2026-03-17, 13:41
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ett2ett2ett2
Ja rädd ja.
Samtidigt är det svårt med komplexa saker för många människor, tror jag.
Två halvt motsägelsefulla tankar är ofta en för mycket för de flesta och det blir svart och vitt.

Det hade varit mycket roligare att träffa en björn i skogen än en okänd man tycker jag. Det hade varit spännande.
Vad jag vill möta i skogen:
1.) Okänd Björn. (om jag inte hamnar fel, råkar snubbla in i idet och landa på en björnunge)
2.) Okänd kvinna.
3.) Okänd man.

Håller med 100%

När jag vandrar/går in i skogen vill jag bara möta djurlivet, inte andra människor. Björn (förutom isbjörn) hade jag också velat se i det vilda.
Citera
2026-03-17, 14:21
Medlem
Jaha så det är alltså inte längre en hypotetisk fråga, utan nu handlar det mer om naturupplevelser?
Citera
2026-03-17, 14:23
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Håller med 100%

När jag vandrar/går in i skogen vill jag bara möta djurlivet, inte andra människor. Björn (förutom isbjörn) hade jag också velat se i det vilda.
Ja jag hade blivit förvånad om jag träffade en isbjörn i skogen. Jag har viss förståelse för jägare men de är ändå de tillsammans med skogsarbetare som arbetar i fordon som hugger ner skogen är är jag minst sympatisk mot och vill helst inte vill träffa dem. Hade varit rädd för att bli skjuten alt hittat på en plan att förstöra deras jakt eller skogsmaskin.

Svamp är underskattat, de flesta svampar är spännande och inte speciellt farliga.
Korp ❤️

Så min nya lista skulle vara:
1.) 🐦‍⬛ Okänd korp.
2.) 🍄 Okänd spännande svamp.
3.) 🧙🏻‍♀️ Okänd Häxa
4.) 🐻 Okänd Björn. (om jag inte hamnar fel, råkar snubbla in i idet och landa på en björnunge)
5.) Okänd man.
Citera
2026-03-17, 15:08
Medlem
[quote=ett2ett2ett2|94549219]
Inte om man tar det bokstavligt

d.v.s:
Risk Globalt
🐻 Björn dödar kvinna i skog ---> Några fall per år globalt
🚶‍♂️ Okänd man dödar kvinna i skog --->Troligen lika få eller färre
🍄 Svampförgiftning tiotals–hundratals/år
🐾 Alla rovdjur tillsammans tiotals–~100/år

“okänd man mördar kvinna i skogen” = extremt ovanligt globalt"

⚖️ Slutsats
👉 Ja — rovdjur är många gånger farligare än “okända män i skogen”

Inte för att rovdjur är särskilt farliga i absoluta tal (de är också sällsynta),
utan för att:“okänd man + skog + slumpmässigt mord” ≈ nästan aldrig händer

rovdjursattacker ≈ händer ibland, varje år

Tror kanske du underskattar rejält antal kvinnomord i skog utfört av män.
Citera
2026-03-17, 15:20
Medlem
Citat:
Håller med 100%

Går du in i skogen som kvinna har du gjort ett val och får således skylla dig själv vare sig du blir våldtagen av en man eller uppäten av en björn.
Citera
2026-03-17, 15:54
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ett2ett2ett2
Ja jag hade blivit förvånad om jag träffade en isbjörn i skogen.

Sant 🙂

Citat:
Jag har viss förståelse för jägare men de är ändå de tillsammans med skogsarbetare som arbetar i fordon som hugger ner skogen är är jag minst sympatisk mot och vill helst inte vill träffa dem. Hade varit rädd för att bli skjuten alt hittat på en plan att förstöra deras jakt eller skogsmaskin.

Ja fyfan, åt helvete med skogsbolagen och skjutglada jägare som vill minska ner vargstammen till gränsen till utrotning.

Citat:
Svamp är underskattat, de flesta svampar är spännande och inte speciellt farliga.
Korp ❤️

Så min nya lista skulle vara:
1.) 🐦‍⬛ Okänd korp.
2.) 🍄 Okänd spännande svamp.
3.) 🧙🏻‍♀️ Okänd Häxa
4.) 🐻 Okänd Björn. (om jag inte hamnar fel, råkar snubbla in i idet och landa på en björnunge)
5.) Okänd man.

