2026-01-27, 16:38
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Men då är ju cirkeln sluten för personalen som är inlåst med galningarna.

Jag kan iofs tycka det är märkligt att på sjukhus så kallas väktare in mot våldsamma patienter, men inte inom LSS för det anses inte hemtrevligt. Styr upp detta istället, liv väger tyngre än hemtrevnad.

Jo, så är det, men det jag menar är av yttersta vikt är att det ALDRIG får förekomma ensamarbete, oavsett vilken tid på dygnet det är. Minst två på jobb och de allra värsta typerna skall ha fler än så på sig. Tyvärr, vet jag att detta är en utopi, men att sluta kämpa för detta, det kan man inte göra.

Sedan anser jag att de värsta äcklen borde tas av daga - finns absolut INGEN anledning till att ex. seriemördare (lustmördare)- och serievåldtäktsmän, samt några andra "creepos" får leva... Även så måste riktiga livstidsstraff och/eller förvaringsstraff på institution införas och inga förbannade förkortade straff för ex. gott uppförande. Detta är dock en annan diskussion - ursäkta för utsvävningen.

Denna kvinna jobbade alltså ensam - hade de varit minst två på denna så hade det mest sannolikt inte skett eller så hade den andre i alla fall kunnat hjälpa kvinnan eller ringt efter omedelbar assistans av polis/ambulans. Hur lång tid tog det innan kvinnans belägenhet uppdagades?
Citera
2026-01-27, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Så är det. Ja, om folk bara visste vilka galningar det är som är inlåsta, men värre är - går ute, hårt medicinerade, men som mången gånger slarvar med denna och då blir till tickande bomber...

Den ökade tillgängligheten på nätet vad avser information om våldsdåd, mord, bisarra videoklipp av lemlästade människor och annat gore-material, gör att det är större chans/risk för "smittoeffekter" och copy cats. Att denna sjuka utveckling kommer enkom eskalera och vi kommer få se en utökad andel av bestialiska händelser och mord, framgent - både på gator- och torg, men även inne på ex. LSS-boenden som i TS fall.

Någon som vet hur hon klarat sig? Hur skadad blev hon? Det mentala blir nog det svåraste att återhämta sig från. Tilliten till andra människor, särskilt psykiskt sjuka lär vara puts väck. Hoppas hon återhämtar sig helt, men jag tvivlar...

Hon kommer behöva år av stöd
Citera
2026-01-27, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Jo, så är det, men det jag menar är av yttersta vikt är att det ALDRIG får förekomma ensamarbete, oavsett vilken tid på dygnet det är. Minst två på jobb och de allra värsta typerna skall ha fler än så på sig. Tyvärr, vet jag att detta är en utopi, men att sluta kämpa för detta, det kan man inte göra.

Sedan anser jag att de värsta äcklen borde tas av daga - finns absolut INGEN anledning till att ex. seriemördare (lustmördare)- och serievåldtäktsmän, samt några andra "creepos" får leva... Även så måste riktiga livstidsstraff och/eller förvaringsstraff på institution införas och inga förbannade förkortade straff för ex. gott uppförande. Detta är dock en annan diskussion - ursäkta för utsvävningen.

Denna kvinna jobbade alltså ensam - hade de varit minst två på denna så hade det mest sannolikt inte skett eller så hade den andre i alla fall kunnat hjälpa kvinnan eller ringt efter omedelbar assistans av polis/ambulans. Hur lång tid tog det innan kvinnans belägenhet uppdagades?
Jag håller med dig.
Senast redigerad av Abrakadabra77 2026-01-27 kl. 17:39.
Citera
2026-01-27, 17:59
Medlem
Klossmongos avatar
Det enda som är märkligt är att personalen inte skadas oftare. Jag har själv bott på LSS-boende och kommunen tar in helt outbildad personal att vårda svårt sjuka människor.

När jag bodde där fick en boende en psykos, en 19-årig flicksnärta utan vårdutbildning jobbade natten och hade ensamt ansvar för hela boendet. Hon blev rädd för killen och låste in sig på kontoret, medans den skräckslagne killen som hallucinerade sprang runt i kvarteret och gallskrek och skrämde slag på folk.

Många vårdtagare är egentligen alldeles för sjuka för att bo i en sådan öppen vårdform som ett LSS-boende är. Psykoskillen åkte in och ut på psyket som en jojo. Han skulle egentligen behövt bo på en låst psykiatrisk avdelning permanent. En avdelning är anpassad vad det gäller säkerhet, inga vassa föremål och knivar, ingen jobbar ensam natt, de har överfallslarm osv

Ingen skulle anställa en frisör som inte kan klippa hår, men inom hemtjänsten och LSS-boenden verkar kommunen ta in vilket stolpskott som helst från gatan som inte är utbildade i hur man bemöter en person i psykos, någon med grav autism osv, vissa pratar även fruktansvärt dålig svenska.
Så det är en kombination av inkompetent personal och att svårt psykiskt sjuka placeras i en alldeles för öppen vårdform.
Citera
2026-01-27, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klossmongo
Det enda som är märkligt är att personalen inte skadas oftare. Jag har själv bott på LSS-boende och kommunen tar in helt outbildad personal att vårda svårt sjuka människor.

