2026-03-13, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är inte en majoritet som velat störta regeringen för då hade de redan gjort det. Det där är önsketänkande från väst.

Det räcker såklart inte att vara i majoritet, man behöver tillräcklig vapenmakt med och det har bara ena sidan.
Sen finns det ju väldigt många som stödjer regimen med, det stämmer.
Citera
2026-03-13, 14:12
Avstängd
coolabananer123s avatar
Citat:
Världens största och mäktigaste militär borde väl inte ha några problem att hålla ett litet sund öppet?

De allra flesta i världen skiter fullständigt i Irans inrikespolitik men de bryr sig däremot om att bränslepriserna stiger. Det minsta USA kan göra nu när de startat detta krig är att se till att inte resten av världens ekonomi drabbas.
Bergen omkring sundet är vitala. Du kan skicka ut drönare oupptäckt där.
Och så har man möjlighet med undervattensdrönare utsatta från båtar.

Man har ju vetat om detta men man har trott att Iran ska gå ner på knä och suga av USA efter lite fyrverkerier.
Man tror Iran är stenåldersmänniskor.
Iaf verkar Trump och co tror det.
Citera
2026-03-13, 14:13
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Gäsp.. för tillfället finns det viktigare saker att fokusera på som jag förklarat tidigare, men man nöter ner terror-regimens förmåga kring Hormuz med såklart.

Viktigare saker för vem? Resten av världen skiter i vem som bestämmer i Iran. Vi vill inte ha högre bränslepriser.
Citera
2026-03-13, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coolabananer123
Iran kommer beskjuta den Omanska delen såklart.
Bygga pipelines tar tid men ja det är på gång. Svårt om det störs av missiler.

Klart6 guldstatsarena är sura på Iran. Men jag tror inte Iran bryr sig.
Och ingen vågar en fullskaligt invasion än vilket är nödvändigt för att öppna sundet.

Självklart men då bryter de mot internationell rätt.

Jag är inte så säker det behövs en fullständig invasion - Jag kan tänka mig

1 Mindre invasion runt sundet

eller

2 eskorter med luftskydd

3 Bombar sönder Iran så regimen inte tycker det är kul längre - Svårt regimen är religiösa tokstollar som slåss mot satan

USA saknar just nu möjligheten till båda 1 och 2. Alt 3 beror på den iranska viljan. Enligt uppgifter ska USA kunna börja eskortera i slutet av månaden.

Personligen skulle jag vilja se bots on the ground från Turkiet och eller Pakistan. Men det lär jag nog inte få se. Speciellt Pakistan kan nog ta sundet ganska snabbt.
Citera
2026-03-13, 14:15
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Det räcker såklart inte att vara i majoritet, man behöver tillräcklig vapenmakt med och det har bara ena sidan.
Sen finns det ju väldigt många som stödjer regimen med, det stämmer.

Det där är bara en trött klyscha. En klar majoritet kan alltid ta över makten i ett land om de verkligen vill.

Igen: det där är önsketänkande från folk i väst som sett för mycket Hollywoodfilm.
Citera
2026-03-13, 14:16
Medlem
Citat:
Viktigare saker för vem? Resten av världen skiter i vem som bestämmer i Iran. Vi vill inte ha högre bränslepriser.

För samtliga Irans grannar som attackeras dagligen med drönare och robotar, tycker du kortsiktigt bensinpris är viktigare än människoliv? Vidrigt av dig.

Man vill självklart krossa denna förmåga innan man fokuserar på att du ska ha råd att tanka mopeden.
Citera
2026-03-13, 14:16
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolabananer123
Bergen omkring sundet är vitala. Du kan skicka ut drönare oupptäckt där.
Och så har man möjlighet med undervattensdrönare utsatta från båtar.

Man har ju vetat om detta men man har trott att Iran ska gå ner på knä och suga av USA efter lite fyrverkerier.
Man tror Iran är stenåldersmänniskor.
Iaf verkar Trump och co tror det.

Helt sjukt om USA helt har underskattat Irans förmåga när de har världens bästa underrättelsetjänst.
Citera
2026-03-13, 14:17
Medlem
Citat:
Det där är bara en trött klyscha. En klar majoritet kan alltid ta över makten i ett land om de verkligen vill.

Igen: det där är önsketänkande från folk i väst som sett för mycket Hollywoodfilm.

Källa tack!
Citera
2026-03-13, 14:18
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
För samtliga Irans grannar som attackeras dagligen med drönare och robotar, tycker du kortsiktigt bensinpris är viktigare än människoliv? Vidrigt av dig.

Man vill självklart krossa denna förmåga innan man fokuserar på att du ska ha råd att tanka mopeden.
Irans grannar vill också ha Hormuz sundet öppet. 99,9% av världen anser att det är högsta prioritet. Men USA verkar så jävla tafatta och klena så att dom inte klarar av det. Det är pinsamt att se deras "mäktiga" flotta stå och trycka tusen km bort från den Iranska kusten.
Citera
2026-03-13, 14:19
Avstängd
coolabananer123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome

eller

2 eskorter med luftskydd

3 Bombar sönder Iran så regimen inte tycker det är kul längre - Svårt regimen är religiösa tokstollar som slåss mot satan

USA saknar just nu möjligheten till båda 1 och 2. Alt 3 beror på den iranska viljan. Enligt uppgifter ska USA kunna börja eskortera i slutet av månaden.

Personligen skulle jag vilja se bots on the ground från Turkiet och eller Pakistan. Men det lär jag nog inte få se. Speciellt Pakistan kan nog ta sundet ganska snabbt.
Jag tror Pakistan är på Iran sida i detta. Men man kommer nog hålla sig neutrala.
Klart man kan gå in men vad kommer det kosta?
Citera
2026-03-13, 14:20
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

För Irans grannar, Gulfstaterna, är det absolut prio 1 att sundet öppnas igen. Att nån enstaka person dött av nån raket är inget deras ledare bryr sig om.
Citera
2026-03-13, 14:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome

eller

2 eskorter med luftskydd

Chansen att lyckas med 1 och 2 ökar antagligen med ytterligare en hangarfartygsgrupp och av en händelse är en sådan på väg att ansluta i mitten eller slutet på månaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in