2026-03-16, 15:39
  #62041
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
"Hanna" sade att "de åkte iväg" (med bilen) till PW och Mats och till ReimerDenYngre att hon sagt till polisen att bilen körde iväg och vände vid Bäcken och sedan körde in mot stan.

Det kan aldrig bli bara tyst efter att en bildörr åker igen med en smäll och efter detta dramatiska med illskrik, gråt och "så får/kan ni inte göra" och "nej, nej". Allt klipps av här och det blir bara tyst...Det är HELT OSANNOLIKT och i högsta bemärkelse om vi antar att denna kvinna var Helena vilket det VAR.

Det är alltså Karl- Erik Kvist själv som schabblat till detta förhörsprotokoll. Karl-Erik Kvist borde som du säger klargjort denna väldigt stora otydlighet ovan för detta gör han inte på något sätt i detta förhörsprotokoll.

"Hanna" får heller inte detta förhörsprotokoll uppläst för sig och därmed inte heller kan korrigera dessa felaktigheter som Karl-Erik Kvist skrivit ner på sitt block i "Hannas" hem.

Nu spelar det ingen roll vad du än frågar mer om detta för det kommer bli samma svar och är färdigbehandlat.


Yes!

Vi sätter en stor jla Punkt för Hanna här i tråden och konstaterar att hennes vittnesmål var en bluff, var påhittade, var en fantasi, eller helt enkelt bara en tunna av skit!
Hanna var ju ett praktexemplar av en WhiteTrashKärring, vilken enbart utnyttjade detta tragiska fall för att få synas och höras, dvs "one moment of fame"!

The End!
__________________
Senast redigerad av UnitedKingdom 2026-03-16 kl. 15:56.
Citera
2026-03-16, 15:42
  #62042
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
[---]
Det är alltså Karl- Erik Kvist själv som schabblat till detta förhörsprotokoll. Karl-Erik Kvist borde som du säger klargjort denna väldigt stora otydlighet ovan för detta gör han inte på något sätt i detta förhörsprotokoll.

"Hanna" får heller inte detta förhörsprotokoll uppläst för sig och därmed inte heller kan korrigera dessa felaktigheter som Karl-Erik Kvist skrivit ner på sitt block i "Hannas" hem.

Nu spelar det ingen roll vad du än frågar mer om detta för det kommer bli samma svar och är färdigbehandlat.

Första fetningen min

Nu handlade inte mitt inlägg om förhöret med förhörsledare K-E Kvist, men den polletten trillade tydligen inte ner.
__________________
Senast redigerad av Sculley 2026-03-16 kl. 15:48.
Citera
2026-03-16, 15:44
  #62043
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Undrar om de någonsin letade i Hannas och hennes mans källare?

Sonen Peder har ju tidigare varit uppe i tråden så ingenting är väl omöjligt. Kanske de nya husägarna borde undersöka källargolvet.
Citera
2026-03-16, 15:48
  #62044
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Det finns två saker i Helenafallet som Polis, Åklagare, samt Privatspanare borde radera ut från alla dokument, från alla tankar, ja från allt och sedan ta ett rejält omtag på hela fallet/utredningen igen!

Det är:
- Hannas vittnesmål ⛔!
- Brovittnesmålet ⛔!

Då skulle fallet kunna få sin lösning!
__________________
Senast redigerad av UnitedKingdom 2026-03-16 kl. 15:51.
Citera
2026-03-16, 16:06
  #62045
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
"Hanna" sade att "de åkte iväg" (med bilen) till PW och Mats och till ReimerDenYngre att hon sagt till polisen att bilen körde iväg och vände vid Bäcken och sedan körde in mot stan.
[---]

Men "Hanna" säger ingenting i TSL onsdagen den 24 juni 1992 om en bil som vände vid Bäcken. Men kanske hade hon då inte hunnit bearbetat detta hörselintryck.
Citera
2026-03-16, 23:21
  #62046
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Det finns två saker i Helenafallet som Polis, Åklagare, samt Privatspanare borde radera ut från alla dokument, från alla tankar, ja från allt och sedan ta ett rejält omtag på hela fallet/utredningen igen!

