Igår, 19:16
Medlem
För ett par år sedan skulle vi byta datorer (laptop) på mitt förra jobb. Jag fick i uppdrag att skicka tillbaka min och kollegas dator då vi fått nya.

Idag - 4 år senare hittar jag lådan med datorerna i förrådet hemma. Jag har visst glömt att skicka tillbaka dom.
Glömde av dom helt och ingen har någonsin frågat efter dom.

Hur stor är chansen att man kan få igång dom igen?
Kan man blåsa innehållet från företagets data och skapa en egen användare?
Eller är det bara att köra dom till tippen?

Och, om dom går att starta - kan mitt förra jobb sååra dom på något vis?
Citera
Igår, 19:26
Medlem
Onanikrems avatar
Testa dem? 4 år, då är risken de är låsta till arbetsgivaren via BIOS? Klart de går blåsa rena men kan vara knepigt.

Släng dem inte, minnen, grafikkort och hårddisk går ju använda.
Citera
Igår, 20:02
Moderator
Tystnads avatar
Dom kan vara låsta via BIOS till arbetsgivaren, oftast är dom också stöldskyddade på något sätt.

Enklast är lämna in dom till arbetsgivaren och ärligt förklara att du glömt dom i något skåp samt fråga om du mot en avgift kan få köpa den om den rensas (förutsätter att arbetsgivaren har en IT avd som sysslar med sådant, alla har inte detta)

Sedan kan det stöta på problem om man är petig med skatteverkets regler på företaget, för sådant som köpa en grej billigt via företaget räknas som "löneföremån" och skall beskattas av företaget.
Citera
Igår, 20:15
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Batteriet kan ha tagit skada av att dom varit avstängda så länge. Hade en dator här som hade varit avstängd i runt 6 år och batteriet dräneras jättefort.
Citera
Igår, 20:16
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Testa dem? 4 år, då är risken de är låsta till arbetsgivaren via BIOS? Klart de går blåsa rena men kan vara knepigt.

Släng dem inte, minnen, grafikkort och hårddisk går ju använda.
Använda grafikkortet? Från en laptop?
Citera
Igår, 21:07
Medlem
Enklast att bara lämna tillbaka dom, kan vara spårbara både via program,windows och bios, onödigt att riskera att åka dit för stöld för några gamla laptops.
Citera
Igår, 21:35
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Dom kan vara låsta via BIOS till arbetsgivaren, oftast är dom också stöldskyddade på något sätt.

Enklast är lämna in dom till arbetsgivaren och ärligt förklara att du glömt dom i något skåp samt fråga om du mot en avgift kan få köpa den om den rensas (förutsätter att arbetsgivaren har en IT avd som sysslar med sådant, alla har inte detta)

Sedan kan det stöta på problem om man är petig med skatteverkets regler på företaget, för sådant som köpa en grej billigt via företaget räknas som "löneföremån" och skall beskattas av företaget.

Men vad kan en 4-5 år gammal laptop vara värd? Inte många kronor, sånt åker mest i återvinningsburen på mitt jobb.
Citera
Igår, 22:07
Medlem
SYSTEMexes avatar
På vilket sätt skulle datorn vara spårbar? Via bios??!

Har de inte hittat den på 4 år så lär de inte säga något nu. Så länge du formaterar om hårddisken så bör den inte på något sätt vara spårbar.

Installera Linux när du ändå håller på!
Citera
Igår, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olsjoh902
För ett par år sedan skulle vi byta datorer (laptop) på mitt förra jobb. Jag fick i uppdrag att skicka tillbaka min och kollegas dator då vi fått nya.

Idag - 4 år senare hittar jag lådan med datorerna i förrådet hemma. Jag har visst glömt att skicka tillbaka dom.

Ingen som bryr sig, hade någon brytt sig så hade ni åkt på en stöldanmälan redan för fyra år sedan. Det är skrot. Bara att ladda upp och se om de fungerar överhuvudtaget, installera linux.
Citera
Igår, 22:16
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olsjoh902

Du kan testa att installera Linux på dem. Det brukar funka mycket bättre än Windows på lite äldre datorer.

Finns en viss risk att BIOS är lösenordsskyddat så det inte går att ändra startenhet. Men det kan gå att komma runt. Tillfälligtvis sätta hårddisken i en annan dator och installera OS på den i stället, t.ex.
Citera
Idag, 09:20
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Men vad kan en 4-5 år gammal laptop vara värd? Inte många kronor, sånt åker mest i återvinningsburen på mitt jobb.

sant , kanske några hundringar på sin höjd, men som du kanske kan gissa spelar sådant ingen roll för skatteverket räknas ändå som "förmån"
Citera
Idag, 11:04
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
sant , kanske några hundringar på sin höjd, men som du kanske kan gissa spelar sådant ingen roll för skatteverket räknas ändå som "förmån"

Om det är t.ex en HP EliteBook 830 G7 från 2020 kan den vara värd bortåt 1500 kr...
https://www.tradera.com/search?q=elitebook%20g7&sortBy=MostBids
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in