Resultat: Kommer Simona Mohamsson sitta kvar som partiledare för Liberalerna?
Ja
75,98%
155 röster
Nej
24,02%
49 röster
2026-03-14, 02:10
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Usch vad bedrövligt det är att höra diverse L-politiker gnälla om hur de nu måste avgå, och att allt som partiet kämpat för i 100 år är förstört. Det är ju dessa L-politikers usla politik som lett till att de nästan inte har några väljare kvar.

Lika illa är det att höra dem gnälla om hur partiet riskerar att spricka i två. Men eftersom de nästan inte har några väljare spelar det väl ingen roll. Noll delat med två är noll.

Hur man än ser på att ett liberalt parti öppnar för att samregera med ett parti som SD så är det i högsta grad märkligt att köra över partistämman från i november. Det är ju det beslutande organet i den här frågan.

Ok om man inkallat till en ny stämma innan man bakom ryggen på dessa inleder regelrätta förhandlingar. Istället för detta så ställs stämman inför ett fullbordat faktum med en partiledare som kramas med Jimmie Åkesson i direktsänd TV.

Att Mohamsson gång på gång lovat på sin heder att L aldrig skulle släppa fram en regering där SD ingår sticker också i ögonen. Förstår uppriktigt sagt inte hur hon kan se sig själv i spegeln efter detta

Den extra inkallade stämman ställs också inför en nästan omöjlig uppgift. Oavsett hur de röstar så kommer partiet att splittras.

Enligt de opinionsmätningar som gjorts så är det en klar majoritet av deras väljare som är emot att släppa in SD i regeringen. Så skulle partiet ändå klara spärren i valet så beror det enbart på stödröster från M-väljare.

Själv hoppas jag att de når 3,8% i valet och sen tar sig samman och lyssnar på sina medlemmar. Är själv vänster men inser att det är viktigt med partier på den borgerliga sidan som inte är mörkblå eller tom något värre på högerkanten.
2026-03-14, 02:54
Medlem
Flaskpostenss avatar
Jan Jönsson vore väl ett föredömligt exemplar? Så får vi som världens öppnaste och jämställdheten land vår första man/kvinnliga drag queen partiledare. Skulle säkert öka L till 15-10%.
2026-03-14, 03:00
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Penis partiet i fritt fall. LUF kommer nog att splittras och partiet åka ur Riksdagen.
2026-03-14, 04:20
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Simona var märkbart nervös under hela TV-sändningen. Panikleenden och tog på Jimmie då och då.

Svårt att låta bli, med en så stadig och trygg man vid sin sida

Det här var en stor dag för Simona. Hon vrider nacken av partiet för att byta riktning på vinst eller förlust.
Helt rätt gjort, blir spännande se om det håller. Kommer ritar om kartan inför valet, så tidöpartierna följer detta väldigt noga.
2026-03-14, 05:04
Medlem
LA8PVs avatar
Vänta bara.
Nu finns chansen för Martin Melin att hoppa in och ta över rodret.
Han har en förtroendebas som partiets tidigare ledare länge saknat.
2026-03-14, 05:27
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
Folkpartiet dödade sig självt när man var så anti SD från början och har orsakat så djävla mycket strul om det fler än en gång. Man har mer eller mindre spottat på miljontals röstare genom att vara så oliberal det går att bli, nämligen genom att förolämpa deras åsikt och tyckande. Stort skämt det kommer stå om i historieböckerna, textbok exempel på att förneka en verklighet genom total ignorans. Så dåligt strategiskt att det närmst jag kan dra paralleller till är svensk herridrott. Lika bra att lägga ned och satsa på en karriär där man inte behöver tänka strategiskt. Kanske stå på en fabrik som gör falukorv eller liknande. Sortera skruvar på biltemas huvudlager?
Nu är jag själv sverigedemokrat men jag håller inte med alls. Hade hellre sett att om de nu var så liberala att de inte kunde samarbeta så säg det direkt. Det blir bara skenheligt och falskt när man kommer på det i sjätte timmen att man har 1% väljarstöd och försöker vad fan som helst. Nu har de dessutom tappat hela ungdomsförbundet vilket jag tycker är bra, Ungarna ska stå på sig. Alla vet ju att detta är en sjukt ohelig allians ändå som inte gynnar nån. Låt dem dö!
2026-03-14, 05:33
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
De var det första paritet i riksdagen som säger att de accepterar SD som en regeringsparti och ska få ministerposter. Smaka på den.....

