2026-03-14, 10:19
Medlem
Gammal.Trolldoms avatar
"Robin köpte bil från en bilhandlare i Västerbotten för 48 000 kronor. Den höll i tre månader – sedan började problemen.

Sensorer i motorn har behövt bytas för 20 000 kronor, vilket han fick betala själv.

– Bilhandlaren sa till mig att det här är ett vanligt elfel och att det bara behöver bytas elkablar. Men bilen fungerar fortfarande inte, och verkstaden uppskattar att det hade kostat 30 000 till att laga den.

Bilhandlaren vill inte bekosta reparationerna och vägrar köpa tillbaka bilen.

– När de sålde bilen till mig sa de att den var kontrollerad och i gott skick. Men verkstaden jag haft den på säger att de här felen funnits när jag köpte den.

Robin har anmält bilhandlaren till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
"

Någon som vet vilken handlare det handlar om? Kommer troligtvis att köpa bil inom ett år så vill gärna undvika denna oseriösa handlare.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/allt-fler-anmaler-bilhandlare-robin-i-skelleftea-kopte-trasig-bil-kanner-mig-lurad
Citera
2026-03-14, 10:23
Medlem
RiMaXs avatar
Det tråkiga är att man kan anmäla hur mycket som helst till ARN, de flesta bilskojare bryr sig ändå inte om deras rekommendationer.
Citera
2026-03-14, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal.Trolldom
"Robin köpte bil från en bilhandlare i Västerbotten för 48 000 kronor. Den höll i tre månader – sedan började problemen.

Sensorer i motorn har behövt bytas för 20 000 kronor, vilket han fick betala själv.

– Bilhandlaren sa till mig att det här är ett vanligt elfel och att det bara behöver bytas elkablar. Men bilen fungerar fortfarande inte, och verkstaden uppskattar att det hade kostat 30 000 till att laga den.

– När de sålde bilen till mig sa de att den var kontrollerad och i gott skick. Men verkstaden jag haft den på säger att de här felen funnits när jag köpte den.

"

Någon som vet vilken handlare det handlar om? Kommer troligtvis att köpa bil inom ett år så vill gärna undvika denna oseriösa handlare.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/allt-fler-anmaler-bilhandlare-robin-i-skelleftea-kopte-trasig-bil-kanner-mig-lurad

Köpt en bil för 48k av gubben på hörnet och gråter ut 3 månader senare, folk är inte kloka!
Citera
2026-03-14, 11:04
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
När jag köpter bil av min bilskojare så tecknar vi någon försäkring som kostar någon tusenlapp som ska täcka dylikt.
Citera
2026-03-14, 11:07
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Ett problem jag tydligt har observerat är att bilhandlare och folk på besiktningen har ett smutsigt samarbete.
Många begagnade bilar säljs som nybesiktade men har stora brister som aldrig skulle passerat.
Citera
2026-03-14, 11:11
Medlem
Det är väl en ökning överlag av bilhandlare som blir anmälda och inte endast i Västerbotten.

"Försäljare av begagnade bilar och fordonsverkstäder är de absolut värsta syndarna på Svarta listan sett till antalet företag som struntar i Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. "

https://www.radron.se/svarta-listan/artiklar/sadana-foretag-ska--man-inte-ha-att-gora-med/
Citera
2026-03-14, 11:46
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal.Trolldom

"

Din länk fungerar inte. Det hade varit intressant att veta vad "Robin" egentligen heter, eller registreringsnumret på hans bil...
Citera
2026-03-14, 16:29
Medlem
Offices avatar
Det finns ingen mening med att köpa en gammal bil hos en bilhandlare. En nyare, med några tusen mil och några få år gammal, hos en seriös handlare - ja, det är väl vettigt. Äldre bilar som gått 15 000 - 20 000 mil är det bara bilskojare som befattar sig med och köper man en sån blir man lurad.
Citera
2026-03-14, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Det tråkiga är att man kan anmäla hur mycket som helst till ARN, de flesta bilskojare bryr sig ändå inte om deras rekommendationer.
Precis, ARN är ingen myndighet, de kör bara med "rekommendationer" och som vem som helst ansvarig för att lura och bedra folk kan strunta i.
Citera
2026-03-15, 00:41
Moderator
Schlesiens avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Bilar

/Moderator
Citera
2026-03-15, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Rätt som du skriver.
Det är bara bilhandlare som är anslutna till Motorbranschens RiksFörbund, MRF, som har förbundit sig att följa Allmänna Reklamations Nämndens, ARN, rekommendationer.
Observera rekommendationer - EJ BESLUT!

Alla MENA, Blatte o s v klarar sig med ett garv år ARN-anmälningar.

Kolla ALLTID NOGA att den bilfirma ni anlitar är medlemmar i MRF - annars får ni skylla er själva!
Citera
2026-03-15, 14:38
Medlem
Man borde ju kunnat ana oråd när det börjar dyka upp en massa "Köpes" annonser på Blocket där privatpersoner och bilhandlare säger sig sig intresserad av köpa upp, eller erbjuda säljuppdrag, även på 5000kr bilar i hela landet.

Folk har inte råd att köpa nya bilar längre, och då finns det snabba pengar att tjäna på begagnatmarknaden, och då begagnade bilar inte behöver erbjuda någon lång garanti så är det öppen dörr att blåsa folk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in