Citat:
Ursprungligen postat av
HBTKuk
Så kan det säkert vara. Minns en tjej jag träffade på som tydligen var heltorsk på såna. Hon var ett fullkomligt vrak och verkade villig att gå över lik för att få tag i det.
Det är inte som Alvedon, trots allt. Missbrukspotential verkar finnas.
Lyrica gick att köpa receptfritt på spanska apotek fram tills för något år sedan utan problem då man traditionellt sett det lite som en starkare smärtstillande i stil med Voltaren.
Går säkert fortfarande hos mindre nogräknade apotek eftersom apotekaren har viss utskrivningsrätt jämfört med Sverige, men det är svårare nu. De verkar ha stramat åt reglerna.
Men detta är något jag själv gjort många gånger i Spanien/Asien. Man köper på sig lite extra, när man ändå kan. Kan vara soft att "landa" lite efter semestern. Det upplevs som att man inte bryter mot någon lag när man får ett kvitto på medicinen och pröjsar med sitt VISA-kort på ett regelrätt apotek.
Det är så pass oskyldigt. När har tullen någonsin rotat igenom ens necessär och ens piller? Alla reser med piller.
Jag tror snubben hade kvar massa dunderröka som han var för snål för att slänga/ge bort och han chansade eftersom Arlanda aldrig har kontroller.
Sedan måste han råkat ut för en hund som markerat på weedet, vilket resulterade i att allt bagage genomsöktes och då fann man även tabletterna.
Jag har blivit markerad av hund och genomsökt bara för att jag rökt bong 16 timmar tidigare.
En polare blev ertappad med Diazepam som han köpt i Asien. Han sa att han var flygrädd och frågat om tabletter på ett apotek. "Jag vet inte ens vad det är för medicin". Han fick bara en varning.
En man flög in till Sverige med en svartkrutsrevolver utan att bli tagen.
Tullen är sannerligen ett lotteri men hundarna kan man dock inte ljuga för.
Bäst att skaffa recept på grejerna om man ska vara helt säker. Det är varken dyrt eller svårt. Det finns till och med Svensktalande kliniker just för detta syfte. De får skriva ut en månads förbrukning i taget. Man betalar 70€ och de frågar i princip: " Vad vill du ha?"