2026-03-18, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
När man går in på en ICA eller Willys och kollar på deras sylt-avdelning och läser på ingredienserna, lär man sig snabbt att det inte går att hitta sylt gjord på svenska jordgubbar eller med högre frukthalt än 35-50%. Resten är socker. Vrider man på Önos, Den Gamle Fabrik, Orkla, Felix, Bob och andra sylter visar alla i princip samma innehåll oavsett hur etiketten ser ut: låg frukthalt av "Icke-EU" bär och massa socker som utfyllnad och aldrig svenska bär. Inte ens Saint DAlfour, som många ser som bättre marmelad, innehåller riktiga svenska/EU-jordgubbar och högre frukthalt än 50%.

Som jämförelse var jag på resa i Europa i höstas och gick in på en mataffär någonstans mellan Frankrike och Tyskland. Jag slogs där av vilken extrem kvalitet och utbud det var på olika sylter och marmelader på hyllan i en vanlig mataffär. Allt från lokal jordgubbssylt med 75% lokalproducerade jordgubbar och blåbärssylt gjord av lokala blåbär med 65% frukthalt för 2-3 EUR samt olika sorters körsbärs och hallonmarmelad lokalproducerat för en spottstyvel.

Finns det ens kvalitetsylt att få tag på i Sverige längre, och om inte varför?

Beror på att svensken generellt sett är extremt snål och inte vill betala för nånting och dessutom inte har smaklökar.

Du märker det på kinavaruhus som biltema dit folk kör med bilen för att köpa billig skräpkorv för 5kr.
Eller på lokala pizzerian där folk äter skitig kebabpizza med antibiotikakött från europa och giftig glutamatsås ovanpå som inte ens hör på en pizza.

Därför det är svårt att hitta riktig kvalitetssylt på svenska bär.
Sen så har skatteverket också höga skatte på småföretagare och har satt stopp för bärplockare från thailand osv så det driver upp priserna ännu mer vilket gör att det blir skitsylt med hög sockerhalt istället för det är vad folk köper.
Senast redigerad av Blatteman 2026-03-18 kl. 00:02.
Citera
2026-03-18, 00:08
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Vilken del av landet bor du i, det brukar ju finnas mindre gårdsbutiker som ibland säljer sylt under säsong.

Fast sylt på gårdsbutik kan ju verkligen vara svindyrt, typ 100,- för en liten burk. Visst, jag är för kvalitet och uppmuntra lokalproducerat, men det får vara någon motta.
Citera
2026-03-18, 00:18
Avslutad
Tror inte efterfrågan på sylt är så stor utan de flesta butiker satsar på marmelad istället. I alla fall i min familj/släkt har vi ungefär 100 familjerecept på sylt och inte ett enda på marmelad.
Senast redigerad av -Farbror- 2026-03-18 kl. 00:21.
Citera
2026-03-18, 00:51
Medlem
Riksreptilens avatar
Lidls rårörda lingon är det enda jag kan tänka mig att köpa som "nödlösning" om egenplockade bär tagit slut innan det är höst igen.
https://testfakta.se/sv/livsmedel/article/sa-manga-lingon-ar-det-i-burken
Björnekulla blev dock vinnare i fjol så skall nog testa en sådan burk i sommar

Att gnälla på att tonåringar och våra nära 9 procent arbetslösa vägrar ersätta thailändarna som inte får komma och plocka medför att jag verkligen känner mig som rullatorn är nära.

Tror de att de kommer jagas av björnar,lodjur och smålänningar??
Citera
2026-03-18, 03:02
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
När man går in på en ICA eller Willys och kollar på deras sylt-avdelning och läser på ingredienserna, lär man sig snabbt att det inte går att hitta sylt gjord på svenska jordgubbar eller med högre frukthalt än 35-50%. Resten är socker. Vrider man på Önos, Den Gamle Fabrik, Orkla, Felix, Bob och andra sylter visar alla i princip samma innehåll oavsett hur etiketten ser ut: låg frukthalt av "Icke-EU" bär och massa socker som utfyllnad och aldrig svenska bär. Inte ens Saint DAlfour, som många ser som bättre marmelad, innehåller riktiga svenska/EU-jordgubbar och högre frukthalt än 50%.

Som jämförelse var jag på resa i Europa i höstas och gick in på en mataffär någonstans mellan Frankrike och Tyskland. Jag slogs där av vilken extrem kvalitet och utbud det var på olika sylter och marmelader på hyllan i en vanlig mataffär. Allt från lokal jordgubbssylt med 75% lokalproducerade jordgubbar och blåbärssylt gjord av lokala blåbär med 65% frukthalt för 2-3 EUR samt olika sorters körsbärs och hallonmarmelad lokalproducerat för en spottstyvel.

Sylt med högt frukt eller bärinnehåll kostar för mycket, så ingen köper det.
Då finns det inte heller någon anledning att ha den på hyllorna.
Så Dum-Svenne får nöja sig med att större delen är ersatt med socker, eller i bästa fall äppelmos...
Det är fan äppelmos i lingonsylten nu för tiden.
Citera
2026-03-18, 05:52
Medlem
Du får göra som många andra
Gå förbi hyllan med sylt
Sylt är gjort av vatten socker och förtjockningsmedel
Citera
2026-03-18, 06:02
Medlem
Galejans avatar
Citat:

Varför är du så besatt över att sylten måste innehålla svenska bär? Ska du prata med dem?

Lösningen är annars enkel. Köp egna bär och kok egen sylt. Jag gör ibland kompot och den görs på Lidls frysta jordgubbar av märket Freshona. Mycket hög kvalitet. Stora hela fina bär som inte blir slafs när de tinar upp.
Citera
2026-03-18, 06:32
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Köp påsar med frysta lingon (bara hälla ut, tinar fort).

Gå ut i skogen på hösten så kan du plocka egna lingon, blåbär, vildhallon, smultron och framförallt svamp.
Citera
2026-03-18, 07:05
Medlem
sommarlovs avatar
Varje gång man tar bilen genom Örebro, ser man "Orkla Foods Sverige AB Örebrofabriken".
De äger Felix, Bob, Ekström, Önos, Fun Light, Risifrutti och Grandiosa.
Det är klart allt smakar samma!

Det står klart och tydligt på fabriken.
Länk till Google maps: https://maps.app.goo.gl/Pu8qzydha5mibY478
Citera
2026-03-18, 07:22
Medlem
Mr0ll3s avatar
Lidl har sylt med högre % frukt än 50%.

Vill man ha svenska bär får man koka sylt själv.
Citera
2026-03-18, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Farbror-
Tror inte efterfrågan på sylt är så stor utan de flesta butiker satsar på marmelad istället. I alla fall i min familj/släkt har vi ungefär 100 familjerecept på sylt och inte ett enda på marmelad.

Att ni inte har något recept på marmelad är inte så konstigt. Till att börja med så är det mängden pektin som gör att marmeladen konsistensen blir annorlunda än i sylt. Svenska bär och frukter har en lägre halt av pektin de kan därmed inte bli marmelad.
Citera
2026-03-18, 07:51
Medlem
Citat:

Ta och koka egen sylt. Det är inte svårt och tar inte speciellt lång tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in