2026-02-24, 07:23
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warsmann
Jag har läst ditt meddelande flera gånger. Så jag upprepar mig: Om all data är sparad någonstans, vad ska de göra med den när den är krypterad? Vad är poängen?
Ja detta är ett litet sent svar men kan ändå ge en fingervisning om varför det ändå kan vara ett problem. CoPilot till hjälp men det ger ändå en hint.

Början citat.

"Harvest Now, Decrypt Later" – vanligt hot
Detta är en verklig attackeringsmetod:

Samla in krypterad trafik nu – vänta tills det går att dekryptera.

Nationstater arbetar redan på detta sätt. Man kanske inte kan knäcka krypteringen idag, men om 5–20 år kan datan fortfarande vara värdefull:

Personnummer, hälsodata, adresser
Företagshemligheter
Militär kommunikation
E-post och chattar
Lösenord som återanvänds

Vissa typer av data ”går aldrig ut” → extremt riskfyllt om de dekrypteras senare.

Slut citat.
Citera
2026-02-27, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiato
Den är inte E2EE som standard och har inte ens det som ett val för gruppchatter. Och den har kopplingar till Ryssland. Undvik.
Så är det säkert. Jag är ganska säker på att han som skapade Telegram hamnade i husarrest i Paris för att baguette ätarna ville ha krypterings nycklarna till Telegram. Han vägrade men kommer inte ihåg vad som hände sen? Någon minns säkert mer än mig.
Citera
2026-02-27, 16:31
Medlem
Någon med seriösa kunskaper får snickra ihop en meddelande app som använder TOR. Det vore något men tror att det skulle gå segt.
Citera
2026-02-27, 18:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av domkraft
Någon med seriösa kunskaper får snickra ihop en meddelande app som använder TOR. Det vore något men tror att det skulle gå segt.
Det ser ut som att det redan finns: "Tori Chat
En app som direkt använder Tor för att säkerställa säker kommunikation är Tori Chat. Den är designad för att ge personliga, nära och säkra utbyten:

Säkerhet: Inkluderar funktioner som skärmdumpsskydd, enskilda meddelanden som försvinner efter läsning och tidsbegränsade konversationer.
Proximity: Låter dig hitta och ansluta till användare i närheten, vilket gör den användbar vid evenemang eller på campus.
Anonymitet: Meddelanden skickas via Tor, vilket gör att din identitet och plats är skyddade. ".
Citera
2026-03-17, 21:03
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 264
amen!

WhatsApp är föremål för en stor stämning, just för att Meta kan läsa meddelanden okrypterat, precis som jag tidigare beskrev.

Citat:
A new class-action lawsuit accuses Meta Platforms of misleading billions of WhatsApp users by claiming their messages are protected by unbreakable end-to-end encryption.

Filed in the San Francisco federal court, the suit alleges the company secretly stores, analyzes, and grants employee access to chat contents via internal tools.

Plaintiffs from Australia, Brazil, India, Mexico, and South Africa represent over 2 billion WhatsApp users across 180 countries, seeking unspecified damages for privacy fraud.

https://cybersecuritynews.com/whatsapp-lawsuit/

Jag återupprepar: dumpa skiten!
Senast redigerad av Kip.Kinkel 2026-03-17 kl. 21:06.
Citera
2026-03-17, 21:29
Medlem
BarbrorFarbros avatar
Session.
Den använder bland annat vendors (darknet markets säljare) över hela världen.
Har själv torskat men ingen info från den appen kunde läsas/ses.
Använder sig av onion-routing. (TOR)

Här är från AI:
Citera
2026-03-17, 21:36
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbrorFarbro
Session.
Den använder bland annat vendors (darknet markets säljare) över hela världen.
Har själv torskat men ingen info från den appen kunde läsas/ses.
Använder sig av onion-routing. (TOR)

Här är från AI:

Vill minnas från tidigare diskussioner att Sessions utvecklare slopat Forward Secrecy, vilket är ett ganska oförklarligt beslut.

https://en.wikipedia.org/wiki/Forward_secrecy
Citera
2026-03-17, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av domkraft
Så är det säkert. Jag är ganska säker på att han som skapade Telegram hamnade i husarrest i Paris för att baguette ätarna ville ha krypterings nycklarna till Telegram. Han vägrade men kommer inte ihåg vad som hände sen? Någon minns säkert mer än mig.

Skit app community app börja med meddelande runt 2015/16 och sen nu ockuperad med community är massvis med metadata telegram suger finns många fall i Sverige där man extraherat raderade meddelanden.
Citera
2026-03-17, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kip.Kinkel
Vill minnas från tidigare diskussioner att Sessions utvecklare slopat Forward Secrecy, vilket är ett ganska oförklarligt beslut.

Problemet är de flesta kör signal och du måste få över allllla till session blir svårt session användare kan inte kommunicera med signal.
Citera
2026-03-17, 22:09
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jurkan143
Problemet är de flesta kör signal och du måste få över allllla till session blir svårt session användare kan inte kommunicera med signal.

Så kan det vara, men Signal-protokollet är mer beprövat ur ett säkerhets- och integritetsperspektiv.

Jag slänger ut ett long-shot, och definitivt inte för gemene man: OnionShare. Vad tycker ni? Ingen voice och videochat, men jävligt säkert i KVM eller VirtualBox med Whonix OS exempelvis. Möjligheter finns för både fildelning och att enkelt skapa en onion-sida. Lägg till en host VPN av god kvalitet för att lämna ISP utanför loopen.

https://onionshare.org/
Senast redigerad av Kip.Kinkel 2026-03-17 kl. 22:29.
Citera
2026-03-18, 00:13
Medlem
Storkukans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kip.Kinkel

Jo, men de är något som de ska introducera i Sessions protokoll version 2. Som ska komma någon gång iår.

Generellt så trots sina svagheter så är mitt intryck att Session är en klar fördel gentemot Signal, då det är decentraliserat istället för centraliserat. Även om Signal drivs av en stiftelse så är de centraliserade servrar som är lättare att lagstifta emot och blockera.

Session är decentraliserat så de finns ju en robusthet inbyggt i systemet som är svårare att censurera likt Tor-nätverket.

De blir intressant att se hur Session blir efter nya protokollet. Session är väl att betrakta i nuläget som lite omoget och i lite Beta-fas.

Sedan finns ju också SimpleX Chat men de har jag aldrig använt och är rätt oinsatt i hur de fungerar men är väl något att hålla koll på.
Citera
2026-03-18, 11:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Storkukan
Jo, men de är något som de ska introducera i Sessions protokoll version 2. Som ska komma någon gång iår.

Generellt så trots sina svagheter så är mitt intryck att Session är en klar fördel gentemot Signal, då det är decentraliserat istället för centraliserat. Även om Signal drivs av en stiftelse så är de centraliserade servrar som är lättare att lagstifta emot och blockera.

Session är decentraliserat så de finns ju en robusthet inbyggt i systemet som är svårare att censurera likt Tor-nätverket.

De blir intressant att se hur Session blir efter nya protokollet. Session är väl att betrakta i nuläget som lite omoget och i lite Beta-fas.

Sedan finns ju också SimpleX Chat men de har jag aldrig använt och är rätt oinsatt i hur de fungerar men är väl något att hålla koll på.
Till skillnad från Session så verkar SimpleX bara vara en telefonapp och har ingen desktopprogramvara som kan köra på egen hand utan en telefon som är med i cirkusen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in