När jag bodde där fick en boende en psykos, en 19-årig flicksnärta utan vårdutbildning jobbade natten och hade ensamt ansvar för hela boendet. Hon blev rädd för killen och låste in sig på kontoret, medans den skräckslagne killen som hallucinerade sprang runt i kvarteret och gallskrek och skrämde slag på folk.

Många vårdtagare är egentligen alldeles för sjuka för att bo i en sådan öppen vårdform som ett LSS-boende är. Psykoskillen åkte in och ut på psyket som en jojo. Han skulle egentligen behövt bo på en låst psykiatrisk avdelning permanent. En avdelning är anpassad vad det gäller säkerhet, inga vassa föremål och knivar, ingen jobbar ensam natt, de har överfallslarm osv

Ingen skulle anställa en frisör som inte kan klippa hår, men inom hemtjänsten och LSS-boenden verkar kommunen ta in vilket stolpskott som helst från gatan som inte är utbildade i hur man bemöter en person i psykos, någon med grav autism osv, vissa pratar även fruktansvärt dålig svenska.
Så det är en kombination av inkompetent personal och att svårt psykiskt sjuka placeras i en alldeles för öppen vårdform.
Det är ju inte personen som bor på ett LSS-boende som är psyksjuk i de allra flesta fall.
Som du skriver är bemötandet kaos och man kan inte bemöta en person som intellektuellt ligger på 12 månader som en vuxen. Det är ett recept för kaos.
I de många fall vill personalen bara komma ifrån på rast. Krävs engagemang och förståelse för en förändring.
Citera
2026-01-27, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Det är ju inte personen som bor på ett LSS-boende som är psyksjuk i de allra flesta fall.
Som du skriver är bemötandet kaos och man kan inte bemöta en person som intellektuellt ligger på 12 månader som en vuxen. Det är ett recept för kaos.
I de många fall vill personalen bara komma ifrån på rast. Krävs engagemang och förståelse för en förändring.
Det bor dock många psyksjuka på gruppbostäder.
Citera
2026-01-27, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abrakadabra77
Det bor dock många psyksjuka på gruppbostäder.
Är det din professionella åsikt eller någon typ av känsla?
Citera
2026-01-27, 22:45
Medlem
Citat:

Jobbar själv på ett LSS boende i Helsingborg och alla våra klienter lider av någon psykisk åkomma, de flesta schizofreni och flertalet hänger med sedan Sankta Maria tiden och är väldigt traumatiserade av sin tid där och dess behandlingar. I princip alla LSS boenden har psykiskt sjuka klienter, flertalet blandat med aktivt missbruk med. Vad har du för uppfattning att det är för klienter inom LSS?
Citera
2026-01-28, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emjiwe
Jobbar själv på ett LSS boende i Helsingborg och alla våra klienter lider av någon psykisk åkomma, de flesta schizofreni och flertalet hänger med sedan Sankta Maria tiden och är väldigt traumatiserade av sin tid där och dess behandlingar. I princip alla LSS boenden har psykiskt sjuka klienter, flertalet blandat med aktivt missbruk med. Vad har du för uppfattning att det är för klienter inom LSS?
Oj!
Grava felplaceringar isåfall. Det är boendepersonalens skyldighet att anmäla sådant enligt eftersom brukaren inte får det stöd brukaren har rätt till.
Min erfarenhet från den pedagogiska sidan vid boende är att brukarna är så söndermedicinerade att man knappt vet vare sig om eller ut och att det är enklare att medicinera än att arbeta med pedagogiska delar.
För att svara på din fråga så delar jag faktiskt inte din syn utan ser att det på de ställen jag arbetat på finns brukare som stämmer in under LSS.
Citera
2026-01-28, 19:16
Medlem
https://arbetet.se/2026/01/26/ung-kvinna-strops-medvetslos-pa-valdsdrabbat-boende/

Lite längre artikel i tidningen Arbetet om händelsen och LSS-boendet. Tydligen är detta inte första gången personal utsätts för våld på boendet i fråga.

Citat:
Under sommaren anmäldes flera våldsincidenter där anställda skadats.

Vid ett av tillfällena fick en anställd ”ett kraftigt slag” över ryggen, så att personen tappade andan. I anmälan skriver den anställde att hen kände ”att en nerv nära ryggraden blev träffad”.

Citat:
De våldsamma incidenterna fick Arbetsmiljöverket att rycka ut till boendet under sommaren för att göra en inspektion.

Myndighetens besök ledde till att boendet fick kritik för bristande säkerhetsrutiner och riskbedömningar.

Det står att man satte in väktare "under en period" för personalens säkerhet. Dessa verkar dock inte ha varit kvar vid den senaste händelsen.
Citera
2026-01-29, 00:02
Medlem
Citat:
Jag har erfarenhet då jag har jobbat med det.
Citera
2026-02-23, 20:45
Medlem
P7a gjord. Får se om de blir en stor undersökning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här