2026-03-13, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Svårt att avgöra vad Israel och USA faktiskt uppnåt av sina mål då det knappt visats något konkret lika lite som Iran visat att de fortfarande är fit for fight.

Nog det minst mediala kriget på mycket länge, rapporteringen är senfärdig och nästan ingen media ute och direkrapporterar.

Trump står i strålkastarljuset och skryter med USA:s överlägsenhet och i Iran framträder landets högste ledare via ett papper lika mystiskt som anden i lampan.

Svårt att bilda sig en uppfattning om hur det egentligen förhåller sig.
Och av just den anledningen förstår jag inte varför vissa i tråden är så konkreta i sina uttalanden. Jag önskar verkligen till 100% av Irans regim faller, men även om jag vill det går jag inte ut och lägger hela min heder i pant på att de faktiskt ska göra det. Många i tråden väljer däremot att kategoriskt hävda det ena eller andra utfallet, och det är totalt idiotiskt.

Det jag inte heller förstår är hur någon med vett i huvudet kan vilja ha kvar Irans regim? Att ifrågasätta metoden är en sak, men att stå på regimens sida är tamejfan ett bottennapp.
Citera
2026-03-13, 17:54
Medlem
Citat:
Svårt att avgöra vad Israel och USA faktiskt uppnåt av sina mål då det knappt visats något konkret lika lite som Iran visat att de fortfarande är fit for fight.

-har mycket svårt att se Irans kärnvapenutveckling som göra särskillt mycket framsteg de senaste veckorna..

-vad gäller deras förmåga att stötta sina proxys eller producera robotar ligger väll mellan låg-brinenrup i denna stund.

Citat:
Nog det minst mediala kriget på mycket länge, rapporteringen är senfärdig och nästan ingen media ute och direkrapporterar.
Jo, det är väldigt mycket locket på i iran. och ganska segt även i de närliggande områderna.

Citat:
Trump står i strålkastarljuset och skryter med USA:s överlägsenhet och i Iran framträder landets högste ledare via ett papper lika mystiskt som anden i lampan.

ja. det säger ju dock en del även om man stänger av ljudet.

Citat:

jag tycker inte det. krig är ju en väldigt klassisk övning, med 100 om inte 1000 tals exempel att dra lärdomar av rent historiskt, princierna är relativt statiska och ju duktigare man är eller försöker vara på det, ju mer håller man sig till de.

att iran är farligt på nivå strax över somaliska pirater, arga yemeniter, men lååångt ifrån vad de var häromåret med true promise, är ett exempel på hur det förhåller sig.
Citera
2026-03-13, 17:56
Avstängd
StormuftinMagdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
hahaha nej, inte avsiktligt åtminstonde.

-ja ett anfallskrig förutsätter väll endå att det råder fred mellan parterna, och det gör det ju inte när det ena lande angriper det andra, (i det här fallet iran anfaller israel 13-14 april 2024). att sen iran inte vill gå med på fred och formalisera ett fredsavtal betyder ju bara att de får vad de borde förvänta och underförstått önskar sig.

-Informell allierad är för att såvitt jag vet så finns inget formella allians / försvarpakt mellan israel och usa, men det är klart, det kan det naturligtvis finnas endå.

För att iran anföll israel den 13-14 aprill 2024 och därmed formellt startade ett anfallskrig. ja objektivt är det ju så. och därför försvar sig nu israel (med allierade) i iran.

Vi stödjer givetvis såväl Israels rätt att försvara sig, såväl som USA som involverar sig , väst i stort är ju allierade till USA och i förlägningen då även Israel. (det ärju skälet till att NATO samöver med Israel i tid och otid)

att du sväljer mycket propganda och inte gillar judar har ju ingen betydelse i ja något sammanhang.

ett fantastikt land, du får besöka det någon gång (kanske inte lämpligt just nu, men om ett år eller så när de gjort rent hus i de närliggande muslimska kolonierna så.).