Det är:
- Hannas vittnesmål ⛔!
- Brovittnesmålet ⛔!

Då skulle fallet kunna få sin lösning!

Nja. Det finns nagot som behover goras forst, namligen att fokusera pa brottsoffret. Jag har nog till exempel aldrig sett nagot i denna trad om HA's forhallanden, tidigare pojkvanner, tillfalliga strul, etc. Forutom nagon lirare pa Stadt den kvallen. Men tidigare da ? Hade hon strulat runt i Grekland eller var dom nu var den sommaren fast hon hade pojkvan hemma, till exempel ? Bara en san sak. Detta ar en 22-arig kvinna med karlekshistorik, ingen fjortis direkt, som med ganska stor sannolikhet blivit mordad av en man hon kanner val, i en liten somnig svensk smastad. Urvalet ar inte stort. Det finns ju med storsta sannolikhet nagon slags historisk relation dar. Gamla pojkvanner, hugg, strul etc borde ju vara forst pa listan att kolla. Statistiken ar ju overvaldigande, om man nu inte har nagot annat att ga pa.
__________________
Senast redigerad av MrConwell 2026-03-16 kl. 23:25.
Citera
2026-03-17, 00:51
  #62047
Medlem
BeppoYapps avatar
Instämmer till fullo.
Finns knappt ett ord om hennes historik, vilket är jäkligt märkligt.


Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Nja. Det finns nagot som behover goras forst, namligen att fokusera pa brottsoffret. Jag har nog till exempel aldrig sett nagot i denna trad om HA's forhallanden, tidigare pojkvanner, tillfalliga strul, etc. Forutom nagon lirare pa Stadt den kvallen. Men tidigare da ? Hade hon strulat runt i Grekland eller var dom nu var den sommaren fast hon hade pojkvan hemma, till exempel ? Bara en san sak. Detta ar en 22-arig kvinna med karlekshistorik, ingen fjortis direkt, som med ganska stor sannolikhet blivit mordad av en man hon kanner val, i en liten somnig svensk smastad. Urvalet ar inte stort. Det finns ju med storsta sannolikhet nagon slags historisk relation dar. Gamla pojkvanner, hugg, strul etc borde ju vara forst pa listan att kolla. Statistiken ar ju overvaldigande, om man nu inte har nagot annat att ga pa.
Citera
2026-03-17, 11:02
  #62048
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Nja. Det finns nagot som behover goras forst, namligen att fokusera pa brottsoffret. Jag har nog till exempel aldrig sett nagot i denna trad om HA's forhallanden, tidigare pojkvanner, tillfalliga strul, etc. Forutom nagon lirare pa Stadt den kvallen. Men tidigare da ? Hade hon strulat runt i Grekland eller var dom nu var den sommaren fast hon hade pojkvan hemma, till exempel ? Bara en san sak. Detta ar en 22-arig kvinna med karlekshistorik, ingen fjortis direkt, som med ganska stor sannolikhet blivit mordad av en man hon kanner val, i en liten somnig svensk smastad. Urvalet ar inte stort. Det finns ju med storsta sannolikhet nagon slags historisk relation dar. Gamla pojkvanner, hugg, strul etc borde ju vara forst pa listan att kolla. Statistiken ar ju overvaldigande, om man nu inte har nagot annat att ga pa.

just det, men vissa har en tendens att misstänka dom som man redan har kunskaper om, det är liksom lättare.
"Fokusera på brottsoffret" är en bra tanke.
Jag har också undrat över Helenas bakgrund och tidigare pojkvänner/beundrare, men gav upp eftersom det knappt läckt nåt om det.
Citera
2026-03-17, 12:08
  #62049
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Sonen Peder har ju tidigare varit uppe i tråden så ingenting är väl omöjligt. Kanske de nya husägarna borde undersöka källargolvet.
Vilket år dog Peder?
Var inte Hannas son Peder, son till en kriminalkommissarie? Precis som en av de manliga vittnena i bilen på Hällristningsvägen.
Och styvpappan, som Hanna bodde ihop med, tog han självmord?
Citera
2026-03-17, 12:35
  #62050
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Vilket år dog Peder?
Var inte Hannas son Peder, son till en kriminalkommissarie? Precis som en av de manliga vittnena i bilen på Hällristningsvägen.
Och styvpappan, som Hanna bodde ihop med, tog han självmord?

