2026-03-13, 20:40
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Ja, eller tio om du har lite större båt. Tror inte Riksbanken skulle gilla det upplägget i alla fall.

Första gången jag köpte ett hus hos Kronofogden var jag tvungen att erlägga handpenningen kontant. Nästa gång gick det med kort.

Det är möjligt dom inte gillar det, men är det regeln dom har, och skepparn bara har kontanter så.

Jasså?
Det var i sig lite roligt.
Citera
2026-03-13, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Det är möjligt dom inte gillar det, men är det regeln dom har, och skepparn bara har kontanter så.

Jasså?
Det var i sig lite roligt.

Jag fick ta ut pengarna från banken och det var ändå långt under 100.000:-

Tror inte det finns en utländsk båtturist som inte har 50.000:- i kontanter med sig för oförutsedda utgifter som haveri eller bärgning. I många länder har man inte lika utbrett kortbetalningssystem och vanan tar de med sig på semestern
Citera
2026-03-13, 20:58
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PreciousCobra
Nej, dåligt förslag!

Fortsätt gärna promota och uppmuntra till kort-användning men sätt inga beloppsgränser för kontanter.

Man måste kunna leva sitt liv med enbart kontanter om man önskar det! Sen betyder inte det att man ska kunna köpa en ny bil kontant eller handla i alla affärer med kontanter men jag tycker en beloppsgräns är fel väg att gå!

Dessa fascister är helt sjuka i huvudet. Givetvis ska privatpersoner och företag själva få bestämma hur betalning ska ske. Absurt.
Citera
2026-03-13, 21:11
Medlem
Moobs avatar
På andrahandsmarknaden köper man ofta cash. 10000 är inte mycket. Jag fick 5000 i kontanter för ett tält förut och jag skiter väl i var de kommer ifrån.
Kan va nice med nödpengar att lägga i madrassen ibland. Och när man åker utomlands tar jag alltid ut kontanter i rätt valuta. Tänker inte riskera att kortet blockas när jag är på resa, då står man där med skägget i brevlådan och kan inte köpa mat eller nånting. Roligare kan man ha det
Citera
2026-03-14, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Jag har absolut varit på bankkontor men ser inte charmen med det. Minns det bara som omständigt och tungjobbat med sura tanter i kassan.

Däremot har jag bara positiva erfarenheter av kundtjänst för internetbanker. Det har gått oerhört smidigt när man gjort större överföringar och förstått hur det går till osv.

Meningen med en bank (i mina ögon då):

Att ha nån som kan hjälpa mig i olika ekonomiska situationer, allt från när jag behöver ett snabbt lån till att få ordning i finanserna.

Då är en trevlig person bakom disken det bästa sättet.

kommer tex ihåg när jag skulle lån till min första bil. Det var typ 30000kr och det ”automatiska” systemet så nej, samtidigt som min personliga bankman gick över det beslutet, tog upp mitt ärende med chefen på banken och beviljade därefter lånet.

Jag skulle vilja se den banken som gör så idag.

En bank ska i mitt tycke vara en samarbetspartner,, även om den kostar pengar. Det ska finnas någon form av ömsesidigt utbyte.
De flesta banker beter sig verkligen inte så idag, utan nu ska du stå med mössan i hand och be om ursäkt för att du ev kan vara ett problem för banken…
Senast redigerad av Cooltrayne 2026-03-14 kl. 00:43.
Citera
2026-03-14, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wirmola
Jag har en bättre ide. Vad säger ni om att alla i Sverige sitter i fångläger istället för att vara fria? Då får man bukt på kriminaliteten. Då slipper ni garanterat "babbar med Gucci jackor", ni slipper se att dem kriminella använder kontanter, och massa andra saker som ni vill slippa.

Skulle inte hjälpa tyvärr, då skulle de istället klaga på medfångarna som gör affärer med pinnar och kottar och vilja förbjuda det också, störa sig på de som har renare och helare fångkläder och vilja sätta dit folk som viskar till varandra för det måste ju vara nåt skumt med det.
Citera
2026-03-14, 01:59
Medlem
löls avatar
Det är bara att tacka och buga de som röstat för massinvandringen och islamister.

Då får vi detta med mera på köpet 👍
Citera
2026-03-14, 04:01
Medlem
deddds avatar
Ingen klocka som ringer över att samhället blivit otryggare och människor har mindre kontroll över sina egna pengar gått i exakt samma riktning?

