2026-03-13, 12:48
Medlem
[quote=drullen69|94518157]
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Hej @drullen69.

Jag vill vänligen be dig om, att du i första hand sett, eller, först och främst, låter dig beskriva dina Mag- och Tarm-besvär som du upplever att du besväras utav.

Beskriv i ett skrivet och postat inlägg beträffande de olika symptomer som du upplever att besväras utav.

Beskriv varinom din kropp som du upplever olika symptomer som till exempel: från din Magsäcks-region och, från din översta del hos dina Tunntarmar, det vill säga, från Tolvfingertarms-regionen och, från den Jejunála regionen.

Beskriv även den nedre delen av Tunntarmen, det vill säga, den Ileála regionen och, även beträffande hela den nedre delen av buken och, vilken nedre Abdómen-del har både en del av Tunntarmen så som delar av Grovtarmen och då framför allt sett och sagt, den S-formade Grovtarms-slyngan kallad för Sigmoidéum.

Enligt det ovan skrivna ... varför skriver jag på ett
sådant sätt ... ? ... det beror på att Tunntarmen är uppdelad i tre olika Tarm-parter och, där vaje Tarm-part för sig, har olika funktions-uppgifter att uföra under själva Matspjälknings-processernas pågåenden.

Beskriv olika Mag- och Tarm-symptomer som till exempel: Besväras av mycket Magsäcks-luft eller gaser från Magsäcken som elimineras via matstrupen [ Esófagos ] och slutligen ut via munnen.

Refluxérings-besvär, det vill sägs, sura uppstötningar.

Buk-Distensíon, det vill säga, att vara uppblåst och att sålunda få ett överdrivet bukomfång och då, speciellt sett från 30 minuter upp till en timmas tid efter avslutad måltid.

Överdriven Cólon-flatulens, det vill säga, stora mängder av gas-utsläpp från Grovtarmen under hela dagens pågående.

Fråga 1. ) Hur många gånger i ditt liv har du genomgått en Röntgen-undrsökning ... ?

Fråga 2. ) Upplever du, att du inte tål vissa födoämnen ... ? ... Om så är fallet hos dig som individ, beskriv då de födoämnen som du upplever att din Mag- och Tarm-kanal reagerar negativt mot och, som du inte tål utan att du får besvär med din Mag- och Tarm-kanal ... ?

Har haft problem med magen i 15 år. Började med att jag åt 1 kur erymax, 2-3 kurer tetralysal, 1 kur roaccutan mot acne. Mina besvär är att det "kör i magen nästan hela tiden speciellt efter jag äter lunch. Känner att det blir mkt luft i magen och blir rapig/gasig. Nu senaste tiden har jag fått diarre ca 10 minuter efter att jag ätit lunch och då har jag ätit en sådan mat rätt som jag har ätit 100 ggr förut utan problem. tex makaroner med köttbullar. Åt det vid 16.30 tiden och dagen efter på jobbet åt jag samma men fick diarre. Har hänt ca 4-5 gånger på 3 veckor nu och i samband med det så höjde jag dosen av Referm. Dock ej tagit det senaste 2 veckor men har fortsatt besvär.

Tycker de är svårt att lokalisera var i tarmarna det kan vara. Även ibland så känns det som när avföringen passerar ett vist ställe så kommer stor smärta och detta någonstans i slutet av tarmen.

Inga sura uppstötningar.

Ej uppblåst ofta. Kanske 1 gång per 3 vecka dock ganska mkt gaser, speciellt på morgonen när man vaknar och efter lunch intag.

Fråga 1: menar du röntgen av tarmarna eller generellt? isåfall endast en gång för en spricka i tån.

Fråga 2: Lök upplever jag att jag blir mkt gasig av samt kryddor. Brukar äta okryddat alternativt lite peppar och salt endast. Tomat och apelsin kan jag få känningar i tungan av annars kan jag inte koppla någon speciell mat som ställer till problem.

läkarna säger ibs-d men jag tror inte det utan mer mot sibo.

