Resultat: Kommer Simona Mohamsson sitta kvar som partiledare för Liberalerna?
Ja
75,98%
155 röster
Nej
24,02%
49 röster
2026-03-17, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Vad ska ha hitta för jobb nu då? Han tjänar väl närmare 100000 i månaden hos Liberalerna?
Han har hoppat av partistyrelsen men kommer troligtvis bli valbar till regionen, om han inte petas från listan eller byter parti (om något är intresserad), vad har han att falla tillbaka på utanför politiken?
Senast redigerad av tjanska 2026-03-17 kl. 20:55.
2026-03-17, 20:46
Avstängd
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Jag håller nog inte med dig i ditt resonemang.

Om man bara ska se till ett partis program och kandidat och rösta därefter och inte ta hänsyn till vilken politik det blir i realiteten efter valet. Är det nog inte många som kan förhålla sig till.

I Sverige, ja. Men i praktiskt taget alla andra demokratiska europeiska länder är det just så det funkar, Man röstar på det parti man gillar och tror på, punkt slut. Kan man (eller måste man) kryssa specifika kandidater så blir det ännu mera specifikt. Och EFTER valet så får valvinnaren försöka bilda regering, genom att samla ihop partier så att man får ett fungerande gemensamt regeringsprogram. Så är det förstås tänkt att funka i Sverige också (det är bara att titta i lagstiftningen), men här han man hittat på konstgjorda block och gått all-in på det. Så det blir taktikröstning, det blir fokus på "A" eller "B", "svart" eller "vitt" för vissa, vilket gör att alla de viktiga politiska frågorna hamnar i bakgrunden.

Men det är ju de politiska frågorna som avgör hurudant samhället blir och hur landet utvecklas. Det är vad man foksuerar på i andra länder, här är det "vilket block" och "bensinpriset", typ.

Citat:
Att som jag, vara helt emot mer invandring då jag tror att det bara skulle förstöra vårt land och ge oss oöverskådliga problem. Skulle i praktiken kunna tänka mig att rösta S. Men då vet jag att det blir tre ytterliggare partier i båten, som står helt tvärtemot mig i den frågan.
Jag vet också att S inte vill ha någonting med SD att göra, oavsett fråga. SD som också är ett tänkbart alternativ för mig.

Jag är också för stram och kontrollerad invandring, och millimeterrättvisa socialbidrag och a-kassa. Och för att effektivt, med "hård hand", integrera alla invandrare som redan är svenska medborgare eller på annat sätt fast knutna till landet (jobb & kompetens t.ex.). Men det fanns inte NÅGON vettig politisk diskussion om hur det skulle kunna gå till 2022, det var bara anti- det ena och pro- det andra. Helt meningslös urfnattad debatt, för inget parti behöver ju stå för vad de säger eftersom det sen ändå blir "blocket" som bestämmer. Och om det var nåt man trodde att Tidäregeringen skulle kunna leverera på så var det just invandring och integration. Men den politiken är ett i det närmaste totalt misslyckande, såpass att det inte ens kan vara ett misstag. All fokus har legat på några ynka "brottslingar" när det skulle ha krävts åtgärder för över en miljon människor. Förslaget att locka dem att flytta från Sverige genom att betala stora summor var befängd från start, ett spel för de korkskallar som inte ens kan räkna.

Jag tror faktiskt att det hade varit bättre med SD i regeringen, inte för att SD hade kunnat driva det hårdare utan för att det hade omöjliggjort för M att spela bort korten.

Citat:
Den här information är ju totalt väsentlig för mig i mitt val av parti, och hur jag vill att Sverige ska styras i för riktning. Därför måste man få veta med vilka ett parti kan tänkas samarbeta med, för att få med sig den politik som är viktig för mig.
Annars blir det ju som att köpa grisen i säcken.

Men det är ju precis tvärtom, men "blockpolitiken" så köper du uttryckligen grisen i säcken. 2022 var det fyra aprtier som ALLA gick till val på egna valmanifest. Där de lovade väljarna att göra grejer om de fick väljarnas förtroende. De löftena höll knappt en månad efter valet, sedan ersattes de med "Tidö-avtalet". Det hade INGEN röstat på, och eftersom partierna gick till val som ETT block med EN gemensam politik så hade de kunnat gå till val på det gemensamma avtalet. De BORDE ha gått till val på ett gemensamt valmanifest, eftersom de alla gick till val som ETT block.

Men det gjorde de inte, istället använde de fyra olika valmanifest för att lura väljarna. Valmanifest som de VISSTE att aldrig skulle kunna genomföras. Det är snäppet värre än att köpa grisen i säcken, efersom det var en helt medveten lurendrejeri-taktik (designad av Kristerssons polare på tankesmedjorna).

Det är vad man får med "blockpolitik".

Citat:
Sen ska C inte ha cred för någonting. De är ju högerextrema om nåt parti.
Enda anledningen att de befinner sig där de är. Är att de kan enas med de andra vänsterpartierna av deras hat mot SD. Inget annat.

