Länk till inslaget
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/svts-reporter-serverades-kottburgare-pa-max-vegetarian-sedan-30-ar
Jag tyckte detta var ett väldigt konstigt reportage. Såklart förstår jag mannen som blev arg när han fick en köttburgare när han beställt en veg-burgare, men för det första verkar han utgå från att detta var medvetet gjort för att jävlas med honom i egenskap av reporter. Jag vet inte hur känd han är i Gävle, men jag har aldrig hört talas om honom.
För det andra, och helt motsägelsefullt är hans argument för att göra reportaget att se hur vanligt förekommande detta är. Om hans första hypotes stämmer att det var personligt riktat mot honom så har det ju ingen relevans för hur vanligt det är.
Den enda sunda kommentaren i detta är hans kvinnliga reporterkollega som frågar vad han egentligen vill med det här. Någon ansvarig på redaktionen borde fått reportern att chilla ner och försöka hitta en bättre spin på detta än att försöka driva igenom ett reportage som hämnd för att han inte var nöjd.
Vill vi ha ett samhälle där journalister gör ett uthängningsreportage på alla ställen där de inte varit nöjda med kvaliteten på produkter eller servicen?