2026-03-15, 00:56
Medlem
Trettiotalet står snart för dörren som en gyllene era fylld av hopp, harmoni och framtidstro. Tänk dig ett decennium där varje dag känns som en frisk vind av möjligheter. Sverige och Europa har äntligen lärt sig av tidigare decenniers misstag. Vi lämnar bakom oss stressen från tjugotalets kaos med pandemier, dataläckor och ekonomiska svängningar. Istället blomstrar en tid där rättigheter värnas, teknologi tjänar människan och livet faktiskt fungerar för vanliga människor.

Det ljuvliga trettiotalet är inte science fiction. Det är en verklighet byggd på små steg som leder till stora och märkbara förändringar. Här är en hyllning till hur fantastiskt livet kan bli. Slut på evig digital skam: friande domar och gamla misstag följer inte längre svenska medborgare livet ut.

Integritetsskyddet stärks äntligen på riktigt. GDPR och EU-regler fasar ut de sökbara register och offentliga databaser som gjort livet surt för många. Rätten till glömska blir verklighet och gamla misstag slutar förfölja en.

Arbetslivet förändras i grunden. Deltid, distansarbete och kortare veckor blir standard snarare än undantag. Utbildning fortsätter hela livet och är tillgänglig för alla. Nya branscher inom grön teknik och hälsovård skapar miljontals jobb.

Miljön vänder äntligen. Förnybar energi driver allt, städer blir grönare och luften märkbart renare. Elfordon och smarta transportsystem gör vardagen smidigare och tystare.

Hälsan förbättras när förebyggande vård prioriteras framför långa vårdköer. Psykisk ohälsa tas på allvar med tillgängligt stöd istället för månglånga väntelistor.

Polariseringen som sargade tjugotalet minskar gradvis när tekniken börjar förena människor istället för att splittra dem.
Visst finns utmaningar kvar, det vore naivt att förneka. Men riktningen är rätt och grunderna läggs just nu.

Vad tror ni? Är trettiotalet faktiskt på väg att bli bättre än tjugotalet?
Senast redigerad av kalleuret2345 2026-03-15 kl. 01:01.
Citera
2026-03-15, 01:07
Medlem
"You will own nothing and you will be happy".

Villkorade ekonomiska medel, inskränkt äganderätt och restriktioner i rörelsefriheten , även i ditt närområde samt kraftigt utökad övervakning av folket.

Vägen dit är pandemier, kriser, fattigdom och krig för att skapa detta och kanske undanröja konservativa människor i vapenför ålder som kan tänkas göra motstånd.

"if you try to resist me, you find me inhumane, but if you'll just submit you'll live you life a slave, you'll love your servitude we'll medicate your pain, with our technology we'll always keep you safe".

Iced Earth "Dystopia"
Senast redigerad av alanlissa87 2026-03-15 kl. 01:13.
Citera
2026-03-15, 01:08
Medlem
Alltså vi är snabbt på väg mot tredje världskriget.

Jag tror inte någonting kommer bli bättre innan det är utkämpat och avklarat.

20-talet har inte börjat bra, och det fortsätter att inte gå bra.
Citera
2026-03-15, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alanlissa87
"You will own nothing and you will be happy".

Villkorade ekonomiska medel, inskränkt äganderätt och restriktioner i rörelsefriheten , även i ditt närområde samt kraftigt utökad övervakning av folket.

Vägen dit är pandemier, kriser, fattigdom och krig för att skapa detta och kanske undanröja konservativa människor i vapenför ålder som kan tänkas göra motstånd.

"if you try to resist me, you find me inhumane, but if you'll just submit you'll live you life a slave, you'll love your servitude we'll meidcate your pain, with our technology we'll always keep you safe".

Iced Earth "Dystopia"
Håller med dig till 100 %. Din text är spot on och träffar rakt i hjärtat av vad som gått snett. Vi fick en enorm gåva: datorer, internet, automatisering som frigjorde tid och pengar som ingen generation före oss haft också.
Men jag tror inte 2030-talet automatiskt blir "you will own nothing and be happy". Det scenariot kräver att vi aktivt låter det hända, att vi fortsätter scrolla, ignorera verkliga relationer och låta stora plattformar styra våra liv. Om vi istället gör tvärtom: mindre digitalt nonsens, mer tid i verkligheten. Då kan det bli raka motsatsen: vi äger mer (tid, relationer, lokala nätverk), och vi blir lyckligare på riktigt. Jag förstår din negativism just när vi har största kriget i världen på 50 år med detonationer i Iran för fullt och nog snart enstaka nukes som går av men vi får utgå från att dammet lägger sig sen.. och rätt snart.

