2026-03-13, 18:32
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av videopac
Ja, tänk om det ändå hade varit pojkar... då hade det ju varit helt ok.

Att ni idioter inte tröttnar på att tjata om en helt obetydlig händelse är ju absurt.
Du tycker då att barn bombas ihjäl är obetydligt.

Det är väldigt relevant att de bombar ihjäl barn.
Citera
2026-03-13, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Man lär ju inte vilja attackera Bushehr och orsaka en katastrof helt i onödan iaf, man har inte rört oljekällor, avsaltningsanläggningar och liknande heller, bara nån enstaka oljedepå.

Trump har ju varit rätt tydlig från början med att man inte är ute efter att förstöra landets civila infrastruktur öht även om delar av den såklart kan drabbas.

Från tidigare/nyss, än en gång tex:

https://t.me/InterBellumNews/2377

Om man tänker högt är planen att efter kriget att plundra Oljan Venezuela Style
Men när den infrastrukturen Venezuela var för dålig sade Oljeborrarna i i USA Njet No No

As of early 2026, major U.S. oil companies are hesitant to invest in Venezuela despite U.S. political encouragement, citing severe operational risks, dilapidated infrastructure, and lack of legal security
. While Chevron maintains limited operations, CEOs from companies like ExxonMobil have described the country as "uninvestable" in its current state

Smashar man upp Iran nu så säger samma Oljeborrare Njet No No Igen
men kan man sätta dit en Marionett ..kan hen få göra skitjobbet men det verkar inte vad jag hör lyckas på totalen i Venezuela

Plundrar man oljan är kriget betalt .. Men det kan vara svårt Hur få dit en regim som ger bort oljan
Diktaturer har man inget emot på andra ställen Saudi Arabien fex.
Citera
Moderator
OYs avatar
En amerikansk marinkårsstyrka på cirka 5000 man samt amfibiefartyget USS Tripoli på väg mot Persiska viken. (Källa:Aftonbladet)

Talar en del för boots on the ground, Bandar Abbas är kanske målet?
Citera
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevinkimraymond93
Har kriget börjat lugna ner sig nu?

Nja nu kommer snart de marina marktrupperna ca 5000 man
Citera
2026-03-13, 18:34
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallekony
Komiskt när folk verkar tro att USA kommer eskortera tankers genom sundet det kommer aldrig hända då det ligger massor av städer efter sundet, samt även på alla öar på Irans sida.

Från alla dessa ställen kan man attackera med billiga FPV drönare, dessa är så billiga att Iran säkerligen har tiotusentals om inte annat är det bara köpa. Då räknar jag inte med diverse missiler de har med.

Ett tips är att titta på detta klipp med en Iransk general så förstår ni varför Trump är rövknullad.

https://www.youtube.com/shorts/Eu_wBhZn6Iw

De kommer aldrig ge upp, historien upprepar sig.

Man får se, 3-4 veckors flygkampanj har jag hört innan då Usa kan dominera såpass att Hormuz inte är längre i Irans kontroll. Det är vad som hävdas då. I slutet på mars dvs. Sedan är det där.., att Usa måste ta kontrollen över det. Annars är det i praxis Iran, med deras nycker..som styr världshandeln.

..och det är en ytterst riskabel chansning..
Citera
2026-03-13, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Nja nu kommer snart de marina marktrupperna ca 5000 man

Känns lite som lugnet före stormen..
Citera
2026-03-13, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
vad är poängen med att nån rando på fb "fördömer" irans regering? har svårt att tänka mig något mer ointressant och betydelselöst
För att jag vill veta personens åsikter
Citera
2026-03-13, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En amerikansk marinkårsstyrka på cirka 5000 man samt amfibiefartyget USS Tripoli på väg mot Persiska viken. (Källa:Aftonbladet)

Talar en del för boots on the ground, Bandar Abbas är kanske målet?

Iran har över en miljon soldater.
Citera
2026-03-13, 18:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medborgarbidrag
Iran har över en miljon soldater.

Okej, något resonemang kring det relaterat det jag postade som är relevant eller det var bara det?
Citera
2026-03-13, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Man får se, 3-4 veckors flygkampanj har jag hört innan då Usa kan dominera såpass att Hormuz inte är längre i Irans kontroll. Det är vad som hävdas då. I slutet på mars dvs. Sedan är det där.., att Usa måste ta kontrollen över det. Annars är det i praxis Iran, med deras nycker..som styr världshandeln.

..och det är en ytterst riskabel chansning..
Det är inte bara sundet som behöver kontrolleras. En oljetanker kan skadas från kusten eller en bit in i Iran många mil från sundet.
Citera
2026-03-13, 18:43
Avstängd
coolabananer123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
firanden runt om i landet när diktatorn strök med.
Kan du bevisa det?
Jag tror inte ett skit på dina påståenden som du förstår.
Citera
2026-03-13, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Om man tänker högt är planen att efter kriget att plundra Oljan Venezuela Style
Men när den infrastrukturen Venezuela var för dålig sade Oljeborrarna i i USA Njet No No

As of early 2026, major U.S. oil companies are hesitant to invest in Venezuela despite U.S. political encouragement, citing severe operational risks, dilapidated infrastructure, and lack of legal security
. While Chevron maintains limited operations, CEOs from companies like ExxonMobil have described the country as "uninvestable" in its current state

Smashar man upp Iran nu så säger samma Oljeborrare Njet No No Igen
men kan man sätta dit en Marionett ..kan hen få göra skitjobbet men det verkar inte vad jag hör lyckas på totalen i Venezuela

Plundrar man oljan är kriget betalt .. Men det kan vara svårt Hur få dit en regim som ger bort oljan
Diktaturer har man inget emot på andra ställen Saudi Arabien fex.

Jag håller inte med om något du skriver här.

Både USA och Israel har tydligt deklarerat att detta kan vara den enda möjlighet som Irans befolkning får att göra det bästa av själva.

Vissa oljebolag ser Venezuela som uninvestable pga av att den politiska risken fortfarande ä ö hög, kan ju komma en ny flummare som president i USA, en sån som låter terror-regimer växa sig starka och börja utveckla kärnvapen tex.

Iran kan kanske aldrig bli ett fungerande land om man tar ifrån dom dricksvatten, kraftvärme och inkomster från en oljeindustri som håller på att falla i bitar.
Därför rör man inte detta.

Iranier behöver se möjligheterna här, USA, Israel och stora delar av världen kan nöja sig med att hotet från regimen försvagas kraftigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in