2026-03-13, 18:16
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Och av just den anledningen förstår jag inte varför vissa i tråden är så konkreta i sina uttalanden. Jag önskar verkligen till 100% av Irans regim faller, men även om jag vill det går jag inte ut och lägger hela min heder i pant på att de faktiskt ska göra det. Många i tråden väljer däremot att kategoriskt hävda det ena eller andra utfallet, och det är totalt idiotiskt.

Det jag inte heller förstår är hur någon med vett i huvudet kan vilja ha kvar Irans regim? Att ifrågasätta metoden är en sak, men att stå på regimens sida är tamejfan ett bottennapp.

Det jag inte kan förstå är hur folk kan se det som normalt att USA regelmässigt går in och bombar sönder länder som anses ha "fel" regim. Och fortsätta bomba skoningslöst tills dom får "rätt" regim. Och att vi andra västnationer ska sitta på läktaren och agera hejarklack åt det här beteendet.

Jag skulle tycka att det vore fantastiskt om tex Sverige hade ett helt annat styre än nuvarande sjuklöver/åttaklöver. Alla dom partierna måste bort för att Sverige ska ha en chans, är min bestämda åsikt. Hela systemet måste reformeras i grunden. Men jag vet att sannolikheten för det är väldigt låg eftersom det demokratiska systemet är riggat.

Ändå skulle jag starkt motsätta mig att utomstående makt gick in och bombade Sverige tills min önskan gick i uppfyllelse. Hur svårt/omöjligt det än känns,så är det upp till oss som bor här att få till ett vettigt styre i landet. Och om vi inte kan lyckas med det själva, så har vi faktiskt det styre vi förtjänar.

Samma sak borde gälla för Iran.
Citera
2026-03-13, 18:16
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Svårt att avgöra vad Israel och USA faktiskt uppnåt av sina mål då det knappt visats något konkret lika lite som Iran visat att de fortfarande är fit for fight.

Nog det minst mediala kriget på mycket länge, rapporteringen är senfärdig och nästan ingen media ute och direkrapporterar.

Trump står i strålkastarljuset och skryter med USA:s överlägsenhet och i Iran framträder landets högste ledare via ett papper lika mystiskt som anden i lampan.

Svårt att bilda sig en uppfattning om hur det egentligen förhåller sig.
Det fetade: Det gjorde ju Bin Ladin under många år också, han var som ett spöke som jänkarna var livrädda för och tusentals människor slöt upp runt.

Citera
2026-03-13, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det krävs såklart oerhörda insatser under lång tid om man vill ombilda en hårdför diktatur till en stabil demokrati. Därför ska man dra öronen åt sig när ledare som Trump går in och röjer i länder under parollen att man ska störta hemska regimer och befria folken. Att bara gå in och pilla lite fungerar lika dåligt i Venezuela som i Iran.
Tyvärr för alla som vill ha en förändring i Iran, Donald Trump är inte kompetent nog att klara av det. Det blir sannolikt som vanligt, pannkaka av det hele, så brukar det bli när Trump är inblandad i något.
Citera
2026-03-13, 18:20
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Det jag inte kan förstå är hur folk kan se det som normalt att USA regelmässigt går in och bombar sönder länder som anses ha "fel" regim.

Det är en regim som förklarade krig mot USA 1979, försök att ta in det först. Om Sverige förklarar krig mot ett land på andra sidan Jorden kan vi inte börja gnälla när notan kommer 40 år senare.
Citera
2026-03-13, 18:20
Medlem
Komiskt när folk verkar tro att USA kommer eskortera tankers genom sundet det kommer aldrig hända då det ligger massor av städer efter sundet, samt även på alla öar på Irans sida.

Från alla dessa ställen kan man attackera med billiga FPV drönare, dessa är så billiga att Iran säkerligen har tiotusentals om inte annat är det bara köpa. Då räknar jag inte med diverse missiler de har med.

Ett tips är att titta på detta klipp med en Iransk general så förstår ni varför Trump är rövknullad.

https://www.youtube.com/shorts/Eu_wBhZn6Iw

De kommer aldrig ge upp, historien upprepar sig.
Citera
2026-03-13, 18:21
Medlem
kommer ta över 50 år att bygga tillbaka allt som blivit sprängt. Får hoppas på nytt styre som är västvänligt men Shahen verkar inte speciellt populär och Ayatollorna har eliminerat och fängslat all motstånd.

