.

För mig är valet glasklart , det blir nåt av Tidöpartierna. Även om det ingår "medveten lurendrejeri-taktik". Det blir det väl isf från båda håll.

Om skitpartiet C, tycker vi olika och det får man acceptera.
2026-03-18, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Det är svårt att hänga med i svängarna här. Jag håller med dig i mycket, men inte i allt.

Kanske borde blockpolitiken skrotas, men nu är vi 6 månader från ett val och får förhålla oss till vad som gäller här och nu. Fyra rödgröna partier mot fyra partier i Tidö.

Jag är också besviken på vad Tidö har uträttad men det är ändå i rätt riktning. Med fyra nya år har de chansen att få allt på plats, kanske.

Det andra alternativet, de rödgröna. Dom är ju helt sinnesjuka som förordar ökad invandring av analfabeter från länder som är så långt ifrån ett svenskt synsätt man kan komma. Ser de verkligen inte vad den här okontrollerade invandringen har medfört till Sverige.

För mig är valet glasklart , det blir nåt av Tidöpartierna. Även om det ingår "medveten lurendrejeri-taktik". Det blir det väl isf från båda håll.

Om skitpartiet C, tycker vi olika och det får man acceptera.
Dessa nya block har skapats av eventuellt motstånd och röda linjer till SD, om alla partier demokratiskt accepterar varann så försvinner troligtvis detta, så stor del S som skapat detta med sin "brunsmetning" mot det parti som står S närmast, konkurrerar.
2026-03-18, 09:10
Avstängd
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Och en åldrande (inhemsk) befolknings vårdbehov i kombination med inhemska ungdomars ovilja att jobba inom äldreomsorgen löser du hur?

Detta är helt enkelt en efterbliven myt. Du ser invandrare på dessa poster eftersom kommunerna bara behöver betala en väldigt liten andel av lönen. Det är bidragsjobb. Varför skulle en kommunal chef som har en budget välja en svensk som kostar 36 000+ i månaden framför en utlänning som kostar 7 000 - 10 000?

Du kanske dessutom tycker att det är bra att våldtäkter på äldre inom äldreomsorgen har ökat från ungefär noll per år till minst hundra per år?
2026-03-18, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Detta är helt enkelt en efterbliven myt. Du ser invandrare på dessa poster eftersom kommunerna bara behöver betala en väldigt liten andel av lönen. Det är bidragsjobb. Varför skulle en kommunal chef som har en budget välja en svensk som kostar 36 000+ i månaden framför en utlänning som kostar 7 000 - 10 000?

Du kanske dessutom tycker att det är bra att våldtäkter på äldre inom äldreomsorgen har ökat från ungefär noll per år till minst hundra per år?
Så Sverige är fullt av svenska ungdomar som vill jobba inom äldreomsorgen och inte får?

Men detta kan säkert diskuteras på mer lämpligt ställe än en tråd där man kan gotta sig åt L's undergång.
2026-03-18, 09:20
Medlem
löls avatar
OT

I fucking know it.
Nu ska L veteranen Birgitta Olsson kandidera för C.
Abandon ship!!

Nu visar dom sina riktiga ansikten 😁
Liberala Vänstersympatisörer dom alltid varit
Senast redigerad av löl 2026-03-18 kl. 09:25.
2026-03-18, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl
OT

I fucking know it.
Nu ska L veteranen Birgitta Olsson kandidera för C.
Abandon ship!!

Nu visar dom sina riktiga ansikten 😁
Liberala Vänstersympatisörer dom alltid varit
Då kan C och L dela upp dom olika väljarna mellan sig.
2026-03-18, 09:44
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn
Jag har varit en del i Singapore, tittar varje dag på kanalen CNA.. Singapore är tämligen auktoritärt. En helt annan kultur och tradition.

Förebyggande arbete är just förebyggande insatser. Motverka bostadssegregation, och skapa en jämlik skola med "kamrateffekt" dvs ge barn från stökiga förhållanden extra lärarstöd, och kompisar som kan vara förebilder. "Personligen" tycker jag inte det fria skolvalet var så lyckat, även om det är partiets politik, och Jönsson är nog en anhängare.

Du är i och för sig OT, men ”jämlik skola med kamrateffekt” med ”kompisar som kan vara förebilder ” - har du själv gått i skolan? Jag gick i en klass där det placerades ett antal stökiga elever, och det var inte direkt så att vi blev idoler för dem. Snarare tvärtom. Det är alltid de skötsamma eleverna som dras ner av buset. Jag trodde faktiskt att t o m L inte länge accepterade flumskolan.
2026-03-18, 09:48
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Då kan C och L dela upp dom olika väljarna mellan sig.

Ja logiskt borde det vara så 👍

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in