2026-03-14, 09:09
Medlem
Hej.

Jag har en båt som nu är 1,5 år gammal. men redan efter 1 och halv säsong i Vättern så är undersidan på båten täckt med gröna alger.

Jag antar att det påverkar bränsleförbrukningen, så man vill gärna få bort det.

Jag har testat att skrubba med svamp och vanlig såpa, men det är fruktansvärt slitigt och tar tid, samt att man behöver ligga under båten och gno centimeter för centimeter och det går ändå inte bort. Jag har kört in en i en "tvätta själv"-anläggning och spolat den, men inte heller det får bort mycket av algerna.

Några tips?
Citera
2026-03-14, 10:03
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Kan rekommendera ett medel från sharkbite som heter waterline cleaner, dom har flera medel som är grymma.
Citera
2026-03-14, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brejjan
Hej.

Jag har en båt som nu är 1,5 år gammal. men redan efter 1 och halv säsong i Vättern så är undersidan på båten täckt med gröna alger.

Jag har testat att skrubba med svamp och vanlig såpa, men det är fruktansvärt slitigt och tar tid, samt att man behöver ligga under båten och gno centimeter för centimeter och det går ändå inte bort. Jag har kört in en i en "tvätta själv"-anläggning och spolat den, men inte heller det får bort mycket av algerna.

Några tips?

Knappast enkelt, måla med bottenfärg - hjälper inte det?
Citera
2026-03-14, 12:46
Avstängd
Citat:
Hej.

Några tips?

Är det en plastbåt?
Citera
2026-03-14, 13:07
Medlem
Ganska lustigt med just båt färger, i norge likt estland osv är det godkänt med bra bottenfärger, tar man ex västkusten som åker på samma vatten som Oslo borna får man inte använda samma bottenfärg, trots att dom flesta stugor osv är målade med ex falu rödfärg som innehåller samma koppar o sink som norska färgerna.

Bästa lär vara högtryck med en borste o något lösningsmedel.
Citera
2026-03-14, 15:30
Medlem
Skrubba skrubba och högtryckstvätt.
Sedan skall du kanske inte ha båten i så lång tid.
Det finns båtlyft som lyfter upp båten varje gång du är klar med den.
Är det en stor båt så finns det en svart säck att dra runt båten så att solljuset inte når skrovet.
Citera
2026-03-14, 16:01
Medlem
Du får måla båten med bottenfärg
sedan tar du bort algerna direkt medan båten är våt med en högtryckspruta
Citera
2026-03-14, 16:54
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Ganska lustigt med just båt färger, i norge likt estland osv är det godkänt med bra bottenfärger, tar man ex västkusten som åker på samma vatten som Oslo borna får man inte använda samma bottenfärg, trots att dom flesta stugor osv är målade med ex falu rödfärg som innehåller samma koppar o sink som norska färgerna.

Bästa lär vara högtryck med en borste o något lösningsmedel.
Det är bara i original "Falu Rödfärg" från Kopparberget det finns mikroskopiska inslag av metaller i färgens pigment. Beroende på att det är restprodukter från en gruva där målet varit att utvinna just dom metaller du nämner. Så jämförelsen haltar betydlig.

I vissa bottenfärger är framförallt koppar tillsatt för att det är skadligt för vattenlevande organismer och därmed minskar påväxt.
Mest miljöfarlig bottenfärg är tillåten där problemet är som störst, mer problem vid atlantkusten än i öresund.
Citera
2026-03-14, 17:38
Medlem
Vanligt tvättmedel du har i tvättmaskinen, dvs pulver.
I en hink med varmvatten sedan är det bara att skrubba, det kommer du aldrig ifrån. Men just vanligt tvättmedel har funkat bäst.
Använde rotborste på skaft, du måste ha som sagt borste med hårdare strån, en svamp fixar inte jobbet
https://www.moory.se/p/borste-for-spolskaft/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p_-_se_-_shopping_-_midperformers&utm_id=20009637248&gad_source=1&gad _campaignid=20009637248&gbraid=0AAAAAoTWV3CivgTnN9 GP_Y29d3NkExzhv&gclid=CjwKCAjwjtTNBhB0EiwAuswYht7L Sx8dxAWpQWlbnB3YLzsavEJUivP42vi08aODNRyyOSCXWLdoZh oCAPoQAvD_BwE
Helst ska du ha sådan borste, då kommer du åt överallt utan att behöva vrida ihjäl dig. Finns å köpa på många ställen.

Ett tips, lyfta upp ena sidan med en domkraft som du placerar under axeln till däcket på båtvagnen.
Mycket lättare att komma åt å skrubba.
Senast redigerad av Noccofocus 2026-03-14 kl. 17:43.
Citera
2026-03-14, 17:43
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Hej.

Några tips?

jotun NonStop, Racing, Svalbard

Låter kaxigt, men det är bara en beteckning på en norskproducerat bottenfärg som är lite elakare än de svenska miljöanpassade varianterna.
Citera
2026-03-14, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
jotun NonStop, Racing, Svalbard

Låter kaxigt, men det är bara en beteckning på en norskproducerat bottenfärg som är lite elakare än de svenska miljöanpassade varianterna.
I Sverige använder vi giftfri färg i insjöarna
Citera
2026-03-14, 19:36
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
I Sverige använder vi giftfri färg i insjöarna

Jovisst, men den fungerar inte speciellt bra på västkusten eller östkusten. Eller som det verkar i insjöar numera
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in