2026-03-15, 09:33
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyssen87
De Haan anmäldes efter hans fula slashing mot Leksand igår när vi ledde med 5-1... Tyvärr för oss helt rätt.

Jag tro det lär bli 2+ matcher vilket betyder att han inte kommer att spela dom två första matcherna i kvarten mot FBK... Vilken start på detta slutspel.

Känns som ett otroligt öppet slutspel i år, förutom Skellefteå som är givna i finalen. Jag hoppas verkligen att Färjestad kan starta bra mot Rögle, Färjestad brukar vara kassa efter uppehåll och mot Rögle har man inte råd med 2-0 i matcher innan man får upp tempot.
Citera
2026-03-15, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Känns som ett otroligt öppet slutspel i år, förutom Skellefteå som är givna i finalen. Jag hoppas verkligen att Färjestad kan starta bra mot Rögle, Färjestad brukar vara kassa efter uppehåll och mot Rögle har man inte råd med 2-0 i matcher innan man får upp tempot.

Ja det kommer bli tufft att möta FBK.

men det skulle vara kul att slut ut sin gamla tränare ur slutspelet Dock! hade man blivit tossig om det blir tvärtom
Citera
2026-03-15, 09:52
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ja det kommer bli tufft att möta FBK.

men det skulle vara kul att slut ut sin gamla tränare ur slutspelet Dock! hade man blivit tossig om det blir tvärtom

Jag hoppas att det blir tvärtom, Färjestad gör en "Rögle" och verkligen spelar ut nu när man väl lyckades gå till kvarten och inte är favoriter om man ser till hur övriga säsongen har sett ut.
Citera
2026-03-15, 09:56
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
I halvtid skrev jag tre tabeller över hur många PP och BP lagen fått dittills och differensen mellan dessa siffror. Nu när grundseriesäsongen är över gör jag detsamma och konstaterar att det inte var Djurgårdens år:

Antal PP

Rank - Lag - PP
1 - FBK - 150
2 - SKE - 148
3 - TIK - 143
4 - RBK - 142
5 - HV71 - 141
6 - LHF - 139
7 - LIF - 137
8 - MIF - 133
9 - BIF - 130
10 - ÖHK - 128
11 - VÄX - 127
12 - DIF - 120
13 - FHC - 118
14 - LHC - 111

Antal BP

Rank - Lag - BP
1 - DIF - 154
2 - LIF - 147
3 - SKE - 146
4 - LHF - 143
5 - FBK - 137
6 - RBK - 131
6 - MIF - 131
8 - LHC - 129
8 - BIF - 129
10 - VÄX - 128
10 - TIK - 128
12 - HV71 - 127
13 - ÖHK - 119
14 - FHC - 118

DIFF (PP-BP)

Rank - Lag - Diff
1 - TIK +15
2 - HV71 +14
3 - FBK +13
4 - RBK +11
5 - ÖHK +9
6 - SKE +2
6 - MIF +2
8 - BIF +1
9 - FHC 0
10 - VÄX -1
11 - LHF -4
12 - LIF -10
13 - LHC -18
14 - DIF -34

https://stats.swehockey.se/Teams/Statistics/PowerplayAndPenaltyKilling/18263
Citera
2026-03-15, 10:28
Medlem
Ezzelinos avatar
Jag tror Luleå besegrar Örebro, och Djurgården slår ut Malmö. Det skulle ge kvartsfinalerna:

Skellefteå-Djurgården

Frölunda-Luleå

Växjö-Brynäs

Rögle-Färjestad

Om de fetstilade lagen vinner, vilket jag tror, har vi då semifinalerna:

Skellefteå-Rögle

Frölunda-Växjö

Vilket skulle ge finalen:

Skellefteå-Frölunda

https://www.svt.se/sport/ishockey/sa-spelas-sm-slutspelet-i-ishockey-2026
Citera
2026-03-15, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Jag tror Luleå besegrar Örebro, och Djurgården slår ut Malmö.

Tror tvärtom i bägge.

Örebro har trendat för bra på slutet,

Djurgården brukar vara sämst när det gäller, och Malmö har visat vad de kan den här säsongen, legat inom topp 6, så de har de i sig. Och som nån nämnde så hade Djurgården fått kvala om de inte var så att de var så otroligt dåliga lag under dem.
Citera
2026-03-15, 10:39
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokacola
Tror tvärtom i bägge.

Örebro har trendat för bra på slutet,

Djurgården brukar vara sämst när det gäller, och Malmö har visat vad de kan den här säsongen, legat inom topp 6, så de har de i sig. Och som nån nämnde så hade Djurgården fått kvala om de inte var så att de var så otroligt dåliga lag under dem.

