2026-03-13, 22:20
Medlem
Jag TROR att jag har grädklipparbensin i ett par dunkar hemma men det kan också vara till motorsågen. Jag tänker att jag blandar 50/50 med ren bensin och klipper gräset så borde det väl inte vara någon fara på taket?
Citera
2026-03-13, 22:24
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Jag TROR att jag har grädklipparbensin i ett par dunkar hemma men det kan också vara till motorsågen. Jag tänker att jag blandar 50/50 med ren bensin och klipper gräset så borde det väl inte vara någon fara på taket?
Inga problem med det. tänker du klippa i morgon?
Citera
2026-03-13, 22:25
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Blanda ut och kör som vanligt, att det är lite oljeblandat smörjer lite extra och kan vara bra
Citera
2026-03-13, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Nä, det funkar bra, kommer nog ryka lite om du redan har oljan inblandad i "sågbensinen".
Tvärt om, ren "gräsklipparbensin" i motorsågen är däremot är ett stort no, no, no, då går sågen sönder...
Citera
2026-03-13, 22:36
Medlem
franges avatar
Och vad fan är "gräsklipparbensin"? Är det akylatbensin (Aspen), eller något annat skit du köpt? Vilken färg på dunken? Dvs, är det för tvåtakt eller fyrtakt?

Ja - idiotfrågor får idiotsvar. Lämna grejerna till någon vuxen istället, annars kommer din farsa bli förbannad när du förstört hans trädgårdsverktyg.
Citera
2026-03-13, 23:34
Medlem
killawifes avatar
Alla gräsklippare är fyrtaktare idag. Och det är helt ofarligt att använda 2-takts bensin i en fyrtaktare. Det enda som händer är att det ryker en del och luktar gott. Det finns ett undantag, om man har en gräsklippare med insprutning(ja det finns). Då bör man inte göra detta.
Citera
2026-03-14, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av che3

Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Blanda ut och kör som vanligt, att det är lite oljeblandat smörjer lite extra och kan vara bra

Perfekt!
Nej det dröjer nog några veckor men röjde lite i garaget i går.
Citera
2026-03-14, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Och vad fan är "gräsklipparbensin"? Är det akylatbensin (Aspen), eller något annat skit du köpt? Vilken färg på dunken? Dvs, är det för tvåtakt eller fyrtakt?

Ja - idiotfrågor får idiotsvar. Lämna grejerna till någon vuxen istället, annars kommer din farsa bli förbannad när du förstört hans trädgårdsverktyg.

Japp alkylat. Jag lägger en stolthet i att aldrig lära mig 2 och 4yakt. Eller rött och blått😃 DEessa dunkar var fick tankade från Aspen pump. Kör inte vanlig 95. Det är för wt som dig😍
Citera
2026-03-14, 06:50
Medlem
bo-jerrys avatar
Inget kommer gå sönder om du har tvåtakt i en fyrtaktare. Men som mekaniker vet jag av erfarenhet att det kan bli övriga problem med prestanda. Det kommer ryka betydligt mer och motorn kan vara svårstartad. Effekt dvs antalet hk kommer minska när du kör på ett utspätt bränsle.
Har du möjlighet att köra på rätt bränsle så gör det. Det spar på dig och maskinen.
Citera
2026-03-14, 06:59
Medlem
batakis avatar
Jag har kört med aspen 2-takt bensin i mina gräsklippare i många år(För att slippa köpa olika). Har varken märkt av att de ryker mycket eller är svårstartade.
Citera
2026-03-14, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Alla gräsklippare är fyrtaktare idag. Och det är helt ofarligt att använda 2-takts bensin i en fyrtaktare. Det enda som händer är att det ryker en del och luktar gott. Det finns ett undantag, om man har en gräsklippare med insprutning(ja det finns). Då bör man inte göra detta.
Stiftet sotar dock igen.
Citera
2026-03-14, 07:32
Medlem
Citat:
Japp alkylat. Jag lägger en stolthet i att aldrig lära mig 2 och 4yakt. Eller rött och blått😃 DEessa dunkar var fick tankade från Aspen pump. Kör inte vanlig 95. Det är för wt som dig😍
En stor heder till dig vännen min som kör alkylatbränsle i dina maskiner. Det finns hjärndöda troll som än idag är ena snåla jävlar och tankar sina motorgräsklippare, röjsågar och motorsågar med vanlig bensinmacksbränsle innehållande 10% etanol (etylalkohol) och det borde vilken förnuftig individ som helst inse att om inte annat ur miljösynpunkt så ska man använda alkylatbränsle! Och sin egna hälsas skull naturligtvis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in