Iraq är väl OK sedan man störtade Saddam och tillsatte en västvänlig regering.
Citera
2026-03-13, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
En observation, är det inte lite skumt att klaga på att IRGC tagit skydd i skolor, moskeer m.m. när alla militära anläggningar blivit sönderbombade?
Var ska de va någonstans när de inte ens kan stå på gatan utan att bli drönade?

Alla militärer över hela världen har i sina planer att ta skydd i annars civilt använda byggnader om kasernerna är sönderbombade.

Möjligt, men blir svårt att klaga på att skolor attackeras då. Sportanläggningar verkar ha varit populära bland Basij iaf sen hänger dom gärna de mopedburna sadisterna(många unga frivilliga) längs med vältrafikerade vägar där dom kan terrorisera civila som dom misstänker för än det ena o än det andra.

Verkar läggas väldigt mycket fokus på att kontrollera befolkningen, det slinker ut rätt mycket info kring det men sådant når aldrig MSM.
Befolkningen är regimens största fiende i detta.
Citera
2026-03-13, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallekony
Komiskt när folk verkar tro att USA kommer eskortera tankers genom sundet det kommer aldrig hända då det ligger massor av städer efter sundet, samt även på alla öar på Irans sida.

Från alla dessa ställen kan man attackera med billiga FPV drönare, dessa är så billiga att Iran säkerligen har tiotusentals om inte annat är det bara köpa. Då räknar jag inte med diverse missiler de har med.

Ett tips är att titta på detta klipp med en Iransk general så förstår ni varför Trump är rövknullad.

https://www.youtube.com/shorts/Eu_wBhZn6Iw

De kommer aldrig ge upp, historien upprepar sig.

En billig FPV-drönare kommer inte igenom tankfartygets första plåt ens. Men den kommer enkelt skjutas ner av amerikanska flottan först.
Citera
2026-03-13, 18:29
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Mycket med irankriget är ologiskt och Prof. Jiang Xueqin försöker förklara det hela med eskatologi. Han erkänner nu att national draft i USA kommer leda till ett inbördeskrig, vilket vad jag påstod från början.

https://www.youtube.com/watch?v=r-Xv-lUhVv8

Det hela kan vara intressant att se eftersom det ger en annan synvinkel av kriget än den rent geopolitiska anledningen.

Om det är som han beskriver så innebär det också att nästan hela världen är ett mentalsjukhus.

Märk även har han säger att Europa kommer att förstöras och politikerna har inte gjort något annat än att försöka förstöra hela Europa så det kanske ligger något i det.

så kinesen har haft två rätt, varav ett man vid tiden för denna profetia kunde räkna ut med röven (trumps valseger). att israel skulle få USA att anfalla iran var förvånande givet trumps vallöften, men inte förvånande om man tillskrev wurmsers och feiths "a clean break" inflytande eller betydelse. och det tror jag man borde göra (likaså general wesley clarks "7 countries in five years").

sparar tipset, kanske kollar videon, men någon nostradamus finns inte.
Citera
2026-03-13, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
De sprängde också hundratals flickor i bitar med...

Ja, tänk om det ändå hade varit pojkar... då hade det ju varit helt ok.

Att ni idioter inte tröttnar på att tjata om en helt obetydlig händelse är ju absurt.
Citera
2026-03-13, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Det jag inte kan förstå är hur folk kan se det som normalt att USA regelmässigt går in och bombar sönder länder som anses ha "fel" regim. Och fortsätta bomba skoningslöst tills dom får "rätt" regim. Och att vi andra västnationer ska sitta på läktaren och agera hejarklack åt det här beteendet.

Jag skulle tycka att det vore fantastiskt om tex Sverige hade ett helt annat styre än nuvarande sjuklöver/åttaklöver. Alla dom partierna måste bort för att Sverige ska ha en chans, är min bestämda åsikt. Hela systemet måste reformeras i grunden. Men jag vet att sannolikheten för det är väldigt låg eftersom det demokratiska systemet är riggat.

Ändå skulle jag starkt motsätta mig att utomstående makt gick in och bombade Sverige tills min önskan gick i uppfyllelse. Hur svårt/omöjligt det än känns,så är det upp till oss som bor här att få till ett vettigt styre i landet. Och om vi inte kan lyckas med det själva, så har vi faktiskt det styre vi förtjänar.

Samma sak borde gälla för Iran.
Vad tycker du då om att Iran stöttar paramilitära grupper i Jemen, Syrien, Libanon, osv?
Citera
2026-03-13, 18:32
Medlem
Har kriget börjat lugna ner sig nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här