Igår, 15:43
Medlem
Macchiatos avatar
Länk till inslaget https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/svts-reporter-serverades-kottburgare-pa-max-vegetarian-sedan-30-ar

Jag tyckte detta var ett väldigt konstigt reportage. Såklart förstår jag mannen som blev arg när han fick en köttburgare när han beställt en veg-burgare, men för det första verkar han utgå från att detta var medvetet gjort för att jävlas med honom i egenskap av reporter. Jag vet inte hur känd han är i Gävle, men jag har aldrig hört talas om honom.

För det andra, och helt motsägelsefullt är hans argument för att göra reportaget att se hur vanligt förekommande detta är. Om hans första hypotes stämmer att det var personligt riktat mot honom så har det ju ingen relevans för hur vanligt det är.

Den enda sunda kommentaren i detta är hans kvinnliga reporterkollega som frågar vad han egentligen vill med det här. Någon ansvarig på redaktionen borde fått reportern att chilla ner och försöka hitta en bättre spin på detta än att försöka driva igenom ett reportage som hämnd för att han inte var nöjd.

Vill vi ha ett samhälle där journalister gör ett uthängningsreportage på alla ställen där de inte varit nöjda med kvaliteten på produkter eller servicen?
Senast redigerad av Macchiato Igår kl. 15:53.
Citera
Igår, 15:52
Moderator
Chantres avatar
Känns som man skulle kunna justera ned personaltätheten på den där redaktionen. Måste finnas andra mer intressant allmännyheter att förmedla. Han verkar ju ha överlevt händelsen.
Citera
Igår, 15:54
Medlem
Citat:
Är det verkligen så illa att få i sig lite kött som vegetarian?

– Allt är ju relativt. Det är inte synd om mig. Men om man som köttätare vill förstå en vegetarian eller vegans perspektiv kan man ju föreställa sig hur det skulle kännas om man åt en hamburgare och i efterhand fick veta att den i själva verket var gjord på människokött.

Eh, va?
Citera
Igår, 15:56
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Känns som man skulle kunna justera ned personaltätheten på den där redaktionen. Måste finnas andra mer intressant allmännyheter att förmedla. Han verkar ju ha överlevt händelsen.

Helt sinnessjukt att våra skattepengar går till den här typen av skitjournalistik.
Citera
Igår, 15:59
Medlem
godboys avatar
Misstag kan hända. Att bete sig som denna "journalist" och börja yra om människokött, herre gud. Det har säkert blivit fel tidigare med men att det inte blivit en sån stor sak. Ytterligare en sak där SVT springer sina egna ärenden. Journalistjäveln nyttar dessutom sin position i "oberoende" SVT.
Citera
Igår, 16:03
Medlem
Citat från länken eftersom TS inte klarar av att citera:

Citat:
Är det verkligen så illa att få i sig lite kött som vegetarian?

– Allt är ju relativt. Det är inte synd om mig. Men om man som köttätare vill förstå en vegetarian eller vegans perspektiv kan man ju föreställa sig hur det skulle kännas om man åt en hamburgare och i efterhand fick veta att den i själva verket var gjord på människokött. De flesta köttätare skulle nog i det fallet också tycka att det var ganska ”illa att få i sig lite kött”.

Citat:
– Jag har extrem otur om man ska tro Max. Eller så har Max extrem otur, eftersom de, av alla människor, råkade servera kött just till en vegetarian som också är reporter på SVT, säger Rikard.

Jag delar inte TS tolkning att Rickard försöker få det till att att det skulle vara personligt mot honom.
Citera
Igår, 16:04
Medlem
HBTKuks avatar
Vilket oerhört haveri. Större fånerier har jag sällan sett. Han gör ett snyftreportage om sig själv, där hans vegetarianism och hur han blev det får ta mycket stor plats. Som om någon bryr sig.

Man hoppas att han skäms lika mycket som han borde göra.

Edit: Man hade kunnat förstå om perspektivet som undersöks är exempelvis förgiftningar eller kraftiga allergiska reaktioner som resultat på att blivit serverad fel mat. Men hans kränkta vegetarian-perspektiv håller inte måttet.
Senast redigerad av HBTKuk Igår kl. 16:20.
Citera
Igår, 16:04
Medlem
Varför tycker du reportaget är konstigt? Naturligtvis finns det allmänintresse i att veta att beställer man en vegetarisk burgare på Max kan man få en köttburgare. Jag är själv köttätare men skulle aldrig sätta min fot på en restaurang som gör ett så kapitalt misstag. Serverar de en vegetarian en köttburgare är det not annat som brister i livsmedelshanteringen också:

Max-anställda kör toaringar och sopborstar i diskmaskinen
Citera
Igår, 16:10
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Klantigt att lägga fel burgare i pappret. Man vill ju få det man beställer

Men vad i helvete är detta för reportage? Han borde fan omplaceras. Nog för att det ör lokalredaktionen. Men det finns gränser.

Det jag vill vera är varför den restaurangansvarige har påmålade ögonbryn, fem cm för högt dessutom. Arbetsplatsolycka med fritösen?
Citera
Igår, 16:10
Medlem
Ännu värre är att man inte tar upp utbildningskraven man har för anställda på max eller donken.

Har man ingen utbildningskrav kan man inte heller förvänta sig att allt ska bli rätt, men det verka inte denna ärthjärna till SVT journalist förstå, där han försöker vinkla det till att detta är vanligt, vad det menas ä att helheten av alla veganer inte ens kan skilja på vad dom själva trycker i sig, redan detta bevisa att själva veganerna inte är speciellt mycket smartare än själva max personalen.
Citera
Igår, 16:11
Medlem
Umarells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macchiato
Länk till inslaget https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/svts-reporter-serverades-kottburgare-pa-max-vegetarian-sedan-30-ar

Jag tyckte detta var ett väldigt konstigt reportage. Såklart förstår jag mannen som blev arg när han fick en köttburgare när han beställt en veg-burgare, men för det första verkar han utgå från att detta var medvetet gjort för att jävlas med honom i egenskap av reporter. Jag vet inte hur känd han är i Gävle, men jag har aldrig hört talas om honom.

För det andra, och helt motsägelsefullt är hans argument för att göra reportaget att se hur vanligt förekommande detta är. Om hans första hypotes stämmer att det var personligt riktat mot honom så har det ju ingen relevans för hur vanligt det är.

Den enda sunda kommentaren i detta är hans kvinnliga reporterkollega som frågar vad han egentligen vill med det här. Någon ansvarig på redaktionen borde fått reportern att chilla ner och försöka hitta en bättre spin på detta än att försöka driva igenom ett reportage som hämnd för att han inte var nöjd.

Vill vi ha ett samhälle där journalister gör ett uthängningsreportage på alla ställen där de inte varit nöjda med kvaliteten på produkter eller servicen?
Den mer relevanta frågan i artikeln är om detta sker mer regelbundet än att det bara råkade bli så den här gången. Det är en mer relevant journalistisk vinkling. Jag tycker att du medvetet bortser från det för att förlöjliga artikeln.
Citera
Igår, 16:11
Medlem
Macchiatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Naturligtvis finns det allmänintresse i att veta att beställer man en vegetarisk burgare på Max kan man få en köttburgare.

Ja, om det är ett systemfel eller görs medvetet för att man skiter i det eller vill spara pengar, men detta byggde bara på en enda incident troligtvis pga en oengagerad medarbetare. Den typen av varningar och missnöje hör hemma på recensionssajter, inte som TV-reportage av SVT anser i alla fall jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in