Men nej. Lösningen är givetvis mer övervakning och kontroll i händerna på jättepålitliga privata företag. Det har ju inte fungerat hitintills men lite mer kontroll och inskränkning, och lite mer, och mycket mer, löser det garanterat.

På ett sett är det bra. Fortsätt urholka bruksvärdet av pengar, så en mer riktigt värdebärare tar vid. Men är jävligt långsiktigt.
Vi och framförallt för våra barn och våra barnbarn så blir det bara slavtokens.

Motbok för allt ska det vara.
100 hårklippningstokens i månaden.
200 morotstokens.
500 gröttokens.
Hörde om ett kriminellt avskum som försökte köpa gröt för sina morotstokens. Finns ju ingen hederlig medborgare som skulle göra det, så gillar förslaget att det nu ska bli mannagrynstokens och vetegrötstokens istället gröttokens.

Staten AB, ägt av bankerna (i sin tur ägt av ***** och andra utländska intressen), bestämmer vad och hur mycket som ska användas, hur och på vad.

Stalin ligger och tokrunkar i sin grav.
Senast redigerad av deddd 2026-03-14 kl. 04:11.
Citera
2026-03-14, 04:28
Medlem
LimitedByAsholess avatar
Gängens förehavanden är det ytterst få människor som drabbas av. Statens förehavanden däremot drabbas vi alla av dagligen.
Ändå är det de så kallade gängen som dumsvensken fruktar mest...

Tror ni förresten att det stannar vid dessa 10.000 kr?
Självklart inte, snart går gränsen till en tusenlapp och sen till noll kronor.
Och när kontanterna försvinner helt och hållet så är vi helt i statens och bankernas händer.
Det kommer inte ens att hjälpa att ha pengar, för vad hjälper det att ha pengar när de genom en knapptryckning kan stänga tillgången till dina pengar?
Förekommer redan nu by the way om än i blygsam skala.

Det som ändå förvånar mig är att dessa pappskallar som stiftar alla dessa övervakningslagar inte tycks förstå att dessa lagar en dag kan komma att bita dem i röven.
Men är man en idiot så är inte konsekvenstänkande ens starka sida...
Citera
2026-03-14, 04:54
Medlem
zombie-nations avatar
Alla data sparas, vad du handlar på Ica. Inte bara blir du kollad på med kalla dataögon, staten kommer forma en bild av just dig som person, baserat på dina inköp. Vad man an göra med detta vågar jag inte tänka på.

Bankerna har redan bestämt vad du får köpa.

Att du inte får handla med kontanter gör kontanter helt värdelösa, vilket är målet.
Citera
2026-03-14, 05:07
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimitedByAsholes
Det kommer inte ens att hjälpa att ha pengar, för vad hjälper det att ha pengar när de genom en knapptryckning kan stänga tillgången till dina pengar?
You will own nothing, and you will be (forced to pretend you're) happy.
Citera
2026-03-14, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimitedByAsholes
Gängens förehavanden är det ytterst få människor som drabbas av. Statens förehavanden däremot drabbas vi alla av dagligen.
Ändå är det de så kallade gängen som dumsvensken fruktar mest...

Tror ni förresten att det stannar vid dessa 10.000 kr?
Självklart inte, snart går gränsen till en tusenlapp och sen till noll kronor.
Och när kontanterna försvinner helt och hållet så är vi helt i statens och bankernas händer.
Förekommer redan nu by the way om än i blygsam skala.

Det som ändå förvånar mig är att dessa pappskallar som stiftar alla dessa övervakningslagar inte tycks förstå att dessa lagar en dag kan komma att bita dem i röven.
Men är man en idiot så är inte konsekvenstänkande ens starka sida...

Gränsen på 10k är ju i praktiken lägre sett till köpkraft redan efter en kort tid när inflationen gör att priserna stiger, å nya sänkningar av gränsen kommer givetvis, 10 k är bara en symbolisk summa, troligen valt för att den ser stor ut med 5 siffror. Hade lika gärna kunnat vara 9750kr men 10000 låter ju mycket mer psykologiskt så folk kan manipuleras till att tycka att detta är ju inte så farligt eller nåt som berör dom. Ungefär som priser ofta slutar på siffran 9.

Det folk inte tycks fatta är att de ger upp sina liv, sin självständighet och sin frihet till staten och banker och går med på att såväl misstänkliggöras om övervakas samtidigt som de hålls i strama tyglar av en alltmer repressiv stat i samarbete med storbankerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in