2026-03-13, 13:00
Medlem
2560ps avatar
Att jag hade så mycket gemensamt med franska tjejer under 25 kom som en överraskning. Hur ser ni på huruvida man fritt ska få spendera lunchen utan att få onda ögat?

https://www.gp.se/kultur/ar-det-osexigt-att-luncha-med-sina-kollegor.c9cbe700-a1f6-4e1d-b431-3796d5876bac

Citat:
Samtidigt konstaterar en ny fransk studie att kvinnor ur Generation Z inte vill luncha med sina kollegor alls. Något som har uppmärksammats i Le Monde, där en ung kvinna berättar att hon ”kanske blev avskedad” för att hon inte ville äta med sina arbetskamrater. Samma artikel konstaterar att en tredjedel av anställda under 25 äter lunch ensamma, jämfört med 22 procent av 25 till 34-åringar, 16 procent av 35 till 49-åringar, och tolv procent av gruppen 50 år och över.

Men varför är detta kontroversiellt? Varför känns det fortfarande som att man begår högförräderi, när man undviker kollegorna i matsalen? Du kan göra precis vad du vill under lunchen. Det står dig fritt att jonglera i fyrtiofem minuter, om behovet infinner sig. Du skulle kunna inhandla en medelstor häst. Du behöver inte värma en gulasch på 360 grader, och betrakta den roterande skålen i mikrovågsugnen.

---

Att yngre inte vill luncha kan också bero på något allvarligt: de orkar inte riktigt med andra människor och deras skit. Många ungdomar ser inget värde i att prata med folk som de har lite gemensamt med, enligt studier.

Samtidigt finns det något vackert i folk som äter lunch ihop. De som tar med sig samma låda varje dag, och slår sig ner med samma människor. Tänk vad fint: Att gå rakryggat in i fyrtiofem mediokra minuter tillsammans. Att muntert kroka arm, vandra mot matsalen, och ha det lite otrevligt ihop i en knapp timme.
Citera
2026-03-13, 13:02
Medlem
Då jag är på kontoret, någon gång i månaden, så trycker jag i mig något vid datorn.

Om det inte är nån inne som jag gillar och vill prata med. Vilket typ aldrig händer.
Citera
2026-03-13, 13:10
Medlem
laughingducks avatar
Svar Nej

För egen del så ofta det går lunch med ”branschkollegor ” .

När jag var anställd så var det väl 50/50 gällande lunchen
Citera
2026-03-13, 13:11
Medlem
Onanikrems avatar
Ibland käkade man med folk, i bland inte. Berodde också lite på vad det var för folk som gick på lunch samtidigt. Vissa orkar man bara inte med.
Citera
2026-03-13, 13:13
Medlem
Står man längs löpande bandet och monterar, med bara hörlurar och dödsmetall i öronen så kanske man vill prata med nån på lunchen.

Spenderar man hela dagarna pratandes i möten både live och online, så kanske man bara vill hålla käften och bara titta ner i mobilen en stund...

För det kan väl inte, hör och häpna, även bero på sådana saker om man vill prata med nån på lunchen?!
Citera
2026-03-13, 13:19
Medlem
Lunchen är inte arbetstid. Man får inget betalt då. Alltså ska man kunna använda den tiden precis som man själv önskar.
Citera
2026-03-13, 13:22
Medlem
Custom_mades avatar
Jag var anställd på ett företag där alla lunchade tillsammans inklusive chefen.

Det enda samtalsämnet varje dag, dag ut och dag in var skaldjur eftersom chefen ville prata om det och alla var lydiga hundar.

Blev tvungen att byta jobb relativt fort eftersom jag inte klarar av svenskar som slickar röv.
Citera
2026-03-13, 13:22
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Står man längs löpande bandet och monterar, med bara hörlurar och dödsmetall i öronen så kanske man vill prata med nån på lunchen.

Spenderar man hela dagarna pratandes i möten både live och online, så kanske man bara vill hålla käften och bara titta ner i mobilen en stund...

För det kan väl inte, hör och häpna, även bero på sådana saker om man vill prata med nån på lunchen?!

Du har en poäng där. Nu har jag iofs inte stått vid nåt band, men väl varit blåkrage för många herrans år sedan. Då jobbade jag med folk som faktiskt var roliga att prata med. Iaf ibland.
Citera
2026-03-13, 13:23
Medlem
HBTKuks avatar
Har 1-2 kollegor jag brukar luncha med. Sätter mig vid ett annat bord än majoriteten av kollegorna i matsalen för att jag inte trivs att äta och sitta och glo på dem.
Citera
2026-03-13, 13:24
Medlem
DoktorNos avatar
Beror ju på vem eller vilka som sitter i lunchrummet. Det finns ju de som man vill luncha med och kanske snacka lite med.

Sen finns ju de där man vänder i dörren om man ser dem först, de där kärringarna som ska babbla i en halvtimme om barn, barnbarn, krämpor och om hur just de har så mycket att göra på jobbet att de knappt hinner ta lunch samt vill ha medlidande om det mesta här i livet.
Citera
2026-03-13, 13:33
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Lunchen är inte arbetstid. Man får inget betalt då. Alltså ska man kunna använda den tiden precis som man själv önskar.

Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Beror ju på vem eller vilka som sitter i lunchrummet. Det finns ju de som man vill luncha med och kanske snacka lite med.

Sen finns ju de där man vänder i dörren om man ser dem först, de där kärringarna som ska babbla i en halvtimme om barn, barnbarn, krämpor och om hur just de har så mycket att göra på jobbet att de knappt hinner ta lunch samt vill ha medlidande om det mesta här i livet.

Precis så, och männen som ska snacka sport, gärna golf. Samma sak på varenda kontor jag varit på, folk ältar samma skit om och om igen. Det pratas bara för att det ska pratas trots att ingen har nåt vettigt att säga, det gamla vanliga tugget är okontroversiellt och tryggt antar jag. Jag får fan ångest på sånt.
Citera
2026-03-13, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Du har en poäng där. Nu har jag iofs inte stått vid nåt band, men väl varit blåkrage för många herrans år sedan. Då jobbade jag med folk som faktiskt var roliga att prata med. Iaf ibland.

Idag så är tempot så högt och så styrt, så det går inte att stå och tjöta.
Och folk står hellre och pillar med mobilen när de är klara med sin 150s station på 97s. Sen kan man inte knalla över till snubben i stationen innan heller liksom, 15s dit är 15s tillbaka...
Men det är klart, jag vet ju bara hur det funkar på "mitt" företag...

Jag som kontorsråtta är ju nåt annat.

Det som är hela poängen. Allt man läser om arbete i media verkar utgå ifrån att folk jobbar ungefär som "journalisten". Well, i det verkliga livet så sitter folk inte vid ett skrivbord och kan knalla ut och ta en latte på förmiddagen.
Folk håller i en eldragare eller pressar lager på en drivaxel. Folk har inte dagen på sig att fixa nåt, de ska dra i skruvarna, och de har 200 sekunder på sig.
Finns troligen fler sådana jobb än latte-journalist eller allmän kontorsråtta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in