2026-02-24, 05:29
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
P7a gjord. Får se om de blir en stor undersökning
Tack för uppföljning.
P7 är det som populistiskt brukar kallas liten sinnesundersökning.
Den består i ca 1 timmes läkarsamtal med den misstänkte samt genomgång av lämpliga delar av journaler.

https://www.rmv.se/verksamheter/rattspsykiatri/paragraf-7-undersokning/
Citera
2026-02-24, 05:29
Medlem
Riksreptilens avatar
..
Senast redigerad av Riksreptilen 2026-02-24 kl. 05:31. Anledning: Dubbelpost p g a seg WiFi
Citera
2026-02-24, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Tack för uppföljning.
P7 är det som populistiskt brukar kallas liten sinnesundersökning.
Den består i ca 1 timmes läkarsamtal med den misstänkte samt genomgång av lämpliga delar av journaler.

https://www.rmv.se/verksamheter/rattspsykiatri/paragraf-7-undersokning/
Lugnt, har gjort en själv, och jag fick samma som denne herre dvs misstanke finns.
Får se vad åklagaren yrkar på
Citera
2026-03-13, 15:35
Medlem
Mannen som är i 60-årsåldern har åtalats för mordförsök. Misstänks lida av allvarlig psykisk störning. Kvinnan hamnade i ett livshotande tillstånd pga strypningen och mannen ska även ha dunkat hennes huvud i väggen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/anstalld-strops-medvetslos-pa-lss-boende-man-atalas-for-mordforsok

Finns mer information i Helsingborgs dagblad men artikeln är låst.

https://www.hd.se/helsingborg/vaktare-och-mobelbarriar-togs-bort-sedan-strops-anstalld-medvetslos/

Citat:
Nu kan HD berätta att personalen länge varit rädd för mannen.

Men de åtgärder som infördes för att hålla honom under uppsikt klassades som otillåtna – och togs bort.

Hoppas detta leder till en nationell diskussion om säkerheten för lss-personal. Någon som vet hur kvinnan mår idag?
Citera
2026-03-17, 02:42
Medlem
Pete* tycks ha bytt andress. Nu är han skriven på Djuramossavägen 36
263 65 Viken.

Där verkar ligga ett LSS boende vid namn - BoDa Djuramossa, också ett kommunalt boende.

Får väl se då hur länge det dröjer innan de skett en skandal där ute.. 🙃
Citera
2026-03-17, 08:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Har jobbat snart 30 år inom människovårdande yrken. Allt från ungdomsfängelse, psykiatri till missbruksvård. Det jag x antal gånger, vid våldsamma episoder, fått höra är att "ja, antingen jobbar du kvar, eller så slutar du för klientelet kommer alltid vara detsamma...". Inte mycket sympati att få från arbetsledningen inte. Det som är än värre är att antalet incidenter och svåra händelser, är grovt underrapporterade (internt) och de flesta hamnar såklart inte i MSM. Det handlar mången gånger om att man blivit avtrubbad, blasé och man reflekterar inte över vad som skett. Grova hot är vardagsmat och dessa rapporteras bara en liten del av. "Ja, men det var ju x - han är harmlös...". "Han/hon yttrade detta i affekt och menade inget med det...".

Så att detta fall och mången liknande sker nästan dagligen är ingen överraskning. Mycket tystas dock ned eller underrapporteras pga. andra, diverse orsaker. Kommer bara bli värre och att denna kvinna överlevde är enkom pga. slumpens skördar. Vi har så många "frigående" galningar på våra gator-och torg så folk skulle aldrig gå ut om de visste om vilket omfång det rör sig om. Många som slarvar med sina psykosmediciner och som inte ens då omhändertas pga. för lite sängplatser på psyket... Det får gå så länge det går.

Det borde vara förbjudet att jobba ensam med individer som har en dokumenterad våldsproblematik och psykospatienter. Undrar hur väl denna kvinna visste om brukarens möjliga (tidigare) farlighet? Mången gånger är det även dåliga rapporter som följer brukaren när denne omplaceras - allt för att en enhet vill bli av med galningen och beskriver man då alla dennes egenheter (och farlighet) så kanske den andra ev. nya enheten tackar vänligt, men bestämt, nej... Sker hela tiden.

Undrar vad som triggade denne galning?
(Mitt kursiva)

Tack för ett intressant inlägg! I min enfald trodde jag att man inte fick arbeta ensam med dokumenterat våldsamma personer.

Detta om att slarva med sina psykmediciner har jag tänkt en hel del på. I flera våldsfall har det ju framkommit att GM vårdats för psykiska besvär (eller svåra sådana) och sedan ansetts färdigvårdad och skrivits ut, med uppmaningen att fortsätta ta sin medicin. Personen ifråga har förstås inte alltid samma motivation till att ta sin medicin, då hen förklarats så pass frisk att hen kan klara sig själv.
Skrämmande att det finns många galningar ute i det fria.
Citera
2026-03-17, 09:46
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
(Mitt kursiva)

Tack för ett intressant inlägg! I min enfald trodde jag att man inte fick arbeta ensam med dokumenterat våldsamma personer.

