Laddade upp bilden i Chatgpt och frågade om bilden var manipulerad, då fick jag detta svar. Ta de med näve salt
"Själva mobilbilden (den skadade personen) är troligen AI-genererad eller kraftigt manipulerad."
Hela texten från chatgpt
Vad bilden visar
• En person sitter i en bil på kvällen.
• Personen håller en mobil.
• På mobilens skärm syns ett foto av en svårt skadad person.
• Texten på skärmen: “Rip räven”.
• Saker som tyder på att bilden kan vara AI-genererad eller manipulerad
1. Själva skadebilden
Skadorna i ansiktet ser mer ut som färgfläckar än realistiska sår. Texturerna är otydliga och saknar naturlig hudstruktur.
AI-bilder får ofta den typen av “målade” skador.
2. Bild i bild
Det är vanligt att folk lägger en AI-bild på en mobilskärm för att få den att kännas mer “äkta”.
Sådana bilder sprids ofta på Snapchat eller Instagram.
3. Ljuset
Ljuset på telefonbilden ser starkare och mer konstgjort ut än resten av scenen.
Saker som ser äkta ut
• Handen och bilen ser realistiska ut.
• Instrumentpanelen och bakgrunden i bilen har inga tydliga AI-artefakter.
Min bedömning
• Själva mobilbilden (den skadade personen) är troligen AI-genererad eller kraftigt manipulerad.
Fotot av handen i bilen är troligen en riktig bild.
Alltså en kombination:
• riktig foto
• AI-bild på mobilskärmen.
En annan viktig sak
Bilder som denna sprids ofta i konflikter eller rykten på sociala medier. Många av dem är fabricerade för att lura folk.
Laddade upp bilden i Chatgpt och frågade om bilden var manipulerad, då fick jag detta svar. Ta de med näve salt
"Själva mobilbilden (den skadade personen) är troligen AI-genererad eller kraftigt manipulerad."
Hela texten från chatgpt
Vad bilden visar
• En person sitter i en bil på kvällen.
• Personen håller en mobil.
• På mobilens skärm syns ett foto av en svårt skadad person.
• Texten på skärmen: “Rip räven”.
• Saker som tyder på att bilden kan vara AI-genererad eller manipulerad
1. Själva skadebilden
Skadorna i ansiktet ser mer ut som färgfläckar än realistiska sår. Texturerna är otydliga och saknar naturlig hudstruktur.
AI-bilder får ofta den typen av “målade” skador.
2. Bild i bild
Det är vanligt att folk lägger en AI-bild på en mobilskärm för att få den att kännas mer “äkta”.
Sådana bilder sprids ofta på Snapchat eller Instagram.
3. Ljuset
Ljuset på telefonbilden ser starkare och mer konstgjort ut än resten av scenen.
Saker som ser äkta ut
• Handen och bilen ser realistiska ut.
• Instrumentpanelen och bakgrunden i bilen har inga tydliga AI-artefakter.
Min bedömning
• Själva mobilbilden (den skadade personen) är troligen AI-genererad eller kraftigt manipulerad.
Fotot av handen i bilen är troligen en riktig bild.
Alltså en kombination:
• riktig foto
• AI-bild på mobilskärmen.
En annan viktig sak
Bilder som denna sprids ofta i konflikter eller rykten på sociala medier. Många av dem är fabricerade för att lura folk.
Om du har tiktok så ska pala omar lajva kl 21:00 och enligt hans story så stämmer det att rawa är död.
Jag hoppas verkligen att Rawa Majid ska vara död, men den där bilden litar jag verkligen inte på. Men det vore rimligt för Israel att ha Rawa Majid som en möjlig måltavla för sina attacker så förhoppningsvis är han död inom kort.
Jag hoppas verkligen att Rawa Majid ska vara död, men den där bilden litar jag verkligen inte på. Men det vore rimligt för Israel att ha Rawa Majid som en möjlig måltavla för sina attacker så förhoppningsvis är han död inom kort.
Pala Omar gick ut med att han är död. Men den killen är den minst pålitliga av alla så vet inte vad man ska tro.