Peder, alias busen blev mördad 2009, hans far avled 1997 och skall enligt släktforskningssida varit Kriminalkommissarie.

Om styvpappan begick självmord vet jag inte
Citera
2026-03-18, 15:32
  #62051
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Nu sitter jag här och har lite tid över och tittar igenom protokollet med Hanna.

1992-06-21 kl 15.41. Utskrift utförd av AP. Anteckning i marginalen "HT kompl".
Plats: Hannas bostad
Förhörsledare Karl-Erik Kvist

Var ute med hunden 02.10 till 02.30. Helena lämnade Stadt strax efter 02 och stötte sedan på lite personer på torget.
När hon kom ut från bostaden (02.10)hörde hon oväsen bortåt Ekuddenvägen säger hon, alltså vid ungefär samma tidpunkt som Helena lämnade Stadt. Då (02.11?) gick hon ut på cykelvägen (strax intill) och hörde en kvinna illskrika. Om tiderna stämmer kan detta ju inte ha varit Helena. Teleportation var inte uppfunnet vid den tidpunkten.
Sen följer en beskrivning av riktning på skriken som är tre totalt olika riktningar. Först är riktningen mot Ekuddenvägen, sen är det mot stigen nedanför lekplatsen, vilket måste vara stigen på orienteringskartan om enligt IB-affären inte finns, och därefter är riktningen innanför vändplatsen vid Hällristningsvägen, alltså där stigen på orienteringskartan mynnar ut. (jag har skrivit om detta förvirrade förhör tidigare).
Som tidigare nämnts hörde hon skriken alldeles strax efter 02.10. De pågick lite och sen ett uppehåll och sen lite mera skrik, totalt pågick det i fem minuter. då är vi på 02.16, kanske 02.18 när det slutar. Kan omöjligt ha varit Helena vid den tidpunkten.
Hanna säger sig vara helt säker på tiden och varifrån hon hörde rösterna (oklart var eftersom tre olika riktningar antecknats).
Hon säger sig vara hundra procent säker på att det var Helena som skrek. Anger att det var på tisdagen hon blev säker på detta. Om hon kände igen rösten måste hon ju känt igen den redan den 14e och att inte då bli orolig när hon hör någon som säger sig känna till så väl illskrika och vara ledsen gör hela vittnesmålet totalt icke trovärdigt.
Sen hörde hon en bildörr knäppas igen. "Ett sådant ljud så som en bildörr låstes eller stängdes igen". Alltså tydligt inte en bildörr som smälldes igen.
Någon rad ner vill Hanna framhålla att bildörren stängdes med en kraftig smäll. Man kan ifrågasätta vad vittnesupptagaren egentligen har hört vittnet säga. Både vad gäller bildörren och riktningen på ljuden.

Därpå följer att Hanna har känt Helena i 20 år och de har ett gemensamt hundintresse. 20 år tidigare var Helena 2 år så den utsagan skulle jag hålla för osann.
Därpå följer att hon träffat Helena nästan dagligen. Det håller jag också för osant.

1992-07-08 kl 15.15 i Hannas bostad
Förhörsledare Bo Gustafson, utskrivet 920710, två dagar efteråt.
Sven Hjelm, förhörsvittne


Nu är Hanna osäker på om rösten skrek "så får ni inte göra" eller "så kan ni inte göra".
Hon är nu, flera veckor senare, säker på andra tider, nämligen 02.15-02.25.
Nu går hon längs cykelbanan en bit i riktning mot lekplasten och hör skriken i riktning mot där stigen leder ut mot Ekuddenvägen, alltså inte alls någon av de tidigare två riktningarna innanför vändplan eller stigen nedanför lekplatsen (från hennes position blir det nedanför även om det är norr om lekplatsen).
Hon ser ingen bil, och ingen annan aktivitet i omgivningarna.
Nu drar hon slutsatsen att det är Helena hon hör därför att de varit ute med hundarna för 2-3 år sedan. I detta förhör har de alltså inte som i förra förhöret träffats nästan dagligen.

