2026-03-15, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kretinsky7
Såklart ingen styrkedemonstration från hennes sida, men det var regnigt och kallt, inga optimala förhållanden för diskus, och många av utövarna strulade rejält med kastningen när jag kollade.

Varmt väder är att föredra eftersom luften är tunnare (lägre densitet) vid högre temperaturer, vilket minskar luftmotståndet.

Kall luft är tätare, vilket ökar luftmotståndet och bromsar diskusen. Musklerna är också svårare att värma upp ordentligt, vilket försämrar explosivitet och rotationshastighet.

Och blött underlag i kastriket påverkar fotsättning och kraftöverföring negativt.

Med det sagt, otroligt imponerande resultat av Patricia Kamga i de förhållandena.
Misstänker att hennes motståndare hade samma väder.
Citera
2026-03-15, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Misstänker att hennes motståndare hade samma väder.

Vad menar du med det?

Jag skrev alltså "Såklart ingen styrkedemonstration från hennes sida, men det var regnigt och kallt, inga optimala förhållanden för diskus, och många av utövarna strulade rejält med kastningen när jag kollade."
Citera
2026-03-15, 16:01
Medlem
Örebroaren Hugo Victorén tog hem även 200m i överlägsen stil i P15. 23.09 stannade klockan på, vilket innebar PB för hans del med över två tiondelar. Blir spännande att följa honom framöver.
Senast redigerad av kretinsky7 2026-03-15 kl. 16:35.
Citera
2026-03-15, 17:03
Medlem
Citat:
Vad menar du med det?

Jag skrev alltså "Såklart ingen styrkedemonstration från hennes sida, men det var regnigt och kallt, inga optimala förhållanden för diskus, och många av utövarna strulade rejält med kastningen när jag kollade."
Vad jag menar är att hon vann i fjol och var fyra nu, långt från första platsen. Så tydligen behärskade flera av hennes motståndare vädret bättre. Men visst, hon har ju även andra år varit trögstartad
Citera
2026-03-15, 17:27
Medlem
76.24 för Jacob Samuelsson i Nicosia. Kul att han kan tävla. Avstod sista kastet, förhoppningsvis bara som en försiktighetsåtgärd.
Citera
2026-03-15, 17:32
Medlem
Citat:
Vad jag menar är att hon vann i fjol och var fyra nu, långt från första platsen. Så tydligen behärskade flera av hennes motståndare vädret bättre. Men visst, hon har ju även andra år varit trögstartad

Möjligt, men resultaten var väl inte så bra rent generellt? Jag stängde av efter tre-fyra omgångar ska sägas. Alltså, många av hennes motståndare hade PB:n runt 66-67m. Hur långt kastade vinnaren idag?

Går inte att förutsätta stordåd i mars månad. Utövarna ska vara i toppform i sommar/höst, så tror det är fel att dra några större växlar av denna fadäsen.
Senast redigerad av kretinsky7 2026-03-15 kl. 17:35.
Citera
2026-03-15, 17:38
Medlem
Citat:
Emi Rees tog hem F15 i stav på IUSM med nytt PB: 3.80m. Hon placerar sig därmed som #14 i Sverige för seniorer i stavhopp. Återstår att se om P15-killarna kan överträffa det resultatet. Som sagt så har den främsta 15-årige killen hoppat 3.75m i år.

Hugo Victorén var fullständigt överlägsen i P15-längd och gick segrande på mäktiga 6.78m, nytt PB.
Ja, visst är han ett stort löfte. Men inte unik. Robert Fält född 77 gjorde exempelvis 7.11 1992. Jag vet inte om något P15 hoppat längre. Nu gjorde han det utomhus så Hugo har en utomhussäsong på sig att slå det. Vad som hände med Fält vet jag inte eller så har jag glömt det. Men några djupa spår som längdhoppare gjorde han knappast.
Citera
2026-03-15, 17:41
Medlem
Citat:
Möjligt, men resultaten var väl inte så bra rent generellt? Jag stängde av efter tre-fyra omgångar ska sägas. Alltså, många av hennes motståndare hade PB:n runt 66-67m. Hur långt kastade vinnaren idag?

Går inte att förutsätta stordåd i mars månad. Utövarna ska vara i toppform i sommar/höst, så tror det är fel att dra några större växlar av denna fadäsen.
Jag är helt överens med dig.
Citera
2026-03-15, 17:43
Medlem
Citat:
Ja, visst är han ett stort löfte. Men inte unik. Robert Fält född 77 gjorde exempelvis 7.11 1992. Jag vet inte om något P15 hoppat längre. Nu gjorde han det utomhus så Hugo har en utomhussäsong på sig att slå det. Vad som hände med Fält vet jag inte eller så har jag glömt det. Men några djupa spår som längdhoppare gjorde han knappast.

