Citat:
Ursprungligen postat av
vermoden
Ja, nu handlade inte mitt inlägg om själva analysverktyget som mycket riktigt både är exklusivt och världsledande, utan om svensk fotbolls utveckling. Jag började inte följa Allsvenskan på grund av att jag var intresserad av vem som jobbar mest med KPI:er… men ja, det kommer väl ”bli bra”. Det är liksom inte en slump att andra lag som är mycket mer utvecklade i sin analysverksamhet (bajen och mjällby av vad jag hört) har försökt med Jamestown.
Det är bara så jävla tråkig och själlös utveckling av hela sporten.
Har du något man kan läsa om att Hammarby skulle försökt anlita Jamestown? Skulle vara väldigt förvånad när vi dels jobbat med Twelve senaste 5-6 åren och främst jobbat på att själva driva video & datascouting team, det lilla man vet om Jamestown går ju tvärt emot detta.
Tyvärr är detta nog perfekt för Djurgården som vad det verkar legat en bra bit efter på området, man hoppar över mycket av grundarbetet man behöver göra och kliver på en organisation som verkar ligga långt framme i utvecklingen. Sedan återstår ju att se om man hitta ett sätt att få det att fungera i praktiken.
Det är ju tråkigt för fotbollen när lokala legender där man brinner för klubben som Bosse byts ut mot anonyma analytiker i London.