Hej @drullen69 och tack för ditt svars-inlägg.

För att jag, samt på ett bra sätt, skall kunna sätta mig in i dina Mag- och Tarm-problem och sålunda kunna förstå orsaken eller också sagt, vilka orsaker som varit bakomliggande till din Mag- och Tarm-besvär så behöver jag få ställa flera olika frågor till dig och som jag mer än gärna önskar att få svar på ifrån dig.

Vi tar ett steg i sänder och, för att jag sålunda och, på ett så bra sätt som möjligt, skall kunna förstå vad orsaken eller, vad orsakerna kan tänkas vara till din långvariga Mag- och Tarm-problem vilka du nu besvärats utav under en pågående tid av
15 år, vilket betyder att jag inriktar mig på en fråga per gång samt per skrivet och postat inlägg.

Vi börjar med det medicinska preparatet kallat för
[ Erý-Max ] och som egentligen är ett så kallat
[ Ery-Tro-Mycín ] det vill säga, ett [ Anti-Biotíkum ]

Vid det aktuella tillfället då du medicinerades med
Anti-Biotíkumet [ Ery-Tro-Mycín ] upplevde du då några Mag- och Tarm-besvär som till exempel: Diarréer och Nauséa-besvär ... ?

Är du konstaterad inom sjukvården att du har överkänslighet mot [ Penicillíner ] ... ?

Då du Anti-Bióitka-behandlades så undrar jag om du då behandlades för [ Pulmonál Infektion ] det vill säga, för Lung-inflammation ... ? ... eller om då behandlades för [ Kikhosta ] eller också beträffande [ Uro-Genitála infektioner ] det vill säga, infektion inom dina Urinvägar så som Blåskatarr eller också mot [ Renál-Bäcken-inflammation ] det vill säga, Njurbäcken-inflammation ... ?

Enligt frågorna ovan skrivna så tillägges även om du då behandlades för någon form av Ögon-infektioner .... ?

Konsumerar du, eller, har du tidigare konsumerat någon form av Allergi-medicinskt preparat ... ?

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2026-03-13 kl. 12:54.
Citera
2026-03-13, 15:07
Medlem
[quote=JokerMannen|94519847]
Citat:
Ursprungligen postat av drullen69

Hej @drullen69 och tack för ditt svars-inlägg.

För att jag, samt på ett bra sätt, skall kunna sätta mig in i dina Mag- och Tarm-problem och sålunda kunna förstå orsaken eller också sagt, vilka orsaker som varit bakomliggande till din Mag- och Tarm-besvär så behöver jag få ställa flera olika frågor till dig och som jag mer än gärna önskar att få svar på ifrån dig.

Vi tar ett steg i sänder och, för att jag sålunda och, på ett så bra sätt som möjligt, skall kunna förstå vad orsaken eller, vad orsakerna kan tänkas vara till din långvariga Mag- och Tarm-problem vilka du nu besvärats utav under en pågående tid av
15 år, vilket betyder att jag inriktar mig på en fråga per gång samt per skrivet och postat inlägg.

Vi börjar med det medicinska preparatet kallat för
[ Erý-Max ] och som egentligen är ett så kallat
[ Ery-Tro-Mycín ] det vill säga, ett [ Anti-Biotíkum ]

Vid det aktuella tillfället då du medicinerades med
Anti-Biotíkumet [ Ery-Tro-Mycín ] upplevde du då några Mag- och Tarm-besvär som till exempel: Diarréer och Nauséa-besvär ... ?

Är du konstaterad inom sjukvården att du har överkänslighet mot [ Penicillíner ] ... ?

Då du Anti-Bióitka-behandlades så undrar jag om du då behandlades för [ Pulmonál Infektion ] det vill säga, för Lung-inflammation ... ? ... eller om då behandlades för [ Kikhosta ] eller också beträffande [ Uro-Genitála infektioner ] det vill säga, infektion inom dina Urinvägar så som Blåskatarr eller också mot [ Renál-Bäcken-inflammation ] det vill säga, Njurbäcken-inflammation ... ?