Anledningen lär ju vara att alternativet att ryka ut ur riksdagen är sämre. Tänk alla fina jobb som då försvinner hux flux.

Nu finns det en chans att Tidö vinner valet mha L.
2026-03-14, 05:36
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Vänta bara.

Inte bland kvinnorna. Efter Robinson lovade han att åka hem och skaffa barn med sin sambo.

I stället kastade han ut tanten när han blev kändis…. Roligare kunna välja o vraka bland diverse bimbos.
2026-03-14, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Det enda logiska sättet att få en högerregering är ju om SD ingår där; jag har aldrig fattat varför L hållit på och förnekat det uppenbara?

L kommer få min röst iallafall; de är trotts allt det minst dåliga alternativet.
Jag håller med. Men svaret på din fråga är ingen hemlighet.

Halva partiet tycker att det absolut viktigaste i svensk politik är att kartlägga hur det största partiet i regeringsunderlaget såg ut för ca 40 år sedan och att man letar upp alla rötter.

Och att man sedan använder mycken tid, kraft.och resurser på att om och om igen dra röda linjer mot detta parti. Det är jätteviktigt!

Sedan retar denna halva av partiet upp sig på den andra halvan som tycker att det är viktigare hur det ser ut här och nu och försöker maximera sitt inflytande på svensk politik genom att till att börja med klara sig kvar i riksdagen!

Jag tillhör den senare gruppen och tror att om bara anti-SD-fanatikerna håller vad de lovat (att lämna L) så vågar sig tillräckligt många (tidigare bortskrämda och äcklade) borgerliga väljare tillbaka till L för att partiet ska sega sig upp över 4%!

Heder åt Simona som visar prov på stort mod!
Senast redigerad av lont 2026-03-14 kl. 06:04.
2026-03-14, 06:02
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Vänta bara.

Detta är inte en dum idé faktiskt när man tittar på det fort, men får en känsla av att Martin är för dålig på att debattera för att vara partiledare dock.
2026-03-14, 07:07
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Detta är inte en dum idé faktiskt när man tittar på det fort, men får en känsla av att Martin är för dålig på att debattera för att vara partiledare dock.

Martin Melin har varit med så länge att han i en (fiktiv) intervju skulle kunna säga:
- Jag vet inte.
Utan att tappa hakan.
Något som är ovanligt bland politiker.
(Standard är ju att ge mumbo/jumbo-svar på frågor där man inte har tillräcklig insikt.)

Däremot kan han behöva övertalning eftersom en sådan ny post innebär noll fritid och konstant förföljelse.
2026-03-14, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Jag håller med. Men svaret på din fråga är ingen hemlighet.

Halva partiet tycker att det absolut viktigaste i svensk politik är att kartlägga hur det största partiet i regeringsunderlaget såg ut för ca 40 år sedan och att man letar upp alla rötter.

Och att man sedan använder mycken tid, kraft.och resurser på att om och om igen dra röda linjer mot detta parti. Det är jätteviktigt!

Sedan retar denna halva av partiet upp sig på den andra halvan som tycker att det är viktigare hur det ser ut här och nu och försöker maximera sitt inflytande på svensk politik genom att till att börja med klara sig kvar i riksdagen!

Jag tillhör den senare gruppen och tror att om bara anti-SD-fanatikerna håller vad de lovat (att lämna L) så vågar sig tillräckligt många (tidigare bortskrämda och äcklade) borgerliga väljare tillbaka till L för att partiet ska sega sig upp över 4%!

Heder åt Simona som visar prov på stort mod!
Du underskattar den ständiga psykologiska påverkansoperationen från vänsterns skattefinansierade public service.

Suggestiva reportage där främst SD-hatande väljare och kändisar lyfts fram som inte alls representerar svenska folket eller liberalernas faktiska åsikter.

När de hotar med nazism och jordens undergång trumfar det all logik och faktisk åsikt hos majoriteten av väljarna.

Men vi får se när rösterna är räknade.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in