Snart får vi veta hur det går. Tror absolut att regerande mästarna vinner med hemmaplansfördel mot Örebro. Och Djurgården har Magnus Hellberg i mål och ett gäng vinnarskallar, tror de tar en match i Skåne och vinner hemma.
Som synes förmodar jag också att Frölunda går långt, trots svajig form på slutet. De har två gedigna målvakter och en trupp som bör räcka långt.
Citera
2026-03-15, 11:54
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MitchRapp
Gedigen grundserie av Lakers, där smålands stolthet landar på plats 3. Det är några placeringar bättre än väntat när flera storsatsande klubbar är långt efter. Skellefteå gör en bra säsong, Lakers gör det bra och Malmö och Djurgården gör det något bättre än väntat. Övriga får underkänt eller godkänt.
Det som har varit positivt är att fler försöker bygga långsiktigt. Det är bara kaosklubben Färjestad, som inte vet vad de vill, eller var de ska. Hv, Linköping, Leksand saknar helt det som krävs för att driva en elitverksamhet, förutom pengar då, för det slösas friskt. Vad slägs om Hv uppvisning i sämsthet. Kval förr herr, dam och j20. Hur lyckas en klubb med det.

Jag var lite frågande till Lakers ledarstab, men Hellkvist gjorde bättre än i Leksand. Kanske väger hans ord in om att det är skönt att komma till fungerande organastion, där han inte behövde bygga upp något. Nu är han i en klubb som faktiskt kan vinna, som vet hur man vinner, trots lite lägre budget än många andra klubbar. Det måste vara insperande för en tränare som aldrig haft chansen att vinna guld.
Nu tror jag Lakers trupp är för tunn för att gå hela vägen, men Lakers går aldrig att räkna bort som en av landets bästa klubbar.

Troja kan packa sin väska och flytta ner. Oskarshamn, Vikings och Kalmar förtjänar att spela om en plats i Shl. Det blir också intressant att följa.

Skönt att få möta något annat lag än Luleå, för trodde det var förbestämt att det alltid måste bli Luleå i kvartsfinal varje år. Det börjar bli tråkigt att nästan alltid slå ut samma lag i slutspelet, när det inte blir någon rotation.
Det var nån som skrev att jag skulle vänta till efter nyår med att hylla Björn Hellkvist. Visste väl att det skulle bli bra. Växjö spelar dessutom roligare hockey nu än med rödtotten i båset. Kudos. Jag visste även att Växjö kunde komma att flyga lite under radarn, och så blev det ju också. En tredjeplats är inte illa pinkat. Så... Nu hyllar jag Björn Hellkvist.
Citera
2026-03-15, 12:03
Medlem
Citat:
De Haan anmäldes efter hans fula slashing mot Leksand igår när vi ledde med 5-1... Tyvärr för oss helt rätt.

Jag tro det lär bli 2+ matcher vilket betyder att han inte kommer att spela dom två första matcherna i kvarten mot FBK... Vilken start på detta slutspel.

Blev som befarat två matcher inte orimligt. Så jävla onödiga att dra en sån slashing när vi ledde med 5-1 va klara topp 4... Tufft avbräck.

Citat:
. Disciplinnämnden anser att ett proportionerligt straff är ytterligare två matchers avstängning. Avstängningens längd bestäms därför i enlighet med det.

Vid straffmätningen har nämndens särskilt beaktat följande nyckelfaktorer:

– Avsiktligt slag över handen på motspelaren.
– Stor skaderisk.

https://www.shl.se/article/jj3atbw-403dd/view
Citera
2026-03-15, 12:05
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Jag hoppas att det blir tvärtom, Färjestad gör en "Rögle" och verkligen spelar ut nu när man väl lyckades gå till kvarten och inte är favoriter om man ser till hur övriga säsongen har sett ut.
Lite diskutabelt vilket lag som bör bära favoritskapet, eller hur? Det finns ju ständigt en förväntan på att Färjestad ska prestera trots uttåg i kvartsfinalerna flera gånger om. Sen har Rögle gjort en bra säsong, så där finns en sorts press. Tror iaf. inte att det blir som när Rögle knep slutspelsplatsen i grevens tid och svepte både FBK och VLH.
Citera
2026-03-15, 12:26
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Lite diskutabelt vilket lag som bör bära favoritskapet, eller hur? Det finns ju ständigt en förväntan på att Färjestad ska prestera trots uttåg i kvartsfinalerna flera gånger om. Sen har Rögle gjort en bra säsong, så där finns en sorts press. Tror iaf. inte att det blir som när Rögle knep slutspelsplatsen i grevens tid och svepte både FBK och VLH.

Nej tror inte heller det blir något svep här. Jag tycker nog att Rögle har favoritskapet med hemmaplansfördel och de har varit jämnare under hela serien. När det har börjat gå tungt för Färjestad den här säsongen så har det blivit flera matcher på rad där de aldrig fått till spelet. Så en bra start tror jag är enormt viktig.
Citera
2026-03-15, 13:40
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Nej tror inte heller det blir något svep här. Jag tycker nog att Rögle har favoritskapet med hemmaplansfördel och de har varit jämnare under hela serien. När det har börjat gå tungt för Färjestad den här säsongen så har det blivit flera matcher på rad där de aldrig fått till spelet. Så en bra start tror jag är enormt viktig.
Jo, jag håller med dig. Rögle känns stabilare/jämnare. Dock kul med grönvitt möte med tanke på Abbott, som sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in