2026-03-15, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
"En etta i centrala Stockholm". Ja, som jag skrev, alla kan inte bo inom tull. Det är helt enkelt ett löjligt exempel för bortskämda människor.

Och det där Göteborgsexemplet har väl helt enkelt räknat fel. Det behövs inte så stor insats för att köpa en lägenhet på en miljon. Enkel matematik, som man räknar ut på en sekund i huvudet. Inga kalkyler anges ju heller. Ska du inte kolla det åtminstone? Eller är du en sån som tror på allt som "står i tidningen"?
Vet du, jag trodde det var en engångsföreteelse när du läste fel sist men jag tror nog det är något mer allvarligt än bara tillfälligt.
Vi kan väl reda ut dina argument separat, så kanske vi minskar risken för läsfel i framtiden från din sida.

Alla kan inte bo inom tull
Det argumentet motbevisade jag redan i första inlägget här genom att ta siffror från Stockholms Län.
Ligger hela Stockholms län innanför tullarna?
Ditt argument är samma argument som andra härinne så ofta försöker med, men det håller inte eftersom det går att motbevisa väldigt enkelt.
Är det dyrt inom tullarna? Ja, absolut.
Är det bara inom tullarna det är dyrt? Nej, absolut inte.

Det här argumentet är totalt hjärndött för det förutsätter att alla vill bo i centrala Stockholm och att det bara är där problemet med övervärderade bostäder ligger. Så är uppenbart inte fallet

Göteborgsexemplet har väl helt enkelt räknat fe
Lol, så ditt argument är att ett företag som uteslutande sysslar med analys och strategisk rådgivning på den nordiska fastighetsmarknaden som sammanställer en rapport åt ett stort försäkringsbolag räknar fel?!
Det är mer troligt att det är ni härinne, som gång på gång blir motbevisade, ignorerar fakta, drar felaktiga slutsatser och framför konstiga argument som har fel och räknar tokigt.

Värsta av allt är att jag förklarade för dig vad räkneexemplet går ut på här när jag påtalade att tre av er läst fel i artikeln.
Det handlar om att om man skall ha en rimlig boendekostnad jämfört med lönen (d.v.s under 35% av disponibel inkomst) kan du inte lägga 15% i kontantinsats. Du måste, enligt deras analys som framgår i artikeln, lägga betydligt mycket mer!
Kan man köpa med 15% kontantinsats? Ja, men då får du ju en orimlig boendekostnad per månad!

De har inte räknat fel, de har framfört exakt det jag sagt under längre tid, bostäder är för dyra och sänkt krav på kontantinsats avhjälper inte att de är för dyra.
Här finns ytterligare tillägg från Swedbank som kommer fram till samma slutsats:
"I Stockholm och Göteborg behöver till exempel en genomsnittlig ensamstående som köper en bostadsrätt idag i genomsnitt lägga 75 respektive 63 procent av disponibel inkomst på boendeutgifter."
Bespara mig nu mer av "det har bevisats i tråden" för den enda som bevisar något härinne är jag, för jag erbjuder er artiklar, studier, rapporter och faktiska data för hur det faktiskt ser ut.
Något ni otacksamt ignorerar, kan tilläggas.
Citera
2026-03-15, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Bevisligen är tanken på att bo i Trollhättan så motbjudande för skribenten att det inte är ett alternativ. Att flytta till Trollhättan är ju tydligt uteslutet.

Det finns 5381 bostäder till salu just nu i Göteborgs kommun. Bostadsbrist är det ju sannerligen inte.

Däremot är det brist på tillgängliga hyreskontrakt. Men det beror enkom på hyresregleringen som sätter priserna under marknadspris
Det står inte i texten att han sagt det, så det finns inga bevis.
Antingen så ljuger du för att få ditt argument att framstå som starkare eller är det så att du inte är kapabel att läsa.

Med tanke på att du är en inbiten lögnare och tidigare hittat på saker som inte sagt eller stått i artiklar så tippar jag på att du bara ljuger för, särskilt eftersom dina argument inte ens håller utan lögnerna.

Sedan är det sinnessjukt kul att jag skrev för ett par inlägg sedan att det mest hjärndöda argumentet mot bostadsbrist är att söka upp hur många som säljs just nu, och här kommer du och bevisar att jag hade rätt, lol.

Tillåt mig utbilda dig (inte för att du går att utbilda), bostäder är inte utbytbara. Det är inte en liter mjölk vi talar om. Om alla 5381 bostäder som säljs är lägenheter för 15 miljoner eller villor för 20 miljoner så kan det fortfarande vara brist på bostäder, det handlar om vad som efterfrågas och vilket utbud som finns.
I detta fallet efterfrågas bostäder till rimliga priser och utbudet är extremt begränsat.