Han är nog, tillsammans med Melvin Lycke Holm, den främste i P15 någonsin. Holm hoppade något liknande när han var P15 utomhus. Kommer inte ihåg exakt, men det borde ha varit 7.11 eller 7.12.

Thobias Montler hoppade 6.72 som P15 utomhus. En annan stortalang inom såväl sprint som 60m var Per Strandqvist, som tävlade för MAI för många år sedan. Han hoppade runt 6.75 tror jag.

Sedan blir det fel att jämföra ute med inne. Om Hugo får till ett bra hopp med +2.0 vind i ryggen så hoppar han klart längre än 6.78 i vindstilla inomhus. Förmodligen nära sju meter blankt.
Senast redigerad av kretinsky7 2026-03-15 kl. 17:52.
Citera
2026-03-15, 17:52
Medlem
Citat:
Han är nog, tillsammans med Melvin Lycke Holm, den främste i P15 någonsin. Holm hoppade något liknande när han var P15 utomhus. Kommer inte ihåg exakt, men det borde ha varit 7.11 eller 7.12.

Thobias Montler hoppade 6.72 som P15 utomhus. En annan stortalang inom såväl sprint som 60m var Per Strandqvist, som tävlade för MAI. Han hoppade runt 6.75 tror jag.

Sedan blir det fel att jämföra ute med inne. Om Hugo får till ett bra hopp med +2.0 vind i ryggen så hoppar han klart längre än 6.78 i vindstilla inomhus. Förmodligen nära sju meter blankt.
Letade upp det. Melwin gjorde mycket riktigt 7.11 som P15. Och eftersom han är född i Oktober, att jämföra med Fält i Januari, så är det egentligen bättre. Fält gjorde förresten 7.56 som P19, tror han stannade på det.
Citera
2026-03-15, 20:28
Medlem
Citat:
Letade upp det. Melwin gjorde mycket riktigt 7.11 som P15. Och eftersom han är född i Oktober, att jämföra med Fält i Januari, så är det egentligen bättre. Fält gjorde förresten 7.56 som P19, tror han stannade på det.

På tal om längdhoppstalanger så är dock vare sig Holm eller Fält (eller Hugo Victorén) den största längdhoppstalangen på herrsidan som Sverige fått fram. Matias Ghansah slog som 16-åring svenskt rekord i längdhopp med otroliga 7,95m. Detta var vid tidpunkten (1991) också inofficiellt världsrekord för 16-åringar. Uppståndelsen runt Ghansah var vid detta skedet enorm i Sverige. Tidningarna skrev spaltmeter om Ghansah och spekulerade i att Sverige hade fått fram den nye Carl Lewis osv. Skador och ett stökigt leverne utanför idrotten störde dock karriären, bland annat hade Ghansah otroliga spelproblem (betting) och nyttjade kokain extremt flitigt. Killen festade stenhårt, blev intagen på psykakuten i Gbg i början av 2000-talet och missbrukade även sömntabletter samt alkohol. Han fortsatte med friidrott i runt ett decennium men förbättrade sig aldrig från ungdomens glansdagar i längdhopp och sadlade istället om till sprintlöpning.
Senast redigerad av kretinsky7 2026-03-15 kl. 20:41.
Citera
2026-03-16, 15:25
Medlem
Sant är att lägre densitet ger lägre luftmotstånd, vilket påverkar kastlängden positivt.
Å andra sidan ger lägre densitet minskad lyftkraft, vilket påverkar kastlängden negativt.
Vilken av effekterna som överväger har jag aldrig sett någon kvantitativ analys av, men eftersom motvind ansas vara en positiv faktor just för diskus har jag mina aningar.

Citat:
Såklart ingen styrkedemonstration från hennes sida, men det var regnigt och kallt, inga optimala förhållanden för diskus, och många av utövarna strulade rejält med kastningen när jag kollade.

Varmt väder är att föredra eftersom luften är tunnare (lägre densitet) vid högre temperaturer, vilket minskar luftmotståndet.

Kall luft är tätare, vilket ökar luftmotståndet och bromsar diskusen. Musklerna är också svårare att värma upp ordentligt, vilket försämrar explosivitet och rotationshastighet.

Och blött underlag i kastriket påverkar fotsättning och kraftöverföring negativt.

Med det sagt, otroligt imponerande resultat av Patricia Kamga i de förhållandena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in