2026-03-13, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Märkligt, alla andra pratar om mellan 2,200-2,500 men nån på Aftonbladet kanske läste nyheten två gånger?

Även Expressen skriver 5000 man. Eller ja det står att den vanligtvis består av 5000 man så kan vara så som du säger att de skickar halva styrkan av den.
Citera
2026-03-13, 19:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Märkligt, alla andra pratar om mellan 2,200-2,500 men nån på Aftonbladet kanske läste nyheten två gånger?

Alla pratar inte om 2200-2500, WSJ som Aftonbladet refererar till säger 5000, men den tidningen har kanske i sin tur läst dubbelt någonstans.

Antal soldater i detalj är inte särskilt intressant, nyheten är att det tillförs marin landsättningsförmåga.
Senast redigerad av OY 2026-03-13 kl. 19:10.
Citera
2026-03-13, 19:05
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Å fan? Hade ju varit ett stort plus för Iran om det hade varit sant. Jag gillar länder som ger tydliga krigsförklaringar, det är rakryggat och renhårigt. Men tyvärr verkar sånt ridderligt beteende höra till en svunnen tid.

Jag tror dock att du fått felaktig information nånstans ifrån. Iran har aldrig förklarat krig mot USA:

https://chatgpt.com/c/69b44d3c-2154-832d-916c-5fd17f4cd210

Ingen formell krigsförklaring nej men man behöver inte göra det, man behöver bara riva upp ett befintligt fredsavtal och då har man kastat första stenen i kriget.
Citera
2026-03-13, 19:06
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Märkligt att de inte kan hålla sundet öppet då när de är så jävla kraftfulla?

Det är väl inte märkligt. Hur svårt kan det vara att beskjuta stora civila fartyg. Det är allt som behövs för att äventyra säkerheten i farleden.

Vilket felaktigt framställs som att *stänga Hormuzsundet*. Iran angriper fartyg i hela Persiska gulfen.
Citera
2026-03-13, 19:06
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är militärer som planerar, riskvärderar och leder de militära operationerna, att kritisera Trump är oseriöst.

Min gissning baserad på vad jag ser eller snarare inte ser är att USA har totalt luftherravälde och Iran har närmare noll eller ingen luftvärnsförmåga.

Det gör det lättare att förbekämpa, landstiga och ta ett begränsat område.
Jag är helt med dig om att den amerikanska krigsapparaten faktiskt vet vad de sysslar med. Min poäng är snarare att ledare som vill visa sig starka kan orsaka katastrofer.

Man bör inte underskatta Irans förberedelser inför detta krig. Men det enda jag hittar om hur effektiv en markinvasion i Iran skulle vara är att Iran sagt att de är redo.

Min magkänsla säger att det kommer bli som Vietnam. Särskilt nu när de pratar om att dra igång värnplikt iUSA.
Citera
2026-03-13, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Du tycker då att barn bombas ihjäl är obetydligt.

Det är väldigt relevant att de bombar ihjäl barn.

Nej då. Sådant händer i krig, det får man ta. Tröttsamt tjat bara.
Citera
2026-03-13, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medborgarbidrag
Enligt Trump ska 5000 amerikanska marinkårssoldater krossa den Iranska regimen, det borde finnas någon vuxen i rummet som sätter stopp för att man skickar de soldaterna.

5000 man räcker inte långt om de ska invadera fastlandet till Iran tror snarare de slår till mot ön Kharg strax utanför Iran där 92 procent av Irans råolja utgår ifrån.
Citera
2026-03-13, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Å fan? Hade ju varit ett stort plus för Iran om det hade varit sant. Jag gillar länder som ger tydliga krigsförklaringar, det är rakryggat och renhårigt. Men tyvärr verkar sånt ridderligt beteende höra till en svunnen tid.

Jag tror dock att du fått felaktig information nånstans ifrån. Iran har aldrig förklarat krig mot USA:

https://chatgpt.com/c/69b44d3c-2154-832d-916c-5fd17f4cd210

Jag tycker väl samma sak som du, att det är fel. (Om dom paramilitära gruppernas mål är att iscensätta regimskifte.)
Så då tycker vi båda att det är fel att göra samma sak mot Iran.
Bra då har vi rett ut det, det var ju enkelt.
Okej, då är du konsekvent i det du säger och det respekterar jag!
Citera
2026-03-13, 19:10
Medlem
Ja vad ska man säga..

EU gapar om ondska och det ena å de fjärde hyllade att Irans ledare är dödad – och nu fjäskar de för samma regim när Hormuzsundet hotas. Sån totalt cynisk och äckligt beteende.

”Flera europeiska länder, inklusive Frankrike och Italien, har inlett samtal med Iran för att förhandla fram en säker passage genom Hormuzsundet.”
https://omni.se/a/d4RG0j
Citera
2026-03-13, 19:11
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Vad är Quod dagen?

Det heter Al Quds-dagen (jag har sett de felaktiga "Quod" och "Quad" på några ställen i denna tråd).

"Al Quds" är i alla fall det arabiska namnet på den israeliska staden Jerusalem, men används också av iranier. Namnet kan alltså översättas till "Jerusalemdagen". Det är en helgdag i det shiitiska Iran som infördes av ayatollah Khomeini efter revolutionen 1979 och firas den sista fredagen i månaden ramadan.

Då ska shiiterna gå i demonstrationståg och kräva att palestinierna ska ta makten över Israel och kicka ut judarna från Det heliga landet. Efter Camp David-avtalen 1978 slöt Egypten och Jordanien fred med Israel och erkände landet, varvid den iranska regimen såg en möjlighet att plocka poäng bland muslimer genom att inta en oförsonlig politik gentemot Israel och sprida goodwill gentemot regimen bland radikala element.

Man passade också på att döpa Revolutionsgardets gren för specialoperationer och operationer i utlandet till "Quds Force" eller "Jerusalemstyrkan".

Hur som helst är dagen mycket viktig för den iranska regimen av ideologiska skäl.
Senast redigerad av Ken Dryden 2026-03-13 kl. 19:13.
Citera
2026-03-13, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
5000 man räcker inte långt om de ska invadera fastlandet till Iran tror snarare de slår till mot ön Kharg strax utanför Iran där 92 procent av Irans råolja utgår ifrån.

De lär nog ha minst 100,000 soldater där.
Citera
2026-03-13, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ingen formell krigsförklaring nej men man behöver inte göra det, man behöver bara riva upp ett befintligt fredsavtal och då har man kastat första stenen i kriget.

ja, det är lite lurigt det där med krig, även om en iransk proxy dödar en jävla massa amerikanska soldater, eller tar över deras ambasad och tar gisslan för den delen , så betyder det inte formelt krigstillstånd mellan iran och usa.

men usa kan naturligtvis gå på att israel försvarade sig mot iran (som anföll dem militärt, 13-14 april 2024) och pga av deras sammarbete valde att ingripa, även om de gör det för att skydda amerika och amerikanska medborgare, som är det utalade skälet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in