Jag håller inte alls med. C är det parti som tydligast sagt att Sverige behöver en fungerande politisk mitt för att må bra, en sån mitt som finns i praktiskt taget alla andra europeiska länder. Det har de 100% rätt i. Och de har konsekvent vägrat välja sida, för att understryka det de sagt. Jag har aldrig (åtminstone inte ännu) lagt en röst på C, men de SKA ha cred för att ha stake nog att ställa sig vid sidan av den helidiotiska blockpolitiken.

Jag anser inte heller att SD är moget att sitta i en svensk regering, men å andra sidan kunde det nog inte ha blivit sämre om SD varit med, snarare tvärtom. Den här regeringen har fipplat in en massa skit och är den mest korrupta svenska regering jag har upplevt. Och då syftar jag uttryckligen på de tre regeringspartierna, och inte på SD som stått vid sidan. Tidö-regeringen har ingen moral och ryggrad alls, det inbillar jag mig ändå att SD har.

Men om jag ska rösta på ett parti som ingår i ett block innan valet så ska det blocket ha ett gemensamt valmanifest de går till val på, annars röstar jag på nåt annat. Det spelar ingen roll om det "vänster" eller "höger". Annars är det "blocket" rena rama anti-demokratiskt lurendrejeri, och det är otänkbart för mig att rösta på nåt sånt skit. M, L och KD är dessutom helt uteslutna utgående från allt fan de ställt till med i regeringsställning, och det gäller "tillsvidare". Jag är fullt beredd att rösta blint på nån av deras motståndare bara som hämnd för hur otroligt skit den här regeringen har varit. Och igen, det är de tre regeringspartierna jag avser.
2026-03-17, 20:51
Avstängd
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ja men nu har vi block - och vad är det egentligen för "ideologiska värderingar" som Folkpartiet tjatar om som är oförenliga med SD? Att de är för massinvandring? Är det liberalism (i klassisk bemärkelse) att massimportera islamister?

Jag vet faktiskt inte vad det är. Men Liberalernas "ideologiska värderingar" är inte värda ett ruttet lingon, nåt som framgått med önskvärd tydlighet de sneaste åren. Dessutom kommer nog alla som har några sådana värderingar kvar att nu lämna partiet åt sitt öde...

Men L samarbetar ju gärna med M, som trots allt är det parti som släppt in mest invandrare till Sverige...
2026-03-17, 20:54
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Han har hoppat av partistyrelsen men kommer troligtvis bli valbar till regionen, om han inte petas från listan eller byter parti (om något är intresserad), vad har han falla tillbaka på utanför politiken?
Okej, om tanken är att partiet nu ska bli lite mer rediga så passar han inte in. Han har tidigare arbetat som lärare och rektor för elever som hade extrem hög skolfrånvaro och kriminella problem.
Senast redigerad av Yatsy 2026-03-17 kl. 20:57.
2026-03-17, 21:01
Medlem
Vitiss avatar
All denna uppståndelse för ett parti som förmodligen åker ur riksdagen nästa val.

Alla partier som drar "röda streck" borde utvisas; det resonemanget hör inte hemma i en demokrati.
I en demokrati respekterar man valresultatet och samarbetar i de frågor man är överens.
2026-03-17, 21:23
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
All denna uppståndelse för ett parti som förmodligen åker ur riksdagen nästa val.

Alla partier som drar "röda streck" borde utvisas; det resonemanget hör inte hemma i en demokrati.
I en demokrati respekterar man valresultatet och samarbetar i de frågor man är överens.
Ja, partiet har verkligen sig själv att skylla med sina 2%. Nu verkar en del försöka få partiet att överleva medans andra vill hålla den röda linjen så krampaktigt hårt så partiet åker ur riksdagen.
2026-03-17, 21:55
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Kan L inte bara åka ut så vi slipper dessa pajasar.
2026-03-17, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag har redan länge ansett att Liberalerna är körda som parti, och det har inget direkt med deras inställning till SD att göra. De har helt enkelt ingen politisk själ.

Vad man än tycker om olika partier så finns det alltid nånting centralt som gör dem till just det partiet. Det har inte L. Och då finns det gott om liberala ideal, i själva verket är planetens politiska historia full av liberalism. Men Liberalerna i Sverige följer inga sådana ideal, eller rättare sagt: de påstår att de gör det när det passar dem.

Jag hör inte och har aldrig hört till nåt parti, och jag röstar mot partier som ljuger eller gör (i mitt tycke) dåliga beslut för Sverige. Och jag röstar på partier som har stake att säga precis som det är (och inga jävla snedvinklingar eller framslipat konsultjox) och att fatta beslut som baserat på tillgängliga underlag är bra för Sverige.

Och jag skulle ändå hävda att jag "vet" vad SD är. Jag "vet" vad M är. Jag vet vad C är, vad S är, vad MP är och t.o.m. vad V är. Men jag har ingen som helst aning vad L är. Inte nu mera.