du kommer se. även arberna komme inse att dekoloniliseringen är till det bättre, precis som när den vita mannen ledde vägen , både gällande dekolonilisering och dessförinnan slaveriet (ja vi tvingade ju arberna att sluta upp det oxo)
Varför attackerade Iran Israel 2024?
Eftersom Israel bombade Iranska militärer, då började Iran sitt bombardemang av Israel.
Det är Israel som är anledningen till kriget, enligt dina egna principer så har ju även Iran rätt att försvara sig.
När Usa och Israel börjar bomba Iran mitt under förhandlingarna så är det klart och tydligt ett anfallskrig.
Israel har dödat svenska diplomater och hatar alla germanska folk som man försöker utplåna via massinvandring.
Aldrig i livet att jag sätter min fot i det landet.
Usa har ingen nytta av Israel, ingen symbios, inget gemensamt, Israel är en parasit på Usa.
Via pengar och utpressning så har man dragit in amerikanarna i detta kriget mot Iran.
Det är verkligen inte populärt bland amerikanarna som nu får sina söner dödade i ett Israeliskt krig helt i onödan.
Bara sionister och judarna själva är positiva till detta kriget, alla andra människor fördömer det.
Citera
2026-03-13, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Två av de stratotanker jag skrev om tidigare cirklar nu runt mitt över Persian Gulf
Ytterligare två stratotanker är på väg till samma område.

https://www.flightradar24.com/3eb9c28c

Troligen ska man möta upp och tanka flyg i området.
Inte långt från Bushehr i Iran som troligen är viktigt med kärnkraftverk för elförsörjning.

Man lär ju inte vilja attackera Bushehr och orsaka en katastrof helt i onödan iaf, man har inte rört oljekällor, avsaltningsanläggningar och liknande heller, bara nån enstaka oljedepå.

Trump har ju varit rätt tydlig från början med att man inte är ute efter att förstöra landets civila infrastruktur öht även om delar av den såklart kan drabbas.

Från tidigare/nyss, än en gång tex:

Citat:
NEW: Trump Says US Could Destroy Iran’s Infrastructure “Within The Next Hour”

President Trump said the United States could strike major Iranian infrastructure but has so far refrained from doing so.

“We’re being nice. I could take out things within the next hour,” Trump said.

“In one hour, you’d be reading about taking out nuclear power plants or power plants that create electricity… they have desalination all over the place.”

He added: “We could do things that would be so bad they could literally never rebuild as a nation again. We’re trying to be nice about it. We’re not doing it.”

@interbellumnews

https://t.me/InterBellumNews/2377
Citera
2026-03-13, 18:03
Medlem
HipToBeSquares avatar
Mycket med irankriget är ologiskt och Prof. Jiang Xueqin försöker förklara det hela med eskatologi. Han erkänner nu att national draft i USA kommer leda till ett inbördeskrig, vilket vad jag påstod från början.

https://www.youtube.com/watch?v=r-Xv-lUhVv8

Det hela kan vara intressant att se eftersom det ger en annan synvinkel av kriget än den rent geopolitiska anledningen.

Om det är som han beskriver så innebär det också att nästan hela världen är ett mentalsjukhus.

Märk även har han säger att Europa kommer att förstöras och politikerna har inte gjort något annat än att försöka förstöra hela Europa så det kanske ligger något i det.
Citera
2026-03-13, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StormuftinMagda
Eftersom Israel bombade Iranska militärer, då började Iran sitt bombardemang av Israel.
Det är Israel som är anledningen till kriget, enligt dina egna principer så har ju även Iran rätt att försvara sig.
När Usa och Israel börjar bomba Iran mitt under förhandlingarna så är det klart och tydligt ett anfallskrig.
Israel har dödat svenska diplomater och hatar alla germanska folk som man försöker utplåna via massinvandring.
Usa har ingen nytta av Israel, ingen symbios, inget gemensamt, Israel är en parasit på Usa.
Via pengar och utpressning så har man dragit in amerikanarna i detta kriget mot Iran.
Det är verkligen inte populärt bland amerikanarna som nu får sina söner dödade i ett Israeliskt krig helt i onödan.
Bara sionister och judarna själva är positiva till detta kriget, alla andra människor fördömer det.

Israel försvarar sig Iran har många gånger hotat med att total förinta staten Israel så klart som fasen de anfaller och vill få bort mullornas förmåga att utveckla kärnvapen för de vet vad som kommer att hända den dagen extremisterna har utvecklat kärnvapen.
Citera
2026-03-13, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StormuftinMagda
varför våldtog iranska muslimerna flickor innan de avrättade dem för "brott mot islam" i "revolutionen".
kanske samma anledning, svårt att vete, jag kan mycket , men att helt förstå muslimerna är det nog ingen som gör, ens bland muslimerna.

