2026-02-18, 18:25
Medlem
Vartefter AI förstör livet för människor och företag med sina fina verkligehetsbeskrivningar, så kommer all AI att kriminaliseras.

Men de har inte peakat än, det är min uppfattning som åskådare och utsatt för AI-skit av kriminella stalkers.
De kriminella har mycket kvar att hämta. Säg 80% av allt de skulle kunna göra och förstöra för alla. Jag vet namn, de är mina grannar med anhöriga i polissvängen. En del är inte ens skrivna här, se är har för att uppvigla och tillskansa sig, med AI som hjälp.
Eller grund faktiskt.
AI har hittat hem i den kriminella världen.
Citera
2026-02-20, 10:45
Medlem
musttomtes avatar
Bara jag som tycker AI blir bättre och bättre.

Får så mycket beröm när man kodar och blandar in AI.. Får nästa stånd. AI är bara börjat.
Citera
2026-03-16, 15:05
Medlem
Det svenska AI undret lovable, är det någon som vet om det är någon enda som byggt något där som får löpande intäkter?

Lovable skall enligt dem själva ha haft 100 miljoner dollar senaste månaden i intäkter, samtidigt är det väldigt svårt och hitta kunderna som står för alla de här intäkterna.

Enligt dem själva är det massor av användare på deras discord kanal. Jag tittade in och den är mer eller mindre stendöd. Det är viss aktivitet på folk som byggt sajter med lovable och försöker marknadsföra dem men det är i princip bara de själva som tittar.

På discordservern finns också en livechat och för ovanlighetens skull är det folk som är där, runt 14-15 (hela tiden) men de säger inget, det är tyst och så är det en enda som streamar musik. Samma sak hela tiden oavsett när jag tittat in.

En gissnings är att lovables intäkter är låtsaspengar från investor för skulle folk få reda på att lovable tappar kunder är det inte bra för hela sektorn. En liten klick företag kör sin cirkulära ekonomi och pumpar upp sig själva.
Citera
2026-03-16, 15:45
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Jag har precis börjat använda AI i kommersiella syften, så troligtvis växer branschen (eller vad man nu ska kalla det) fortfarande. Den har förmodligen just nått oss som är middle adopters. Alla som använt AI hittills har varit early adopters. Så betänker man att både middle adopters och late adopters är två enorma kategorier, så ligger AI förmodligen fortfarande bara i startgroparna.

AI är skitbra för att producera media, om det nu är nån som ännu inte noterat det. Jag kan i princip be ChatGPT skapa fotorealistiska bilder och animeringar av mina produkter, så gör den det i ett nafs istället för att jag behöver lägga åtskilliga timmar på att själv fixa bildmaterial som ändå inte blir lika bra.

Om AI-genererad media tycker jag såhär: Varför ska jag ägna tid åt något som du inte ägnat någon tid eller möda att ta fram? AI-genererad media är helt värdelös som jag ser det.

Jag ser det som en stor varningsflagg när företag eller Youtub-kanaler använder AI (precis som en restaurang med smutsiga toaletter eller flottiga bord). Om någon är så obrydd att hen slarvar och fuskar med skyltfönstret för sina produkter; vad har hen då slarvat och fuskat med bakom kulisserna???

EDIT: Missade att KrabKore kommit med en liknande kommentar, sorry!
Senast redigerad av Felicia.C.Rose 2026-03-16 kl. 15:52.
Citera
2026-03-16, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Jag ser det som en stor varningsflagg när företag eller Youtub-kanaler använder AI (precis som en restaurang med smutsiga toaletter eller flottiga bord).
Passar på att repetera detta för den här effekten tror jag inte var väntad och att den skulle vara så stor. Att så många så snabbt blivit mycket vaksamma över om något är AI slop eller inte.
Citera
2026-03-16, 18:08
Medlem
GanskaRoligts avatar
Vill ni veta det huvudsakliga syftet med AI och anledningen till att man öser obeskrivligt mycket pengar på dess utveckling så har ni svaret här. Plocka bara bort ordet ”ingen”:

https://openai.com/sv-SE/index/our-agreement-with-the-department-of-war/

”Vi har tre huvudsakliga principer som vägleder vårt arbete med DoW som även delas av flera andra Frontier-laboratorier:

Ingen användning av OpenAI-teknik för inhemsk massövervakning.

Ingen användning av OpenAI-teknik för styrning av autonoma vapensystem.

Ingen användning av OpenAI-teknik för automatiserade beslut med höga insatser (t.ex. system såsom "social poängsättning").”
Citera
2026-03-16, 18:35
Medlem
Citat:
Om AI-genererad media tycker jag såhär: Varför ska jag ägna tid åt något som du inte ägnat någon tid eller möda att ta fram? AI-genererad media är helt värdelös som jag ser det.

Jag ser det som en stor varningsflagg när företag eller Youtub-kanaler använder AI (precis som en restaurang med smutsiga toaletter eller flottiga bord). Om någon är så obrydd att hen slarvar och fuskar med skyltfönstret för sina produkter; vad har hen då slarvat och fuskat med bakom kulisserna???

