2026-03-16, 20:19
Medlem
Hej!

Jag har importerat en Sur Ron Ultra Bee 2025 Motorcross som jag köpt via Alibaba som jag nu försöker få Terrängregistrerad.

Men det verkar ju helt omöjligt, för det känns som varken Transportstyrelsen eller mitt Försäkringsbolag ens förstår sig på detta.

Jag har ett chassinummer på crossen, ett COC Certifikat och kvitto på mitt köp.

Jag skickade in ett brev för ursprungskontroll till transportstyrelsen för någonstans läste jag att man behöver börja så?
Men där fick jag ett mail tillbaka att dom också kräver ett kvitto där chassinumret står på kvittot (vilket det inte gör via Alibaba).
Samt en tullhandling försedd med tull-id (vilket jag inte heller har då säljaren på Alibaba skickade denna med förbetald tull).

Jag förstod att det kanske skulle bli en djungel med precis just detta av att köpa Sur Ron Ultra Bee via Alibaba men hade kanske inte förväntat mig att det skulle bli såhär komplicerat.

Är det någon som kanske kan vara till hjälp, hur jag går tillväga?
Ska jag åka till en bilbesiktning och fråga?
Citera
2026-03-16, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hkspett
Hej!

Jag har importerat en Sur Ron Ultra Bee 2025 Motorcross som jag köpt via Alibaba som jag nu försöker få Terrängregistrerad.

Men det verkar ju helt omöjligt, för det känns som varken Transportstyrelsen eller mitt Försäkringsbolag ens förstår sig på detta.

Jag har ett chassinummer på crossen, ett COC Certifikat och kvitto på mitt köp.

Jag skickade in ett brev för ursprungskontroll till transportstyrelsen för någonstans läste jag att man behöver börja så?
Men där fick jag ett mail tillbaka att dom också kräver ett kvitto där chassinumret står på kvittot (vilket det inte gör via Alibaba).
Samt en tullhandling försedd med tull-id (vilket jag inte heller har då säljaren på Alibaba skickade denna med förbetald tull).

Jag förstod att det kanske skulle bli en djungel med precis just detta av att köpa Sur Ron Ultra Bee via Alibaba men hade kanske inte förväntat mig att det skulle bli såhär komplicerat.

Är det någon som kanske kan vara till hjälp, hur jag går tillväga?
Ska jag åka till en bilbesiktning och fråga?

Har du läst på bestämmelserna noga? Jag tror inte att du någonsin kommer att kunna köra den där annat än på inhägnat område. (Men jag kan förstås ha fel.)

Du säger att du ska "terrängregistrera" hojen. Vad menar du med det? Vilket fordonsslag tänker du försöka registrera den som? Terränghjuling?
Citera
2026-03-16, 21:35
Medlem
Citat:
Hej!

Det kan du glömma, din cross är ju som du kanske förstår varken en fyrhjuling, en skoter eller något som rimligen kan tolkas som en terrängvagn av något slag. Har du ens kollat upp var terrängregistrering innebär och vilka fordonstyper som omfattas?
Citera
2026-03-16, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Har du läst på bestämmelserna noga? Jag tror inte att du någonsin kommer att kunna köra den där annat än på inhägnat område. (Men jag kan förstås ha fel.)

Du säger att du ska "terrängregistrera" hojen. Vad menar du med det? Vilket fordonsslag tänker du försöka registrera den som? Terränghjuling?

Nej jag har nog inte läst bestämmelserna supernoga.

Men det finns ju flertalet svenska återförsäljare som säljer importerande Sur Ron's motorcrossar som både är registrerade som mopeder, crossmotorcyklar där det finns exemplar som både är terrängregistrerade och vägregistrerade.
Så det borde ju per se inte vara helt omöjligt även för en privatperson kan man tycka.

Om man ska terräningregistrera en crossmotorcykel så gör man det som terrängskoter.
Citera
2026-03-16, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Det kan du glömma, din cross är ju som du kanske förstår varken en fyrhjuling, en skoter eller något som rimligen kan tolkas som en terrängvagn av något slag. Har du ens kollat upp var terrängregistrering innebär och vilka fordonstyper som omfattas?

