2026-03-15, 00:14
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Det konstiga är att man ser fler och fler betalar kontant i affärer om det inte är så höga belopp
Jaså? Jag ser knappt någon med kontanter idag. Även 80-åriga tanter på marknad ska ha betalt via Swish och inget annat.
Citera
2026-03-15, 09:18
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Jaså? Jag ser knappt någon med kontanter idag. Även 80-åriga tanter på marknad ska ha betalt via Swish och inget annat.
Verkar som det är olika var i landet man bor då för jag ser fler använda kontanter nu än för ett år sedan och det är olika åldrar och olika sorts folk

yngre, medelålders, äldre, arbetare, kontors råttor, fattiga och även rika 🤷
Citera
2026-03-15, 21:07
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Nej. Du undrade vilka affärer som tog emot kontanter. Och det gör i princip varenda jävla affär i hela Sverige.

Och VARFÖR I HELA HELVETE vill du inte bli sittandes med en väska kontanter? Herregud.

Därför att om 5 ås kanske de säger "nu är det slut med kontanter överallt" och då sitter man där med värdelösa papperslappar man inte kan sätta in någonstans då man inte kan redovisa vart de kommit ifrån.
Citera
2026-03-15, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Därför att om 5 ås kanske de säger "nu är det slut med kontanter överallt" och då sitter man där med värdelösa papperslappar man inte kan sätta in någonstans då man inte kan redovisa vart de kommit ifrån.

Har du läst vad tråden handlar om? Man HITTAR pengar.
Citera
2026-03-15, 21:27
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Har du läst vad tråden handlar om? Man HITTAR pengar.

JA? Du hittar pengar, du kan inte bli av med dem om samhället säger "nu är det slut med kontanter" om 5 år och du kan inte sätta in dem på banken. Eller tror du de godtar "Jag hittade dem"?
Citera
2026-03-15, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
JA? Du hittar pengar, du kan inte bli av med dem om samhället säger "nu är det slut med kontanter" om 5 år och du kan inte sätta in dem på banken. Eller tror du de godtar "Jag hittade dem"?

Om man har hittat pengarna är alla pengar man kan sätta sprätt på gratis pengar. Det värsta som kan hända är att anan inte kan använda dem. På fem år använder man LÄTT en miljon cash. Det är fan sjukt vad saker kostar.
Citera
2026-03-15, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Är inte 10% praxis vid hittelön? Tror även att det regleras i lag!
Det stämmer, men enligt artikeln så gäller det inte stöldgods. Väldigt märklig förklaring angående detta i artikeln.
Det anses sannolikt att pengarna härrör från en brottslig handling, och villkoret att föremålet ska ha "förlorat sin ägare utan dennes samtycke" är därför inte uppfyllt. Upphittaren har därför inte rätt till hittelön. Även om pengarna inte faller under hittegodslagens bestämmelser vill polisen ändå erkänna upphittarna för att ha gjort rätt genom att anmäla fyndet till polisen, säger Våge.
Citera
2026-03-16, 11:56
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Om man har hittat pengarna är alla pengar man kan sätta sprätt på gratis pengar. Det värsta som kan hända är att anan inte kan använda dem. På fem år använder man LÄTT en miljon cash. Det är fan sjukt vad saker kostar.
Precis det är dyrt att leva så en hel del pengar tar ju slut och skulle dom bli ogiltiga i framtiden kan man ju tända i pannan med dom
Citera
2026-03-16, 13:31
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Kontanter är så bökigt. Om de hade behållit pengarna hade de knappast kunnat sätta in det på banken för man måste kunna redovisa vart pengarna kommer ifrån. Kanske var så dom tänkte när de beslutade att lämna in pengarna. Eller så var det helt enkelt någon väldigt ärlig person som ville göra det rätta. Men hittelönen var lite snålt tilltagen tycker jag!
Citera
2026-03-16, 18:29
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
Kontanter är så bökigt. Om de hade behållit pengarna hade de knappast kunnat sätta in det på banken för man måste kunna redovisa vart pengarna kommer ifrån. Kanske var så dom tänkte när de beslutade att lämna in pengarna. Eller så var det helt enkelt någon väldigt ärlig person som ville göra det rätta. Men hittelönen var lite snålt tilltagen tycker jag!
Pengarna skulle aldrig gå att sätta in så man måste handla med dom
Citera
2026-03-16, 19:44
Medlem
Gratis bensin, snabbmat, bärs och blocket prylar i ett par år.

Hade 100% behållit dom själv.
Citera
2026-03-16, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas

Det är inte speciellt bökigt alls, alla bensinstationer, ica, coop, willys, mcdonalds, systembolaget och dom flesta kiosker tar kontanter.

Du skulle ha gratis bensin, mat och alkohol i ett par år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in