EDIT: Missade att KrabKore kommit med en liknande kommentar, sorry!

Jag blev fascinerad av en kristen countrysångare. Hans hesa röst och fina personliga texter berörde. Han måste ha genomgått många problem med en sådan röst, och ett så slitet ansikte, skrev någon på nätet. Varför har jag aldrig hört talas om honom förut? Mikhail/Michael Bennet. Det dröjde tills jag såg att publiken och idol-juryn lipade innan jag fattade jag att det var AI-genererat. Utgiven på ett kristet förlag som heter ViVO Tunes som bara ger ut AI-genererad musik. En musikalisk kollega tycker sig höra att trumkompet flyter ihop lite. Det som först lät så geniunt lät plötsligt manipulativt i mina öron. Trots att jag förstår att det ligger mycket jobb bakom texter och många timmars studioarbete så vill man att bl.a. religiös musik ska vara autentisk. Särskilt om folk ska lipa ska det vara äkta och inte krokodiltårar.

Jag tror att behovet av autenticitet kommer att öka framöver. Vi kommer att vilja lyssna på liveupptagningar och bli glada om musiker sjunger lite orytmiskt och surt på någon enstaka ton, och om journalister och författare stavar lite fel eller åtminstone har sin egen språkliga stil osv. Men även misstagen kan vara fejkade. Det har faktiskt hänt att jag har stavat fel för att min AI-genererade text ska framstå som min egen, eller att jag har bett AI:n att göra några språkfel.
Senast redigerad av guru1966 2026-03-16 kl. 18:46.
Citera
2026-03-16, 21:36
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrabKore
Att Ai-filmer är fake lär inte spela någon större roll, Avatar och Toy Story var också ”fake” utan att det hindrade framgångssagorna. Om man har en fängslande story har man redan halva inne, riktiga skådisar eller 100% CGI spelar inte någon större roll.

NEJ! CGI kan inte på något sätt jämföras med AI-skräp! CGI innebär konstnärligt skapande, AI innebär att man talar om ett dataprogram att skapa ett frankenstensmonster av en massa bilder och filmer som dataprogrammet dammsugit från internet (eller rättare sagt: STULIT från riktiga konstnärer).

Att göra en modell med CGI, som Pixar gjorde med Woody och Buzz, är som att skapa en riktig staty i lera, fast i datorn. Riktiga konstnärer sitter alltså och designar modellen, hur den ska se ut, hur den ska röra sig och hur den reagerar på olika stimuli. Som att teckna eller modellera, fast i en dator alltså! Sen i själva filmen så tillkommer alla filmiska moment med att ljussätta modellerna och skapa intressanta kameravinklar, scenografi och spännande klippning.

AI kan inte göra ett !#"#¤%¤% av detta; den kan bara slänga ihop frankenstensmonster av befintlig media, eller generera taffliga nakenbilder på Woody och Wendy... Jag gillar fetishporr, men då får man tamejtusan anstränga sig lite, och göra sin egen fetishporr, istället för att sitta med byxorna nere och förvänta sig att AI ska göra allt jobb!!!
Citera
2026-03-16, 22:36
Avslutad
Citat:
NEJ! CGI kan inte på något sätt jämföras med AI-skräp! CGI innebär konstnärligt skapande, AI innebär att man talar om ett dataprogram att skapa ett frankenstensmonster av en massa bilder och filmer som dataprogrammet dammsugit från internet (eller rättare sagt: STULIT från riktiga konstnärer).

Att göra en modell med CGI, som Pixar gjorde med Woody och Buzz, är som att skapa en riktig staty i lera, fast i datorn. Riktiga konstnärer sitter alltså och designar modellen, hur den ska se ut, hur den ska röra sig och hur den reagerar på olika stimuli. Som att teckna eller modellera, fast i en dator alltså! Sen i själva filmen så tillkommer alla filmiska moment med att ljussätta modellerna och skapa intressanta kameravinklar, scenografi och spännande klippning.

AI kan inte göra ett !#"#¤%¤% av detta; den kan bara slänga ihop frankenstensmonster av befintlig media, eller generera taffliga nakenbilder på Woody och Wendy... Jag gillar fetishporr, men då får man tamejtusan anstränga sig lite, och göra sin egen fetishporr, istället för att sitta med byxorna nere och förvänta sig att AI ska göra allt jobb!!!
Jag tror att du missförstår å det grövsta. För tittaren spelar det noll roll om filmen kommer ur en enarmad Ai-bandit eller om utvecklarna spikat upp sig själva på kors för att kunna göra sin cgi-film. Hantverket bakom är sekundärt så länge storyn är fängslande. Jag tänker inte en sekund på kodnissarna när jag spelar ett bra spel på konsollen, upplevelsen är allt - jobbet bakom betyder ingenting för mig som betalande kund. Så tror jag marknaden kommer att reagera om Ai fortsätter att utvecklas i samma takt som nu. Förstår du?