Här är en rapport från Jan Jörnmark som förklarar dels att vi har bostadsbrist och hur det blev så.
Du gillade honom nyss, misstänker att du inte gillar detta för det går emot dina åsikter lol.

Du och ekbo är samma typ av person, osmart och väldigt egenkär som tror ni har rätt om allting och ni utgår bara från vad ni tycker och försöker utifrån detta sätta spin på verkligheten.
Därför som det aldrig kommer bevis från någon av er som stärker era argument eller visar att ni har rätt, för det stämmer inte med hur verkligheten ser ut.
Ni kan ingenting och vet ännu mindre och det lär förbli så för en överskådlig framtid, för bevis finns för hur fel ni har, men det struntar ni totalt i.
Citera
2026-03-15, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251

Dina inlägg är helt tomma på konsekvenser för andra.
Hela detta emotionella utbrottet kan ju vändas mot dig och passa bättre.
När du var ung då skulle du köpa nyproducerad bostadsrätt för 4 genomsnittliga månadslöner men nu när du fått ditt så är det minsann inte så viktigt att någon annan får samma möjlighet.
Du vill att yngre idag skall betala dyrt och långt över vad något är värt genom tung skuldsättning för att du inte bryr dig om konsekvenser för andra. Du skall bara ha!

Tillväxten minskar för folk kan inte flytta och jobba, företagen får svårare att rekrytera och tjänster blir mer otillgängliga. Dessa konsekvenser spelar inte dig någon roll, du skall bara ha!

Bespara mig ditt predikande, ditt själviska intresse lyser igenom väldigt tydligt i allt du skriver.
Citera
2026-03-15, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Det är ju redan mer eller mindre marknadshyra på denna nyproduktion:

https://bostad.stockholm.se/bostad/202603743

35kvm för 11k/mån - en sökande med 3 års kötid.

Ja, finns flera liknande denna som är på den nivån.
Citera
2026-03-15, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailwalker
Varav typ 140st bara i Kista. Rätt galet men antar att det är nyproduktion som släppts. Finns nog ett par liknande fall vilket drar upp total siffran. En del bostadsrättsprojekt blev ju hyresrätter istället vid inflationskrisen 22/23 så det är väl de som är färdigställda nu.

Ja, noterade även 70st i Danderyd (nyproduktion) som också är nytt.
Citera
2026-03-15, 17:08
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Vet du, jag trodde det var en engångsföreteelse när du läste fel sist men jag tror nog det är något mer allvarligt än bara tillfälligt.
Vi kan väl reda ut dina argument separat, så kanske vi minskar risken för läsfel i framtiden från din sida.

Alla kan inte bo inom tull
Det argumentet motbevisade jag redan i första inlägget här genom att ta siffror från Stockholms Län.
Ligger hela Stockholms län innanför tullarna?
Ditt argument är samma argument som andra härinne så ofta försöker med, men det håller inte eftersom det går att motbevisa väldigt enkelt.
Är det dyrt inom tullarna? Ja, absolut.
Är det bara inom tullarna det är dyrt? Nej, absolut inte.

Det här argumentet är totalt hjärndött för det förutsätter att alla vill bo i centrala Stockholm och att det bara är där problemet med övervärderade bostäder ligger. Så är uppenbart inte fallet

Göteborgsexemplet har väl helt enkelt räknat fe
Lol, så ditt argument är att ett företag som uteslutande sysslar med analys och strategisk rådgivning på den nordiska fastighetsmarknaden som sammanställer en rapport åt ett stort försäkringsbolag räknar fel?!
Det är mer troligt att det är ni härinne, som gång på gång blir motbevisade, ignorerar fakta, drar felaktiga slutsatser och framför konstiga argument som har fel och räknar tokigt.

Värsta av allt är att jag förklarade för dig vad räkneexemplet går ut på här när jag påtalade att tre av er läst fel i artikeln.
Det handlar om att om man skall ha en rimlig boendekostnad jämfört med lönen (d.v.s under 35% av disponibel inkomst) kan du inte lägga 15% i kontantinsats. Du måste, enligt deras analys som framgår i artikeln, lägga betydligt mycket mer!
Kan man köpa med 15% kontantinsats? Ja, men då får du ju en orimlig boendekostnad per månad!

