Resultat: Kommer Simona Mohamsson sitta kvar som partiledare för Liberalerna?
Ja
75,98%
155 röster
Nej
24,02%
49 röster
2026-03-14, 10:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2
Finns goda möjligheter att bedriva liberal politik och få folkligt stöd, om man bara minskar klyftorna rejält, ökar framtidstron, minskar bostadsbrist och boendekostnader, gör segregationen försumbar för de flesta väljarna, gör skolan mer likvärdig, minskar brottslighet rejält, ökar demokratiskt inflytande, etc.

Är du präst till yrket, eller hur lyckas du annars formulera en sådan tsunamikaskad av högtravande svammel? "Bara"...
2026-03-14, 10:27
Medlem
Collectivism-Killss avatar
Så Liberalerna vill att en röst på dem ska vara en röst på röd-gröna? Säg hej då till alla stödröster.

Politik handlar om att gripa makten. De säger i praktiken att de vill regera med de grön-röda. För M själva har bara typ 18%. Det är inte 2006 längre, det är 2026 och SD är större än M+L tillsammans.
Senast redigerad av Collectivism-Kills 2026-03-14 kl. 10:29.
2026-03-14, 10:28
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
För att uppnå vad?

Förmodligen bara för att vi haft koalitionsregeringar så länge nu att folk inbillar sig att det måste vara på det viset. Man bara måste ha något litet skitparti med på ett hörn, vilka ska annars sätta käppar i hjulet för t ex reformer de större partierna vill genomföra? 🤡
2026-03-14, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Håller med om allt här, ingen vinner på att partier vänder kappan efter en oklar vindriktning. Oklart varför SD också involverar sig i detta eller vad de tror sig vinna på överenskommelsen. Antar att de inte ser någon risk då L inte kommer vara kvar i riksdagen efter o höst med 99% sannolikhet?

Lite så, men också blir det en framgång för SD att man visar samarbetsvilja även gentemot L. SD vill bara få ökad acceptans för att sitta med i regeringen. Så det är renspel från SD sida.

L har problemet att de är så enormt splittrade i nästan alla frågor, det gör att de har väldigt svårt att enas om viktiga frågor och det blir en kalle anka politik där de går till val på komiska politiska frågor som är helt harmlösa och inte kräver att partiet enas.

Så har vi regeringsfrågan där de inte kan undvika att välja väg. Speciellt inte i ett läge där väljarna sakta men säkert försvinner och röstar på andra partier istället. Att ligga under 2% inför ett val är en dödsdom för ett parti som L.

Så halva L vill aldrig någonsin samarbeta med SD och andra halvan vill samarbeta med SD för att ta ansvar och kunna bilda en regering. Simona säger dessutom att det finns många saker där de är ganska överens och kan samarbeta för att uppnå. Det var nästan ett gemensamt partiprogram som presenterades igår.

Det blir en vindflöjel av sällan skådat slag. Redan på söndag kan de tvärvända igen och gå åt rakt motsatt håll.

Precis det som gör att väljarna sliter sina hår, vad röstar jag på egentligen? Jag tippar att Simona avgår på söndag och sedan är det hejdå liberalerna vid valet 2026.

Sett ur det perspektivet så har SD ingenting att förlora på att vara samarbetsvilliga, man lyfter däremot fram hur svårt det kommer att bli att bilda regering utan SD. På dödgröna sidan så ser vi att socialdemokraterna kan bilda en regering, men det blir som att sitta på en krutdurk samtidigt som man jonglerar med facklor och socialdemokraterna kommer att få offra nästan all egen politik för att behålla regeringsmakten tillsammans med C, V och MP.

Tro mig, många socialdemokrater funderar på allvar att samarbeta med både M och SD hellre än att vara i klorna på C, V och MP samtidigt.

Nu är det möjligt att om Simona avgår att L i fortsättningen med en anti-SD ledare klart och tydligt gör samma sak som C, dvs väljer att bilda regering med dödgröna blocket, men det är lite känsligt gå ut med det eftersom man då kan ifrågasätta om tidöregeringen kan fortsätta. För trots allt så är detta pyttelilla parti en del av regeringen.
Senast redigerad av SecretGarden352 2026-03-14 kl. 10:37.
2026-03-14, 10:33
Medlem
oviktigts avatar
Citat:
För att uppnå vad?

Att de inte åker ur riksdagen och håller högerblocket intakt.
2026-03-14, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oviktigt
Att de inte åker ur riksdagen och håller högerblocket intakt.
Varför är det viktigt att de inte åker ur?

Kan inte tänka mig att andra än folk från högerblocket skulle stödrösta på dem så för själva blocket blir det ju ett nollsummespel att stödrösta på L.
2026-03-14, 10:39
Medlem
Citat:

Kan inte tänka mig att andra än folk från högerblocket skulle stödrösta på dem så för själva blocket blir det ju ett nollsummespel att stödrösta på L.

Nästan, men inte helt. Säg de får 1,5% av rösterna. Då fördelas det över de återstående riksdagspartierna så det blir ett antal tappade röster. Men ärligt så få att det är värt det att slippa ett parti som är så splittrat att de inte vet själva vad de kommer att rösta på imorgon.
2026-03-14, 10:41
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Vet inte om det ens handlar om politik eller en cirkus föreställning
På något vis återställa den utarmade svenska kulturen.
2026-03-14, 10:43
Medlem
oviktigts avatar
Citat:

Om Liberalerna åker ur riksdagen så är jag övertygad om att vänsterblocket kommer vinna valet. Om Liberalerna blir kvar finns det en reell möjlighet att fortsätta bedriva bra Tidö-politik. Jag tycker det är värt risken.
2026-03-14, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oviktigt
Om Liberalerna åker ur riksdagen så är jag övertygad om att vänsterblocket kommer vinna valet. Om Liberalerna blir kvar finns det en reell möjlighet att fortsätta bedriva bra Tidö-politik. Jag tycker det är värt risken.
Ok ok. Jag anser nog att svensk politik är så polariserad nu att ytterst få rör sig över blockgränserna. Men just i fallet L kan nog C vinna en del på deras närmande till SD.
2026-03-14, 11:07
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
"Jag konstaterar att partiledningen har en ryggrad som just nu mest påminner om en ostkrok."
/Baudin
Från artikeln.

HAHAHA, så jävla rätt!
2026-03-14, 11:09
Medlem
De hade väl svårt nog att gräva fram den nuvarande.
Få vill vara kapten på ett sjunkande skepp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in