Tillägg:Jag är inte på något sätt anhängare av Ai-skiten, den dödar mitt kreativa intresse när min gamla mamma kan hålla jämna steg med mitt skapande om jag visar henne hur man promptar. Jag är dock realistisk och inser att världen inte bryr sig ett skit om mitt muttrande.
Senast redigerad av KrabKore 2026-03-16 kl. 22:42.
Citera
2026-03-16, 22:37
Medlem
Citat:

Man kan göra allt det med AI som verktyg, det finns mer att arbeta med än bara en textruta.
Man kan göra en helt egen stil, egna karaktärer antingen med papper och penna eller direkt med text.
Citera
2026-03-17, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Jag blev fascinerad av en kristen countrysångare. Hans hesa röst och fina personliga texter berörde. Han måste ha genomgått många problem med en sådan röst, och ett så slitet ansikte, skrev någon på nätet. Varför har jag aldrig hört talas om honom förut? Mikhail/Michael Bennet. Det dröjde tills jag såg att publiken och idol-juryn lipade innan jag fattade jag att det var AI-genererat. Utgiven på ett kristet förlag som heter ViVO Tunes som bara ger ut AI-genererad musik. En musikalisk kollega tycker sig höra att trumkompet flyter ihop lite. Det som först lät så geniunt lät plötsligt manipulativt i mina öron. Trots att jag förstår att det ligger mycket jobb bakom texter och många timmars studioarbete så vill man att bl.a. religiös musik ska vara autentisk. Särskilt om folk ska lipa ska det vara äkta och inte krokodiltårar.

Jag tror att behovet av autenticitet kommer att öka framöver. Vi kommer att vilja lyssna på liveupptagningar och bli glada om musiker sjunger lite orytmiskt och surt på någon enstaka ton, och om journalister och författare stavar lite fel eller åtminstone har sin egen språkliga stil osv. Men även misstagen kan vara fejkade. Det har faktiskt hänt att jag har stavat fel för att min AI-genererade text ska framstå som min egen, eller att jag har bett AI:n att göra några språkfel.
ViVo är snarare AI-slop med kristna som target audience än ett kristet förlag.
Det är väl nån eller ett par snubbar som använder AI för att få views på youtube och de har olika kanaler för olika ämnen.
Citera
2026-03-17, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
När jag pratade om media menade jag inte i första hand medieprodukter man säljer, utan mer mediematerial som används i marknadsföringssyfte, för att sälja andra produkter. Och sånt material är ändå bara slit-och-släng som bara har som syfte att förmedla information, inte göra något direkt emotionellt intryck. Jobbiga måsten, typ. Och till det räcker AI. Samma med kommunikations/informationsmaterial, som löpande produceras i enorma volymer inom företag och offentlig sektor mfl.
Sen finns det många andra sammanhang där AI kan användas för att spara tid eller fylla ut, exvis youtube-videos som folk ändå bara lyssnar på, inte tittar. Ta valfri Simon Whistler-video som exempel.

Det är liksom inte toppen som raderas ut av AI (än så länge) utan botten. Men botten omsätter ändå rätt mycket pengar och arbetstimmar.

Sen är det ett sidospår vad AI-producerat material & tjänster kommer göra med branscherna i vilka det används. Om AI gör vissa tidigare svårproducerade produkter enkla att producera, tror jag AI kan ha som effekt att produkterna helt enkelt slutar efterfrågas - de har ju inget värde längre. Så när produkterna & tjänsterna som utgör en bransch blir allmänt gods, får det paradoxalt nog effekten att hela branschen dödas.
Nu pratar jag kanske inte produkter som har stora praktiska värden, typ hammare eller bilar. Men låt säga figurspel. Om AI kan generera modeller på en sekund, förmodligen kan skapa färgkartor för 3d-printers att använda, generera spelregler, illustrationer osv - kommer folk fortfarande lägga ut multum på svindyra produkter från Games Workshop? Kommer de ägna sig åt figurspel alls, när ingenting i hobbyn är produkten av hårt arbete eller färdighet?
Invändningen är väl att folk kommer fortsätta spela eftersom figurspel fortfarande är kul, och att det inte spelar nån roll att figurerna man spelar med inte är gjorda av skickliga skulptörer och dyra material/gjutformar. Men jag undrar i så fall varför ingen idag leker med tallkottar, om det bara är leken som är relevant...

Så jag tror (vet inte, förstås) mycket vi idag ser som fundamentala delar av samhället på sikt kan försvinna. Film, datorspel, kanske till och med musik, med mera. De kommer helt enkelt inte ha något inneboende värde längre, så folk kommer inte bry sig med dem. Jag tror vi gravt underskattar hur stor betydelse Added Value (om det nu är rätt term) har i våra konsumtionsmönster.
Pratar vi längre fram så är en möjlig rikting att spel och film är något man gör (eller kan göra) helt själv så fort man får en spel- eller filmidé, det kommer inte vara svårare än att berätta en saga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in