Citat:
Vet du, jag trodde det var en engångsföreteelse när du läste fel sist men jag tror nog det är något mer allvarligt än bara tillfälligt.
"En etta i centrala Stockholm". Ja, som jag skrev, alla kan inte bo inom tull. Det är helt enkelt ett löjligt exempel för bortskämda människor.
Och det där Göteborgsexemplet har väl helt enkelt räknat fel. Det behövs inte så stor insats för att köpa en lägenhet på en miljon. Enkel matematik, som man räknar ut på en sekund i huvudet. Inga kalkyler anges ju heller. Ska du inte kolla det åtminstone? Eller är du en sån som tror på allt som "står i tidningen"?
Och det där Göteborgsexemplet har väl helt enkelt räknat fel. Det behövs inte så stor insats för att köpa en lägenhet på en miljon. Enkel matematik, som man räknar ut på en sekund i huvudet. Inga kalkyler anges ju heller. Ska du inte kolla det åtminstone? Eller är du en sån som tror på allt som "står i tidningen"?
Vi kan väl reda ut dina argument separat, så kanske vi minskar risken för läsfel i framtiden från din sida.
Alla kan inte bo inom tull
Det argumentet motbevisade jag redan i första inlägget här genom att ta siffror från Stockholms Län.
Ligger hela Stockholms län innanför tullarna?
Ditt argument är samma argument som andra härinne så ofta försöker med, men det håller inte eftersom det går att motbevisa väldigt enkelt.
Är det dyrt inom tullarna? Ja, absolut.
Är det bara inom tullarna det är dyrt? Nej, absolut inte.
Det här argumentet är totalt hjärndött för det förutsätter att alla vill bo i centrala Stockholm och att det bara är där problemet med övervärderade bostäder ligger. Så är uppenbart inte fallet
Göteborgsexemplet har väl helt enkelt räknat fe
Lol, så ditt argument är att ett företag som uteslutande sysslar med analys och strategisk rådgivning på den nordiska fastighetsmarknaden som sammanställer en rapport åt ett stort försäkringsbolag räknar fel?!
Det är mer troligt att det är ni härinne, som gång på gång blir motbevisade, ignorerar fakta, drar felaktiga slutsatser och framför konstiga argument som har fel och räknar tokigt.
Värsta av allt är att jag förklarade för dig vad räkneexemplet går ut på här när jag påtalade att tre av er läst fel i artikeln.
Det handlar om att om man skall ha en rimlig boendekostnad jämfört med lönen (d.v.s under 35% av disponibel inkomst) kan du inte lägga 15% i kontantinsats. Du måste, enligt deras analys som framgår i artikeln, lägga betydligt mycket mer!
Kan man köpa med 15% kontantinsats? Ja, men då får du ju en orimlig boendekostnad per månad!
De har inte räknat fel, de har framfört exakt det jag sagt under längre tid, bostäder är för dyra och sänkt krav på kontantinsats avhjälper inte att de är för dyra.
Här finns ytterligare tillägg från Swedbank som kommer fram till samma slutsats:
"I Stockholm och Göteborg behöver till exempel en genomsnittlig ensamstående som köper en bostadsrätt idag i genomsnitt lägga 75 respektive 63 procent av disponibel inkomst på boendeutgifter."Bespara mig nu mer av "det har bevisats i tråden" för den enda som bevisar något härinne är jag, för jag erbjuder er artiklar, studier, rapporter och faktiska data för hur det faktiskt ser ut.
Något ni otacksamt ignorerar, kan tilläggas.