2026-03-13, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
IDF summerar krigets två första veckor:

https://x.com/IDF/status/2032483342344433998

Notera att Israel med 7600 attacker leder över USA med endast cirka 5000 attacker!

Här i tråden ägnar sig andra sidan åt diverse påhittade attacker, drömmar om attacker de vill se, rena konspirationsteorier och lögner.

Mulla-vurmarna skriker sig hesa så fort nån stackars civil arab eller israel skadas av nedfallande skrot och några rutor krossas, eller att ens Iran får iväg ett par robotar öht, men glömmer helt och hållet att USA och Israels bomber faktiskt träffar sina militära mål och dödar mängder av Irans soldater.

Detta upprepas dessutom dygnet runt och gör enorm skada på regimen och ändå tror man att mullorna vinner något.
Citera
2026-03-13, 17:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Ja, det finns ju inget självendamål med att döda en massa civilia när det är militära mål som avgör om krig är framgångsrikt eller ej.

det är en sån märklig "ryssland - Iran" coupe att man är duktig på krig om man helt falierar med att uppnå relevanta militär strategiskt värdefulla mål, men kan spränga ett köpcenter endå...

Det är väl snarare så att militär och krig är ett medel för att nå politiska mål?

Lyckas Israel och USA inte nå målen med kriget har man förlorat oavsett hur mycket bombande och förstörelse man orsakat.
Citera
2026-03-13, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StormuftinMagda
Är du jude?
Nej.

Citat:

Eller är du sionist
Det är vi alla.

Citat:
, du kan väl inte vara svensk som stödjer detta anfallskriget?
Vilket anfallskrig?

vad jag vet så anföll iran israel militärt 13-14 april 2024 , och nu försvar isreal , och israels informella allierade USA världen mot de tossiga anfallande ali-toyorna som styr iran.
Citera
2026-03-13, 17:24
Medlem
Vad är det egentligen som händer med Trump-administrationen och deras alltmer obehagliga retorik? är det osäkerhet? Det finns en genomgående känsla av arrogans och en stil som man upplever som direkt osmaklig.... Särskilt anmärkningsvärt är Pete Hegseths förvandling tycker jag. Tidigare gav han ofta ett samlat lugnt och resonerande intryck, men på sistone verkar han ju typ precis som resten av gruppen – ha spårat ur och blivit vidrig i sin retorik. Det som förr var saklig kritik har nu ersatts av ett aggressivt och provocerande manér som känns både främmande och oroväckande.

En kort analys av Petes tal...

Pete Hegseth LETS IT SLIP and STUNS THE PRESS

https://www.youtube.com/watch?v=lwDuUtJAplo
Citera
2026-03-13, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är väl snarare så att militär och krig är ett medel för att nå politiska mål?
Det kan det vara, men då brukar det handla om anfallskrig.

Citat:
Lyckas Israel och USA inte nå målen med kriget har man förlorat oavsett hur mycket bombande och förstörelse man orsakat.
De har redan delvis uppnåt målen (skulle väll säga att de har redan lyckats med något/några av dem)

Men jag vet inte vilken grad de själva har satt för måluppfylnad. men att iran är oförmögna till att göra motsvarande true prmoise attackerna mot israel (elelr någon annan) kan vi ju konstatera rent objektivt, att de löst redan.
Citera
2026-03-13, 17:27
Medlem
Typiskt terror-mussarna i Basij. Dessa klarar bara av slåss mot civila, helst kvinnor vad jag har förstått.

Citat:
The Iranian opposition channel Iran International publishes leaked footage in which a senior suppression officer expresses concern about UAV/drone attacks on checkpoints, gives instructions to his forces, and confirms that security forces and the Basij use schools as gathering places for operations.

Hanan'el Aviv

https://t.me/Israel_Middle_East_Insight/57737
Citera
2026-03-13, 17:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Typiskt terror-mussarna i Basij. Dessa klarar bara av slåss mot civila, helst kvinnor vad jag har förstått.

https://t.me/Israel_Middle_East_Insight/57737

Tror du blandar ihop mullorna med Netanyahu och Israel. Deras nationalsport är att spränga barn, kvinnor och sjukhus i luften. Vi har inte minst fått se prov på detta i Iran-kriget.
Citera
2026-03-13, 17:33
Medlem
Vad är Quod dagen?
Citera
2026-03-13, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Jag tycker man måste se varje regim i sitt sammanhang. Olika styren uppstår och fungerar utifrån sin egen tids förutsättningar och den iranska regimen som växte fram efter 1979 gjorde faktiskt det många iranier då önskade: att göra sig av med den västvänlige förrädaren som styrt landet i decennier.