En annan rätt viktig tanke för mig som slagit mig är det faktumet att vi fick en historiskt unik gåva under 1900-talets slut typ 1980 och framåt med IT stöd, PCn etc. Arbetena utfördes mer av datorn, mer tid, mer pengar, mer möjligheter än någon generation före oss.
Men (!)... stort men ! … ändå känns det som att vi slarvade bort mycket av det på nonsens: oändligt scrollande, leveransmat i plasttråg, reality-tv och appar som suger tid utan att ge något tillbaka.

Jämför tex 1940 med 1975: rinnande vatten, el, vaccin, flygresor, livet förändrades totalt. Men från 1975 till 2026? Vardagen ser i princip på pricken likadan ut. Livslängden ökar. Vi har bara fått mer fritid och mer konsumtion.

Parkinsons lag känns spot on här: arbetsuppgifter (och fritid) expanderar för att fylla all tillgänglig tid. Vi fyller den med skit istället för med mening.

Men (!)..igen ! Det fina i kråksången är att 2030-talet kan bli vändningen. Om vi slutar upprepa misstagen från tjugotalet. Med mindre scroll, mer verkliga möten, mer tid för det som faktiskt betyder något, då kan det bli det decennium där vi äntligen använder överskottet klokt. Närodlad mat, kortare arbetsdagar, renare luft och tid att bara vara.

Vad tror ni är den EN sak vi absolut inte får upprepa från 2020-talet om 2030-talet ska bli ljuvligt? Jag säger scrollandet (vistelse online digitalt) som tex nu.
Citera
2026-03-15, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Alltså vi är snabbt på väg mot tredje världskriget.

Jag tror inte någonting kommer bli bättre innan det är utkämpat och avklarat.

20-talet har inte börjat bra, och det fortsätter att inte gå bra.
Ja jo, men min poäng i tråden är inte att allt blir magiskt 2030 oavsett vad som händer geopolitiskt. Fast jag hoppas det och tror faktiskt det också. Men det är att vi redan har verktygen att göra vardagen lite ljusare, även om världen är kaotisk.
Mindre scroll, mer verkliga möten, närodlad mat, kortare arbetsdagar, tid att bara vara.
De sakerna går att skapa lokalt, i ens eget liv, oavsett om stormen rasar utanför.

Vad tror ni är det första lilla steget vi kan ta för att inte låta 2020-talets kaos äta upp hela vår tid och energi? Jag säger fortfarande: en skärmfri kväll i veckan. Vi behöver den mer än någonsin.
Citera
2026-03-15, 01:27
Medlem
Visst svänger pendeln ständigt men den visionen kan du glömma. Det går aldrig att bortse från människans - individuella såväl som kollektiva - minne.
Citera
2026-03-15, 01:42
Medlem
Minnet kan ställa till det
Vi behöver skickliga ledare , folkrörelser och politiker som stöper en ny tid
Frågan är om drottningen Victoria kan fixa det. Är dessvärre tveksam
Citera
2026-03-15, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honestbitch
Minnet kan ställa till det
Vi behöver skickliga ledare , folkrörelser och politiker som stöper en ny tid
Frågan är om drottningen Victoria kan fixa det. Är dessvärre tveksam
Vickan? Är ju inte ens hennes uppdrag.
Citera
2026-03-15, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Vickan? Är ju inte ens hennes uppdrag.
Men tror du inte hon får uppdraget på 2030-talet
Citera
2026-03-15, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honestbitch
Men tror du inte hon får uppdraget på 2030-talet
Vilket?
Citera
2026-03-15, 02:10
Medlem
Ilimitados avatar
Ah, det ljuva 30-talet. Hyperinflation, börskrasch och världskrig. Som jag längtar.
Citera
2026-03-15, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ilimitado
Ah, det ljuva 30-talet. Hyperinflation, börskrasch och världskrig. Som jag längtar.
Och längre klänningar 👍
Jo vem längtar inte efter en sådan period...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in