Detta om att slarva med sina psykmediciner har jag tänkt en hel del på. I flera våldsfall har det ju framkommit att GM vårdats för psykiska besvär (eller svåra sådana) och sedan ansetts färdigvårdad och skrivits ut, med uppmaningen att fortsätta ta sin medicin. Personen ifråga har förstås inte alltid samma motivation till att ta sin medicin, då hen förklarats så pass frisk att hen kan klara sig själv.
Skrämmande att det finns många galningar ute i det fria.

Jepp, det är skrämmande, verkligen och det blir bara värre då vi importerat en massa galningar + de vi själva har av fullständigt livsfarliga individer. För att bli inlagd på psyket måste du nästan redan ha begått ett grovt brott, annars ställs du på kö och då hinner denne galning oftast begå flera grova våldsbrott eller ta livet av sig. Tyvärr, om man skall vara krass, så vore det klart bättre om de direkt tog livet av sig och inte plågade andra. Så avtrubbad har jag blivit...

Man gamblar verkligen med gemene medborgares liv - så mången är dessa galningar som nu sitter och ruvar i egna lägenheter - det är en väntan på att något skal ske. Räcker med att vara utan sina mediciner någon/några vecka(or) så kommer psykoserna smygandes... Viktigt dock att påpeka att inte alla som har psykoser begår grova våldsbrott, men de är mången nog.

Detta med "färdigvårdad" är ett stort skämt då mången av dessa galningar ALDRIG igen skulle vara på fri fot. Finns så många som suttit med "särskild utskrivningsprövning" och som sedan manipulerar sin omgivning och vipps, så är denne fri. Vad i helvete - i bland släpps de trots stor misskötsel på de institutioner de suttit. En del (många) är sannerligen värda att buras in och aldrig åter få se dagsljus, men tyvärr ser inte verkligheten sådan ut.

Psykvården är lika sjuk som de personer de försöker kurera...
Citera
2026-03-17, 10:30
Medlem
Vad blev resultatet här?
Citera
2026-03-17, 11:15
Medlem
CuckoosNests avatar
Jag jobbar inom LSS och våld är mycket vanligt förekommande. Speciellt när dom inte tar sina mediciner, vilket är rätt ofta med vissa boende.
Oftast så brukar det bara resultera i att man får frågan om man vill vara kvar, för ”brukaren” flyttas inte. Många gånger med motiveringen att det hade varit en för stor omställning för personen, noll respekt inför oss i personalen. Vi har där jag jobbar hot och våld näst intill dagligen.
Citera
2026-03-17, 12:26
Medlem
Hur har det gått med allt? Har det varit rättegång?
Citera
2026-03-17, 16:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CuckoosNest
Jag jobbar inom LSS och våld är mycket vanligt förekommande. Speciellt när dom inte tar sina mediciner, vilket är rätt ofta med vissa boende.
Oftast så brukar det bara resultera i att man får frågan om man vill vara kvar, för ”brukaren” flyttas inte. Många gånger med motiveringen att det hade varit en för stor omställning för personen, noll respekt inför oss i personalen. Vi har där jag jobbar hot och våld näst intill dagligen.

Oerhört svårt. Ni som orkar måste vara hjältar. Men varför lades mentalsjukhusen, typ Beckomberga, ner? Var det enbart för pengarnas skull eller kan det ha varit oerhört liberala människor som tyckte att alla skulle leva fria?

Jag bodde inte i det här landet när dessa sjukhus lades ner. Känner däremot en vårdare på Säter som berättar om hoten och vilken enorm omställning det är att komma tillbaka till jobbet efter en sjuk- eller semesterledighet. Att man mer eller mindre måste gå in i en ny roll och att ledighet egentligen innebär mer stress.
Citera
2026-03-18, 11:09
Medlem
CuckoosNests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Oerhört svårt. Ni som orkar måste vara hjältar. Men varför lades mentalsjukhusen, typ Beckomberga, ner? Var det enbart för pengarnas skull eller kan det ha varit oerhört liberala människor som tyckte att alla skulle leva fria?

Jag bodde inte i det här landet när dessa sjukhus lades ner. Känner däremot en vårdare på Säter som berättar om hoten och vilken enorm omställning det är att komma tillbaka till jobbet efter en sjuk- eller semesterledighet. Att man mer eller mindre måste gå in i en ny roll och att ledighet egentligen innebär mer stress.

Vissa av dom vi har hand om borde absolut bo på intuition, LSS lagen är så sjuk, handlar mest om deras rättigheter i allt. Att dom ska ha exakt samma rättigheter som "oss andra".
Personligen, och även många av mina kollegor tycker att dessa mentalsjukhus borde öppnas igen. Många brukare som är tickande bomber (med rätten att göra som/vad dom vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in