L är inte vad de själva säger att de är. De gör inte vad de själva påstår att de ska göra, och de har inte gjort det de påstår att de gjort. De ljuger mer än nåt annat parti, och det är så "anti-liberalt" det bara kan bli.

L påstår dessutom att "liberaler" är ett borgerligt parti som i Sverige "hör hemma i Kristersson lag", men liberalismen är egentligen inte höger. Den är för frihet och emot styrning, skit samma om den styrningen kommer från "vänster" eller "höger". I länder med långvariga högerregeringen är liberalerna vanligtvis ett anti-regeringsparti, dvs. i praktiken "anti-höger". I sosse-dominerade Sverige är det självklart att ett liberalt parti är "anti-sosseri", men det gör inte liberalismen till en högerideologi. Den tanken är direkt skrattretande.

L borde självklart aldrig ha gått med i Tidö-regeringen, eftersom Tidö-regeringens politik och avtal är allt annat än "liberalt". Och deras "liberala avtryck" efter fyra år i regeringsställning är noll. L borde istället ha gjort sig själv till ett stödparti, villkorat enligt en överenskommelse. Och släppt in SD i regeringen. På så vis hade partiet faktiskt kunnat få till ett liberalt avtryck, eftersom regeringen skulle ha fallit om de inte levererade enligt den uppgjorda överenskommelsen. Men partiledningen för L var aldrig ute efter ett "liberalt avtryck", de var ute efter egen makt. Hur mycket det var fråga om ren maktlystnad och egoism och hur mycket det ebror på att de inte har några äkta liberal-ideologiska ben i kroppen må vara osagt. Men det är ett faktum är de gav fan i partiet och den liberala ideologin när de klev in och tog ministerposter i Tidö-regeringen.

Så det är inte alls konstigt att partiet nu imploderar. Det är heller inte alls konstigt att det "mest liberala" partiet i Sverige är det första att skaka tass med SD, som egentligen är deras politiska motpol. Jag har absolut inget mot ett sånt samarbete, jag anser att alla aprtier ska klarar av att samarbeta med alla andra för Sveriges bästa, och klarar de inte det ska de avskrivas. Men det här beslutet görs förstås inte heller å liberalismens vägnar, och inte heller för nåt kommande "liberalt avtryck" (hela den grejen är skrattretande, eftersom "Sverige-avtalet" är så ospecifikt att det kan tolkas hur som helst). Det här beslutet görs för att rädda partiledningens skinn. Och det ÄR den naturliga följden av att redan ha sålt ut alla liberala värderingar när man gick med i Tidö-regeringen.

I nuläget finns det inget som kan rädda L, inte ens stödröster och att komma över 4% i valet i september. Det finns inget kvar att rädda, L har bokstavligen sålt smöret och tappat pengarna. Partiets enda chans hade varit att hitta sina liberala rötter igen, och stenhårt hålla fast vid dem. Det skulle inte alls ha behövt betyda att L säger "nej" till SD i en regering, men det skulle oundvikligen ha inneburit att L själva inte hade kunnat sitta med i en Tidö 2.0-regering.

Mycket bra inlägg, tack för det!
2026-03-17, 22:17
Medlem
Han är Oppositionsborgarråd i Stockholm, läs på lite innan du skriver.

Tidigare duktig rektor, så om han i framtiden slutar med politiken lär Jan inte bli arbetslös.

Citat:
Han har hoppat av partistyrelsen men kommer troligtvis bli valbar till regionen, om han inte petas från listan eller byter parti (om något är intresserad), vad har han att falla tillbaka på utanför politiken?
2026-03-17, 22:22
Medlem
Ni vet att Jan varit en stark pullfaktor för partiet i Sth..., han har bidragit till att Liberalerna finns i Riksdagen.

Han är ohotad ledare för partiet i Stockholm vilket tyder på popularitet. Han har aldrig uteslutit att bli partiledare.., vad pratar du om?

Citat:
Precis, han har vädrat sina egna åsikter mer än partiets samt ville inte bli partiledare tidigare utan styra från baksätet.
2026-03-17, 22:22
Medlem
Om man nu lämnar partistyrelsen är det väl inget annat än att man positionerar sig inför söndagen? Finns ju ingen anledning stanna kvar om Simona sitter kvar, däremot en fördel markerat att man inte är med i partistyrelsen längre om man vill utmana Simona på söndag den 22 mars.
2026-03-17, 22:33
Medlem
De som lämnat Partistyrelsen gör det inte i första hand för att de tänker kandidera mot Simona... primärt är det en markering inför framtiden, partiets nuvarande vägval är svårt att motivera..

Detta sagt, jag vet inte vem/om någon kommer ställa upp som alternativ kandidat, men valberedningen är aktiverad.

Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Om man nu lämnar partistyrelsen är det väl inget annat än att man positionerar sig inför söndagen? Finns ju ingen anledning stanna kvar om Simona sitter kvar, däremot en fördel markerat att man inte är med i partistyrelsen längre om man vill utmana Simona på söndag den 22 mars.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in