Citat:
Ursprungligen postat av
alanlissa87
"You will own nothing and you will be happy".
Villkorade ekonomiska medel, inskränkt äganderätt och restriktioner i rörelsefriheten , även i ditt närområde samt kraftigt utökad övervakning av folket.
Vägen dit är pandemier, kriser, fattigdom och krig för att skapa detta och kanske undanröja konservativa människor i vapenför ålder som kan tänkas göra motstånd.
"if you try to resist me, you find me inhumane, but if you'll just submit you'll live you life a slave, you'll love your servitude we'll meidcate your pain, with our technology we'll always keep you safe".
Iced Earth "Dystopia"
Håller med dig till 100 %. Din text är spot on och träffar rakt i hjärtat av vad som gått snett. Vi fick en enorm gåva: datorer, internet, automatisering som frigjorde tid och pengar som ingen generation före oss haft också.
Men jag tror inte 2030-talet automatiskt blir "you will own nothing and be happy". Det scenariot kräver att vi aktivt låter det hända, att vi fortsätter scrolla, ignorera verkliga relationer och låta stora plattformar styra våra liv. Om vi istället gör tvärtom: mindre digitalt nonsens, mer tid i verkligheten. Då kan det bli raka motsatsen: vi äger mer (tid, relationer, lokala nätverk), och vi blir lyckligare på riktigt. Jag förstår din negativism just när vi har största kriget i världen på 50 år med detonationer i Iran för fullt och nog snart enstaka nukes som går av men vi får utgå från att dammet lägger sig sen.. och rätt snart.
En annan rätt viktig tanke för mig som slagit mig är det faktumet att vi fick en historiskt unik gåva under 1900-talets slut typ 1980 och framåt med IT stöd, PCn etc. Arbetena utfördes mer av datorn, mer tid, mer pengar, mer möjligheter än någon generation före oss.
Men (!)... stort men ! … ändå känns det som att vi slarvade bort mycket av det på nonsens: oändligt scrollande, leveransmat i plasttråg, reality-tv och appar som suger tid utan att ge något tillbaka.
Jämför tex 1940 med 1975: rinnande vatten, el, vaccin, flygresor, livet förändrades totalt. Men från 1975 till 2026? Vardagen ser i princip på pricken likadan ut. Livslängden ökar. Vi har bara fått mer fritid och mer konsumtion.
Parkinsons lag känns spot on här: arbetsuppgifter (och fritid) expanderar för att fylla all tillgänglig tid. Vi fyller den med skit istället för med mening.
Men (!)..igen ! Det fina i kråksången är att 2030-talet kan bli vändningen. Om vi slutar upprepa misstagen från tjugotalet. Med mindre scroll, mer verkliga möten, mer tid för det som faktiskt betyder något, då kan det bli det decennium där vi äntligen använder överskottet klokt. Närodlad mat, kortare arbetsdagar, renare luft och tid att bara vara.
Vad tror ni är den EN sak vi absolut inte får upprepa från 2020-talet om 2030-talet ska bli ljuvligt? Jag säger scrollandet (vistelse online digitalt) som tex nu.