2025-08-06, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Jo, många män i arten Homo Sapiens är faktiskt farligare än björnar. Därför att de är kapabla att planera dödliga angrepp och kan drivas av motiv som sadism, sex, hämnd, makt, rikedom, ärelystnad osv. De är ofta försedda med skjutvapen, knivar, basebollträn, handgranater, bomber, yxor och andra livsfarliga grejer. Dessutom uppfinner de massförstörelsevapen, sabbar klimatet och hotar jordens mångfald av djur- och växtarter.

Nu börjar du prata om något helt annat. Vanligare och farligare är två olika saker. Det var enbart det jag sa.

Citat:
Frågeställningen är björn vs man. I gruppen man ingår samtliga vuxna män, även de som är våldsamma och livsfarliga.

Om frågeställningen är ställd på ett sådant vis att det inte finns någon information om vem björnen eller mannen är, så är det onödigt att börja sätta en demografisk profil på mannen för det tar ju bort hela poängen med frågan. Frågeställningen handlar om att resonera utifrån ofullständig information.

Citat:
Kvinnor möter inte män i alla möjliga sammanhang. Inte i skogen. Dejting och kärleksmöten sker knappast bland träd, myrar och tjärn. Det är mycket större sannolikhet med intima träffar i kärlekstunneln på Gröna Lund än i en nationalpark eller ett naturreservat.

Alltså blir det såklart missvisande att ta upp statistik som vissa gör som är kopplat till det vardagliga livet. Det är det som är poängen.

Citat:
Både brunbjörnar och män ingår till skillnad från tigrar och afrikanska vildhundar i den svenska faunan.

Citat:
Tigrar liksom afrikanska vildhundar ingår inte i den svenska faunan. Inte varulvar, vampyrer, gripar, träsktroll och eldsprutande drakar heller.

Och det har ingen betydelse för min poäng. Min statistiska poäng kvarstår och den är nog rätt uppenbar för de flesta.

Citat:
Det finns över en miljon tamhundar och ca 1,6 miljoner tamkatter i Sverige. Noll afrikanska vildhundar och noll tigrar.

OK.

Citat:
Detta har förklarats så många gånger sedan trådstarten och ändå går det inte in i vissa snubbars skallar. Är det så omöjligt att inse fakta, nämligen att hanar ur arten Homo Sapiens generellt är farligare än björnar (läs första stycket i detta inlägg)? Inte bara vanligare.

Att säga något utan att kunna presentera ett giltigt argument med korrekt statistiskt och logiskt resonerande (en fälla som både Merapi och Jenny har trillat ner i) är ingenting som jag godkänner.

Om en person säger att X är sant (och vi säger att det förhåller sig på det viset) men hänvisar till en källa som inte bestyrker att X stämmer, så har jag rätt att avfärda påståendet och kalla det för obestyrkt.

Att påstå att man har rätt som vissa har gjort men inte kunna presentera ett argument tyder på en extrem oförståelse kring hur intellektuell diskurs går till.

Citat:
Enligt statistik från BRÅ har det i genomsnitt dödats ca 15 kvinnor per år av en nuvarande eller före detta partner (oftast en man) under perioden 2018-2021. Hur många kvinnor i Sverige har dödats av en björn under perioden 1902-idag? Svar: en (1). För 123 år sedan.

Det är just sådana här statistikciteringar som gör att man skakar på huvudet. Det du nämner här saknar verkligen statistisk relevans. Det säger verkligen ingenting.

Citat:
Här är en intressant, faktaspäckad YT ”Björnens rätta ansikte”. Se den riktigt noga, så förstår du varför de allra flesta kvinnor och män hellre möter en björn än en främmande man i skogen.

Redan förstått.

Citat:

”The Conversation”-artikeln ”Varför kvinnor föredrar att vara ensamma i skogen med en björn än en man”:

Påståendet att kvinnor föredrar att möta en björn baseras på bevis om förekomsten av [mäns våld mot kvinnor, och på en livslång inlärning att frukta och förutse detta våld. Detta gäller särskilt sexuellt våld, något som inte skulle förknippas med att möta en björn.
...

Enligt Världshälsoorganisationen har en av tre kvinnor – cirka 736 miljoner globalt – upplevt sexuellt eller fysiskt våld av en intim partner eller sexuellt våld av en person utan partner under sin livstid. Denna siffra har i stort sett varit oförändrad under det senaste decenniet.

Att bli attackerad av en björn är mycket mindre vanligt, med endast 664 attacker världen över under 15 år, och väldigt få dödliga attacker . Och björnar tenderar att undvika människor, attackerar bara när de provoceras eller skyddar sina ungar.

Jag har redan kommenterat de där källorna. Aja, bra diskussion, men detta ger mig inte så mkt. Jag är klar här nu.
Senast redigerad av Pellefant775 2025-08-06 kl. 23:51.
Citera
2025-08-23, 10:16
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
https://tv.aftonbladet.se/video/388373/jaqt-arrangerar-bjornjakt-enbart-for-kvinnor

Årets björnjakt är igång och JAQT, Svenska Jägareförbundets nätverk för jagande kvinnor, arrangerar björnjakt för tredje året i rad.

