Citat:
Ursprungligen postat av
Detdundrar
(Mitt kursiva)
Tack för ett intressant inlägg! I min enfald trodde jag att man inte fick arbeta ensam med dokumenterat våldsamma personer.
Detta om att slarva med sina psykmediciner har jag tänkt en hel del på. I flera våldsfall har det ju framkommit att GM vårdats för psykiska besvär (eller svåra sådana) och sedan ansetts färdigvårdad och skrivits ut, med uppmaningen att fortsätta ta sin medicin. Personen ifråga har förstås inte alltid samma motivation till att ta sin medicin, då hen förklarats så pass frisk att hen kan klara sig själv.
Skrämmande att det finns många galningar ute i det fria.
Jepp, det är skrämmande, verkligen och det blir bara värre då vi importerat en massa galningar + de vi själva har av fullständigt livsfarliga individer. För att bli inlagd på psyket måste du nästan redan ha begått ett grovt brott, annars ställs du på kö och då hinner denne galning oftast begå flera grova våldsbrott eller ta livet av sig. Tyvärr, om man skall vara krass, så vore det klart bättre om de direkt tog livet av sig och inte plågade andra. Så avtrubbad har jag blivit...
Man gamblar verkligen med gemene medborgares liv - så mången är dessa galningar som nu sitter och ruvar i egna lägenheter - det är en väntan på att något skal ske. Räcker med att vara utan sina mediciner någon/några vecka(or) så kommer psykoserna smygandes... Viktigt dock att påpeka att inte alla som har psykoser begår grova våldsbrott, men de är mången nog.
Detta med "färdigvårdad" är ett stort skämt då mången av dessa galningar ALDRIG igen skulle vara på fri fot. Finns så många som suttit med "särskild utskrivningsprövning" och som sedan manipulerar sin omgivning och vipps, så är denne fri. Vad i helvete - i bland släpps de trots stor misskötsel på de institutioner de suttit. En del (många) är sannerligen värda att buras in och aldrig åter få se dagsljus, men tyvärr ser inte verkligheten sådan ut.
Psykvården är lika sjuk som de personer de försöker kurera...