Nu är det plötsligt brukligt med sådana skriv och skrän från ungdomar som på väg ned mot badet och hon säger att det först när hon får veta att de letar efter Helena som hon kopplar samman sina hörselintryck med att det var Helena hon hörde (här tycker jag de borde skrinlagt Hannas uppgifter).

Förutom att förhörsutskrifterna är hålade för att sitta i pärm, tycker jag hela vittnesmålet är fullt av håligheter och allt är en enda stor efterhandskonstruktion. Att Hanna sen är arbetskamrat med Lockerudsvittnet, som efter att de träffats och pratat om saken, lämnar väldigt likvärdigt vittnesmål, är så genomskinligt det kan bli. Lite psykosaktigt faktiskt.

Nej, du läser förhören fel, och du hittar på egna felaktiga tolkningar. Med tiden "02:10 till 02:30" menade "Hanna" inte att hon gick ut just 02:10. Det "Hanna" gör här är att uppskatta det sannolikaste tidsintervallet. "Hanna" har sagt att hon hade somnat vid tv:n och vaknat vid 02:00. Det här vet hon eftersom hon tittade på köksklockan när hon kom ut i köket. Därefter plockade hon en del i köket, åt en skorpa med smör på samt drack saft, gav katten mat och så vidare. Till mig har "Hanna" sagt att klockan var närmare 02:15 till 02:20 när hon gick ut med hunden. Just då när Helena med enkel matematik kan placeras i Kohagen!

I övrigt har "Hanna" varit tydlig med att poliser som förhörde henne inte tog hennes uppgifter på allvar, att poliser som förhörde henne inte var observanta, att poliser som förhörde henne inte noterade allt som hon sa (eftersom vissa saker som hon sa inte finns nertecknade). Och så vidare. "Hanna" har i media öppet kritiserat både de förhörande poliserna och resultaten av förhören.

Sedan skriver du helt felaktigt att "Hanna" skulle ha gått "längs cykelbanan en bit i riktning mot lekplatsen". Nej, "Hanna" gick ut på gång-/cykelvägen, svängde höger mot lekplatsen (eller bort mot sjukhuset, om man så vill) men stannade direkt vid det första trädet på höger sida, alltså bara efter cirka femton meter. Jag har själv fått trädet visat för mig!

Och igen: Glöm stigen! Den vägen som alla alltid gick, gick från Ekuddenvägen bort till lekplatsen.

Du har en misstänkt och sjuklig - och medveten??? - tendens att vrida på allt så att det blir fel. Varför gör du så här?

Brovittnet och "Hanna" har rätt. Brovittnet såg Helena och Kl*s gå över bron, och "Hanna" hörde Helenas skrik och gråt. Det är totalt meningslöst att leka Sherlock Holmes som vissa gör, särskilt som "wannabe:erna" saknar ett adekvat intellekt. Att läsa gamla förhör som vi sedan tidigare vet innehåller fel, brister samt visar prov på utelämnad information fungerar inte. Värre blir det när "wannabe:erna" gör egna, helt felaktiga antaganden. Och värst blir det när "wannabe:erna" medvetet petar in felaktigheter. Och till ajnoshort kan jag säga att du nu fullt ut har tagit steget in United-gänget!
Citera
2026-03-18, 17:24
  #62052
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Peder, alias busen blev mördad 2009, hans far avled 1997 och skall enligt släktforskningssida varit Kriminalkommissarie.

Om styvpappan begick självmord vet jag inte
Just det, Peder blev knivstucken vid järnvägsstationen, lyckades släppa sig hem, men förblödde sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in