Oavsett vad man tycker om ledarskapet senare är det trots allt folket som måste förändra sitt eget land, inte utomstående aktörer med helt andra intressen. Tror du verkligen iranierna uppskattade när sionistiska underrättelsetjänster började mörda deras forskare och ledare? Sånt skapar bara mer misstro och minskar chanserna till inre förändring.
Det där inget svar, bara en förklaring till varför regimen finns. Om jag ställer frågan vad du tycker om pedofiler och våldtäktsmän, svarar du då genom att ha en utläggning om varför pedofiler och våldtäktsmän finns eller svarar du att de är vidriga typer?
Citera
2026-03-13, 17:36
Medlem
Sunimods avatar
Två av de stratotanker jag skrev om tidigare cirklar nu runt mitt över Persian Gulf
Ytterligare två stratotanker är på väg till samma område.

https://www.flightradar24.com/3eb9c28c

Troligen ska man möta upp och tanka flyg i området.
Inte långt från Bushehr i Iran som troligen är viktigt med kärnkraftverk för elförsörjning.
Citera
2026-03-13, 17:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det kan det vara, men då brukar det handla om anfallskrig.

De har redan delvis uppnåt målen (skulle väll säga att de har redan lyckats med något/några av dem)

Men jag vet inte vilken grad de själva har satt för måluppfylnad. men att iran är oförmögna till att göra motsvarande true prmoise attackerna mot israel (elelr någon annan) kan vi ju konstatera rent objektivt, att de löst redan.

Svårt att avgöra vad Israel och USA faktiskt uppnåt av sina mål då det knappt visats något konkret lika lite som Iran visat att de fortfarande är fit for fight.

Nog det minst mediala kriget på mycket länge, rapporteringen är senfärdig och nästan ingen media ute och direkrapporterar.

Trump står i strålkastarljuset och skryter med USA:s överlägsenhet och i Iran framträder landets högste ledare via ett papper lika mystiskt som anden i lampan.

Svårt att bilda sig en uppfattning om hur det egentligen förhåller sig.
Citera
2026-03-13, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StormuftinMagda
Ok så du är en jude eller shabbos goy.
hahaha nej, inte avsiktligt åtminstonde.

Citat:
Då vet vi varför du krigshetsar och förvillar kring konflikten.
Vilket anfallskrig? Du måste skämta, Israel och Usa attackerade Iran mitt under förhandlingar.
"Informella" allierade, hela amerikanska senaten och presidenten har fickorna fulla med judiska lobbygruppers pengar.

-ja ett anfallskrig förutsätter väll endå att det råder fred mellan parterna, och det gör det ju inte när det ena lande angriper det andra, (i det här fallet iran anfaller israel 13-14 april 2024). att sen iran inte vill gå med på fred och formalisera ett fredsavtal betyder ju bara att de får vad de borde förvänta och underförstått önskar sig.

-Informell allierad är för att såvitt jag vet så finns inget formella allians / försvarpakt mellan israel och usa, men det är klart, det kan det naturligtvis finnas endå.

Citat:
Det är den enda anledningen till angreppet på Iran, som inte utgjorde något hot mot varken Usa eller västvärlden.

För att iran anföll israel den 13-14 aprill 2024 och därmed formellt startade ett anfallskrig. ja objektivt är det ju så. och därför försvar sig nu israel (med allierade) i iran.

Citat:
Precis som Irak, Usa har inte folket med sig i sitt aggressiva krig mot Iran den saken är säker.
Detta kriget är opopulärt i hela västvärlden då ingen vill krig och dö för Israel, landet som bombar småbarn och våldtar krigsfångar.

Vi stödjer givetvis såväl Israels rätt att försvara sig, såväl som USA som involverar sig , väst i stort är ju allierade till USA och i förlägningen då även Israel. (det ärju skälet till att NATO samöver med Israel i tid och otid)

att du sväljer mycket propganda och inte gillar judar har ju ingen betydelse i ja något sammanhang.

Citat:
Ett sjukt och äckligt land som inte har någonting med västvärldens civilisation att göra, en cancersvulst på västvärldens folk.
Israel är den enda orsaken till kriget.

ett fantastikt land, du får besöka det någon gång (kanske inte lämpligt just nu, men om ett år eller så när de gjort rent hus i de närliggande muslimska kolonierna så.).

du kommer se. även arberna komme inse att dekoloniliseringen är till det bättre, precis som när den vita mannen ledde vägen , både gällande dekolonilisering och dessförinnan slaveriet (ja vi tvingade ju arberna att sluta upp det oxo)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in