Enligt frågorna ovan skrivna så tillägges även om du då behandlades för någon form av Ögon-infektioner .... ?

Konsumerar du, eller, har du tidigare konsumerat någon form av Allergi-medicinskt preparat ... ?

Mvh/@JokerMannen

Nej inte vad jag kan komma ihåg, inga besvär med magen när jag behandlades med erymax. Svar nej på alla andra frågor, behandlades som sagt mot acne med erymax,tetralysal,roacutan. Jag upplever att mina magbesvär startade efter tetralysal behandlingarna (tror det var 3st 3 månaders kurer) om jag minns rätt. Sen gick det ca 6-7 år och då åt jag en kur med roaccutan i ca 7-8 månader. Nu är det ca 9 år sedan jag åt roaccutan. Och inom dem här 9 åren har jag ätit en 14 dagars kur antibiotika mot infektion i fingret och då hade jag diarre i inpricip under dom 14 dagarna.
Citera
2026-03-13, 19:00
Medlem
[quote=drullen69|94520838]
Citat:

Nej inte vad jag kan komma ihåg, inga besvär med magen när jag behandlades med erymax. Svar nej på alla andra frågor, behandlades som sagt mot acne med erymax,tetralysal,roacutan. Jag upplever att mina magbesvär startade efter tetralysal behandlingarna (tror det var 3st 3 månaders kurer) om jag minns rätt. Sen gick det ca 6-7 år och då åt jag en kur med roaccutan i ca 7-8 månader. Nu är det ca 9 år sedan jag åt roaccutan. Och inom dem här 9 åren har jag ätit en 14 dagars kur antibiotika mot infektion i fingret och då hade jag diarre i inpricip under dom 14 dagarna.

Det medicinska preparatet [ Tetra-Lys-ál ] är ett så kallat
Anti-Biotíkum.

Vid de aktuella medicinerings-tillfällena, därtill följer frågan ... Hur hög var din kapsel-dosering per dag och dygn ... ?

Var den medicinska doseringen endast intagen vid morgontiden eller, var dygns-doseringen en gång vid morgonen samt, en gång vid kvällstiden ... ?

I detta fallet skall du rätta mig om jag tidigare inte hade uppfattat ditt skrivna och postade inlägg på ett korrekt sätt ... var god läs vidare i nästa skrivna textstycke nedan sett.

Om jag tidigare har uppfattat dig korrekt, så hade du medicinerats med [ Tetra-Lys-ál ] i tre stycken olika månads-omgångar, det vill säga, att du då medicinerades med en
30-dagars Anti-Biótika-omgång och därefter med ytterligare en 30-dagars Anti-Biótika-omgång och sedan därefter och på nytt igen med ytterligare en 30-dagars
[ Tetra-Lys-ál-behandlig ]

Enligt det ovan skrivna och, om jag tidigare förstod dig korrekt, så medicinerades du med totalt sett, och en tid av 90 dagar, med [ Tetra-Lys-ál ] ... ?

Du skrev också tidigare i ditt skrivna och postade svars-inlägg, att du då upplevde att dina Mag- och Tarm-problem uppstod i koppling till och, efter den då avslutade
Anti-Biótika-behandlingen med [ Tetra-Lys-ál ]

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2026-03-13 kl. 19:04.
Citera
2026-03-13, 19:39
Medlem
Hej @Jultrollet.

Jag undrar, om du från och med den nästkommande veckan och då, från och med Måndagen den 16 Mars och fram till Söndagen den 22 Mars 2026, att du då skriver upp de klock-tider under natten som du vaknar upp under nattens sovtimmar.

Tag till exempel ett A4-papper och placera det sedan på ditt nattduksbord tillsammans med en skriv-penna och, varje gång, som du då har ett uppvaknande under din nattliga sovtid, så noterar du tiden på din klocka strax efter ditt uppvaknande och skriver sedan därefter upp tiden på ditt
A4-papper och då, tillsammans med veckodagen och datumet.

