Resultat: Kommer Simona Mohamsson sitta kvar som partiledare för Liberalerna?
Ja
75,98%
155 röster
Nej
24,02%
49 röster
2026-03-14, 07:29
Medlem
Vet inte om det ens handlar om politik eller en cirkus föreställning
2026-03-14, 07:41
Medlem
jtds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Nu är jag själv sverigedemokrat men jag håller inte med alls. Hade hellre sett att om de nu var så liberala att de inte kunde samarbeta så säg det direkt. Det blir bara skenheligt och falskt när man kommer på det i sjätte timmen att man har 1% väljarstöd och försöker vad fan som helst. Nu har de dessutom tappat hela ungdomsförbundet vilket jag tycker är bra, Ungarna ska stå på sig. Alla vet ju att detta är en sjukt ohelig allians ändå som inte gynnar nån. Låt dem dö!

Du har en poäng i det också, det är ju ett dödsryck och det inser nog alla inblandade. Sista hoppet nu är stödröster. Så man står väl mellan pest eller kolera helt enkelt..
2026-03-14, 08:02
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Jag håller med. Men svaret på din fråga är ingen hemlighet.

Halva partiet tycker att det absolut viktigaste i svensk politik är att kartlägga hur det största partiet i regeringsunderlaget såg ut för ca 40 år sedan och att man letar upp alla rötter.

Och att man sedan använder mycken tid, kraft.och resurser på att om och om igen dra röda linjer mot detta parti. Det är jätteviktigt!

Sedan retar denna halva av partiet upp sig på den andra halvan som tycker att det är viktigare hur det ser ut här och nu och försöker maximera sitt inflytande på svensk politik genom att till att börja med klara sig kvar i riksdagen!

Jag tillhör den senare gruppen och tror att om bara anti-SD-fanatikerna håller vad de lovat (att lämna L) så vågar sig tillräckligt många (tidigare bortskrämda och äcklade) borgerliga väljare tillbaka till L för att partiet ska sega sig upp över 4%!

Heder åt Simona som visar prov på stort mod!
Visst men vi då som iaf någon gång tidigare gjort just de, VARFÖR ska vi göra det igen och inte bara lägga rösten på ett av de andra partierna som man VET vad man får av? vi vet att L skvalkpar runt 1%, hur länge är det värt att hålla liket levande? Är ju i ärlighetens namn smartare om atta då skulle stödrösta MED istället, då VET man iaf vad man får.
2026-03-14, 08:15
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Nu är jag själv sverigedemokrat men jag håller inte med alls. Hade hellre sett att om de nu var så liberala att de inte kunde samarbeta så säg det direkt. Det blir bara skenheligt och falskt när man kommer på det i sjätte timmen att man har 1% väljarstöd och försöker vad fan som helst. Nu har de dessutom tappat hela ungdomsförbundet vilket jag tycker är bra, Ungarna ska stå på sig. Alla vet ju att detta är en sjukt ohelig allians ändå som inte gynnar nån. Låt dem dö!

Håller med om allt här, ingen vinner på att partier vänder kappan efter en oklar vindriktning. Oklart varför SD också involverar sig i detta eller vad de tror sig vinna på överenskommelsen. Antar att de inte ser någon risk då L inte kommer vara kvar i riksdagen efter o höst med 99% sannolikhet?
2026-03-14, 08:16
Medlem
LucioFontanas avatar
Storm i ett snapsglas!
2026-03-14, 09:35
Medlem
LeifD2s avatar
PSTVKUNFp, numera L, är ett av de partier som starkast bidragit till att SD idag är så stort som det är. FP/L och Mp.

Att man nu inkallar till Riksmöte för att skruva klockan tillbaka visar bara att det partiet är väldigt splittrat internt och man har en mer paramatisk partiledning och ett starkt vänsterorienterat ungdomsförbund var medlemmar nog borde vara med i grön(röd) ungdom eller ung vänster.

Det blir inte fler som kommer att rösta L efter detta, hur det än går. Jag vibbar att L får under 1% i valet. Tiidgare L-välgare hamnar hos C och M (partistyrlesesympatisörer) och Mp samt vpk för övriga.

Det skall bli intressant att se var undomsförbundat kan vaska fram för partiledarkandidat (och övrig styrelse). Kanske kan de övertala någon bänkalkis att ställa upp för en 75a? Det är ju garanterat inte någon normal människa som kan tänkas ta jobbet.
2026-03-14, 09:42
Moderator
MrFishboys avatar
Frågan är om de bör leta ny partiledare eller faktiskt ta upp frågan om att slå sig samman med C, något som inte är en ny tanke, men som aktualiserats igen, senast förra året; För drygt 50 år sedan gjordes ett försök till sammangående. Nu finns förutsättningarna, skriver bland andra tidigare partiledarna Maria Leissner och Bengt Westerberg.

https://www.dn.se/debatt/nagot-maste-handa-i-mitten-sla-ihop-l-och-c/
2026-03-14, 09:42
Medlem
Om jag har förstått det rätt röstar Bengt Westerberg på C numera, men det är något ironiskt då dagens L/Fp mer är som en light version av S med drömmar om höga skatter, statliga jobb för akademiker och ambassadspersonal, d.v.s. pappersvändare som slipper anstränga sig.

L kommer inte att överleva valet. SD-väljare kommer inte att rösta på L för att rädda dem. Om inte partiets egna väljare ens vill rösta på dem, varför skulle väljare från SD eller M vilja göra det?

L KANSKE skulle ha en chans om de vore liberala på riktigt och inte en lite piss-elit som bara är intresserade av arvodena och som ser ner på alla som inte har studerat vid universiteten.

Låt partiet dö och SD bör hålla sig borta från denna skiten, det är bara att acceptera faktum att Tidöpartierna, ej SD inräknat, är på nuvarande på nedgång. Mycket kan hända tills valet, men det ser ju inte ljust ut.
2026-03-14, 09:46
Medlem
oviktigts avatar
Jag är högerväljare och kan tänka mig att taktikrösta på Liberalerna nu i och med detta besked.
2026-03-14, 10:03
Medlem
ceyifam2s avatar
Finns goda möjligheter att bedriva liberal politik och få folkligt stöd, om man bara minskar klyftorna rejält, ökar framtidstron, minskar bostadsbrist och boendekostnader, gör segregationen försumbar för de flesta väljarna, gör skolan mer likvärdig, minskar brottslighet rejält, ökar demokratiskt inflytande, etc.

Så varför L har ägnat de senaste 35-40 åren åt att köra åt andra hållet och minska möjligheterna att bedriva liberal politik på andra områden än en del av de rent ekonomiska förstår jag inte. Brist på konsekvensanalys?

Så, ska de välja någon väg bör de välja att liera sig med S i några decennier, som lydigt slavparti. Men, det är väl tveksamt om landsmötet går den vägen. Men fan vet, kanske insikter trillar ner.
2026-03-14, 10:19
Medlem
Är Folkpartiets medlemmar så pedofilvurmande och diverse andra konstigheter att de vill gå ihop med C? Tvivlar på det starkt.
2026-03-14, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oviktigt
Jag är högerväljare och kan tänka mig att taktikrösta på Liberalerna nu i och med detta besked.
För att uppnå vad?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in