Riktigt bra tillfälle att testa. För att få bästa testet så bör bössan lämnas och en egen tur bort från övriga jaktlaget göras.
Citera
2025-11-06, 22:57
Medlem
Bli inlåst med random man i en hel dag i en bur, eller bli inlåst med en radnom björn en hel dag i samma bur. Vad hade ni valt?
Citera
2025-11-08, 01:51
Medlem
Ballerinan-15s avatar
björn framför en man alla dar i veckan
Citera
2026-03-17, 09:39
Medlem
o.onyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Fullständigt infantilt kvinnotrams!

Det säger det bara för att det är populärt. Unga kvinnor kan inte tänka självständigt och går alltid i flock. Som vanligt ska man aldrig lyssna på vad kvinnor säger, utan se på vad de gör. En intressant kanal om detta med bear vs. man:

https://www.youtube.com/watch?v=v0D9c6uUc24

Att kvinnor inte känner sig trygga runt män är väl fanemig inget kvinnotrams. Om någonting visar det la bara att män skrämmer dem något ofantligt.

Jag är själv man och förstår fullständingt varför kvinnor inte känner sig trygga runt män. Att det är populärt säger väl rätt mycket i sig, tycker du inte?

Alla män är såklart inte äckliga våldtäcksmän, men det är en ofantlig större chans att en man våldtar en kvinna än att en björn gör det. Skärp dig ditt outbidade svin.
Citera
2026-03-17, 12:21
Medlem
Jenny9s avatar
840 miljoner kvinnor mellan 15-49 år utsätts för fysiskt och/eller sexuellt våld minst en gång under sin livstid. Detta talar sitt tydliga språk eller hur?

840 miljoner människor. Lever med trauma och negativa erfarenheter av män.
Citera
2026-03-17, 12:40
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Tror det handlar om en "symbolisk" björn eller tom rovdjur, dvs vilket rovdjur som helst.
Och kan lova att även grizzlybjörnar har betydligt lägre mördar-rates av människa än vad män har.
Inte om man tar det bokstavligt

d.v.s:
Risk Globalt
🐻 Björn dödar kvinna i skog ---> Några fall per år globalt
🚶‍♂️ Okänd man dödar kvinna i skog --->Troligen lika få eller färre
🍄 Svampförgiftning tiotals–hundratals/år
🐾 Alla rovdjur tillsammans tiotals–~100/år

“okänd man mördar kvinna i skogen” = extremt ovanligt globalt"

⚖️ Slutsats
👉 Ja — rovdjur är många gånger farligare än “okända män i skogen”

Inte för att rovdjur är särskilt farliga i absoluta tal (de är också sällsynta),
utan för att:“okänd man + skog + slumpmässigt mord” ≈ nästan aldrig händer

rovdjursattacker ≈ händer ibland, varje år

Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
840 miljoner kvinnor mellan 15-49 år utsätts för fysiskt och/eller sexuellt våld minst en gång under sin livstid. Detta talar sitt tydliga språk eller hur?

840 miljoner människor. Lever med trauma och negativa erfarenheter av män.
Ja men inte från okända män i skogen, var rädd för rätt saker! Farliga män som ni känner eller träffat tidigare!
Citera
2026-03-17, 12:46
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ett2ett2ett2
Ja men inte från okända män i skogen, var rädd för rätt saker! Farliga män som ni känner eller träffat tidigare!

Frågan är hypotetisk. Den belyste på ett smart sätt hur stort det här problemet är.
Citera
2026-03-17, 12:58
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Frågan är hypotetisk. Den belyste på ett smart sätt hur stort det här problemet är.
Ja, jag fattar det, men ingen blir hjälpt av att vara rädd för fel saker.
Citera
2026-03-17, 13:11
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ett2ett2ett2
Ja, jag fattar det, men ingen blir hjälpt av att vara rädd för fel saker.

Kan människor vara rädda för mer än en sak tror du?
Citera
2026-03-17, 13:33
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Kan människor vara rädda för mer än en sak tror du?
Ja rädd ja.
Samtidigt är det svårt med komplexa saker för många människor, tror jag.
Två halvt motsägelsefulla tankar är ofta en för mycket för de flesta och det blir svart och vitt.

Det hade varit mycket roligare att träffa en björn i skogen än en okänd man tycker jag. Det hade varit spännande.
Vad jag vill möta i skogen:
1.) Okänd Björn. (om jag inte hamnar fel, råkar snubbla in i idet och landa på en björnunge)
2.) Okänd kvinna.
3.) Okänd man.
Citera
2026-03-17, 13:39
Medlem
Citat:
Mäns attacker mot kvinnor och andra män är oerhört mycket vanligare än björnattacker. Våldsbenägna och mordiska män är farligare än björnar, eftersom de söker aktivt upp andra människor, kan planera angrepp och drivas av motiv som sadism, sex, hämnd osv. Många gånger är de beväpnade (skjutvapen, knivar, basebollträn och dylikt).
Skulle du säga att en kvinna är farligare än en björn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in