Att terrängregistrera en crossmotorcykel innebär att den klassas som terrängskoter, vilket kräver att den uppfyller specifika tekniska krav och genomgår en registreringsbesiktning.
~ Transportstyrelsen
Citera
2026-03-16, 21:55
Medlem
Du lär inte få köra den annat än på inhägnat område, terrängkörning är inte tillåtet i Sverige.
Citera
2026-03-16, 21:59
Medlem
Citat:
Att terrängregistrera en crossmotorcykel innebär att den klassas som terrängskoter, vilket kräver att den uppfyller specifika tekniska krav och genomgår en registreringsbesiktning.
~ Transportstyrelsen
"Alla andra terrängskotrar som inte är en snöskoter kallas terränghjuling, en sorts fyrhjuling."

Du kan testa läsa direkt på transportstyrelsen hemsida istället för google AI.
Citera
2026-03-16, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Du lär inte få köra den annat än på inhägnat område, terrängkörning är inte tillåtet i Sverige.

Stämmer inte,

"Enskild väg: En registrerad terrängmotorcykel får framföras på enskilda vägar (t.ex. skogsbilvägar) där det inte är skyltat med körförbud för motortrafik."

D.v.s att får jag den terrängregistrerad så får jag köra den på den enskilda vägen jag har här jag bor och upp till det inhägnande området.
Således slipper jag transportera den dit.
Citera
2026-03-16, 22:05
Medlem
Enskild väg är ett av inte alltför många undantag från terrängkörningslagen.
Citera
2026-03-16, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
"Alla andra terrängskotrar som inte är en snöskoter kallas terränghjuling, en sorts fyrhjuling."

Du kan testa läsa direkt på transportstyrelsen hemsida istället för google AI.

Hur som helst och som jag förstår det så kan man terrängregistrera en crossmotorcykel, vilket terrängmotorfordon den nu än må bli kategoriserad som.
Citera
2026-03-16, 22:11
Medlem
Citat:
Nej jag har nog inte läst bestämmelserna supernoga.

Men det finns ju flertalet svenska återförsäljare som säljer importerande Sur Ron's motorcrossar som både är registrerade som mopeder, crossmotorcyklar där det finns exemplar som både är terrängregistrerade och vägregistrerade.
Så det borde ju per se inte vara helt omöjligt även för en privatperson kan man tycka.

Om man ska terräningregistrera en crossmotorcykel så gör man det som terrängskoter.

Jo, det finns sur ron-hojar som är inregistrerade som moped och motorcykel, det ser jag...

Dessvärre kan det trots det vara omöjligt för en privatperson att registrera in ett fordon så som du nu vill göra. Försök gärna, och berätta hur det går, men jag har tyvärr inga stora förhoppningar.

Jag måste dock ändå fråga; om du nu mot förmodan (efter mycket jobb) lyckas registrera in den här som en terränghjuling (terrängskoter delas in i antingen snöskoter eller terränghjuling, och eftersom detta inte är någon snöskoter, så är det en terränghjuling), vad har du i så fall för nytta av det? Du får bara köra den på enskild väg, inhägnat område eller egen mark om syftet är att bruka marken. Du får korsa allmän väg i max 20 km/h för att ta dig till och från egen mark.

Har du ett lantbruk som gör att du behöver köra på det sättet?
Citera
2026-03-16, 22:13
Medlem
Citat:
Stämmer inte,

"Enskild väg: En registrerad terrängmotorcykel får framföras på enskilda vägar (t.ex. skogsbilvägar) där det inte är skyltat med körförbud för motortrafik."

D.v.s att får jag den terrängregistrerad så får jag köra den på den enskilda vägen jag har här jag bor och upp till det inhägnande området.
Således slipper jag transportera den dit.

Ok, då förstår jag. Ja, det är ju såklart en god idé i sig.

Men du har ju till att börja med inget kvitto med chassinummer, så det har ju tagit stopp redan där. Hur hade du tänkt lösa det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in