Svamp är mycket underskattat. Älskar alla kråkfåglarna men ja Korpen alltså, finns knappt nåt vackrare.

Ok min lista:

1. Allt möjligt djurliv men skulle verkligen vilja se varg, björn och älg. Och massa ugglor.
2. Häxa skulle vara coolt sålänge det inte var den i Blair witch project.
3. Ett rymdskepp+aliens sålänge det inte var de i Aliens eller Rovdjuret
4. Indianer
5. Massa psykadeliska svampar
6. En övergiven och hel kanot som jag kunnat paddla runt med
Citera
2026-03-17, 15:57
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Går du in i skogen som kvinna har du gjort ett val och får således skylla dig själv vare sig du blir våldtagen av en man eller uppäten av en björn.

Japp, kvinnor kan inte göra rätt.
Citera
2026-03-17, 20:21
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
840 miljoner kvinnor mellan 15-49 år utsätts för fysiskt och/eller sexuellt våld minst en gång under sin livstid. Detta talar sitt tydliga språk eller hur?

840 miljoner människor. Lever med trauma och negativa erfarenheter av män.

Fantasisiffror. Var har du undersökningen? Räknade feministerna in blickar som sexuellt våld den här gången också?
Citera
2026-03-17, 20:23
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av o.onyx
Att kvinnor inte känner sig trygga runt män är väl fanemig inget kvinnotrams. Om någonting visar det la bara att män skrämmer dem något ofantligt.

Jag är själv man och förstår fullständingt varför kvinnor inte känner sig trygga runt män. Att det är populärt säger väl rätt mycket i sig, tycker du inte?

Alla män är såklart inte äckliga våldtäcksmän, men det är en ofantlig större chans att en man våldtar en kvinna än att en björn gör det. Skärp dig ditt outbidade svin.

Jag är förmodligen en av de mest bildade här på forumet. Går man runt och är paniskt rädd för vanliga västerländska män så är man psykiskt sjuk. Den rädslan är inte vare sig rationell eller verklighetsförankrad. Att du har fallit för sådan simpel propaganda visar att du själv är obildad.
Citera
2026-03-17, 20:33
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Fantasisiffror. Var har du undersökningen? Räknade feministerna in blickar som sexuellt våld den här gången också?

uppskattningsvis 840 miljoner kvinnor (eller nästan en av tre kvinnor över 15 år) i världen har någon gång utsatts för fysiskt eller sexuellt våld, oftast av en närstående man.

Här är några viktiga punkter om den globala situationen:

Omfattning: WHO:s och FN:s rapporteringar visar att våldet är utbrett, där cirka 30–31 procent av världens kvinnor (15–49 år) har varit med om fysiskt eller sexuellt våld av en partner eller en icke-partner.

Våld i nära relationer: En stor del av detta våld sker inom ramen för en parrelation.

Dödligt våld: Våldet får dödliga konsekvenser för tiotusentals kvinnor varje år, där uppgifter tyder på över 40 000–50 000 dödade kvinnor och flickor årligen.

Ökande utsatthet: Rapporter pekar på en stigande våldsspiral och att våldet mot kvinnor ökat, bland annat i spåren av covid-19-pandemin.

Siffran 840 miljoner betonas ofta i internationella kartläggningar av mäns våld mot kvinnor.

I Sverige uppskattar Brå att cirka 80 procent av våldet mot kvinnor i nära relationer aldrig polisanmäls.

Unga kvinnor särskilt utsatta: En ny rapport visade att var fjärde ung kvinna utsatts för penetration mot sin vilja.
Citera
2026-03-17, 20:37
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Jag är förmodligen en av de mest bildade här på forumet. Går man runt och är paniskt rädd för vanliga västerländska män så är man psykiskt sjuk. Den rädslan är inte vare sig rationell eller verklighetsförankrad. Att du har fallit för sådan simpel propaganda visar att du själv är obildad.

Ta nu inte i så du kräker
Citera
2026-03-17, 21:11
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ta nu inte i så du kräker

Vad tillför din kommentar diskussionen i tråden? Länka undersökningen så att vi kan granska metoden. Eller är det bara fria fantasier och ideologiska pamfletter som vanligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in