Citat:
Ursprungligen postat av
Skuggvind
[/spoiler]
Låt mig vara tydlig med en sak först: Personligen anser jag att familjen är allt. I en sund och kärleksfull familjedynamik är det en självklarhet att man ställer upp för varandra, och mor- och farföräldrar ser det absolut inte som en börda att få ta hand om sina barnbarn. Det är något vackert och naturligt att man stöttar en nybliven mamma.
Men nu pratar vi om DINA principer. Du hakar som vanligt upp dig på ordet "kräva" för att slippa svara på grundfrågan. Jag citerar dina egna ord
"Det är fel i fostran (eller huvudet) när vuxna, friska människor inte kan ta ansvar för sin egen familj." (länk)
Återigen så är det skillnad på att KRÄVA och att få stöd på olika sätt.
Det är skillnad på att vilja ställa upp och att ha krav på att man måste utplåna sig själv för att vara till lags.
Ja, om du skaffar barn så måste du vara beredd på att själv lösa ditt livspussel, du äger inte rätten att kräva att andra gör det åt dig - om du har en familj som VILL stötta och hjälpa så är det fortfarande inget du kan kräva.
Ja, det är fel i huvudet på den som skaffar barn och tror att deras föräldrar/andra har en skyldighet att se till att det fungerar.
Jag undrar återigen - hur är den diskussionen relevant i Chrippa och Linneas tråd?
Jag har inte sagt att Linnea kan räkna med att andra ska lösa någonting alls kring barnet - utan det jag sagt är att hon är inte ensam .. hon har familj på båda sidorna och de verkar stötta henne känslomässigt. Hon är inte ensam.
Citat:
Chrippa hade redan satt sig själv i skiten med sina ekobrott, dragit på sig miljonskulder och var fullt medveten om att han stod åtalad och med största sannolikhet skulle hamna i fängelse. Trots denna vetskap väljer han att vara delaktig i att sätta ett nytt barn till världen. Han sätter alltså medvetet sin fru i en situation där han vet att han omöjligt kommer att kunna ta det ansvar för sin familj som du ständigt predikar om.
Och?
Är inte det deras val och deras problem?
Chrippa kommer att kunna stötta Linneá under graviditeten på samma sätt som t ex utlandsplacerad militär gör .. genom brev, telefonsamtal osv...
Anser du att det är lika förkastligt när folk med utlandstjänst skaffar barn?
Eller män som går hemma och är arbetshästar och jobbar/resväg större delen av dagen, äter sover och jobbar ..
Jag vill nog hävda att rent faktiskt är kvinnor alltid är fysiskt ensamma i sin graviditet - det de kan dela är känslor kring det. Men en graviditet upplever alltid bara kvinnan.
Fast du kanske tillhör idioterna som tror att "NI" är gravida ..
Citat:
Så min fråga kvarstår, har Chrippa "fel i huvudet och/eller fostran" som medvetet skaffar barn han på förhand vet att han inte kan ta ansvar för, eller är dömda kåkfarare plötsligt ett undantag från dina annars så hårda krav på föräldraansvar?
Jag tror att Chrippa på förhand vet att Linnea och han kan ta hand om barnet .. även om hon tar första delen ensam...
En liten chock för dig .. men Linnea och Chrippa är föräldrarna .. det är de som är ansvariga för det barn de skaffat -- inga andra. Även om Linnea (och Chrippa) kan få stöd från andra i familjen.