De har inte räknat fel, de har framfört exakt det jag sagt under längre tid, bostäder är för dyra och sänkt krav på kontantinsats avhjälper inte att de är för dyra.
Här finns ytterligare tillägg från Swedbank som kommer fram till samma slutsats:
"I Stockholm och Göteborg behöver till exempel en genomsnittlig ensamstående som köper en bostadsrätt idag i genomsnitt lägga 75 respektive 63 procent av disponibel inkomst på boendeutgifter."
Bespara mig nu mer av "det har bevisats i tråden" för den enda som bevisar något härinne är jag, för jag erbjuder er artiklar, studier, rapporter och faktiska data för hur det faktiskt ser ut.
Något ni otacksamt ignorerar, kan tilläggas.
Artikeln du länkade till talade ju om "centrala Stockholm". Ur din länkade artikel: "485 000 kr på kontot och 45 000 kr i månadslön krävs för att få bostadslån för en genomsnittlig etta i centrala Stockholm." Så klart pratar jag om det då. Tycker du det är märkligt? Eller är det i själva verket du som inte är läskunnig?

Och mitt exempel bevisade matematiskt att med en inkomst där man får ut 25 000 netto per månad så når man inte din gräns på 35% i boendekostnad per månad för ettan i Göteborg. Ändå fortsätter du att snacka om dina artiklar som inte ens innehåller några uträkningar, bara påståenden.

Och vad är "dyrt"? Du tycker det är "dyrt", andra tycker det är "billigt". Men det är marknadspriset som bestämmer vad det accepterade värdet är. Och det är marknadsprisernas utveckling vi ska diskutera i den här tråden, inte om du eller någon annan tycker det är dyrt eller inte.
Senast redigerad av Karman 2026-03-15 kl. 17:14.
Citera
2026-03-15, 17:18
Medlem
Citat:
Det står inte i texten att han sagt det, så det finns inga bevis.
Antingen så ljuger du för att få ditt argument att framstå som starkare eller är det så att du inte är kapabel att läsa.

....

Här är en rapport från Jan Jörnmark som förklarar dels att vi har bostadsbrist och hur det blev så.
Var och en kan läsa rapporten. Jan Jörnmark går igenom saker och ting ordentligt.

Rapporten är på 117 sidor. Hur ofta hittar man ordet "bostadsbrist"?
Summa:
* 3 gger där rubriken finns.
* 118 ggr i sidhuvudet
* 2 ggr i textmassan. Första förekomsten är en referens till 2005 där de skulle ha debatterats bostadsbrist. Andra förekomsten är en referens till kommuner som vill planera för bostadsbebyggelse och har problem med att Länstyrelserna inte kan kläcka ur sig var kommunerna INTE får bygga pga Riksintressen.

Står det något i rapporten om bostadsbrist?
Nej. Men det står mycket annat.

Och detta är typiskt för Wallincus. Han söker på nätet efter ett ord och när han hittat det fantiserar han om att han bevisat något.
I det här fallet fanns inte ens en bisats.

Rapporten av docent Jan Jörnmark handlar om hur överhetens planeringar ställer till det.

Citat:
Du och ekbo är samma typ av person, osmart och väldigt egenkär som tror ni har rätt om allting och ni utgår bara från vad ni tycker och försöker utifrån detta sätta spin på verkligheten.
Därför som det aldrig kommer bevis från någon av er som stärker era argument eller visar att ni har rätt, för det stämmer inte med hur verkligheten ser ut.
Ni kan ingenting och vet ännu mindre och det lär förbli så för en överskådlig framtid, för bevis finns för hur fel ni har, men det struntar ni totalt i.
Vi accepterar marknadens priser. Dvs att hushållens betalvilja avgör vem som blir köpare.

Och vi visar hela tiden med data och beräkningar att det vi säger har förankring i verkligheten.

Stor skillnad mot Wallicus som kräver att få köpa billigare än andra. Och viftar med ett tomt A4 och säger här är beviset.
Citera
2026-03-15, 17:28
Medlem
Citat:
Hela detta emotionella utbrottet kan ju vändas mot dig och passa bättre.
I verkligheten är det precis tvärtom.

Citat:
När du var ung då skulle du köpa nyproducerad bostadsrätt för 4 genomsnittliga månadslöner
Ja, då fanns HSB BRF som hade lånat upp för nästan hela produktionskostnaden. Enorma lån i BRF och låg köpeskilling.
Men enorma lån innebar också stor Månadsavgift.

Citat:
men nu när du fått ditt så är det minsann inte så viktigt att någon annan får samma möjlighet.
Går att titta i min posthistorik och notera att diametrala motsatsen gäller. Jag har tvärtom talat flera ggr om man skulle kunna bygga BRF som har stora lån.

Och har även räknat flera ggr på vad det skulle innebära i form av köpeskilling och Månadsavgift. Kanske då 160k i köpeskilling och 15k i månaden i Månadsavgift.

