2026-03-16, 08:16
Medlem
Jag blir mörkrädd och äcklad över att politikerna försöker bedra oss på detta sätt.

De kommer väl "ta sönder oss" på samma sätt de gjorde med NATO-frågan.

Vi valde att stå utanför euron då och jag kan lova att "äta upp mina underkläder" om att svenska folket inte vill gå med i euron. De vill verkligen göra oss till ett U-land. Räcker det inte att Sverige är mer än nettobetalare och monster-bidragsgivare till EU?

#UrUrEu #UtUrNato
Citera
2026-03-16, 08:27
Medlem
Det borde ju vara rimligt med denna valsedel:
1. Stanna i EU och införa Euron
2. Lämna EU och behålla kronan
Citera
2026-03-16, 10:44
Medlem
Ingen bryr sig.

Smart att röja hindret mot makten genom ett sånt här icke-löfte.
Citera
2026-03-16, 11:03
Medlem
Jag är förvånad att Jimmie Åkesson är FÖR en ny omröstning om Euron. Ingen SD:are jag känner vill införa Euron i Sverige.
Citera
2026-03-16, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RachelMaddow
Jag är förvånad att Jimmie Åkesson är FÖR en ny omröstning om Euron. Ingen SD:are jag känner vill införa Euron i Sverige.

Man minns ju hur åkesson stod i partiledardebatter och förkunnade att han ställer sig emot federalismen och EU. Inga ”kostymnissar” i EU skulle få bestämma över oss i Sverige hette det. Nu har han sålt ut oss till näringslivet så han själv ska leva gräddfil
Citera
2026-03-16, 11:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Anka-2000
L och SD har presenterat det så kallade ”sverigelöftet” och där heter det att de båda partierna (om tidö vinner valet 2026) skall förhandla fram en folkomröstning 2030 om euron, samtidigt som ordinarie val! I utbyte får SD statsrådsposter. Hur tänker Åkesson? Man blandar aldrig nationell folkomröstning och allmänna val. Kärnkraften mars 1980, EMU 2003 i september till och med EU-omröstningen hölls i november 1994 (två månader efter val till riksdag).

Genomföra folkomröstning som innebär att Sverige aldrig kommer kunna lämna EU, samtidigt som val kommer innebära att man aldrig kommer få en riktig debatt om det beslut som eventuellt kommer vara förödande för Sverige som självständig stat. Är detta SDs desperata försök att rädda kvar EU-vänliga, mångkultur- och massinvandringsförespråkarna Liberalerna i riksdagen?
SD är inte på långa vägar det parti man röstade på.
De har snällt fått klä av sig kostymen de en gång hade, till att rättat in sig i det kuvade liberala parti det är idag.

Man har vänt i flera viktiga frågor.
Nato, Alliansfriheten, EU mm.

Rent tragiskt och man är minst sagt besviken.

Att man väljer att ha omröstningen samtidigt som valdagen är inget annat än ett rent förräderi för att "förh.vis" diskussionen om inträdet inte blir den största frågan, utan där man medvetet försöker dölja detta och samtidigt fokusera på andra frågor.
Likt Natofrågan där det skulle gå fort och folkomröstning t.o.m aldrig blev av.

Demokratin är i full fart mot avgrunden!
Citera
2026-03-16, 11:25
Avstängd
Citat:
Det här är inget annat än ren och skär skandal!!
Citera
2026-03-16, 11:35
Avstängd
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Man minns ju hur åkesson stod i partiledardebatter och förkunnade att han ställer sig emot federalismen och EU. Inga ”kostymnissar” i EU skulle få bestämma över oss i Sverige hette det. Nu har han sålt ut oss till näringslivet så han själv ska leva gräddfil

Så är det. Alla går att köpa.

Behålla kronan Sverige.

Folk borde ha lärt sig för längesen, politiker går inte att lita på. Deras jobb är att ljuga och bedra människorna.
Senast redigerad av Flaskpostens 2026-03-16 kl. 11:38.
Citera
2026-03-16, 11:37
Medlem
Tradens avatar
Citat:

Haha lets face it: SDs väljare är fullständigt lättlurade. Säger Jimmie att Euron är bra för Sverige kommer SDs väljare tro att det är en bra idé att flytta den penningpolitiska makten till Bryssel.
Citera
2026-03-16, 11:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Jag blir mörkrädd och äcklad över att politikerna försöker bedra oss på detta sätt.

De kommer väl "ta sönder oss" på samma sätt de gjorde med NATO-frågan.

Vi valde att stå utanför euron då och jag kan lova att "äta upp mina underkläder" om att svenska folket inte vill gå med i euron. De vill verkligen göra oss till ett U-land. Räcker det inte att Sverige är mer än nettobetalare och monster-bidragsgivare till EU?

#UrUrEu #UtUrNato
De har ju mot all sence och moral lyckats få folk att tro Ryssland är jättedumma och Ukraina ett annat ord för demokrati och stulit 120 miljarder från svensken, dessutom helt odemokratiskt tagit bort alliansfriheten och ersatt det med Nato.

Så bytet till Euron är nog en "quickfix".

Dumsvensken sväljer snart vad som helst...
Citera
2026-03-16, 11:49
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Anka-2000
L och SD har presenterat det så kallade ”sverigelöftet” och där heter det att de båda partierna (om tidö vinner valet 2026) skall förhandla fram en folkomröstning 2030 om euron, samtidigt som ordinarie val! I utbyte får SD statsrådsposter. Hur tänker Åkesson? Man blandar aldrig nationell folkomröstning och allmänna val. Kärnkraften mars 1980, EMU 2003 i september till och med EU-omröstningen hölls i november 1994 (två månader efter val till riksdag).

Genomföra folkomröstning som innebär att Sverige aldrig kommer kunna lämna EU, samtidigt som val kommer innebära att man aldrig kommer få en riktig debatt om det beslut som eventuellt kommer vara förödande för Sverige som självständig stat. Är detta SDs desperata försök att rädda kvar EU-vänliga, mångkultur- och massinvandringsförespråkarna Liberalerna i riksdagen?

Nu är inte jag "nationalist" men SD borde väl läggas ner om de vill ha Euro omröstning? SD är väl till och med smyg för Euron och EU? Sopor!!!
Citera
2026-03-16, 13:19
Moderator
Strix m/94s avatar
För att detta folkomröstningslöfte skall bli verklighet krävs att minst tre villkor är uppfyllda:

1) Att övriga Tidö-partier och åtminstone S också vill ha denna. Det kan man tro är enkelt, men är alls inte självklart. Historiskt har folkomröstningar haft en splittrande verkan, minns t ex förra folkomröstningen om euro 2003, då S hade två officiella linjer; en för J och en för Nej.

2) Att L sitter kvar i Riksdagen efter valet i september. Det ser inte så hoppfullt ut, och gissningsvis räknar SD med att så inte blir fallet.

3) Att det blir en Tidö-regering (motsvarande) efter valet. Det är osäkert i nuläget, även om det alls inte är omöjligt.

Sedan skulle man förstås kunna tänka sig att en folkomröstning inte görs så enkel att det handlar om Ja eller Nej. Man kan göra som i kärnkraftsvalet 1980 och ha tre linjer. Kanske så här:

1) Ja till Euro.
2) Nej till Euro.
3) Euro med förnuft, litet längre fram.

Så, sätt inte yxan i båten redan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här