Citat:

Israel bombar väll inga iranska militärer?

tänker du på anti terrorbekämpning i syrien och libanon (som formellt ligger i krig med israel sedan de anföll landet 1948) så är det inte vad som med säkerhet uppnår till "armed attack against a memberstate" i internationell rätt. (samma med irans ambassad ockupation, eller andra terroristers bombningar av amerikanska eller israeliska soldater.

Citat:

Ja du får försvara dig när du anfaller ett anant land och de försvar sig, det förändrar dock inte vem som är anfallren resp försvaren i kriget, det avgörs genom vem som formelet deklarer krig, eller informellt anfaller den andra.

Citat:

nej, irans anfall på isreal 13-14 april 2024 betyder att iran är anfallren, tills fred slutits och formalsierats, vad man pysslar med därimellan ,ink förhandlingar, spelar uno eller eldupphör avtal, förändrar inte state of war.

Citat:

det betyder som du själv kan se, inte att israel och sverige formellt är i krig. det är inte fantiser och känslor som avgör det. utan det finns hyffsat tydliga handlingar som avgör, och en gråzon strax därunder.

Citat:
Your loss.

Citat:
USA haar stor nytta, de lägger ungefär samma pengar för att ha en fot i asien, de får dock mycket mer valuta för kronern i Israel.

Citat:

Det är ju det fina, de som räknas är ju de som gör jobbet, det är så historien minns det.

Det kommer någon nytt BLM eller miljöjoxx, så är det löst.
Citera
2026-03-13, 18:09
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Det där inget svar, bara en förklaring till varför regimen finns. Om jag ställer frågan vad du tycker om pedofiler och våldtäktsmän, svarar du då genom att ha en utläggning om varför pedofiler och våldtäktsmän finns eller svarar du att de är vidriga typer?

vad är poängen med att nån rando på fb "fördömer" irans regering? har svårt att tänka mig något mer ointressant och betydelselöst
Citera
2026-03-13, 18:09
Avstängd
Kungenshoras avatar
En observation, är det inte lite skumt att klaga på att IRGC tagit skydd i skolor, moskeer m.m. när alla militära anläggningar blivit sönderbombade?
Var ska de va någonstans när de inte ens kan stå på gatan utan att bli drönade?

Alla militärer över hela världen har i sina planer att ta skydd i annars civilt använda byggnader om kasernerna är sönderbombade.
Citera
2026-03-13, 18:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Två av de stratotanker jag skrev om tidigare cirklar nu runt mitt över Persian Gulf
Ytterligare två stratotanker är på väg till samma område.

https://www.flightradar24.com/3eb9c28c

Troligen ska man möta upp och tanka flyg i området.
Inte långt från Bushehr i Iran som troligen är viktigt med kärnkraftverk för elförsörjning.

Vi vet ju inte hur det verkligen sett ut tidigare då de kan flyga utan transponder, men det nya här ser ut att vars att man flyger över Persiska viken med sina Stratotankers.

Man känner sig antagligen säker där och talar för att Iran inte har förmåga att utgöra hot.
Citera
2026-03-13, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
En observation, är det inte lite skumt att klaga på att IRGC tagit skydd i skolor, moskeer m.m. när alla militära anläggningar blivit sönderbombade?
Var ska det va någonstans när de inte ens kan stå på gatan utan att bli drönade?

Alla militärer över hela världen har i sina planer att ta skydd i annars civilt använda byggnader om kasernerna är sönderbombade.

Man tar fram spaden och gräver ner sig i marken. Men muslimer är väl för lata för detta.
Citera
2026-03-13, 18:13
Medlem
Citat:

Ja sant, det kommer ut en hel del info trots allt men ovanligt fragmentariskt. USA och Israel lär sitta på enormt mycket material om vad som sker i Iran men från framförallt Israels sida har man hela tiden talat om att väldigt mycket kommer bli väldigt tydligt i efterhand.

Ett flertal pålitliga Telegram-kanaler har stängts ner på olika sätt, vissa raderats och fan vet vad som hänt med MES egentligen men ingen av de som hållit i kanalen vågar posta något öht iaf.

Att Iran skulle vara fit for fight känns som ett minst sagt tveksamt påstående, visst, man lyckas fortfarande skicka iväg enstaka robotar men sen då? Landets högsta ledare är död eller kan inte visas upp.
Attackera några civila fartyg i Hormuz imponerar inte direkt, men kul att det tillåts ta sån plats, skräckpropaganda stoppar inte skeendet ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in