Men konstaterar ju att varken köpare eller producenter verkar vara intresserade av det.
Tror även att jag föreslagit Wallincus att starta en Byggfirma och producera BRF och lägga nästan hela produktionskostnaden som lån i föreningen.

Men Wallincus struntar fullständigt i det. Var har Wallincus visat uppskattning för att jag visar hur man kan ordna fram bostäder med låg köpeskilling? Nej, han bara funderar på att han skall HA.
Citera
2026-03-15, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Artikeln du länkade till talade ju om "centrala Stockholm". Ur din länkade artikel: "485 000 kr på kontot och 45 000 kr i månadslön krävs för att få bostadslån för en genomsnittlig etta i centrala Stockholm." Så klart pratar jag om det då. Tycker du det är märkligt? Eller är det i själva verket du som inte är läskunnig?

Mhm, något jag uppmärksammade och tog fasta på i mitt eget inlägg genom att titta på hur det sedan ser ut i länet!
Lustigt är att detta står till och med i inlägget du besvarar!

Roliga är att du själv påtalade för mig att du tyckte jag klippte bort saker ur ditt svar (d.v.s att jag bara inte svarade på det du påstod) här medan du själv ignorerar att jag redan bemött det du svarar på!
Är du för dum för att förstå eller bara en vanlig hycklare?

Jag struntar lite i vad du tycker, du har som sagt bevisat dig gravt okunnig och det är inte särskilt underhållande att diskutera med dig dig och speciellt inte eftersom du inte diskuterar saker i good faith. Du vill inte förstå utan du vill bevisa att du har rätt, vilket blir väldigt svårt eftersom du har fel.

Du borde prata med ekbo istället, ni verkar vara på samma intellektuella nivå och ni delar vissa åsikter så ni har nog mycket att prata om
Citera
2026-03-15, 17:49
Medlem
Citat:

Står det något i rapporten om bostadsbrist?

Rapporten heter "Den planerade bostadsbristen"!
Det är bokstavligt talat namnet, det står på första sidan och varje sida därefter!
Den tar upp hur det blev bostadsbrist, enligt honom.

Det är helt sinnessjukt hur obegåvad du är. Du kan inte ens läsa en förstasida och förstå vad rapporten handlar om.

Det bästa av allt är att han är bara ett exempel på någon som rapporterar om bostadsbristen, det finns tonvis med fler som pekar på bostadsbrist men du och flanders verkar gilla Jörnmark och därför tog jag hans text som exempel.

Frågar man kommunerna själva råder det absolut bostadsbrist
"Under 2025 gjorde sammanlagt 127 kommuner bedömningen att det råder brist på bostäder. Detta enligt Boverkets årliga bostadsmarknadsenkät (BME). Jämfört med rekordåret 2017 är detta en tydlig förbättring. Då svarade nästan 90 procent av kommunerna att de upplevde en brist på bostäder"

Tror det kan slås fast här nu bortom allt tvivel (inte för att det fanns mycket tidigare) att du är helt faktaimmun

Citat:
I verkligheten är det precis tvärtom.

Sluta upp med ditt svammel och emotionella utbrott. Jag är inte intresserad av dina bortförklaringar och vad du tror stämmer.
Som bevisats ovan bryr du dig inte ett dugg om hur verkligheten ser ut, du bryr dig bara om vad du tycker stämmer.
Ingen bryr sig vad du tycker stämmer, du vägrar ta in fakta, kommer inte med egen fakta och du inser inte ens när du själv säger "jag köpte bostad för 4 månadslöner" hur billigt det var.
Citera
2026-03-15, 20:43
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Rapporten heter "Den planerade bostadsbristen"!
Det är bokstavligt talat namnet, det står på första sidan och varje sida därefter!
Den tar upp hur det blev bostadsbrist, enligt honom.

Det är helt sinnessjukt hur obegåvad du är. Du kan inte ens läsa en förstasida och förstå vad rapporten handlar om.

Fladders och ekbodioten driver bara med dig (om de nu inte verkligen är så här otroligt korkade men det verkar orimligt), lika bra att sluta gyttjebrottas med dem då det inte leder någonstans.

Rapporten var dock mycket intressant läsning.
Citera
2026-03-15, 21:50
Medlem
Nya låneregler gör att bostadspriserna är på väg upp

Priserna verkar alltså redan stiga lika mycket som sänkningarna för förstagångsköpare. I praktiken innebär det att det enda som händer är att bankerna får högre ränteintäkter och att bostadsägarna kan känna sig några procent rikare.
Senast redigerad av twogirlsonecup 2026-03-15 kl. 21:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in