Sedan vill jag, att du även skriver ner tiden på dygnet varje gång som du lägger dig i din säng för att intaga nattens sovtimmar.

Till exempel, gick och lade mig klockan 21:00 och somnade in ganska fort och därefter, vaknade upp klockan 00:45 och somnade sedan om på nytt igen och vaknade sedan ytterligare en gång klockan 04:20.

Jag vill också, att du även därtill, skriver ner den, eller de symptomer som du upplever vid varje uppvaknande.

Till exempel, gick och lade mig klockan 21:00 och vaknade klockan 00:45 med lätt Nauséa eller, spännings-huvudvärk eller, ont någonstans inom din Mag- och Tarm-kanal.

Jag vill föreslå dig att du gör detta enligt det ovan skrivna under hela den nästkommande veckan och därefter skriver och postar ett svars-inlägg i tråden som jag sedan i min tur kan få titta på.

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2026-03-13 kl. 19:41.
Citera
2026-03-13, 19:42
Medlem
loperamide medical valley är det som funkat bäst för mig. tar maxdosen direkt på morgonen för att ens kunna klara dagen
Citera
2026-03-13, 20:19
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Hej @Jultrollet.

Jag undrar, om du från och med den nästkommande veckan och då, från och med Måndagen den 16 Mars och fram till Söndagen den 22 Mars 2026, att du då skriver upp de klock-tider under natten som du vaknar upp under nattens sovtimmar.

Tag till exempel ett A4-papper och placera det sedan på ditt nattduksbord tillsammans med en skriv-penna och, varje gång, som du då har ett uppvaknande under din nattliga sovtid, så noterar du tiden på din klocka strax efter ditt uppvaknande och skriver sedan därefter upp tiden på ditt
A4-papper och då, tillsammans med veckodagen och datumet.

Sedan vill jag, att du även skriver ner tiden på dygnet varje gång som du lägger dig i din säng för att intaga nattens sovtimmar.

Till exempel, gick och lade mig klockan 21:00 och somnade in ganska fort och därefter, vaknade upp klockan 00:45 och somnade sedan om på nytt igen och vaknade sedan ytterligare en gång klockan 04:20.

Jag vill också, att du även därtill, skriver ner den, eller de symptomer som du upplever vid varje uppvaknande.

Till exempel, gick och lade mig klockan 21:00 och vaknade klockan 00:45 med lätt Nauséa eller, spännings-huvudvärk eller, ont någonstans inom din Mag- och Tarm-kanal.

Jag vill föreslå dig att du gör detta enligt det ovan skrivna under hela den nästkommande veckan och därefter skriver och postar ett svars-inlägg i tråden som jag sedan i min tur kan få titta på.

Mvh/@JokerMannen
Jadå, det kan jag göra.

Idag har jag haft en förhållandevis lugn och bra dag med bara öronsus och magknip. Man får vara tacksam och glad för sådana här dagar och tänka positivt som du så klokt skrev för en tid sedan.
Citera
2026-03-13, 20:26
Medlem
Hej @Jultrollet.

Jag undrar om du tidigare inom sjukvården har fått gjort en så kallad [ Differentiál-räkning ] av dina Leukocýter, det vill säga dina Vita Blodkroppar ... ?

Den så kallade [ B-Diffen ] av en individs Leukocýter i blodbanan, analyserar 5 olika Vita Blodkropps-typer.

1. ) Basofíla Granulocýter

2. ) Eosinofíla Granulocýter

3. ) Neutrofíla Granulocýter

4. ) Lymfocýter

5. ) Monocýter

Vad som är mycket intressant för mig, att i sådant fall få veta, det är, analys-värdet av dina Basofíla Granulocýter på grund av ämnena [ Histamíner ] och [ Heparíner ] så som analys-värdet av dina Eosinofíla Granulocýter.

Sagt med anledning till det ovan skrivna och, konnekterat till dina Mag- och Tarm-besvär samt inkluderat de alla övriga syptomer som du ofta besväras utav, så vore det mycket intressant för min del att få veta sådan analys-resultat enligt det ovan skrivna.

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2026-03-13 kl. 20:39.
Citera
2026-03-13, 20:34
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Hej @Jultrollet.

Jag undrar om du tidigare inom sjukvården har fått gjort en så kallad [ Differentiál-räkning ] av dina Leukocýter, det vill säga dina Vita Blodkroppar ... ?

Den så kallade [ B-Diffen ] av en individs Leukocýter i blodbanan, analyserar 5 olika Vita Blodkropps-typer.

1. ) Basofíla Granulocýter

2. ) Eosinofíla Granulocýter

3. ) Neuteofíla Granulocýter

4. ) Lymfocýter

5. ) Monocýter

Vad som är mycket intressant för mig, att i sådant fall få veta, det är, analys-värdet av dina Basofíla Granulocýter på grund av ämnena [ Histamíner ] och [ Heparíner ] så som analys-värdet av dina Eosinofíla Granulocýter.

Sagt med anledning till det ovan skrivna och, konnekterat till dina Mag- och Tarm-besvär samt inkluderat de alla övriga syptomer som du ofta besväras utav, så vore det mycket intressant för min del att få veta sådan analys-resultat enligt det ovan skrivna.

Mvh/@JokerMannen
Nej, inte vad jag vet eller har papper på i alla fall. B-Leukocyter har de kollat då och då men de har varit inom referens.
Senast redigerad av Jultrollet 2026-03-13 kl. 20:38.
Citera
2026-03-13, 20:38
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
loperamide medical valley är det som funkat bäst för mig. tar maxdosen direkt på morgonen för att ens kunna klara dagen
Har du utretts för något annat än ibs-d? När jag hade det som värst och också behövde maxdos så visade det sig att jag hade någon mikroskopisk kolit som ställde till det ytterligare.

Hur mår du av att ta så pass mycket under veckan? Du får inte ont i tarmarna av det? Jag fick tipset att ta ett par Dimetikon eller liknande samtidigt, för då stoppades inte gaserna upp lika mycket när tarmarna lugnade ner sig.
Citera
2026-03-13, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Nej, inte vad jag vet eller har papper på i alla fall. B-Leukocyter har de kollat då och då men de har varit inom referens.

Jag måste säga, att jag tycker, att det är högst märkligt att man inte, inom sjukvården, har gjort en så kallad
[ Differentiàl-räkning ] av dina Leukocýter.

Att enbart göra en blodprovs-tagning för [ B-Leukocýter ] den säger långt ifrån så mycket som en Differentiál-räkning av separata Vita Blodkroppar gör.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2026-03-13, 20:54
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Jag måste säga, att jag tycker, att det är högst märkligt att man inte, inom sjukvården, har gjort en så kallad
[ Differentiàl-räkning ] av dina Leukocýter.

Att enbart göra en blodprovs-tagning för [ B-Leukocýter ] den säger långt ifrån så mycket som en Differentiál-räkning av separata Vita Blodkroppar gör.

Mvh/@JokerMannen
Det är möjligt att de gjort det någon gång. Länge lämnade jag prover ständigt och jämt, men det var sällan jag fick någon återkoppling på dem så jag antog bara att de låg bra. Det är först på senare tid som jag alltid ber om att få dem utskrivna på papper.
Citera
2026-03-13, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Har du utretts för något annat än ibs-d? När jag hade det som värst och också behövde maxdos så visade det sig att jag hade någon mikroskopisk kolit som ställde till det ytterligare.

Hur mår du av att ta så pass mycket under veckan? Du får inte ont i tarmarna av det? Jag fick tipset att ta ett par Dimetikon eller liknande samtidigt, för då stoppades inte gaserna upp lika mycket när tarmarna lugnade ner sig.
Har tagit alla grundläggande prover de hittade inget. Trött är vad jag blir utav medicinen. Ont i magen då och då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in